1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2022 року

м. Київ

cправа № 916/3141/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Чумака Ю. Я.,

секретар судового засідання - Письменна О. М.,

за участю представників сторін:

позивача-1- не з`явилися,

позивача-2 - не з`явилися,

відповідача-1- не з`явилися,

відповідача-2 - не з`явилися,

прокурора - Савицької О. В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Одеської обласної прокуратури

на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.09.2022 (колегія суддів: Колоколов С. І. - головуючий, Разюк Г. П., Савицький Я. Ф.) і рішення Господарського суду Одеської області від 21.02.2022 (суддя Желєзна С. П.) у справі

за позовом керівника Подільської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області і Головного управління Держгеокадастру в Одеській області

до: 1) Селянського (фермерського) господарства Перлея Миколи Дмитровича, 2) Подільської районної державної адміністрації Одеської області

про визнання незаконними та скасування розпоряджень, визнання недійсними договорів оренди та додаткових угод, скасування державної реєстрації права оренди та повернення земельних ділянок,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. У жовтні 2021 року керівник Подільської окружної прокуратури Одеської області (далі - прокурор) звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом в інтересах держави в особі Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області (далі - Куяльницька сільська рада) та Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (далі - ГУ Держгеокадастру) до Селянського (фермерського) господарства Перлея Миколи Дмитровича (далі - СФГ Перлея М. Д.) та Подільської районної державної адміністрації Одеської області (далі - Подільська РДА), в якому просив:

1) визнати незаконним та скасувати розпорядження Котовської районної державної адміністрації (далі - Котовська РДА) від 20.04.2010 № 230/10 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства на території Косівської сільської ради";

2) визнати незаконним та скасувати розпорядження Котовської РДА від 27.04.2010 № 238/10 "Про передачу земельних ділянок в довгострокову оренду";

3) визнати недійсним договір оренди землі (без номера) від 08.02.2012 про надання в строкове платне користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Куяльницької сільської ради, площею 8,4041 га з кадастровим номером 5122983400:01:002:0177, з додатковими угодами до нього від 31.10.2014 № 00043, від 07.06.2021 № 17;

4) скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди земельної ділянки від 19.12.2014 за № 18160845 з одночасним припиненням права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 5122983400:01:002:0177 (реєстраційний номер об`єкта нерухомості 533913451229) за СФГ Перлея М. Д. ;

5) визнати недійсним договір оренди землі (без номера) від 08.02.2012 про надання в строкове платне користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Куяльницької сільської ради, площею 19,9072 га з кадастровим номером 5122983400:01:002:0178, з додатковою угодою до нього від 05.05.2021 № 9;

6) скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди земельної ділянки від 26.02.2021 за № 56826347 з одночасним припиненням права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 5122983400:01:002:0178 (реєстраційний номер об`єкта нерухомості 2300423451229) за СФГ Перлея М. Д.;

7) визнати недійсним договір оренди землі (без номера) від 08.02.2012 про надання в строкове платне користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Куяльницької сільської ради, площею 20,8126 га з кадастровим номером 5122983400:01:002:0179, з додатковими угодами до нього від 31.10.2014 № 00042, від 07.06.2021 № 20;

8) скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди земельної ділянки від 19.12.2014 за № 18168056 з одночасним припиненням права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 5122983400:01:002:0179 (реєстраційний номер об`єкта нерухомості 534157251229) за СФГ Перлея М. Д.;

9) застосувати наслідки недійсності договору оренди землі від 08.02.2012, а саме зобов`язати СФГ Перлея М. Д. повернути за актом приймання-передачі земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Куяльницької сільської ради, площею 8,4041 га з кадастровим номером 5122983400:01:002:0177, вартістю 217899,25 грн, державі в особі Куяльницької сільської ради;

10) застосувати наслідки недійсності договору оренди землі від 08.02.2012, а саме зобов`язати СФГ Перлея М. Д. повернути за актом приймання-передачі земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Куяльницької сільської ради, площею 19,9072 га з кадастровим номером 5122983400:01:002:0178, вартістю 557281,11 грн, державі в особі Куяльницької сільської ради;

