ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2022 року
м. Київ
справа № 620/754/20
адміністративне провадження № К/9901/28551/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Усенко Є.А.,
суддів: Гімона М.М., Яковенка М.М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні справу за позовом Командитного товариства "Товариство з обмеженою відповідальністю "Поліссяєвробуд" до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Командитного товариства "Товариство з обмеженою відповідальністю "Поліссяєвробуд" на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02.06.2020 (суддя Баргаміна Н.М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.09.2020 (головуючий суддя Кузьменко В.В., судді Василенко Я.М., Шурко О.І.),
У С Т А Н О В И В:
У лютому 2020 року Командитне товариство "Товариство з обмеженою відповідальністю "Поліссяєвробуд" (далі - КТ "ТОВ "Поліссяєвробуд", Товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області (далі - ГУ ДПС, відповідач), у якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 18.11.2019:
№00000640500 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 986 246,00 грн (з яких 657 497,00 грн - основний платіж, 328 749,00 грн - штрафні (фінансові) санкції);
№00000650500 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 298 869,16 грн, встановлених статтею 120-1 Податкового кодексу України.
Позовні вимоги обґрунтовані доводами Товариства, що контролюючий орган безпідставно збільшив в його податковому обліку суму податкового зобов`язання з податку на додану вартість, оскільки у Товариства наявні всі документи, необхідні при закупівлі, оплаті, видачі, списанні та отриманні на автозаправних станціях (далі - АЗС) паливно-мастильних матеріалів (далі - ПММ) та які використані у господарській діяльності Товариства (доставка будівельних матеріалів від постачальника до будівельного майданчика, для роботи механізмів на будівництві та інших потреб Товариства). Позивач зазначив, що згідно укладених договорів, підтвердженням фактичного відпуску товарів покупцю є чек реєстратора розрахункових операцій або спеціальна відомість, в якій вказується ціна, кількість, асортимент та вартість одержаних покупцем товарів, або накладна на одержання товару, відтак висновок контролюючого органу про відсутність розрахункових (касових) чеків з АЗС є помилковим.
Також позивач доводив безпідставність застосування до нього штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 50% на підставі абзацу другого пункту 120-1.2 статті 120-1 Податкового кодексу України (далі - ПК), оскільки податкове повідомлення-рішення контролюючим органом не приймалося, а норма абзацу другого пункту 120-1.2 статті 120-1 ПК встановлює, що відповідальність платника податків може настати за наявності факту отримання податкового повідомлення-рішення платником податків та не реєстрації внаслідок цього податкової накладної протягом 10 календарних днів з моменту отримання такого рішення.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 02.06.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.09.2020, позов КТ "ТОВ "Поліссяєвробуд" задоволено частково: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 18.11.2019 №00000650500; в іншій частині позовних вимог відмовлено.
Висновок суду першої та апеляційної інстанцій в частині задоволених позовних вимог обґрунтований тим, що застосування до Товариства штрафних (фінансових) санкцій, встановлених нормою абзацу другого пункту 120-1.2 статті 120-1 ПК, є неправомірним, оскільки застосуванню штрафних санкцій на підставі зазначеної норми має передувати направлення контролюючим органом на адресу платника податку податкового повідомлення-рішення та не здійснення платником протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення, реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування, зазначених в абзаці першому пункту 120-1.2 статті 120-1 ПК. Суд виснував, що оскільки контролюючим органом податкове повідомлення-рішення на підставі норми абзацу першого пункту 120-1.2 статті 120-1 ПК не приймалось, встановлений абзацом другим пункту 120-1.2 статті 120-1 ПК 10 денний строк реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування не сплинув.
Що ж до відмови в задоволенні позову в решті позовних вимог, то суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що у Товариства на час проведення перевірки контролюючим органом були відсутні розрахункові (касові) чеки з АЗС ПП "ТТ-Нафта", ТОВ "Промтранс Ойл", ТОВ "Євро пауер" та талони на відпуск ПММ в залишках товарно-матеріальних цінностей, які б підтверджували фактичне отримання палива. З огляду на встановлення правовими нормами порядку роздрібної реалізації нафтопродуктів через мережу АЗС з використанням паливо-, масло- та газо-роздавальних колонок, включених в систему реєстратора розрахункових операцій, наявність касових/товарних чеків є обов`язковою для підтвердження здійснення господарської операції з придбання пального.
КТ "ТОВ "Поліссяєвробуд" подало до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02.06.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.09.2020, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення в частині відмови в задоволенні позову та задовольнити позов у повному обсязі.
У касаційній скарзі КТ "ТОВ "Поліссяєвробуд" вказує на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм підпункту "г" пункту 198.5 статті 198 ПК, Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 №1442, Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту і зв`язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 №281/171/578/155 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02.09.2008 за №805/15496) з врахуванням висновку Верховного Суду в постановах від 27.03.2018 (справа №813/4238/15), від 17.04.2018 (справа №820/9931/15), від 03.04.2020 (справа №803/3733/15) у неподібних правовідносинах; суди не застосували норми абзаців 7-10 пункту 198.5 статті 198 ПК за відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування цих норм у подібних правовідносинах. Також позивач зазначає про необхідність відступлення від висновку Верховного Суду щодо застосування норми підпункту "г" пункту 198.5 статті 198 ПК у постанові від 12.11.2019 (справа №620/4196/18).
Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, позивач доводить, що відсутність чеків реєстраторів розрахункових операцій щодо заправки автомобіля не свідчить про відсутність належних та допустимих доказів фактичного здійснення постачальником ПММ операцій з відпуску (продажу) йому (позивачу) пального відповідно до укладених договорів. Товариство доводить, що ним надані первинні документи, які підтверджують факт отримання нафтопродуктів, а саме - належним чином заповнені відомості про відпуск нафтопродуктів, які, як і чеки реєстраторів розрахункових операцій, є належним та допустимим доказом постачання ПММ (заправки автомобілів з паливних колонок АЗС).
Відповідно до доводів, наведених у касаційній скарзі, Верховний Суд ухвалою від 18.01.2021 відкрив касаційне провадження у справі на підставі пунктів 1, 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).
ГУ ДПС не реалізувало право подати відзив на касаційну скаргу КТ "ТОВ "Поліссяєвробуд".
Відповідно до частини першої статті 341 КАС суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд перевірив наведені у касаційній скарзі доводи позивача, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ГУ ДПС провело документальну позапланову виїзну перевірку КТ "ТОВ "Поліссяєвробуд" з питань, що стали предметом заперечень Товариства на акт документальної планової виїзної перевірки від 16.09.2019 №677/14/01037809.
За результатами позапланової перевірки ГУ ДПС склало акт від 13.11.2019 №127/05/01037809 (далі - акт перевірки).
Згідно з висновками, зробленими в акті перевірки, встановлено порушення КТ "ТОВ "Поліссяєвробуд":
-пункту 198.5 статті 198, пунктів 200.1, 200.2 статті 200 ПК, внаслідок чого занижено суму позитивного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду, яке сплачується до державного бюджету, на 734 341,00 грн (у тому числі, січень 2016 року - 7 841,00 грн, лютий 2016 року - 10 034,00 грн, березень 2016 року - 12 206,00 грн, квітень 2016 року - 1 707,00 грн, травень 2016 року - 10 556,00 грн, червень 2016 року - 10 533,00 грн, липень 2016 року - 12 884,00 грн, серпень 2016 року - 10 738,00 грн, вересень 2016 року - 345,00 грн, жовтень 2016 року - 43 126,00 грн, листопад 2016 року - 16 634,00 грн, грудень 2016 року - 55 318,00 грн, січень 2017 року - 19 011,00 грн, лютий 2017 року - 20 287,00 грн, березень 2017 року - 32 983,00 грн, квітень 2017 року - 17 018,00 грн, травень 2017 року - 15 726,00 грн, червень 2017 року - 30 535,00 грн, липень 2017 року - 17 427,00 грн, серпень 2017 року - 16 412,00 грн, вересень 2017 року - 35 650,00 грн, жовтень 2017 року - 21 131,00 грн, листопад 2017 року - 21 583,00 грн, грудень 2017 року - 34 623,00 грн, січень 2018 року - 15 968,00 грн, лютий 2018 року - 20 162,00 грн, березень 2018 року - 21 066,00 грн, квітень 2018 року - 24 544,00 грн, травень 2018 року - 20 781,00 грн, червень 2018 року - 20 285,00 грн, липень 2018 року - 20 656,00 грн, серпень 2018 року - 21 633,00 грн, вересень 2018 року - 28 810,00 грн, жовтень 2018 року - 23 723,00 грн, листопад 2018 року - 21 684,00 грн, грудень 2018 року - 20 721,00 грн).
-пункту 201.10 статті 201 ПК внаслідок не реєстрації податкових накладних на загальну суму ПДВ 734 341,00 грн.
Ці висновки обґрунтовані посиланням на те, що при проведенні перевірки та дослідженні первинних документів було встановлено відсутність у Товариства документів, що підтверджують фактичне отримання ПММ на АЗС, а саме: розрахункових (касових/товарних) чеків за пальне, яке в обліку Товариства відображене як придбане у ПП "ТТ-Нафта", ТОВ "Євро пауер" та ТОВ "Промтанс Ойл". Ця обставина розцінена контролюючим органом як така, що спростовує довід Товариства про правомірне віднесення ПДВ в сумі 734 341,00 грн в ціні за пальне до податкового кредиту, оскільки отримання пального, а відтак і використання пального у господарській діяльності не підтверджено.
На підставі акта перевірки ГУ ДПС прийнято податкові повідомлення-рішення від 18.11.2019: №00000640500 - про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 986 246,00 грн (з яких 657 497,00 грн - основний платіж, 328 749,00 грн - штрафні (фінансові) санкції), №00000650500 - про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 298 869,16 грн, встановлених абзацом другим пункту 120-1.2 статті 120-1 ПК.
Вимоги для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, встановлені статтею 44 ПК (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - так само). Згідно з пунктом 44.1 цієї статті для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту (абзац другий пункту 44.1 статті 44 ПК).
Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" від 16.07.1999 №996-ХІV (далі - Закон №996-ХІV) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Підпунктом "а" пункту 198.1 статті 198 ПК встановлено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.
Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг (пункт 198.2 статті 198 ПК).
Згідно з пунктом 198.3 статті 198 ПК податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті. Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (абзац другий цього пункту).