Постанова
Іменем України
10 січня 2023 року
м. Київ
справа № 607/19806/18
провадження № 61-1746св22
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
Коломієць Г. В. (суддя-доповідач), Гулька Б. І., Луспеника Д. Д.,
учасники справи:
позивачі: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7,
відповідач - Тернопільська міська рада,
треті особи: Тернопільська обласна рада, Відділ земельних ресурсів Тернопільської міської ради, Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргупредставника ОСОБА_1 - адвоката Моленя Ростислава Богдановича на рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 08 квітня 2021 року, ухвалене у складі судді Черніцької І. М., та постанову Тернопільського апеляційного суду від 06 жовтня 2021 року, постановлену у складі колегії суддів: Дикун С. І., Костіва О. З., Парандюк Т. С.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У жовтні 2018 року ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 звернулися до суду з позовом до Тернопільської міської ради про визнання протиправним, скасування рішення сесії Тернопільської міської ради та зобов`язання провести поділ земельної ділянки.
Позовну заяву мотивували тим, що вони є співвласниками житлового будинку, який розташований по АДРЕСА_1 .
Вказували, що у 2015 році зверталися до Тернопільської міської ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0266 га у спільну сумісну власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд по АДРЕСА_1 . Того ж року було погоджено межі земельної ділянки площею 0,0266 га для відведення позивачам, площею 0,0434 га - Тернопільській обласній раді для обслуговування адмінбудинку.
Рішенням Тернопільської міської ради від 22 грудня 2015 року № 7/3/44 позивачам та ОСОБА_8 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0266 га у спільну сумісну власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, розташованого по АДРЕСА_1 .
16 червня 2016 року Тернопільська міська рада прийняла рішення № 7/9/85 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0434 га за адресою АДРЕСА_1".
Позивачі вказували, що ІНФОРМАЦІЯ_1 помер співвласник ОСОБА_8, тому вони були змушені повторно звернутися до Тернопільської міської ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0266 га у спільну сумісну власність для будівництва та обслуговування житлового будинку по АДРЕСА_1 .
Рішенням Тернопільської міської ради від 02 лютого 2018 року № 7/22/103 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0266 га у спільну сумісну власність для будівництва та обслуговування житлового будинку по АДРЕСА_1 .
Товариство з обмеженою відповідальністю "СМП Геодезія" на підставі заяви позивачів розробило проект землеустрою, який вони подали на погодження до відділу земельних ресурсів Тернопільської міської ради. Однак, відділ земельних ресурсів Тернопільської міської ради відмовив у підписанні проекту, посилаючись на те, що земельна ділянка площею 0,0266 га частково включає земельну ділянку по АДРЕСА_1, яку планують виділити Тернопільській обласній раді відповідно до рішення Тернопільської міської ради від 04 квітня 2017 року № 7/14/245 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0536 га для обслуговування адміністративного будинку по АДРЕСА_1".
Позивачі стверджували, що їм стало відомо, що Тернопільська міська рада своїм рішенням внесла зміни у рішення від 16 червня 2016 року та надала дозвіл Тернопільській обласній раді на розроблення проекту на земельну ділянку площею 0,0536 га, чим порушила їх права на отримання земельної ділянки площею 0,0266 га.
Позивачі просили суд:
- визнати незаконним та скасувати рішення сесії Тернопільської міської ради від 04 квітня 2017 року № 7/14/245 "Про внесення змін в рішення міської ради від 16 червня 2016 року № 7/9/85 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0434 га за адресою: АДРЕСА_1";
- зобов`язати Тернопільську міську раду провести поділ земельної ділянки на АДРЕСА_1 відповідно до Плану поділу земельної ділянки, виготовленому ТОВ "Галицькі землі" у 2015 році.
Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 08 квітня 2021 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 відмовлено.
Постановою Тернопільського апеляційного суду від 06 жовтня 2021 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 08 квітня 2021 року залишено без змін.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що судом не встановлено, а позивачами не доведено, що оскаржуване рішення Тернопільської міської ради від 04 квітня 2017 року № 7/14/245 прийняте не в межах повноважень органу місцевого самоврядування, не у спосіб, встановлений законом, та з порушенням прав позивачів. Судом при розгляді цієї справи встановлено відсутність порушеного права позивачів відповідачем та відсутність підстав для визнання протиправним оскаржуваного рішення міської ради.
Суд апеляційної інстанції, спростовуючи доводи апеляційної скарги, вказав, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного вирішення питання про надання її у власність, а тому не створює правових наслідків, крім тих, що пов`язані з неправомірністю прийняття рішення органом місцевого самоврядування.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
10 листопада 2021 року представник ОСОБА_1 - адвокат Молень Р. Б. подав до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 08 квітня 2021 року та постанову Тернопільського апеляційного суду від 06 жовтня 2021 року, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.
Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 08 лютого 2022 року касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Моленя Р. Б. залишено без руху з наданням строку для усунення її недоліків.
Ухвалою Верховного Суду від 13 квітня 2022 року відкрито касаційне провадження у вказаній справі, витребувано справу із суду першої інстанції.
У травні 2022 року справа надійшла до суду.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 26 жовтня 2021 року у справі № 160/5982/19 (провадження № К/9901/20356/21), від 28 лютого 2020 року у справі № П811/1015/16 (провадження № К/9901/40911/18).
Заявник вважає за необхідне відступити від висновків, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц (провадження № 14-301цс18) та від 28 листопада 2018 року у справі № 826/5735/16 (провадження № 11-986апп18).
Заявник просить врахувати, що на момент прийняття Тернопільською міською радою рішення від 04 квітня 2017 року № 7/14/245 "Про внесення змін в рішення міської ради від 16 червня 2016 року N 27/9/85", було чинним та ніким не скасоване рішення Тернопільської міської ради від 22 грудня 2015 року N 27/3/44, а тому прийняття Тернопільською міською радою рішення N 27/14/245 призвело до ситуації, коли Тернопільська обласна рада набуває права на збільшення раніше наданої їй земельної ділянки (з 0,0434 га до 0,0536 га) за рахунок земельної ділянки, яку набагато раніше було вирішено передати у власність позивачам.
Тернопільська міська рада, розглядаючи у 2017 році звернення Тернопільської обласної ради про внесення змін у рішення міської ради від 16 червня 2016 року N 27/9/85, повинна була врахувати наявність та чинність раніше прийнятого нею рішення від 22 грудня 2015 року N 27/3/44, відповідно до якого у позивачів вже виникло законне право очікування щодо набуття права власності на земельну ділянку площею 0,0266 га.
Заявник зазначає, що вона та інші позивачі обґрунтовано розраховували на позитивне рішення у питанні передачі земельних ділянок у власність з огляду на дотримання ними визначених законодавством процедур, у той час як прийняття Тернопільською міською радою спірного рішення від 04 квітня 2017 року N 27/14/245 фактично призвело до неможливості реалізації позивачами рішення N 27/3/44.
Звертає увагу, що 02 лютого 2018 року, під час розгляду повторного звернення позивачів щодо надання їм згоди на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0266 га, Тернопільська міська рада не повідомила позивачів про наявність перешкод у наданні їм дозволу на розроблення проекту землеустрою на земельну ділянку конфігурацією 0,0266 га з огляду на прийняття рішення № 7/14/245.
Вважає, що Тернопільська міська рада, приймаючи 04 квітня 2017 року спірне рішення № 7/14/245, призвела до порушення "законних очікувань" позивачів щодо оформлення права власності на земельну ділянку площею 0,0266 га, у межах дозволу та проекту землеустрою, оскільки позивачі мали законні сподівання та правомірні очікування на закінчення процедури отримання у власність земельної ділянки, яка залежить від правомірної поведінки Тернопільської міської ради.
Заявник вказує, що Тернопільська міська рада порушила конституційний принцип належного урядування, приймаючи оскаржуване рішення, а апеляційний суд під час перегляду справи не надав уваги доводам заявника щодо наявності у неї та інших позивачів легітимних очікувань в розумінні статті 1 Протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, щодо оформлення відповідного права власності на земельну ділянку площею 0,0266 га.
Вважає, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовано до спірних правовідносин положення статей 118, 186-1 ЗК України.
Відзиви на касаційну скаргу у визначений судом строк не подано.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Згідно зі свідоцтвом про право власності на житло від 05 серпня 2014 року, одноквартирний будинок по АДРЕСА_1 належить на праві спільної часткової власності ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 у рівних частках у порядку приватизації.
Будівля адміністративного будинку за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 241,4 кв. м є комунальною власністю в особі Тернопільської обласної ради, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 25 вересня 2014 року серія НОМЕР_1, Витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно від 25.09.2014 року, технічним паспортом на громадський будинок.
Згідно з наказом Державної судової адміністрації від 16 вересня 2004 року № 153/04 "Про утворення комісії з питань передачі будівлі по АДРЕСА_2", створена комісія, яка 31 березня 2005 року провела обстеження об`єкта передачі за адресою: АДРЕСА_1, який знаходиться на балансі територіального управління Державної судової адміністрації і передається у спільну власність територіальних громад, сіл, селищ, міст Тернопільської області, і встановила, що даний будинок є двоповерховою будівлею, площа забудови 183 кв. м, загальна площа будинку 283,7 кв. м, площа земельної ділянки 724 кв. м, про що був складений акт приймання-передачі, затверджений головою Тернопільської обласної ради 24 травня 2005 року.
