ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2022 року
м. Київ
cправа № 916/3577/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Малашенкової Т.М. (головуючий), Бенедисюка І.М., Колос І.Б.,
за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.Т.,
представників учасників справи:
позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Інноваційні технології ЛТД" (далі - ТОВ "Інноваційні технології ЛТД", позивач) - не з`явився,
відповідача - Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця", скаржник, відповідач) - Нікогосян О.С. (адвокат),
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу АТ "Українська залізниця"
на рішення Господарського суду Одеської області від 07.06.2022 (головуючий - суддя Бездоля Ю.С.),
постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 13.10.2022 (головуючий - суддя Савицький Я.Ф., судді: Колоколова С.І., Разюк Г.П.)
у справі № 916/3577/21
за позовом ТОВ "Інноваційні технології ЛТД"
до АТ "Українська залізниця"
про зобов`язання укласти додаткову угоду.
ВСТУП
Спір виник щодо наявності/відсутності правових підстав для визнання додаткової угоди в редакції позивача до договору підряду укладеною та щодо наявності/відсутності правових підстав для подовження строку дії договору.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. ТОВ "Інноваційні технології ЛТД" звернулось до суду з позовною заявою до АТ "Українська залізниця" про зобов`язання укласти додаткову угоду до Договору підряду на виконання робіт з "Технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19" щодо продовження терміну виконання робіт за договором, без зміни їх вартості, та подовження строку дії договору, в редакції, запропонованій позивачем.
1.2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач вказує, що на момент отримання підрядником погодженої замовником документації, необхідної для виконання робіт за Договором підряду, дія останнього була вже закінчена, а відмова відповідача продовжити дію Договору стала підставою для звернення ТОВ "Інноваційні технології ЛТД" до суду з позовною заявою щодо зобов`язання АТ "Українська залізниця" укласти додаткову угоду до Договору підряду.
1.2.1. При цьому позивач вказує, що тривалість виконання робіт за умовами Договору підряду становила 120 календарних днів, проте із об`єктивних причин, що не залежали від волі позивача, останній не міг виконати роботи вчасно.
2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
2.1. Рішенням Господарського суду Одеської області від 07.06.2022, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 13.10.2022, у справі №916/3577/21 позов задоволено частково. Визнано укладеною додаткову угоду до договору підряду від 25.10.2021 №ОД/Ш-21-651НЮ на виконання робіт з "Технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19" в наступній редакції:
"Додаткова угода
до договору №ОД/Ш-21-651НЮ від 25.10.2021 року
м. Одеса
ЗАМОВНИК - Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця", в особі __________ діючого на підставі __________ та в особі __________, діючого на підставі __________, з однієї сторони, та ПІДРЯДНИК - Товариство з обмеженою відповідальністю "ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД" в особі __________ діючого на підставі __________, з іншої сторони, у подальшому разом - сторони, уклали дану додаткову угоду до договору №ОД/Ш-21-651НЮ від 25.10.2021 про наступне:
1.Пункт 4.2 договору викласти в наступній редакції:
"4.2.Термін виконання робіт - до 120 календарних днів з правом дострокового виконання за погодженням із замовником відповідно до календарного плану Додаток №2, але не пізніше 05.09.2022".
2.Пункт 10.1 договору викласти в наступній редакції:
"10.1.Договір набирає чинності з моменту його укладення, тобто з дня його підписання сторонами, і діє до 05.09.2022, а в частині виконання зобов`язання щодо розрахунків по договору - до повного виконання".
3.Календарний план робіт (Додаток №2 до договору) розділ "Термін виконання робіт" стовпчик "Закінчення" викласти в наступній редакції: "не пізніше 05.09.2022".
4.Інші умови договору, не обумовлені цією Додатковою угодою, залишаються незмінними і сторони підтверджують по ним свої зобов`язання.
5.Дана Додаткова угода складена в двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, по одному примірнику для кожної з сторін.
6.Дана Додаткова угода вступає в дію з моменту її підписання сторонами і є невід`ємною частиною договору.
