1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 160/14976/21

адміністративні провадження № К/990/18155/22, К/990/19004/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білоуса О.В.,

суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційні скарги Дніпропетровської обласної прокуратури та Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2021 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2022 року у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,

УСТАНОВИВ:

У серпні 2021 року ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" (далі - Товариство) звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із вказаним позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 23 квітня 2021 року №000095/32-00-07-01-01-32.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2021 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2022 року, позов задоволено.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2021 року позов задоволено.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року рішення суду першої інстанції змінено в частині обґрунтування висновків суду. В іншій частині рішення суду залишити без змін.

Не погоджуючись із зазначеними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Дніпропетровська обласна прокуратура та Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків подали касаційні скарги, в яких, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просять їх скасувати, а у задоволенні позову відмовити.

Також на адресу суду надійшло клопотання ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" про закриття касаційного провадження за касаційною скаргою Дніпропетровської обласної прокуратури на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2021 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2022 року в обґрунтування якого позивач посилається на те, що касаційну скаргу подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності.

Колегія суддів вважає таке клопотання необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

Так, згідно із частиною третьою, четвертою статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

За приписами частини четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Отже, представництво інтересів держави в суді прокурором здійснюється за наявності одночасного існування трьох умов:

1.порушення або загрози порушення інтересів держави

2.нездійснення або неналежним чином здійснення захисту держави відповідним державним органом

3.обґрунтування підстав для представництва у відповідній заяві.

Як вбачається з матеріалів справи, ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 24 грудня 2021 року відкрито апеляційне провадження за апеляційними скаргами Дніпропетровської обласної прокуратури та Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2021 року в адміністративній справі №160/14976/21.

Як встановлено судом апеляційної інстанції, прокурором в апеляційній скарзі обґрунтовано, в чому полягає загроза порушення інтересів держави недоотримання нарахованої спірним податковим повідомленням-рішенням значної суми податків у випадку можливого скасування зазначеного рішення.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що прокурором виконані усі передбачені законодавством умови для представництва в суді інтересів держави, що було судом враховано під час відкриття провадження у справі.

Відповідно до частини першої статті 328 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

11 липня 2022 року Дніпропетровська обласна прокуратура, скориставшись своїм правом на касаційне оскарження, передбачене статтею 328 КАС України, звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою на рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі.

Ухвалою Верховного Суду від 03 серпня 2022 року відкрито касаційне провадження за скаргою Дніпропетровської обласної прокуратури на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2021 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2022 року.

За вказаних обставин, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення клопотання позивача про закриття касаційного провадження в цій частині.

Також Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків заявлено клопотання про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини п`ятої статті 346 КАС України.

Колегія суддів вважає таке клопотання необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

Так, підстава для передачі касаційним судом справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду визначена частиною п`ятою статті 346 КАС України передбачає наявність у справі виключної правової проблеми, вирішення якої необхідно для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики.

Разом з цим, наведене скаржником обґрунтування наявності виключної правової проблеми, вирішення якої необхідне для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики, не створює підстав для передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду. Крім того, правова позиція щодо застосування пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України висловлена Верховним Судом незмінно та послідовно у багатьох постановах (від 07 грудня 2022 року у справі №640/16523/21, від 28 жовтня 2022 року у справі №600/1741/21-а, від 22 лютого 2022 року у справі №420/12859/21, від 27 квітня 2022 року у справі №140/1846/21, від 15 квітня 2022 року у справі №160/5267/21).

Вказане свідчить про необґрунтованість заявленого клопотання, а інших підстав для передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду колегія суддів не вбачає.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про необхідність залишення касаційної скарги без задоволення.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" (код ЄДРПОУ 24432974) зареєстровано 08.04.2004 у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку в Східному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків, в тому числі як платник плати за користування надрами для видобування корисних копалин.

Офісом великих платників податків ДФС відповідно до п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п. 77.1 ст. 77, п. 77.6 ст. 76, п. 82.1 ст. 82 ПК України, на підставі наказу від 12.04.2019 №822 проведено планову виїзну документальну перевірку ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" з питання дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.12.2014 по 31.03.2019, за результатами якої складено акт від 05.09.2019 №103/28-10-46-17/24432974.

Зазначена перевірка проводилась в тому числі заступником начальника Криворізького відділу податкового супроводження підприємств Дніпропетровського управління Офісу ВПП ДФС Шаблій Наталією Миколаївною на підставі направлення від 10.05.2019 №154/28-10-46-17.