11) застосувати наслідки недійсності договору оренди землі від 08.02.2012, а саме зобов`язати СФГ Перлея М. Д. повернути за актом приймання-передачі земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Куяльницької сільської ради, площею 20,8126 га з кадастровим номером 5122983400:01:002:0179, вартістю 512155,36 грн, державі в особі Куяльницької сільської ради.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що передача в довгострокове користування СФГ Перлея М. Д. у 2010 році земельних ділянок державної власності була проведена з порушенням вимог статті 134 Земельного кодексу України, тобто без проведення земельних торгів. При цьому прокурор наголошував, що на момент передачі земельних ділянок вже було створено та функціонувало СФГ Перлея М. Д., а отже, земельні ділянки могли бути передані юридичній особі у користування лише за результатами проведення земельних торгів. Посилаючись на викладені обставини, прокурор просив суд задовольнити позовні вимоги та застосувати наслідки недійсності договорів оренди шляхом повернення земельних ділянок на користь Куяльницької сільської ради, право власності до якої перейшло у зв`язку із внесенням змін до чинного законодавства.

2. Короткий зміст судових рішень

2.1. Рішенням Господарського суду Одеської області від 21.02.2022, яке залишене без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.09.2022 у справі № 916/3141/21, у задоволенні позову прокурора відмовлено.

2.2. Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, поданого прокурором в інтересах держави в особі ГУ Держгеокадастру, виходив із того, що земельні ділянки станом на момент звернення прокурора до господарського суду з цим позовом належать на праві комунальної власності територіальній громаді Куяльницької сільської ради, ГУ Держгеокадастру не є уповноваженим органом на розпорядження земельними ділянками комунальної форми власності, тому є неналежним позивачем за заявленими прокурором позовними вимогами. Щодо позовних вимог прокурора в інтересах держави в особі Куяльницької сільської ради суди зазначили, що державна реєстрація СФГ Перлея М. Д. була проведена 22.02.1994, а земельні ділянки були передані СФГ Перлея М. Д. у користування на підставі договорів оренди землі від 08.02.2012, тому дійшли висновків, що підстав для передачі відповідачу у користування земельних ділянок без проведення земельних торгів не було. Проте суди встановили, що як на момент прийняття Котовською РДА розпоряджень, так і на момент укладення договорів оренди землі закон, яким мав визначатися порядок проведення земельних торгів, прийнятий не був. Враховуючи відсутність визначеного законом порядку проведення земельних торгів, суди дійшли висновку про помилковість доводів прокурора щодо порушення відповідачами положень чинного законодавства як на момент прийняття спірних розпоряджень, так і на момент укладення договорів оренди землі від 08.02.2012.

3. Короткий зміст касаційної скарги та заперечень на неї

3.1. Прокурор звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 21.02.2022 і постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.09.2022, ухвалити нове рішення, яким позовну заяву прокурора задовольнити.

3.2. Обґрунтовуючи доводи касаційної скарги, прокурор зазначає, що суди неправильно застосували норми матеріального права, а саме: частину 2 статті 19 Конституції України, пункт 6 частини 1 статті 3 Цивільного кодексу України, пункт "е" частини 1 статті 151, частину 2 статті 124, частину 1 статті 134 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), статтю 28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", та порушили норми процесуального права, зокрема, статті 2, 236 Господарського процесуального кодексу України. Скаржник вважає, що судові рішення ухвалені без урахування висновків, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 29.09.2020 у справі № 688/2908/16-ц, від 01.06.2021 у справі № 925/929/19, Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 389/29/17-ц.

3.3. У відзиві на касаційну скаргу СФГ Перлея М. Д. просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін. СФГ Перлея М. Д. зазначає, що доводи касаційної скарги є безпідставними та надуманими, оскільки вважає, що посилання скаржника на неврахування судами висновків, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 29.09.2020 у справі № 688/2908/16-ц, від 01.06.2021 у справі № 925/929/19, Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 389/29/17-ц є некоректними.

4. Обставини справи, встановлені судами

4.1. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що державна реєстрація СФГ Перлея М. Д. була проведена 22.02.1994.