7.РЕКВІЗИТИ СТОРІН:
ЗАМОВНИК: Акціонерне товариство "Українська залізниця"
Місцезнаходження: 03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця (Тверська), 5
Код ЄДРПОУ/ДРФО 40075815,
Витяг з реєстру платника ПДВ №1828104500193
Індивідуальний податковий номер юридичної (фізичної) особи 400758126555
Регіональна філія "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"
Юр. адреса: 65012, Одеська обл., м. Одеса, Приморський р-н, вул. Пантелеймонівська,19
Код ЄДРПОУ: 40081200
ВП "Подільська дистанція сигналізації та зв`язку"
Поштова адреса: Україна, 66300, Одеська обл., м. Подільськ, бульвар Бірзульський 66А
р/р НОМЕР_1 в Головному управлінні з обслуговування клієнтів AT "Ощадбанк" код банку 300465, код ЄДРПОУ 40075815,
номер підрозділу - 136,
Для податкових накладних:
Номер структурного підрозділу - 136
ІПН 400758126555
E-mail: kotdss2@ukr.net
Від ЗАМОВНИКА:
__________/__________/
ПІДРЯДНИК: ТОВ "ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД"
65045, Одеська обл., м. Одеса, вул. Катерининська, буд. 48 оф. 47
Ідентифікаційний код 35567199,
Індивідуальний податковий номер юридичної (фізичної) особи 355671915530, Банківські реквізити: п/р № НОМЕР_2,
У ПАТ "БАНК СІЧ", МФО 380816
Тел.:(050) 391-67-42;
e-mail: in.tehno.ltd@gmail.com
Від ПІДРЯДНИКА:
__________/__________".
2.1.1. В решті позову відмовлено.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись з судовими рішеннями АТ "Українська залізниця" просить скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 07.06.2022 та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 13.10.2022 у справі №916/3577/21, ухвалити нове рішення суду, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
4.1. Із посиланням на пункт 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) скаржник вказує, що оскаржувані судові рішення ухвалені внаслідок неправильного застосування норм матеріального права, зокрема статтей 627, 652 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" та без урахування судом апеляційної інстанції правових висновків щодо їх застосування у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 13.07.2022 у справі №363/1834/17, від 07.09.2022 у справі №910/9911/21, від 21.05.2019 у справі №904/9906/17, від 12.09.2019 у справі №910/17469/18, від 18.02.2020 у справі №902/364/19, від 19.07.2022 у справі №910/14155/21.
4.1.1. АТ "Українська залізниця" наголошує, що оскаржуваними судовими рішеннями фактично продовжено строк дії Договору підряду на виконання позивачем зобов`язань на 255 календарних днів, що не може вважатись справедливим, добросовісним, розумним та відповідати меті "приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились", відтак такі висновки господарських судів порушують приписи статтей 627, 652 ЦК України.
4.1.2. Також АТ "Українська залізниця" відзначає, що висновки судів попередніх інстанцій про відсутність у позивача правових підстав приступити до виконання Договору підряду після погодження робочої документації та проекту виконання робіт, який на той момент завершив строк своєї дії, є такими, що суперечать статті 599 ЦК України та правовим висновкам, викладених у постановах Верховного Суду у справах №910/9072/17 та №916/626/18, оскільки саме по собі закінчення строку дії договору не припиняє зобов`язання, яке було виконаним належним чином однією із сторін.
4.2. Крім того, скаржник в обґрунтування своєї правової позиції додатково із посиланням на пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України вказує, на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме відсутній висновок щодо критеріїв, що мають враховуватися при зміні судом умов договору на підставі статті 652 ЦК України, тоді як попередні судові інстанції неправильно застосували до спірних правовідносин частину другу статті 652 ЦК України в частині, встановленої нею мети можливої зміни судом договору.
5. Позиція інших учасників справи
5.1. ТОВ "Інноваційні технології ЛТД" 15.12.2022 (згідно з відмітками Нової пошти) направило на адресу Касаційного господарського суду відзив на касаційну скаргу, в якому просило Суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6.1. АТ "Українська залізниця" у липні 2021 року оголосило про проведення відкритих торгів UA-2021-07-03-000041-b з предметом закупівлі: роботи з технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеси, вул. Пантелеймонівська, 19 (ДК 021:2015-45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів та залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 "Правила визначення вартості будівництва".
6.2. Відповідно до протоколу розгляду тендерних пропозицій від 26.08.2021 №174 з процедури закупівлі UA-2021-07-03-000041-b відхилено тендерну пропозицію учасника - ТОВ "Інноваційні технології ЛТД". Вказане рішення замовника оскаржувалось учасником закупівлі.
