ОКРЕМА ДУМКА
(збіжна, спільна)
суддів Верховного Суду Гриціва М. І., Прокопенка О. Б. на постанову Великої Палати Верховного Суду від 24 листопада 2022 року у справі № 9901/58/20 (провадження № 11-390заі21) за позовом ОСОБА_1 до Президента України про визнання протиправним і скасування указу в частині
1. У березні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до Президента України, у якому просив визнати протиправним і скасувати Указ Президента України від 11 вересня 2019 року № 680/2019 "Про скасування деяких указів Президента України" в частині, що стосується позивача (далі - Указ № 680/2019).
Вимоги мотивував тим, що Указ № 680/2019 у частині, яка оскаржується, Президент України видав з порушенням вимог Конституції України та частини п`ятнадцятої статті 25 Закону України від 07 червня 2018 року № 2449-VIII "Про дипломатичну службу" (далі - Закон № 2449-VІІІ), оскільки Президент України не має повноважень на позбавлення дипломатичних рангів. Цього рангу його (позивача) можна було позбавити лише за рішенням суду відповідно до положень згаданої норми цього Закону.
Вважає, що дипломатичний ранг Надзвичайного і Повноважного Посла йому присвоїли за наявності для цього підстав, позаяк він обіймав керівні посади в Парламентській Асамблеї Ради Європи (далі - ПАРЄ), що своєю чергою за положеннями частини шостої статті 22 Закону № 2449-VІІІ уможливлювало присвоєння йому Президентом України за поданням Міністра закордонних справ України дипломатичного рангу в порядку, передбаченому частиною четвертою статті 25 цього Закону, як громадянину України, який обіймав керівні посади в секретаріатах, органах міжнародних організацій та закордонних юрисдикційних органах, членом або учасником яких є Україна.
2. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду рішенням від 12 липня 2021 року позов задовольнив. Визнав протиправним і скасував Указ № 680/2019 у частині скасування Указу Президента України від 18 травня 2019 року № 275 "Про присвоєння дипломатичних рангів" (далі - Указ № 275), зосібна й стосовно присвоєння дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла ОСОБА_1 .
Рішення суд мотивував тим, що Президент України, реалізуючи надані йому повноваження щодо присвоєння вищих дипломатичних рангів, може видавати лише рішення про присвоєння таких рангів, але не наділений повноваженнями на скасування свого указу про присвоєння дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла, оскільки такий спосіб реалізації конституційних повноважень Президента України не передбачений Основним Законом України. Звідси виснував, що Указ № 680/2019 в оскаржуваній частині підлягає скасуванню як такий, що виданий поза межами повноважень Президента України.
3. Велика Палата Верховного Суду за наслідками розгляду апеляційної скарги Президента України на рішення суду першої інстанції винесла постанову від 24 листопада 2022 року, якою рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 12 липня 2021 року залишила без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
4. Ми погоджуємося з резолютивною та мотивувальною частинами постанови Великої Палати, в якій обґрунтовується протиправність Указу № 680/2019, необхідність його скасування, а також мотиви відхилення доводів апеляційної скарги відповідача.
Водночас ми маємо застереження в частині повноти й достатності мотивування відхилення доводів апеляційної скарги відповідача, яке в аспекті обставин цієї справи належало б навести більш ґрунтовно. У зв`язку із цим, керуючись частиною третьою статті 34 Кодексу адміністративного судочинства України, вважаємо за необхідне висловити окрему збіжну думку.
5. Так от, представник відповідача в апеляційній скарзі наполягав на тому, що для присвоєння дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла ОСОБА_1 не було правових підстав, оскільки позивач станом ані на день направлення Міністром закордонних справ України подання про присвоєння дипломатичного рангу - 26 квітня 2019 року, ані на дату видання Указу № 275 - 18 травня 2019 року не обіймав керівну посаду в органах міжнародних організацій. Президент України Указом № 275 присвоїв ОСОБА_1 вищий дипломатичний ранг як голові Постійної делегації Верховної Ради України в ПАРЄ, хоча на цю посаду позивач не обирався і не призначався ПАРЄ.
Ця обставина своєю чергою дозволяє стверджувати, що статус ОСОБА_1 як голови Постійної делегації Верховної Ради України у ПАРЄ, який є народним депутатом України, не відноситься до керівних посад в органах міжнародних організацій у розумінні абзацу першого частини шостої статті 22 Закону № 2449-VІІІ. Позаяк не було підстав для присвоєння позивачу дипломатичного рангу, Президент України оскаржуваним Указом скасував Указ № 275, зокрема, в частині присвоєння дипломатичного рангу ОСОБА_1 як такий, що виданий безпідставно.
В апеляційній скарзі представник Президента України наводив доводи відносно того, що частина п`ятнадцята статті 25 Закону № 2449-VІІІ передбачає судовий порядок позбавлення присвоєних дипломатичних рангів саме дипломатичних службовців, до яких, як вважає апелянт, позивач не належить, і тому за цими значеннєвими властивостями ця норма не підлягає застосовуванню в правовій ситуацій, в якій опинився позивач.
6. В інтерпретації відповідача обставини, що унеможливлювали присвоєння дипломатичного рангу позивачу, існували ще до видання Указу № 275, не містили в собі передумов до його видання і присвоєння ОСОБА_1 дипломатичного рангу та ймовірно мали бути підставами, що унеможливлювали б видання акта главою держави про присвоєння дипломатичного рангу позивачу.
З позиції Президента України, який видав оскаржуваний акт, позивач не міг не розуміти, що дипломатичний ранг йому присвоїли за браком для цього підстав і що позбавлення (відібрання) цього звання не порушуватиме його права на нього, бо не може бути порушенням права на щось, на що права не має.
За баченням Президента України, видання главою держави однієї каденції акта про скасування акта глави держави іншої (попередньої) каденції про присвоєння дипломатичного рангу позивачу, якого той був удостоєний безпідставно, є тим дієвим і компетентним способом, який однаковою мірою дозволяє відновити (поновити) стан, що був на час (на стадії) прийняття рішення про видання Указу № 275, і таким чином ухвалити рішення, яке належало ухвалити вчасно, про відмову присвоїти позивачу дипломатичний ранг.