4.2. 20.04.2010 Котовською РДА було прийнято розпорядження № 230/10 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства на території Косівської сільської ради", відповідно до якого Котовською РДА було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 49,12 га в оренду СФГ Перлея М. Д. для ведення фермерського господарства строком на 49 років.

4.3. 27.04.2010 Котовською РДА було прийнято розпорядження № 238/10 "Про передачу земельних ділянок в довгострокову оренду", відповідно до якого Котовською РДА було передано в оренду СФГ Перлея М. Д. земельну ділянку загальною площею 49,12 га строком на 40 років для ведення фермерського господарства; визнано такими, що втратили чинність пункти 2, 3 розпорядження від 20.04.2010 № 230/10.

4.4. 09.08.2010 представниками відділу Держкомзему у Котовському районі, СФГ Перлея М. Д., суміжними землекористувачами та ВКФ "Стелхен" на виконання розпоряджень Котовської РДА від 20.04.2010 № 230/10 та від 27.04.2010 238/10 було складено акти про встановлення в натурі меж земельної ділянки, відведеної СФГ Перлея М.Д. в довгострокову оренду строком на 40 років для ведення фермерського господарства.

4.5. 22.06.2011 Котовською РДА було прийнято розпорядження № 637/11, згідно з яким внесені зміни до раніше прийнятого розпорядження від 27.04.2010 № 238/10 шляхом викладення пункту 1 розпорядження у новій редакції, відповідно до якого СФГ Перлея М. Д. було передано в оренду строком на 40 років земельну ділянку загальною площею 49,12 га із земель державної власності на території Косівської сільської ради Котовського району Одеської області.

4.6. 08.02.2012 між Котовською РДА (орендодавець) та СФГ Перлея М. Д. (орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець передав у користування орендаря земельну ділянку загальною площею 8,4041 га, у тому числі ріллю - 8,4041 га. Договір укладено на 40 років. Після закінчення строку договору оренди орендар має переважне право на його поновлення на новий строк. У цьому разі орендар має не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору письмово повідомити орендодавця про намір продовжити строк дії договору.

Зазначений договір оренди від 08.02.2012 був зареєстрований у відділі Держкомзему у Котовському районі Одеської області 27.06.2012 за № 512290004002664.

4.7. 08.02.2012 між Котовською РДА (орендодавець) та СФГ Перлея М. Д. (орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець передав у користування орендаря земельну ділянку загальною площею 19,9072 га, у тому числі ріллю - 19,9072 га. Договір укладено на 40 років. Після закінчення строку договору оренди орендар має переважне право на його поновлення на новий строк. У цьому разі орендар має не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору письмово повідомити орендодавця про намір продовжити строк дії договору.

Цей договір оренди від 08.02.2012 був зареєстрований у відділі Держкомзему у Котовському районі Одеської області 21.06.2012 за № 512290004002662.

4.8. 08.02.2012 між Котовською РДА (орендодавець) та СФГ Перлея М. Д. (орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець передав у користування орендаря земельну ділянку загальною площею 20,8123 га, у тому числі ріллю - 20,8126 га. Договір укладено на 40 років. Після закінчення строку договору оренди орендар має переважне право на його поновлення на новий строк. У цьому разі орендар має не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору письмово повідомити орендодавця про намір продовжити строк дії договору.

Зазначений договір оренди від 08.02.2012 був зареєстрований у відділі Держкомзему у Котовському районі Одеської області 21.06.2012 за № 512290004002663.

4.9. 27.06.2012 між Котовською РДА та СФГ Перлея М. Д. було підписано акти приймання-передачі земельних ділянок, переданих у користування відповідачу-1 на підставі договорів оренди землі від 08.02.2012, зареєстрованих за № 512290004002662, № 512290004002664, № 512290004002663.

4.10. 31.10.2014 між ГУ Держгеокадастру (орендодавець) та СФГ Перлея М. Д. (орендар) було укладено додаткову угоду № 00043 до договору оренди землі від 08.02.2012, зареєстрованого за № 512290004002664, відповідно до умов якої сторонами було, зокрема, визначено, що об`єктом оренди є земельна ділянка із кадастровим номером 5122983400:01:002:0177.