6.3. Згідно з протоколом розгляду тендерних пропозицій від 05.10.2021 №276 з процедури закупівлі UA-2021-07-03-000041-b переможцем процедури закупівлі визначено ТОВ "Інноваційні технології ЛТД" та прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю зі вказаним переможцем.
6.4. Між АТ "Українська залізниця" (замовник) та ТОВ "Інноваційні технології ЛТД" (підрядник) 25.10.2021 укладено Договір підряду №ОД/Ш-21-651НЮ на виконання робіт з "Технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19" (далі - Договір).
6.4.1. Відповідно до пункту 1.2 Договору підрядник зобов`язується за завданням замовника виконати роботи з "Технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19", в об`ємі, що зазначений у Додатку №1 до цього договору, а замовник зобов`язується оплатити зазначені роботи у порядку та на умовах даного Договору.
6.4.2. За умовами пунктів 2.5, 2.7 Договору, підрядник зобов`язаний у точності виконувати усі вимоги змовника з приводу виконання робіт; своєчасно, у письмовій формі, попередити замовника про наявність незалежних від підрядника обставин, що можуть вплинути на виконання умов цього договору підрядником.
6.4.3. Відповідно до пункту 4.1 Договору сторони визначили, що підрядник зобов`язаний приступити до виконання робіт після одержання письмового повідомлення від замовника на юридичну адресу: 65045, Одеська обл., м. Одеса, вул. Катерининська, буд. 48, оф. 47, та електронною поштою in.tehno.ltd@gmail.com, заявки про готовність замовника до виконання робіт.
6.4.4. Згідно з пунктом 4.2 Договору, термін виконання робіт - до 120 календарних днів з правом дострокового виконання за погодженням із замовником, відповідно до календарного плану додаток №2, але не пізніше 24.12.2021.
6.4.5. Відповідно до пункту 4.4. Договору виконання робіт проводиться протягом строку дії Договору тільки на підставі наданої письмової заявки замовника, яка вважається дозволом на виконання робіт та є підтвердженням готовності замовника до приймання робіт.
6.4.6. Підрядник повинен протягом 30 календарних днів перед початком будівельних робіт розробити та погодити з представниками технічного нагляду і авторського нагляду робочу документацію та проект виконання робіт (далі - ПВР) "Технічне переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19" та надати робочій комісії замовника, передачу робочої документації та ПВР оформити двостороннім Актом (пункт 4.8 Договору).
6.4.7. Пунктом 4.9 Договору визначено, що виконання робіт з "Технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19" повинно виконуватись згідно з проектом виконання робіт, розробленому підрядником відповідно до вимог ДБН 3.1.5-2016, на підставі робочої документації, з дотриманням вимог діючих нормативних документів по охороні праці, техніці безпеки й пожежній безпеці.
6.4.8. Відповідно до пункту 5.1 Договору вартість виконання робіт складає 58 200 000 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 9 700 000 грн.
6.4.9. Умовами пункту 6.1 Договору передбачено, що здача і приймання робіт здійснюється відповідно до ДБН А.3.1-5:2016 і оформлюється актами здачі - приймання виконаних робіт (за формою №КБ-2в) та довідками про вартість виконаних робіт /та витрати/ (за формою №КБ-3) на дільниці Обхідна - Любашівка, Любашівка - Підгородна, Нікель - Побузький - Підгородна - Помічна, після прийняття робочою комісією замовника виконавчої документації. Перелік документів, що оформляються при здачі об`єкту в експлуатацію, відповідає передбаченим державним будівельним нормам.
6.4.10. Згідно з пунктом 6.2 Договору здача закінчених робіт підрядником здійснюється замовнику згідно з календарним графіком виконання робіт (Додаток №2 до Договору).
6.4.11. Розділом 7 Договору визначені права та обов`язки сторін.
6.4.12. Відповідно до підпунктів 7.4.4, 7.4.6, 7.4.7 пункту 7.4 Договору, підрядник зобов`язаний інформувати в установленому порядку замовника про хід виконання зобов`язань за Договором, обставини, що перешкоджають його виконанню, а також про заходи, необхідні для їх усунення; забезпечити виконання робіт у строки, що встановлені цим Договором; забезпечити виконання робіт, якість яких має відповідати вимогам щодо виконання робіт (розділ II цього Договору).
6.4.13. Згідно з пунктом 8.8 Договору за порушення умов зобов`язання за даним договором щодо якості виконаних робіт із підрядника стягується штраф у розмірі 20% (двадцяти відсотків) вартості неякісно виконаних робіт.
