1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 580/5873/20

адміністративне провадження № К/9901/38444/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вайріс Ойл" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 28 травня 2021 року (прийняте в складі: головуючого судді Рідзеля О.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2021 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Губської Л.В., суддів Епель О.В., Карпушової О.В.)

У С Т А Н О В И В:

РУХ СПРАВИ

І. Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Вайріс Ойл" (далі-позивач, товариство) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі- відповідач, податковий орган) в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15.09.2020 №0000640901,яким до нього застосовано штрафні санкції за порушення законодавства у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального у розмірі 250 000, 00 грн.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що спірне рішення про застосування штрафу про здійснення роздрібної торгівлі пальним без ліцензії прийняте без наявності порушення вимог законодавства України, оскільки позивач не здійснює роздрібну торгівлю пальним. Водночас має ліцензію на оптову торгівлю пальним, що здійснює у межах власної господарської діяльності. Зазначає, що уклав договори із суб`єктами господарювання на оптовий продаж пального, а заправка із власних бензоколонок здійснювалась транспортної техніки контрагентів покупців пального у межах виконання умов договорів. Також указує, що висновки акту перевірки щодо роздрібної торгівлі пальним, у т.ч. отриманням оператором готівкових коштів, не підтверджені жодним доказом. Тому просив задовольнити позов.

ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 28 травня 2021 року, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2021 року позовні вимоги було задоволено.

3.1. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 15.09.2020 №0000640901. Також було вирішено питання щодо розподілу судових витрат зі сплати судового збору.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач не довів порушення позивачем вимог Закону №481/95-ВР, про яке зазначено в акті перевірки, що виключає застосування до позивача фінансових санкцій, передбачених абз.7 ч.2 ст.17 Закону №481/95-ВР в розмірі 250000 гривень.

ІІІ. Провадження в суді касаційної інстанції

5. 25 жовтня 2021 року ГУ ДПС не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами попередніх норм матеріального та процесуального права щодо задоволення позовних вимог, просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 28 травня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2021 року у справі №580/5873/20 та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.

5.1. Підставою для відкриття касаційного провадження у справі №580/5873/20 стало оскарження судових рішень, перелік яких визначений у частині першій статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, з посиланням у касаційній скарзі на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

5.2. Так, скаржник зазначає, що станом на час подання касаційної скарги відсутній правовий висновок Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, зокрема вимоги п. 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України та частини 2 статті 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" №481/95-ВР від 19.12.1995.

5.3. Податковий орган зазначає, що позивачем здійснено роздрібну торгівлю пальним за адресою здійснення господарської діяльності, без отримання ліцензії на роздрібну торгівлю, чим порушено вимоги статті 15 Закону №481/95-ВР.

5.4. Скаржник звертає увагу 23.07.2020 року о 09 годині 19 хвилин на АЗС, яка розташована за адресою: Черкаська область, м. Черкаси, вул. Громова, буд. 167 встановлено факт продажу 11л. бензину А-92 по ціні 18,55 грн. за 1 л. на загальну суму 204 грн. Оператор отримала готівкові кошти для заправки автомобіля, здійснила заправку автомобіля бензином А - 92 в бак авто через паливо-роздавальну колонку, розрахункову операцію з продажу бензину через реєстратор розрахункових операцій не провела, так як ТОВ "ВАЙРІС ОЙЛ" згідно ліцензії здійснює оптову торгівлю пальним та не має зареєстрованого реєстратора розрахункових операцій за місцем провадження діяльності.

6. Позивач у письмових запереченнях (відзиві) на касаційну скаргу проти доводів та вимог останньої заперечив, уважаючи їх безпідставними, а рішення суду першої та апеляційної інстанції, яке він просив залишити без змін, - обґрунтованими та законними.

7. 15 грудня 2021 року справа №580/5873/20 надійшла на адресу Верховного Суду.

IV. Установлені судами фактичні обставини справи

8. Суди попередніх інстанцій установили, З даних ЄДРПОУ суд встановив, що позивач зареєстрований юридичною особою з 06.05.1993 (код ЄДРПОУ 14214124). Основним видом діяльності позивача є "Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами".

9. Позивач має ліцензії:

- №990514201900491 на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі з терміном дії з 17.12.2019 до 27.12.2024;

- №990614201901430 на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі з терміном дії з 16.07.2019 до 16.07.2024.

10. На підставі наказу від 21.07.2020 №798 та направлень від 21.07.2020 №№255, 255 службові особи відповідача здійснили фактичну перевірку діяльності позивача за місцем провадження господарської діяльності за адресами: м. Черкаси, вул. Громова, 167.

11. За її наслідками складений акт від 03.08.2020 №113/23-00-32-0122/14214124 (далі акт перевірки), в якому зафіксовано, що за вищевказаною адресою 23.07.2020 о 09 год. 19 хв. зафіксовано факт продажу 11 л. бензину А-92 за ціною 18,55 грн. за літр на суму 204 грн. Оператор отримав готівку, здійснив заправку автомобіля через паливно-роздавальну колонку, однак розрахункову операцію через РРО не провів з огляду на його відсутність. Також під час перевірки візуально встановлено відпуск бального в бак автомобілів та тракторів, що підтверджується відповідними відомостями про відпуск пального.

12. На підставі зазначеного акту перевірки відповідач прийняв спірне податкове повідомлення-рішення 15.09.2020 №0000640901 про застосування штрафу в сумі 250000,00 грн.

13. Уважаючи неправомірність дій відповідача щодо прийняття податкового повідомлення-рішення від 15.09.2020 №0000640901, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

V. Позиція Верховного Суду

14. Верховний Суд, переглядає рішення суду першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіряючи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права.

15. Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності прийняття рішення щодо накладення штрафу за роздрібний продаж пального за готівку на АЗС без ліцензії.

16. За визначенням, наведеним у статті 1 Закону №481/95-ВР, роздрібна торгівля пальним діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.

17. При цьому, оптовою торгівлею пальним є діяльність по придбанню і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної торгівлі, іншим суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва).

18. Відповідно до частини двадцятої статті 15 Закону №481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

19. На підставі частини тридцятої статті 15 Закону №481/95-ВР ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

20. У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі (ч.37 ст.15 Закону №481/95-ВР).

21. Обов`язковою умовою для здійснення роздрібної торгівлі пальним є отримання суб`єктом господарювання відповідної ліцензії.

22. Судами попередніх інстанцій установлено, що реалізація пального з оптового складу здійснювалась позивачем на підставі договорів поставки нафтопродуктів укладених з наступними контрагентами: ТОВ "Технодар Плюс" від 28.01.2020 №28/01, ТОВ "Управлінська компанія "НОВА ЯКІСТЬ "БЛАГОУСТРІЙ" від 02.03.2020 №0203, ПП "Агро-Транс Індустрія" від 02.01.2020 №0201, ФОП ОСОБА_1 від 24.04.2018 №2404/18.


................
Перейти до повного тексту