4.11. 31.10.2014 між ГУ Держгеокадастру (орендодавець) та СФГ Перлея М. Д. (орендар) було укладено додаткову угоду № 00042 до договору оренди землі від 08.02.2012, зареєстрованого за № 512290004002663, відповідно до умов якої сторонами було, зокрема, визначено, що об`єктом оренди є земельна ділянка із кадастровим номером 5122983400:01:002:0179.

4.12. 16.01.2021 ГУ Держгеокадастру було прийнято наказ № 28-ОТГ "Про передачу земельних ділянок у комунальну власність", на підставі якого Куяльницькій сільській раді було передано у комунальну власність дві земельні ділянки загальною площею 21,2002 га.

4.13. 22.04.2021 Куяльницька сільська рада прийняла рішення № 1052-VIII "Про внесення змін до договору оренди землі від 08.02.2012, зареєстрованого за № 512290004002662" у зв`язку з переходом права власності на земельну ділянку до територіальної громади.

4.14. 05.05.2021 між Куяльницькою сільською радою (орендодавець) та СФГ Перлея М. Д. (орендар) було укладено додаткову угоду № 9 до договору оренди землі від 08.02.2012, зареєстрованого за № 512290004002662, відповідно до умов якої орендодавець був замінений на Куяльницьку сільську раду у зв`язку з передачею права на земельну ділянку з державної до комунальної власності.

4.15. 03.06.2021 Куяльницька сільська рада прийняла рішення № 1566-VIII "Про внесення змін до договору оренди землі від 08.02.2012, зареєстрованого за № 512290004002664" у зв`язку з переходом права власності на земельну ділянку до територіальної громади.

4.16. 03.06.2021 Куяльницька сільська рада прийняла рішення № 1567-VIII "Про внесення змін до договору оренди землі від 08.02.2012, зареєстрованого за № 512290004002663" у зв`язку з переходом права власності на земельну ділянку до територіальної громади.

4.17. 07.06.2021 між Куяльницькою сільською радою (орендодавець) та СФГ Перлея М. Д. (орендар) було укладено додаткову угоду № 17 до договору оренди землі від 08.02.2012, зареєстрованого за № 512290004002664, відповідно до умов якої орендодавець був замінений на Куяльницьку сільську раду у зв`язку із передачею права на земельну ділянку з державної до комунальної власності.

4.18. 07.06.2021 між Куяльницькою сільською радою (орендодавець) та СФГ Перлея М. Д. (орендар) було укладено додаткову угоду № 20 до договору оренди землі від 08.02.2012, зареєстрованого за № 512290004002663, відповідно до умов якої орендодавець був замінений на Куяльницьку сільську раду у зв`язку із передачею права на земельну ділянку із державної до комунальної власності.

4.19. Суди зазначили, що інформація про перехід права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 5122983400:01:002:0177, 5122983400:01:002:0178, 5122983400:01:002:0179 до територіальної громади Куяльницької сільської ради була внесена до Державного земельного кадастру, що підтверджується витягами від 11.05.2021 № НВ-5116532082021, від 25.03.2021 № НВ-5116317122021, від 11.05.2021 № НВ-5116531982021. Крім того, факт перебування земельних ділянок у комунальній власності територіальної громади Куяльницької сільської ради, а також внесення записів про проведення державної реєстрації права оренди за СФГ Перлея М. Д. підтверджується інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 16.07.2021 № 266092589, від 16.07.2021 № 266092893, від 16.07.2021 № 266092406.

4.20. Спір виник у зв`язку з наявністю чи відсутністю правових підстав для визнання незаконними та скасування розпоряджень органу державної влади, визнання недійсними договорів оренди, скасування державної реєстрації права оренди та повернення земельних ділянок.

5. Розгляд касаційної скарги та позиція Верховного Суду

5.1. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 17.10.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою заступника керівника Одеської обласної прокуратури на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.09.2022 і рішення Господарського суду Одеської області від 21.02.2022 у справі № 916/3141/21, призначено розгляд справи у відкритому судовому засіданні на 15.11.2022.

