1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2022 року

м. Київ

cправа № 909/392/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Волковицька Н. О. - головуючий, Мачульський Г. М., Могил С. К.,

секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,

розглянувши касаційну скаргу заступника Генерального прокурора

на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 30.11.2020 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.10.2022 у справі

за позовом заступника Генерального прокурора в інтересах держави в особі

Івано-Франківської обласної державної адміністрації

до Приватного підприємства "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс"

про визнання відсутнім права постійного користування земельними ділянками та зобов`язання повернути земельні ділянки,

(у судове засідання з`явилися: прокурор - Підяш О. В., представник Івано-Франківської обласної державної адміністрації - Гнип І. Я.),

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. У травні 2020 року заступник Генерального прокурора звернувся з позовом в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України до Приватного підприємства Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" (далі - ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс"), в якому просив:

- визнати відсутнім у ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" права постійного користування земельними ділянками лісового фонду площею 8 527 га для ведення лісового господарства на території Богородчанського, Калуського та Тисменицького районів Івано-Франківської області;

- зобов`язати ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" повернути на користь держави в особі Кабінету Міністрів України земельні ділянки лісового фонду площею 8527 га, передані згідно зі зведеним актом прийому-передачі земель лісового фонду від 25.05.2000 для ведення лісового господарства на території Богородчанського, Калуського та Тисменицького районів.

1.2. Прокурор зазначив, що ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" право постійного користування земельною ділянкою лісогосподарського призначення не оформило, відповідного акта у підприємства немає, у зв`язку з чим воно є неналежним землекористувачем. Ці обставини встановлені у рішеннях судів у справах № 5/289, № 909/729/13, № 2а-2988/11/0970, № 909/548/18 та згідно із частиною четвертою статті 75 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) не потребують доказування. Зокрема, при розгляді справ № 909/548/18 та № 300/930/19 встановлений факт використання ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" земельної ділянки лісогосподарського призначення, на якій розташований загальнозоологічний заказник місцевого значення "Чорний ліс".

Як на підставу позову прокурор також посилався на акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів від 22.11.2016 № 433, складений Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області, акт № 386, складений Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 04.12.2017, згідно з якими в цілому за результатами перевірки порушень природоохоронного законодавства не встановлено, а також акт № 34, складений Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 13.02.2019 та акт № 20.ю складений Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 06.05.2019, згідно з якими виявлені факти завдання шкоди навколишньому середовищу.

До матеріалів справи прокурор долучив лист Генеральної прокуратури України до Кабінету Міністрів України від 23.12.2019 № 05/2/1-9 вих-19, яким поінформовано про здійснення господарської діяльності відповідачем з порушенням вимог чинного законодавства.

Прокурор також зазначав, що ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс", незважаючи на те, що згідно з вимогами чинного законодавства не є постійним землекористувачем земель, які знаходяться на території об`єкта природно-заповідного фонду - загальнозоологічного заказника місцевого значення "Чорний ліс", протягом тривалого часу користується спірними землями, у зв`язку з чим прокурор звернувся в суд за захистом порушених прав та інтересів держави.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 12.10.2021 замінено позивача у справі № 909/392/20 Кабінет Міністрів України на його правонаступника у спірних правовідносинах - Івано-Франківську обласну державну адміністрацію (далі - Івано-Франківська ОДА).

2. Фактичні обставини справи, встановлені судами

2.1. Як установили суди попередніх інстанцій і свідчать матеріали справи, Івано-Франківська обласна рада 14.03.2000 ухвалила рішення № 278-12/2000 "Про вилучення і надання земель лісового фонду", яким вирішила:

1) затвердити проект відведення земельних ділянок лісового фонду для ведення лісового господарства ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс";

2) вилучити із землекористування Івано-Франківського військового лісгоспу Міністерства оборони України землі лісового фонду загальною площею 8531 га.