На підставі рішення Тернопільської обласної ради від 25 січня 2005 року №371 "Питання спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області" адміністративний будинок по АДРЕСА_1 передано з балансу територіального управління Державної судової адміністрації у спільну власність територіальних громад, сіл, селищ, міст Тернопільської області, що підтверджується актом передачі, затвердженим головою Тернопільської обласної ради 2008 року.
Відповідно до рішення сесії Тернопільської обласної ради від 20 серпня 2009 року № 725, Тернопільська обласна рада надала дозвіл Управлінню з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради на передачу в оренду приміщення по АДРЕСА_1 Головному управлінню юстиції у Тернопільській області. Як наслідок, між Управлінням з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради та Головним управлінням юстиції в Тернопільській області укладено договір оренди нежитлового приміщення по АДРЕСА_1 від 01 жовтня 2009 року. Згідно з цим договором загальна площа орендованих нежитлових приміщень - 283,7 кв. м, площа земельної ділянки - 724 кв. м.
Відповідно до опису меж земельних ділянок, розташованих по АДРЕСА_3, площа земельної ділянки, що передбачається для відведення Тернопільській обласній раді становила 0,0434 га, а площа для відведення у спільну сумісну власність громадянам для обслуговування будинковолодіння - 0,0266 га.
Листом Тернопільської обласної ради від 08 липня 2015 року № 373/Н-10-19, Тернопільська обласна рада погоджувала поділ земельної ділянки між будинковолодіннями, що знаходяться по АДРЕСА_1 і АДРЕСА_1 згідно з описом меж земельних ділянок, поданим позивачами, зокрема ОСОБА_1 .
Співвласник будинку по АДРЕСА_1 ОСОБА_8 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Рішенням сесії Тернопільської міської ради від 22 грудня 2015 року № 7/3/44 за заявою позивачів було надано дозвіл позивачам та ОСОБА_8 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0266 га у спільну сумісну власність для будівництва та обслуговування житлового будинку по АДРЕСА_1 . Зобов`язано позивачів у шестимісячний строк подати на затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Позивачі не виконали умови пункту 2 вищезазначеного рішення сесії - не подали проект у строк, встановлений цим рішенням.
Згідно з розрахунком потреби площі земельної ділянки для обслуговування адміністративного будинку по АДРЕСА_1, виданого Тернопільським обласним КП "Містобудівельник" від 12 листопада 2015 року № 34-15, площа земельної ділянки 0,0434 га не перевищує максимального показника і є нормативно достатньою для обслуговування даного адміністративного будинку. При цьому враховано 10 чоловік співробітників.
Рішенням сесії Тернопільської міської ради від 16 червня 2016 року за № 7/9/85, Тернопільській обласній раді надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування площею до 0,0434 га для обслуговування адміністративного будинку за адресою: АДРЕСА_1 .
Постійна комісія з питань земельних відносин агропромислового комплексу та розвитку села Тернопільської обласної ради своїм рішенням від 11 січня 2017 року № 25/7, розглянула клопотання Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради від 05 січня 2017 року № 03/01 щодо розгляду розрахунку потреби площі земельної ділянки для обслуговування адміністративного будинку по АДРЕСА_1, та вирішила рекомендувати Тернопільській обласній раді направити лист-клопотання до Тернопільської міської ради щодо внесення змін до рішення сесії від 16 червня 2016 року № 7/9/85 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0434 за адресою АДРЕСА_1" щодо уточнення площі земельної ділянки згідно наданого розрахунку потреби площі.
13 липня 2017 року голова Тернопільської обласної ради звернувся до міської ради з проханнями внести зміни у вищезазначене рішення сесії від 16 червня 2016 року у частині уточнення площі земельної ділянки з 0,0434 га на 0,0536 га, посилаючись на рішення постійної комісії Тернопільської обласної ради від 11 січня 2017 року № 25/7 та враховуючи розрахунок потреби площі земельної ділянки для обслуговування адміністративного будинку по АДРЕСА_1 .
Згідно з розрахунком потреби площі земельної ділянки для обслуговування адміністративного будинку по АДРЕСА_1, виданого Тернопільським обласним КП "Містобудівельник" від 29 грудня 2016 року, нормативно достатньою для обслуговування даного будинку є площа земельної ділянки 0,0536 га, яка не перевищує максимального показника. При цьому враховано 13 чоловік співробітників.
З довідки Головного територіального управління юстиції у Тернопільській області від 28 травня 2019 року № 28/05 вбачається, що станом на 12 листопада 2015 року в адміністративному будинку по АДРЕСА_2 працювало 27 працівників, станом на 29 грудня 2016 року - 12 працівників, а станом на 28 травня 2019 року - 13 працівників.