У зв`язку з тривалою повітряною тривогою розгляд справи № 916/3141/21 15.11.2022 не відбувся.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 15.11.2022 призначено розгляд справи № 916/3141/21 за касаційною скаргою заступника керівника Одеської обласної прокуратури на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.09.2022 і рішення Господарського суду Одеської області від 21.02.2022 у справі № 916/3141/21 у судовому засіданні 29.11.2022.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 29.11.2022 відкладено розгляд касаційної скарги заступника керівника Одеської обласної прокуратури на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.09.2022 і рішення Господарського суду Одеської області від 21.02.2022 у справі № 916/3141/21 на 13.12.2022, участь у судовому засіданні представників учасників справи визнана необов`язковою.

Куяльницька сільська рада, ГУ Держгеокадастру, СФГ Перлея М. Д., Подільська РДА в судові засідання своїх представників не направили.

Відповідно до частини 1 статті 301 Господарського процесуального кодексу України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням положень статті 300 цього Кодексу.

Наслідки неявки в судове засідання учасника справи визначено у статті 202 Господарського процесуального кодексу України. Так, за змістом частини 1 і пункту 1 частини 2 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з підстав, зокрема неявки в судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про направлення йому ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання.

До основних засад (принципів) господарського судочинства віднесено, зокрема, розумність строків розгляду справи судом (пункт 10 частини 3 статті 2 Господарського процесуального кодексу України). Відповідно до частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Ураховуючи положення частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, статей 2, 202, 306 Господарського процесуального кодексу України, висновки Європейського суду з прав людини у справі "В`ячеслав Корчагін проти Росії", наявність відомостей про направлення зазначеним учасникам справи ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання, отримання відзиву СФГ Перлея М. Д. на касаційну скаргу, відсутність клопотань про відкладення розгляду касаційної скарги та відсутність будь-яких заяв чи клопотань щодо розгляду справи, а також те, що явка учасників справи не визнавалася судом обов`язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, Верховний Суд дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності зазначених представників.

5.2. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення прокурора, дослідивши наведені у касаційній скарзі та відзиві доводи, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу слід задовольнити частково з огляду на таке.

5.3. Предметом позову у цій справі є вимоги прокурора, заявлені в інтересах ГУ Держгеокадастру та Куяльницької сільської ради, про визнання незаконними та скасування розпоряджень органу державної влади, визнання недійсними договорів оренди, скасування державної реєстрації права оренди та повернення земельних ділянок.

5.4. Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

5.5. За змістом частини 1 статті 155 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час прийняття оспорюваних розпоряджень) передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

5.6. Отже, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

5.7. Згідно з частинами 1, 2 статті 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (тут і далі у редакції, чинній на час прийняття оспорюваних розпоряджень) виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.

5.8. До відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, зокрема, щодо використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля (стаття 13 Закону "Про місцеві державні адміністрації").

5.9. Голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством (частина 1 статті 41 Закону "Про місцеві державні адміністрації" ).

5.10. Як установили суди, Котовською РДА були прийняті розпорядження від 20.04.2010 № 230/10 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства на території Косівської сільської ради" та від 27.04.2010 № 238/10 "Про передачу земельних ділянок в довгострокову оренду", на підставі яких були укладені договори між Котовською РДА та СФГ Перлея М. Д. про надання в довгострокову оренду земельних ділянок.

5.11. Згідно зі статтею 3 Земельного кодексу України (тут і далі у редакції, чинній на час прийняття оспорюваних розпоряджень та укладення договорів оренди) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

5.12. Відповідно до положень частин 1- 3 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами 2, 3 статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами 2, 3 статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

5.13. Згідно з частиною 1 статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною 2 цієї статті.

Отже, укладення договорів оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, без проведення земельних торгів, суперечить вимогам статті 124 Земельного кодексу України та є підставою для визнання договорів оренди недійсними (близький за змістом висновок викладений у постанові Верховного Суду України від 04.11.2014 у справі № 922/4817/13).

5.14. Згідно з частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної або комунальної власності або права на них, зокрема, у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.

Відповідно до частини 3 статті 134 Земельного кодексу України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а відповідно до змін, внесених згідно із Законом №2949-17 від 14.01.2011, також при передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу.


................
Перейти до повного тексту