3) надати ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" у постійне користування землі лісового фонду площею 8531 га, у тому числі: Богородчанського (2008 га), Калуського (3674 га), Тисменицького (2849 га) районів;

4) зобов`язати ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" у місячний термін замовити виготовлення документів, що посвідчують право користування землею відповідно до чинного законодавства; доручила Богородчанській, Калуській, Тисменицькій районним радам видати державні акти на право постійного користування землею;

5) зобов`язати користувача земель лісового фонду дотримуватись вимог чинного законодавства та рішення Івано-Франківської міської ради народних депутатів від 26.04.1995 № 278-12/2000 "Про утворення загально-зоологічного заказника "Чорний ліс".

25.05.2000 складено зведений акт прийому-передачі земель лісового фонду, за яким землі лісового фонду загальною площею 8527 га передано ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс". Цей акт складений та підписаний комісією, створеною згідно з розпорядженням Івано-Франківської ОДА від 11.04.2000 "Про створення робочої комісії".

30.05.2000 Державне управління екологічної безпеки в Івано-Франківській області видало ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" охоронне зобов`язання № 492, а 10.10.2003 Державне управлінням екології та природних ресурсів в Івано-Франківській області видало ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" охоронне зобов`язання № 554.

Відповідно до цих охоронних зобов`язань землекористувач ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" взяло під охорону загальнозоологічний заказник "Чорний ліс" площею 8527 га. Зазначено, що межі земельної ділянки встановлені у технічній документації із землеустрою, розробленій у 2000 році Івано-Франківським інститутом землеустрою на замовлення ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс".

Як підтверджується матеріалами справи, рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 12.11.2003 у справі № 12/263 задоволено позов ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" та зобов`язано Івано-Франківський філіал інституту землеустрою виконати договір від 26.11.1999 № 147-99, а також видати позивачу проект відведення земель лісового фонду та державні акти на право постійного користування землею.

На виконання зазначеного рішення Господарський суд Івано-Франківської області 24.11.2003 видав наказ № 17746. Виконавче провадження ВП № 13739398 з виконання цього наказу відкрите 09.07.2009.

Проект відведення земельних ділянок та передачі лісів в постійне користування ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" за рахунок земель лісового фонду Івано-Франківського ЛПК Міністерства оборони України на території Богородчанського, Калуського, Тисменицького районів був переданий відповідачу лише 29.07.2009 за актом прийому-передачі матеріалів у виконавчому провадженні з виконання наказу від 24.11.2003 № 17746.

В акті державного виконавця від 12.01.2010 зазначено, що рішення суду в частині видачі державних актів на право постійного користування не виконане, бланки серії III-ІФ № 000121, № 000121, № 000123, № 000124 боржником Державним підприємством "Івано-Франківським науково-дослідним та проектним інститутом землеустрою" (далі - ДП Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут) землеустрою отримані, заповнена графічна частина, однак не виготовлені в повному обсязі та не передані стягувачу, оскільки з часу винесення рішення суду змінилося законодавство в частині процедури виготовлення, заповнення, реєстрації, видачі та форми бланка державного акта.

15.07.2011 ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" зверталося до суду із заявою про зміну способу і порядку виконання рішення від 12.11.2003 у справі № 12/263 у зв`язку із неможливістю його виконання, у задоволенні якої ухвалою суду від 10.11.2011 було відмовлено.

11.07.2018 ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" повторно звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області із заявою про зміну способу і порядку виконання рішення від 12.11.2003 у справі № 12/263-14/136 шляхом зобов`язання ДП "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" відновити межі земельних ділянок та виготовити електронні документи на підставі проекту відведення земельних ділянок для ведення лісового господарства ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс", затвердженого рішенням сесії Івано-Франківської обласної ради від 14.03.2000 № 278-12. 29.08.2018 Суд відмовив у задоволенні цієї заяви (ухвала суду від 29.08.2018).