Рішенням сесії Тернопільської міської ради від 04 квітня 2017 року № 7/14/245, внесено зміни у рішення сесії Тернопільської міської ради від 16 червня 2016 року за № 7/9/85 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0434 га за адресою АДРЕСА_1" щодо площі земельної ділянки і визначено площу - 0,0536 га.
Управління містобудування, архітектури та кадастру погодило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування адміністративного будинку на земельній ділянці площею 0,0536 га по АДРЕСА_1, що стверджується висновком Управління містобудування, архітектури та кадастру про погодження проекту землеустрою від 14 травня 2018 року № 843/14.
На підставі звернення Тернопільської обласної ради від 01 серпня 2018 року відділом земельних ресурсів Тернопільської міської ради підготовлено проект рішення міської ради "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0536 га для обслуговування адміністративного будинку за адресою: АДРЕСА_1".
Згідно з довідкою Головного управління Держгеокадастру від 22 травня 2018 № 1425/177-18, земельна ділянка, що проектується до відведення у постійне користування Тернопільській обласній раді для обслуговування адміністративного будинку площею 0,0536 га за адресою АДРЕСА_1 належить до земель комунальної власності, у тому числі землі, які не надані у власність та постійне користування у межах населеного пункту.
Земельній ділянці площею 0,0536 га по АДРЕСА_1 присвоєно кадастровий номер 6110100000:02:013:0056 та внесено відомості до бази Державного земельного кадастру.
20 вересня 2017 року позивачі звернулись до Тернопільської міської ради із заявою про надання дозволу на складення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0266 для будівництва та обслуговування житлового будинку по АДРЕСА_1 .
02 лютого 2018 року Тернопільська міська рад, розглянула на сесії заяву позивачів про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0266 га у спільну сумісну власність для будівництва та обслуговування житлового будинку по АДРЕСА_1, прийняла рішення від 02 лютого 2018 року за № 7/22/103, яким визнала таким, що втратило чинність рішення сесії Тернопільської міської ради від 22 грудня 2015 року за № 7/3/44 "Про надання дозволу позивачам та ОСОБА_8 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0266 га за адресою: АДРЕСА_1", а також вирішила надати дозвіл позивачам на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0266 га у спільну сумісну власність для будівництва та обслуговування житлового будинку по АДРЕСА_1 . Зобов`язано позивачів у шестимісячний строк подати на затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
25 травня 2018 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про виготовлення проекту.
Своїм листом від 25 вересня 2018 року № 1402/25 Відділ земельних ресурсів Тернопільської міської ради повідомив ОСОБА_1, що розглянув її звернення від 17 вересня 2018 року стосовно підписання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських будівель за адресою - АДРЕСА_1 та відмовив у задоволенні заяви.
Ця відмова викликана тим, що у результаті опрацювання долученого до заяви проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та графічних матеріалів встановлено, що зазначена земельна ділянка площею 0,0266 по АДРЕСА_1 включає частину земельної ділянки площею 0,0536 га для обслуговування адміністративного будинку, кадастровий номер 6110100000:02:013:0056 по АДРЕСА_1 .
Одночасно, відділ земельних ресурсів повідомив, що питання підписання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 можливо розглядати після прив`язки меж земельної ділянки до меж земельних ділянок суміжних землекористувачів та власників землі.
На замовлення ОСОБА_1 про проведення земельно-технічного дослідження на предмет відповідності користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1, експертом Тернопільського відділення КНДІСЕ проведено експертне дослідження та надано висновок за результатами земельно-технічного дослідження від 20 грудня 2019 року № 1451/19-22.
Згідно з вказаним висновком, загальна площа земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 і АДРЕСА_1 становить 700 кв. м. Згідно з проектом землеустрою у постійне користування Тернопільській обласній раді надана земельна ділянка площею 0,0536 га для обслуговування адмінбудинку. Отже, земельна ділянка, яка залишилась у користуванні співвласників житлового будинку за АДРЕСА_3 - 164 кв. м відповідно до проведеного дослідження, вказана площа є недостатньою для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1 .
У подальшому експерт зазначив, що для розрахунку щодо уточнення необхідних площ для обслуговування житлового будинку та адмінбудівлі необхідно надати виписки з Форми-6-ЗЕМ станом до 2016 року про наявність площ земельних ділянок, закріплених за вказаними адресами.
Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Згідно із положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Встановлено, й це вбачається із матеріалів справи, що оскаржувані судові рішення суду першої та апеляційної інстанції ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, а доводи касаційної скарги цих висновків не спростовують.
Касаційна скарга задоволенню не підлягає.
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права
Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Згідно з частинами першою, другою та п`ятою статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.