6.4.14. Пунктом 8.9 Договору визначено, зокрема, що за порушення строків виконання зобов`язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості виконаних робіт, з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення.
6.4.15. Сплата штрафних санкцій та відшкодування збитків за порушення зобов`язання не звільняє підрядника від обов`язку виконати зобов`язання за цим Договором (пункт 8.10 Договору).
6.4.16. Згідно з пунктом 9.1 Договору усі зміни та доповнення до цього договору вносяться тільки за спільною згодою сторін шляхом підписання додаткових угод, які є його невід`ємною частиною та мають юридичну силу, якщо вони підписані уповноваженими представниками сторін.
6.4.17. Відповідно до пункту 9.3 Договору істотні умови цього Договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених частиною п`ятою статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі".
6.4.18. Пунктом 10.1 Договору встановлено, що він набирає чинності з моменту його укладення, тобто з дня його підписання сторонами, і діє до 24.12.2021, а в частині виконання зобов`язання щодо розрахунків по Договору - до повного виконання.
6.4.19. Невід`ємними частинами цього договору після їх підписання сторонами є наступні додатки:
- Додаток № 1 Договірна ціна на виконання робіт з "Технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19", в об`ємі зазначеним замовником; "Кошторисні розрахунки на виконання робіт з технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19", в об`ємі зазначеним замовником. Примітка: Надається переможцем процедури закупівлі.
- Додаток № 2 Календарний план робіт (пункти 11.1-11.1.2 Договору).
6.5. Додатком № 2 до Договору підряду від 25.10.2021 №ОД/Ш-21-651НЮ визначено календарний план робіт, відповідно до якого:
- найменування робіт: технічне переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, в об`ємі, що зазначений у Додатку №1 до цього Договору;
- термін виконання робіт: початок - з моменту отримання письмової заявки замовника про готовність до виконання робіт; закінчення - 120 календарних днів з правом дострокового виконання за погодженням із замовником, але не пізніше 24.12.2021;
- вартість робіт за договором: 5 8200 000 грн (в т.ч. ПДВ 9700 000 грн.).
6.6. Згідно з розділом 12 Договору "Обставини непереборної сили":
- сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за цим договором у разі виникнення обставин непереборної сили, які не існували під час укладання цього договору та виникли поза волею сторін, зокрема: надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами цього договору, обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо (пункт 12.1 Договору);
- сторона, що не може виконувати зобов`язання за цим договором унаслідок дії обставин непереборної сили, повинна протягом 10 календарних днів з моменту їх виникнення, повідомити про це іншу сторону у письмовій формі, з подальшим наданням підтверджуючих документів (пункт 12.2 Договору);
- доказом виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є відповідні документи, які видаються Торгово-промисловою палатою України або країни, на території якої мали місце такі обставини (пункт 12.3 Договору);
- у разі, якщо обставини непереборної сили будуть тривати понад три місяці, кожна сторона має право в односторонньому порядку розірвати цей договір без відшкодування іншій стороні збитків, але за умови здійснення взаємних розрахунків на дату розірвання цього договору (пункт 12.4 Договору);
- не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами виконавця, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів (пункт 12.5 Договору).
6.7. Відповідно до пунктів 16.5-16.6 Договору сторони домовились, що листування між ними здійснюється шляхом направлення або надання однією стороною відповідних повідомлень (кореспонденції) іншій стороні на її адресу, що визначена у розділі Договору "Місцезнаходження та реквізити Сторін". Підтвердженням факту відправлення або отримання повідомлення (кореспонденції) є поштова квитанція або інший поштовий документ, який підтверджує факт відправки або вручення (отримання) такого повідомлення. Листування між сторонами цього Договору також може здійснюватися засобами електронної пошти, яка зазначена у розділі договору "Місцезнаходження та реквізити Сторін". При цьому, сторони керуються вимогами Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг", тобто сторона - адресат повідомлення має в обов`язковому порядку надати підтвердження факту одержання нею такого повідомлення. Таке підтвердження повинно містити дані про факт і час одержання електронного документа та про відправника цього підтвердження. У разі ненадходження до автора підтвердження про факт одержання цього електронного документа, вважається, що електронний документ не одержано адресатом. Сторони погодили, що граничний термін надання відповіді на письмовий лист/запит тощо іншій стороні не може перевищувати 10 (десяти) календарних днів.