У подальшому Івано-Франківська обласна рада 17.05.2019 ухвалила рішення № 1133-28/2019, яким рекомендувала Івано-Франківській ОДА розглянути питання щодо раціонального використання та оформлення прав на землі лісового фонду державної власності, які відповідно до рішення обласної ради від 14.03.2000 № 278-12/2000 "Про вилучення і надання земель лісового фонду" передано у постійне користування ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс".

При розгляді справи № 909/548/18 суд врахував рішення у справах № 5/289, № 909/729/13, які в силу частини четвертої статті 75 ГПК України мають преюдиційний характер і для справи, яка розглядається, та встановив, що на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.06.2003 № 346-р, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18.06.2003 № 852 передано цілісний майновий комплекс НОМЕР_3 загальновійськового полігону в/ч НОМЕР_2, що розташований в с. Старий Лисець Тисменицького району Івано-Франківської області до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України з подальшою передачею на баланс Прикарпатської філії Національної академії внутрішніх справ України, правонаступником якої є Прикарпатський юридичний інститут Львівського державного університету внутрішніх справ.

Відповідно до акта прийому-передачі від 23.07.2003 до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України передавалося наступне військове майно: військове містечко № 1 в районі с. Лисець, земельна ділянка площею 933,41 га, на якій розташований НОМЕР_3 загальновійськовий полігон.

На об`єкти нерухомості вказаного цілісного майнового комплексу Прикарпатського юридичного інституту Львівського державного університету внутрішніх справ було оформлено право державної власності.

В межі земельних ділянок, які відводилися на підставі рішення Івано-Франківської обласної ради від 14.03.2000 № 278-12/2000 ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс", входять землі колишньої військової частини загальною площею 932 га, майно якої передано Прикарпатському юридичному інституту Львівського державного університету внутрішніх справ.

Суд у рішенні в справі № 909/548/18, яке набрало законної сили, зазначив про факт накладення спірної земельної ділянки, переданої ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс", на земельну ділянку колишньої військової частини загальною площею 932 га, майно якої передано Прикарпатському юридичному інституту Львівського державного університету внутрішніх справ Міністерства внутрішніх справ України, встановлений у справах № 5/289, № 909/729/13, тому у порядку статті 75 ГПК України не потребує доведення при вирішенні цього спору. Отже, суди встановили, що доводи прокурора про використання саме відповідачем площі 8527 га загальнозоологічого заказника "Чорний ліс", як і розміру цієї земельної ділянки, є недоведеними.

Діяльність ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" здійснюється на підставі матеріалів лісовпорядкування, розроблених Львівською державною лісовпорядною експедицією Українського державного лісовпорядного виробничого об`єднання "Укрдержліспроект" Державного агентства лісових ресурсів.

Згідно з технічною документацією, виготовленою Івано-Франківським інститутом землеустрою Української Академії аграрних наук визначена площа та встановлені межі спірної земельної ділянки в натурі (на місцевості); ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс", станом на дату ухвалення рішення місцевим господарським судом перебуває у процесі оформлення права постійного користування землею площею 8527 га, на якій розташовано об`єкт природно-заповідного фонду загальнозоологічний заказник місцевого значення "Чорний ліс".

Станом на час розгляду справи № 909/392/20 рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 12.11.2003 у справі № 12/263 не виконане та не видано ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" акти на право постійного користування землею площею 8527 га, на якій розташований об`єкт природно-заповідного фонду загальнозоологічний заказник місцевого значення "Чорний ліс", виконавче провадження з виконання цього рішення суду не завершене.

3. Короткий зміст судових рішень у справі

3.1. Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 30.11.2020 у справі № 909/392/20 (суддя Матейко Т. В.) у задоволенні позову відмовлено.

Суд не погодився із твердженням прокурора про порушення права держави в особі Кабінету Міністрів України. Хоча має місце використання спірної земельної ділянки за відсутності державних актів на право користування нею, однак суд першої інстанції не вважав наявність неналежно оформленого дійсного права постійного користування земельною ділянкою порушенням права Кабінету Міністрів України.