Згідно з вказаним актом під час перевірки податковим органом встановлено заниження податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами за період з 01.01.2015 по 31.03.2019 по родовищам: "Валявкинське", "Новокриворізьке".

Донарахування рентної плати за користування надрами на суму 2 245 721 372,52 грн виникли внаслідок порушення ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" п.п. 14.1.37, п.п. 14.1.112, п.п. 14.1.128, п.п. 14.1.150 п. 14.1 ст. 14, п.п. 252.3, 252.5, 252.6, 252.7, 252.16, 252.18 ст. 252 ПК України, а саме: об`єктом оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин по даним ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" є обсяг дробленої руди, базою оподаткування вартість обсягів дробленої руди, ціна одиниці відповідного виду видобутої корисної копалини обчислена за фактичною вартістю за формулою відповідно до п. 252.16 ст.252 ПК України.

Перевіркою здійснено розрахунок об`єкта оподаткування на рівні збагачення подрібненої руди, відповідно до п. 252.8 ст. 252 ПК України.

Висновки акта перевірки здійснені з урахуванням листа Національного технічного університету "Дніпровська політехніка" від 06.08.2019 №01-13/135р, в якому повідомляється, що на етапах дроблення руди та виготовлення концентрату неагломерованого при переробці залізної руди в залізорудний концентрат не відбувається зміна мінеральних форм корисних копалин (руди), їх агрегатно-фазового стану, кристалохімічної структури.

На підставі акта від 05.09.2019 №103/28-10-46-17/24432974 Офісом великих платників податків ДПС прийнято податкове повідомлення-рішення від 09.10.2019 №0003394617, яким ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" збільшено суму грошового зобов`язання за платежем рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення.

Зазначене податкове повідомлення-рішення оскаржено ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" в адміністративному порядку і за наслідками розгляду скарги рішенням ДПС України від 23.12.2019 №14247/6/99-00-08-05-03 скасовано. Також цим рішенням зобов`язано Офіс ВПП ДПС вжити заходи відповідно до п.п. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78 ПК України щодо правомірності нарахування рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин відповідно до вимог чинного законодавства.

Наказом ДПС України від 05.08.2020 №393 призначено документальну позапланову перевірку ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" з питань дотримання вимог податкового законодавства з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за період, що перевірявся, у порядку контролю за правильністю висновків акта документальної планової виїзної перевірки від 05.09.2019 №103/28-10-46-17/24432974 у зазначеній частині.

Підставою прийняття вказаного наказу зазначено: у зв`язку з виявленням невідповідності висновків акта документальної планової виїзної перевірки від 05.09.2019 №103/28-10-46-17/24432974 та неповним з`ясуванням під час перевірки питань, що повинні бути перевірені під час її проведення для винесення об`єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, та здійсненням дисциплінарного провадження стосовно посадової особи Офісу ВПП ДПС, яка здійснювала попередню перевірку (наказ Офісу ВПП ДПС від 31.07.2020 №822 "Про порушення дисциплінарного провадження"), на підставі п.п. 78.1.12. п. 78.1 ст. 78 ПК України.

Пунктом 2.1 наказу ДПС України №393 від 05.08.2020 визначено: забезпечити проведення зазначеної у пункті 1 цього наказу перевірки працівниками Офісу ВПП ДПС без залучення посадової особи, яка проводила документальну планову виїзну перевірку такого платника податків, про що видати відповідний наказ з урахуванням вимог глави 8 розділу ІІ Кодексу протягом 10 робочих днів після завершення мораторію на проведення документальних перевірок, у якому завершується дія карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (зі змінами)".

На підставі наказу ДПС України №393 від 05.08.2020 Офісом ВПП ДПС прийнято наказ №872 від 14.08.2020 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" з 9 вересня 2020 року, тривалістю 4 робочих дні.

Наказом Офісу ВПП ДПС №986 від 04.09.2020 у зв`язку з установленим мораторієм на проведення документальних перевірок відповідно до вимог пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, внесено зміни до наказу Офісу ВПП ДПС від 14.08.2020 №872 "Про проведення документальної позапланової перевірки ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" (код ЄДРПОУ 24432974)", зокрема, дату початку проведення перевірки перенесено з 9 вересня на 10 листопада 2020 року.

Наказом Офісу ВПП ДПС №1246 від 28.10.2020 у зв`язку з установленим мораторієм на проведення документальних перевірок відповідно до вимог пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, внесено зміни до наказу Офісу ВПП ДПС від 14.08.2020 року №872 "Про проведення документальної позапланової перевірки ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" (код ЄДРПОУ 24432974)", зокрема, дату початку проведення перевірки перенесено з 10 листопада на 13 січня 2021 року.