6.8. Листом від 29.10.2021 за вих. № НГ/Н31-202/132 АТ "Українська залізниця" надала дозвіл підряднику на виконання робіт з "Технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська".
6.9. Відповідно до листа підрядника від 10.11.2021 за вих. №03-422 позивач надіслав на адресу відповідача (замовника) пропозицію про укладання Додаткової угоди до Договору, а також копію самої Додаткової угоди № 1 про внесення змін до Договору та Додаток № 2 до вказаного Договору (нова версія).
6.10. Проект Додаткової угоди № 1 про внесення змін до Договору передбачав викладення наступних пунктів Договору та Додатку №2 до Договору в наступній редакції:
- "пункт 4.2 Термін виконання робіт - до 120 календарних днів, без врахування зимового періоду, з правом дострокового виконання, за погодженням із замовником, відповідно до календарного плану Додаток №2, але не пізніше 31.05.2022";
- "пункт 10.1 Договір набирає чинності з моменту його укладення, тобто з дня його підписання сторонами, і діє до 24.12.2022, а в частині виконання зобов`язання щодо розрахунків по Договору - до повного виконання";
- "Додаток №2 до Договору (нова версія): найменування робіт - технічне переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, в об`ємі, що зазначений у Додатку №1 до цього Договору; термін виконання робіт: початок - з моменту отримання письмової заявки замовника про готовність до виконання робіт та передачі підряднику проектної документації; закінчення - до 120 календарних днів, без врахування зимового періоду, з правом дострокового виконання за погодженням із замовником, але не пізніше 31.05.2022; вартість робіт за Договором - 58 200 000 грн (в т.ч. ПДВ 9 700 000 грн.)".
6.11. Листом від 15.11.2021 за вих. №НЗІ-509/186 замовник відмовив у внесенні змін до Договору та зазначив, що об`єктивних обставин, у тому числі обставин непереборної сили, що спричинили продовження строку дії Договору, які були б підтверджені відповідним документом не виникло, тому підстави для внесення змін до укладеного Договору за результатами відкритих торгів відсутні.
6.12. Листом від 16.11.2021 за вих. № 03-433 ТОВ "Інноваційні технології ЛТД" просило замовника терміново передати підряднику погоджений у встановленому порядку проект: "Технічне переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19" за актом приймання- передачі.
6.13. Листом від 18.11.2021 за вих. №НЗІ/509/189 у відповідь на вказаний лист АТ "Українська залізниця" надала: експертний звіт ДП "Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний Інститут "НДІпроектреконструкція" №ЕК-2710/12-19 від 28.12.2019; витяг з протоколу №Ц-45/102 Ком.Т. від 12.11.2020; проектно-кошторисну документацію "Технічне переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19".
6.14. Відповідно до експертного звіту від 28.12.2019 №ЕК-2710/12-19 щодо розгляду проектної документації по проекту "Технічне переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19", техніко-економічними показниками проекту є: вид будівництва - технічне переоснащення; термін будівництва - 11 місяців; загальна кошторисна вартість - 188 362, 848 тис. грн.
6.15. Сторонами 19.11.2021 підписаний Акт прийому - передачі проектної документації стадії "П" "Технічне переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19".
6.16. Позивач (підрядник) направив відповідачу (замовнику) запит від 07.12.2021 за вих. №03-470 про надання інформації для виконання робіт за договором, в якому просив надати інформацію стосовно схеми перетинів залізничного полотна комунікаціями та схеми охоронної зони залізничного полотна.
6.17. На електронну пошту позивача (підрядника) 09.12.2021 направлена відповідь на лист від 07.12.2021 за вих№03-470 із наданням відповідних схем перетинів та охоронних зон.
6.18. Листом від 13.12.2021 за вих. №03-485 позивач (підрядник) надав на розгляд та погодження відповідну робочу документацію та проект виконання робіт.
6.19. Листом від 15.12.2021 за вих. №03-495 позивач (підрядник) просив скликати робочу комісію щодо приймання по двосторонньому акту робочої документації та проекту виконання робіт.
6.20. Листом від 17.12.2021 за вих.№14-08/681 відповідач (замовник) повідомив про те, що призначена комісія відбудеться 17.12.2021 о 15:00 в кабінеті №229 щодо передачі робочої документації та проекту виконання робіт на роботи з "Технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19".