Прокурор визначив спосіб захисту прав позивача - визнання відсутнім права постійного користування земельними ділянками лісового фонду, який не відповідає встановленим законодавством способам захисту прав у спірних правовідносинах та є неналежно обраним.

Оскільки законодавство, чинне на час надання у користування спірної земельної ділянки відповідачу, не визначало момент, з якого особа набувала прав землекористування, то право користування земельною ділянкою в нього виникло на підставі рішення 12 сесії Івано-Франківської обласної ради від 14.03.2000 № 278-12/2000 "Про вилучення і надання земель лісового фонду". Це рішення є чинним, в судовому порядку не оскаржувалося.

Відповідач вживає всіх можливих заходів щодо виконання судового рішення у справі №12/263 (виконавче провадження з якого не завершене) щодо оформлення права користування спірною земельною ділянкою, земельна ділянка в установленому законом порядку з користування відповідача не вилучалася, право користування нею в установленому законом порядку ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" не позбавлене. Отже, право користування земельною ділянкою зберігається за ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" до його належного оформлення, а тому у суду немає правових підстав вважати відсутнім у відповідача права користування землею, відповідно як і підстав для її повернення державі в особі Кабінету Міністрів України на підставі статті 149 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).

3.2. Постановою Західного апеляційного господарського суду від 02.12.2021 (Гриців В. М. - головуючий суддя, судді Зварич О. В., Якімець Г. Г.) рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 30.11.2020 у частині відмови в задоволенні позовних вимог про зобов`язання ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" повернути на користь держави в особі Кабінету Міністрів України земельні ділянки лісового фонду площею 8527 га, передані згідно зі зведеним актом прийому-передачі земель лісового фонду від 25.05.2000 для ведення лісового господарства на території Богородчанського, Калуського та Тисменицького районів, скасовано, в цій частині ухвалено нове рішення, яким ці позовні вимоги задоволено. Зобов`язано ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" повернути на користь держави в особі Івано-Франківської ОДА земельні ділянки лісового фонду площею 8527 га, передані згідно зі зведеним актом прийому-передачі земель лісового фонду від 25.05.2000 для ведення лісового господарства на території Богородчанського, Калуського та Тисменицького районів. У решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Постанова мотивована тим, що у відповідача не виникло право користування спірною земельною ділянкою - не відбулося встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); не видані державні акти на право постійного користування земельними ділянками. Більш того, на дату прийняття рішення Івано-Франківської обласної ради від 14.03.2000 № 278-12/2000 не існувало проекту відведення земельних ділянок лісового фонду для ведення лісового господарства ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс".

ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" не дотримано вимог статей 22, 23, 100, 102 ЗК України у редакції Закону № 561-XII, тому у нього не виникло право користування спірною земельною ділянкою лісового фонду державної власності, відповідно відсутні й підстави на "правомірне очікування" щодо спірної земельної ділянки.

3.3. Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.07.2022 (Берднік І. С. - головуючий суддя, судді Зуєв В. А., Суховий В. Г.) постанову Західного апеляційного господарського суду від 02.12.2021 у справі № 909/392/20 скасовано. Справу передано на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Постанова мотивована тим, що апеляційний господарський суд не з`ясував характер спірних правовідносин сторін, належним чином не обґрунтував свої висновки щодо задоволення позову та не визначився і в судовому рішенні не зазначив, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин. Водночас з огляду на предмет і підстави заявленого позову суд апеляційної інстанції не надав об`єктивну оцінку наявності/відсутності порушеного права чи інтересу позивача на момент звернення до господарського суду та не визначив, чи відповідає обраний прокурором спосіб захисту порушеного права правовій природі тих правовідносин, що виникли між сторонами, а також способам, що встановлено чинним законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права.