Наказом ДПС України №233 від 22.02.2021 року внесено до наказу ДПС від 05.08.2020 року №393 такі зміни: забезпечити проведення зазначеної у пункті 1 цього наказу перевірки працівниками Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків без залучення посадової особи, яка проводила документальну планову виїзну перевірку такого платника податків, про що видати відповідний наказ з урахуванням вимог глави 8 розділу ІІ Кодексу протягом 20 робочих днів, що настають за днем набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2021 року №89 "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок".

Наказом Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №69 від 23.02.2021 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2021 року №89 "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок", якою передбачено скорочення строків дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, в тому числі документальних позапланових перевірок з підстав визначених п.п. 78.1.12. п. 78.1 ст. 78 ПК України, згідно наказу ДПС України №233 від 22.02.2021, внесено зміни до наказу Офісу ВПП ДПС від 14.08.2020 №872 "Про проведення документальної позапланової перевірки ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" (код ЄДРПОУ 24432974)", а саме: дату початку проведення перевірки перенесено з 12 березня 2021 року на 09 березня 2021 року, змінено тривалість перевірки з 4 робочих днів на 2 робочі дні.

У період з 09.03.2021 по 10.03.2021 на підставі наказів ДПС України №393 від 05.08.2020, Офісу ВПП ДПС від 14.08.2020 №872 Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" за період діяльності з 01.01.2015 по 31.03.2019 щодо дотримання вимог податкового законодавства України з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин у частині висновків акта планової перевірки від 05.09.2019 №103/28-10-46-17/24432974, на підставі яких складено податкове повідомлення-рішення №0003394617 від 09.10.2019, пізніше скасоване рішенням ДПС України від 23.12.2019 №14247/6/99-00-08-05-03 про результати розгляду скарги.

За результатом вказаної перевірки складено акт від 17.03.2021 №188/32-00-07-01-01-11/24432974, за висновками якого встановлено порушення з боку позивача вимог п.п. 252.3, 252.5, 252.6, 252.7, 252.16, 252.18 ст. 252 з урахуванням п.п. 14.1.37, п.п. 14.1.112, п.п. 14.1.128, п.п. 14.1.150 п. 14.1 ст. 14 ПК України, яке призвело до заниження рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за період з 01.01.2015 по 31.03.2019.

На підставі акта перевірки Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків 23.04.2021 прийнято податкове повідомлення-рішення №000095/32-00-07-01-01-32.

Вказане податкове повідомлення-рішення оскаржено позивачем в адміністративному порядку і за наслідками розгляду скарги рішенням ДПС України №18398/6/99-00-06-03-02-06 від 11.08.2021 залишено без змін, а скарга, - без задоволення.

Вважаючи зазначене податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольнивши адміністративний позов, суд першої та апеляційної інстанції виходили з того, що за наявності чинної норми пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України, прийняття відповідачем наказу №69 від 23.02.2021 у період дії карантину суперечить вимогам податкового законодавства;

Надаючи оцінку вказаним висновкам судів попередніх інстанцій, колегія суддів Верховного Суду виходить з такого.

Відповідно до підпункту 19-1.1.1 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України контролюючі органи, зокрема, здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків.

Порядок проведення документальних планових виїзних перевірок визначає стаття 77 ПК України, а строки їх проведення, в тому числі підстави для зупинення, визначено статтею 82 ПК України.

18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року №533-IX "Про внесення змін до ПК України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", яким підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктами 52-1, 52-5.

Зокрема, пунктом 52-2 установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу. Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня по 31 травня 2020 року та на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до ПК України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 30 березня 2020 року. Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період до 31 травня 2020 року. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом. На період з 18 березня по 31 травня 2020 року зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.

Законом України від 30 березня 2020 року №540-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" внесено зміни, зокрема, до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України і абзац перший пункту 52-2 замінено сімома новими абзацами такого змісту: Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім: документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу. У зв`язку з цим абзаци другий четвертий слід вважати відповідно абзацами восьмим десятим.

29 травня 2020 року набрав чинності Закон України від 13 травня 2020 року №591-IX "Про внесення змін до ПК України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", яким внесені зміни, зокрема до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, в абзацах першому і дев`ятому слова та цифри "по 31 травня 2020 року" замінено цифрами та словами " 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)".


................
Перейти до повного тексту