6.21. Акт прийому-передачі проектної документації стадії "Р" "Технічне переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19" підписаний з обох сторін 17.12.2021.
6.22. Листом від 20.12.2021 за вих. №НЗІ-509/224 відповідач (замовник) повідомив, що в результаті розгляду наданої робочої документації та проекту виконання робіт виявлені недоліки.
6.23. Листом від 21.12.2021 за вих. №Ш-08/692 відповідач (замовник) повідомив, що у зв`язку з завершенням терміну виконання Договору призначається комісія на 24.12.2021 об 11:00.
6.24. Листом від 23.12.2021 за вих.№03-501 позивач (підрядник) повідомив про усунення недоліків робочої документації та проекту виконання робіт, у зв`язку з цим просив скликати робочу комісію щодо прийняття по двосторонньому акту відкоригованої робочої документації та проекту виконання робіт.
6.25. Робочою комісією з питань виконання вимог Договору 24.12.2021 складено акт про стан виконання робіт за Договором, яким встановлено, що:
- на час засідання комісії будівельні роботи на об`єкті не розпочато;
- Договір укладений значно пізніше від розрахункових термінів, оскільки під час проведення закупівлі мало місце оскарження рішень замовника та продовження строку розгляду тендерної пропозиції, що скоротило визначений пункт 4.2 Договору строк у 120 календарних днів на виконання робіт;
- у зв`язку з неможливістю в досудовому порядку вирішити питання про продовження строку виконання зобов`язань за Договором, підрядник звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом до замовника про зобов`язання укласти додаткову угоду (справа №916/3577/21);
- станом на дату засідання комісії підрядник виконав умови пункту 4.8 Договору та готовий приступити до виконання Договору;
- у зв`язку з невиконанням будівництва об`єкту за Договором існує потреба у подальшому найшвидшому виконанні підрядником зобов`язань за Договором.
6.26. Листом від 05.01.2022 за вих. №03-02 позивач повторно просив повідомити про дату скликання робочої комісії щодо прийняття по двосторонньому акту відкоригованої робочої документації та проекту виконання робіт.
6.27. Листом від 06.01.2022 за вих. №Ш08/5 відповідач повідомив про те, що призначена комісія відбудеться 10.01.2022 о 11:00 в кабінеті №229 щодо передачі робочої документації та проекту виконання робіт на роботи з "Технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19".
6.28. В матеріалах справи наявна копія титульної сторінки робочого проекту з "Технічного переоснащення пристроїв диспетчерської централізації на дільниці Обхідна - Помічна, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19", з відміткою про його розгляд та прийняття 19.01.2022.
6.29. Ухвалюючи оскаржувані судові рішення суди попередніх інстанцій виходили з такого:
? ТОВ "Інноваційні технології ЛТД" доведено наявність передбачених частиною п`ятою статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" обставин для продовження строку виконання робіт, які полягають у порушенні термінів погодження проекту виконання робіт, що об`єктивно унеможливило розпочати та завершити передбачені, укладеним між сторонами договором, роботи;
? встановлено наявність всіх чотирьох умов, визначених частиною другою статті 652 ЦК України, з наявністю яких закон пов`язує можливість внесення змін до Договору у судовому порядку а саме:
1) в момент укладення Договору позивач не міг припустити, що замовник, підписавши Договір 25.10.2021 та враховуючи, що строк дії останнього закінчується 24.12.2021 (через 60 діб після укладення Договору), надасть необхідну позивачу документацію для розробки проекту лише 19.11.2021 (тобто, майже через місяць після укладення Договору). Також, в подальшому, замовник зволікав з прийняттям робочої документації та проекту робіт, на підставі яких підрядник повинен здійснити відповідні роботи;
2) необхідні підряднику документи відповідач надавав позивачу лише за вимогою останнього. Виконавець на стадії укладання Договору (при всій турботливості та обачності) не мав можливості передбачити, що замовник, надіславши 29.10.2021 підряднику дозвіл на виконання робіт, необхідні документи для такого виконання надасть лише 19.11.2021. Крім того, до отримання 19.11.2021 експертного звіту від 28.12.2019 №ЕК-2710/12-19 позивач не мав можливості передбачити, що за техніко-економічними показниками проекту термін будівництва дорівнює 11 місяцям. В Договорі ж строк становить 120 календарних дні. Разом з цим, приймаючи участь у публічних закупівлях у липні 2021, позивач розраховував на можливість виконання робіт до закінчення цього року;