Крім того, з огляду на матеріали справи відповідач протягом усього часу розгляду справи заперечував проти позову та обґрунтовував свої заперечення тими обставинами, що відповідно до вимог законодавства, чинного на час виникнення спірних правовідносин, йому у встановленому порядку відповідно до рішення Івано-Франківської обласної ради від 14.03.2000 № 278-12/2000, яке незаконним не визнавалося, надано в постійне користування спірну земельну ділянку та доручено відповідним органам видати державні акти на право користування цією землею, проте за певних обставин цього зроблено не було, відповідач звертався до суду за захистом своїх прав і на цей час виконавче провадження з виконання рішення суду у справі № 12/263 не закінчено. Такі обставини, за твердженням відповідача, дають йому правомірне очікування на закінчення процедури оформлення відповідного права користування у встановленому порядку.

Без належної та будь-якої правової оцінки суду апеляційної інстанції залишилися ті обставини, що відповідач дотримувався вимог чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства, яке регламентує його поведінку, необхідну для отримання правовстановлюючих документів та належного оформлення права користування землею, а також чинність рішення Івано-Франківської обласної ради від 14.03.2000 № 278-12/2000 "Про вилучення і надання земель лісового фонду" та наявність незакінченого виконавчого провадження з виконання наказу від 24.11.2003 № 17746, про що наголошував відповідач, а тому не встановлено, чи не набув відповідач права "правомірного очікування", яке підлягає захисту відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція), а також причин, за якими відповідне судове рішення не виконано.

3.4. Постановою Західного апеляційного господарського суду від 04.10.2022 у справі № 909/392/20 рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 30.11.2020 про відмову у задоволенні позовних вимог залишено без змін.

Постанова аргументована тим, що позивач дотримувався вимог чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства, яке регламентує його поведінку, необхідну для отримання правовстановлюючих документів та належного оформлення права користування землею, тобто відповідач може вважатись таким, що набув права "правомірного очікування". Доводи прокуратури про те, що відповідач не є та не може бути постійним землекористувачем земель у зв`язку із відсутністю державних актів на право постійного користування, не узгоджуються з принципом верховенства права, який визнається і діє в правовій державі Україна, відповідно до частини першої статті 8 Конституції України.

Провівши системний аналіз правового обґрунтування позовних вимог прокурора щодо порушеного права держави в особі Кабінету Міністрів України, суд першої інстанції правильно встановив та зазначив таке. Спірна земельна ділянка перебувала та продовжує перебувати у державній власності. За користування земельною ділянкою відповідач сплачує земельний податок, доказів про наявність заборгованості прокурор не надав. Суд також не встановив факту завдання шкоди державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства. Правових підстав для примусового припинення права користування вказаною земельною ділянкою прокурор не навів. Рішення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про вилучення спірної земельної ділянки для суспільних та інших потреб прокурор не надав. Доказів про звернення Кабінету Міністрів України до землекористувача про вилучення земельної ділянки прокурор не надав. Разом з тим матеріали справи містять лист відповідача до Кабінету Міністрів України від 05.02.2020 № 03-12 про врегулювання земельних правовідносин, виконання якого скеровано до Івано-Франківської ОДА, яка листом від 28.02.2020 № 1505/1/1-20/01-016 поінформувала відповідача про те, що Законом України "Про державний земельний кадастр" встановлено, що у разі, якщо відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель за заявою, зокрема, користувачів земельних ділянок.

Крім того, згідно з рішення від 17.05.2019 № 1133-28/2019 Івано-Франківська обласна рада рекомендувала Івано-Франківській ОДА розглянути питання раціонального використання та оформлення прав на землі лісового фонду державної власності, які відповідно до рішення обласної ради від 14.03.2000 № 278-12/2000 "Про вилучення і надання земель лісового фонду" передані у постійне користування ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс".


................
Перейти до повного тексту