1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 грудня 2022 року

м. Київ

справа №372/1417/22

адміністративне провадження № К/990/22924/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Калашнікової О.В., Мартинюк Н.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1, яка подана адвокатом Стригуновим Олександром Миколайовичем,

на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2022 року (головуючий суддя - Кузьмишина О.М., судді: Кобаль М.І., Костюк Л.О.)

у справі №372/1417/22

за позовом ОСОБА_1

до Державної служби України з безпеки на транспорті

про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення.

I. ПРОЦЕДУРА

1. У червні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом, у якому просить скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення у справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху.

2. Ухвалою Обухівського районного суду Київської області від 15 червня 2022 року позовну заяву повернуто позивачу.

3. Не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, адвокат позивача Стригунов О.М. на електронну пошту Шостого апеляційного адміністративного суду надіслано апеляційну скаргу, яка зареєстрована судом апеляційної інстанції 04 липня 2022 року за вх. №9911.

4. Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2022 року вказану апеляційну скаргу на ухвалу Обухівського районного суду Київської області від 15 червня 2022 року у справі №372/1417/22 повернуто особі, яка її подала на підставі пункту 1 частини четвертої статті 298 КАС України.

5. У поданій касаційній скарзі, із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, представник позивача - адвокат Стригунов О.М. просить скасувати оскаржуване судове рішення та направити справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

6. Ухвалою Верховного Суду від 30 серпня 2022 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

II. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ.

7. Повертаючи апеляційну скаргу суд апеляційної інстанції виходив з того, що приписами КАС України визначено дві форми звернення учасників справи з апеляційною скаргою: в паперовій формі зі скріпленням власноручного підпису учасника справи (його представника) або в електронній формі з обов`язковим скріпленням документів власним електронним підписом учасника справи через Електронний кабінет.

8. Водночас, як зазначив суд апеляційної інстанції, апеляційна скарга надіслана на електронну адресу суду, а в матеріалах скарги відсутні відомості про її формування у підсистемі "Електронний суд", що свідчить про використання скаржником непередбаченого чинним процесуальним законодавством способу звернення до суду з апеляційною скаргою.

III. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

9. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначив, що підписання та подання процесуальних документів у адміністративному судочинстві можливе трьома способами, а саме: 1) у паперовому варіанті з підписом заявника; 2) у електронному вигляді з кваліфікованим електронним підписом через підсистему (модуль) ЄСІТС "Електронний суд"; 3) у електронному вигляді з кваліфікованим електронним підписом з офіційної електронної пошти заявника, яка зареєстрована у державних реєстрах, підсистемі (модулі) ЄСІТС "Особистий кабінет".

10. 26 травня 2021 року набрав чинності Закон України №1416-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення поетапного впровадження Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи". Відповідно до цього закону створення та забезпечення функціонування ЄСІТС здійснюється поетапно. Окремі її підсистеми (модулі) починають функціонувати через 30 днів з дня опублікування Вищою радою правосуддя у газеті "Голос України" та на вебпорталі судової влади України оголошення про створення та забезпечення функціонування відповідної підсистеми (модуля) ЄСІТС. Вищою радою правосудді 17 серпня 2021 року затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) ЄСІТС. Тобто на сьогодні затверджено та введено в дію лише частину підсистем (модулів) ЄСІТС, а саме - три підсистеми (модулі).

11. Саме за неухильного дотримання умов третього способу підписано як позовну заяву у даній справі, так й апеляційну скаргу.

12. Звертає увагу, що правову позицію можливості підпису процесуальних документів кваліфікованим електронним підписом (далі - КЕП), подання їх на офіційну електронну скриньку суду та необхідність дослідження протоколів створення, перевірки КЕП також підтримує Верховний Суд у постанові від 03 травня 2022 року у справі №205/5252/19.

13. Суд апеляційної інстанції в оскаржуваній ухвалі не наводить безпосередньо пункт 59 розділу V "Перехідні положення" Положення про ЄСІТС ("до початку функціонування всіх підсистем (модулів) ЄСІТС процесуальні та інші документи можуть подаватися до суду в електронній формі з використанням офіційної електронної адреси або адреси електронної пошти, з якої надійшли документи, засвідчені кваліфікованим електронним підписом"), які змінюють порядок вчинення процесуальних або інших дій.

14. А також взагалі не надає їм оцінки та не наводить причин з яких він не приймає до уваги та не виконує ці вимоги Положення про ЄСІТС.

15. Обставини щодо функціонування на сьогодні не всіх підсистем (модулів) ЄСІТС та можливості подання до суду процесуальних документів у електронному вигляді з кваліфікованим електронним підписом з офіційної електронної пошти заявника, яка зареєстрована у державних реєстрах, підсистемі (модулі) ЄСІТС "Особистий кабінет", підтверджено відповіддю ТУ ДСА України у Київській області за №03-13/963/22 від 02 серпня 2022 року на адвокатський запит №5 від 29 липня 2022 року.

16. Також скаржник зазначив, що Шостим апеляційним адміністративним судом 09 серпня 2022 року за результатами розгляду аналогічної апеляційної скарги представника позивача у справі №372/1412/22 апеляційні вимоги останнього задоволено та справу скеровано до суду першої інстанції для продовження розгляду. Тобто за одних і тих самих обставин справ у них прийнято протилежні судові рішення.

IV. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), вважає за необхідне зазначити таке.

18. Касаційне провадження у справі відкрите з підстави оскарження судового рішення, зазначеній у частині третій статті 328 КАС України, та посилання представника позивача на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права.

19. За приписами частини першої статті 293 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

20. За правилом частини шостої статті 18 КАС України адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в добровільному порядку.

21. Згідно з абзацом другої частини восьмої статті 18 КАС України особи, які зареєстрували офіційні електронні адреси в ЄСІТС, подають процесуальні та інші документи, письмові та електронні докази, вчиняють інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою ЄСІТС, з використанням власного електронного цифрового підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронний цифровий підпис", якщо інше не визначено цим Кодексом.

22. Відповідно до частини сьомої, восьмої статті 44 КАС України документи (в тому числі процесуальні документи, письмові та електронні докази тощо) можуть подаватися до суду, а процесуальні дії вчинятися учасниками справи в електронній формі з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, за винятком випадків, визначених цим Кодексом. Процесуальні документи в електронній формі мають подаватися учасниками справи до суду з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).

23. Згідно з частиною десятою статті 44 КАС України якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в електронній формі, такі документи скріплюються електронним підписом учасника справи (його представника). Якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в паперовій формі, такі документи скріплюються власноручним підписом учасника справи (його представника).

24. Водночас, відповідно до підпункту 15.1 пункту 15 частини першої розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі.

25. Згідно з абзацами 22-23 підпункту 15.5 пункту 15 частини першої розділу VII "Перехідні положення" КАС України створення та забезпечення функціонування ЄСІТС здійснюються поетапно. Окремі підсистеми (модулі) ЄСІТС починають функціонувати через 30 днів з дня опублікування Вищою радою правосуддя у газеті "Голос України" та на веб-порталі судової влади України оголошення про створення та забезпечення функціонування відповідної підсистеми (модуля) ЄСІТС. Оголошення про створення та забезпечення функціонування окремої підсистеми (модуля) ЄСІТС має містити посилання на відповідний підпункт підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" цього Кодексу, який передбачає особливості вчинення тих процесуальних (або інших) дій, порядок вчинення яких зазнає змін після початку функціонування такої підсистеми (модуля).


................
Перейти до повного тексту