ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2022 року
м. Київ
справа № 580/2468/21
адміністративне провадження № К/9901/42937/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Юрченко В.П.,
суддів: Чумаченко Т.А., Васильєвої І.А.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЙЛІН" на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26 липня 2021 року (суддя Кульчицький С.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2021 року (головуючий суддя Бужак Н.П., судді: Костюк Л.О., Кобаль М.І.) у справі №580/2468/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЙЛІН" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Пойлін" звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення від 7 грудня 2020 року №1919/23-00-09-0121, який застосовано штрафні санкції до позивача за порушення у розмірі 250 000, 00 грн; №1895/23-00-09-0121, який застосовано штрафні санкції до позивача за порушення у розмірі 180 000, 00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, позивач не здійснював продаж пального після отримання 11 серпня 2020 року листа від 1 липня 2020 року №13788/23-00- 32-0313, яким йому повідомлено про призупинення ліцензії. Крім того, вважає, що відповідачем застосовано штраф у розмірі 180 000, 00 грн за порушення, які не відображено у акті перевірки.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 26 липня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2021 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позову, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що лист про призупинення ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним отримано позивачем 8 липня 2020 року. Також суди зазначили, що відповідачем правомірно застосовано штрафні санкції у розмірі 180000,00 грн, оскільки обладнання акцизних складів на території ТОВ "Пойлін" зареєстроване в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі лише 28 квітня 2020 року.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій позивач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати такі рішення та передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції. В обґрунтування касаційної скарги зазначає, що твердження відповідача про те, що розпорядження про призупинення ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним отримано позивачем 8 липня 2020 року не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки відповідно до даних сайту Укрпошти за тренінгом відправлення та листа Укрпошти вказана кореспонденція з розпорядженням про призупинення ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним вручено позивачу лише 11 серпня 2020 року. Такі обставини спростовують висновки судів про реалізацію пального без ліцензії, оскільки саме з моменту отримання такого розпорядження вважається, що дія ліцензії вважається призупиненою.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
Верховний Суд, обговоривши доводи касаційної скарги, переглядаючи судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до наказу ГУ ДПС у Черкаській області від 22 жовтня 2020 року №1778-п та направлень виданих Головним управлінням ДПС у Черкаській області №98/23-00-09-0119, №99/23-00-09-0119 від 23 жовтня 2020 року здійснена фактична перевірка діяльності ТОВ "ПОЙЛІН" за податковою адресою: Черкаська область, м. Тальне, вул. Гагаріна, 60 з питань дотримання вимог законодавства з питань обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування вального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, цільового використання пального та спирту етилового платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами - лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, здійснення функцій, значених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів і пального за місцем фактичного провадження діяльності за період з 1 липня 2019 року по 4 листопада 2020 року.
Перевіркою встановлено, що згідно виторгів з баз даних АІС "Податковий блок" та касових періодичних звітів в період з 8 липня 2020 року по 22 липня 2020 року, ТОВ "Пойлін" у згаданому періоді здійснювало реалізацію пального (Бензин А-92, А-92 Євро, А-95, Дизпаливо та Дизпаливо евро) за відсутності діючої ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Контролюючим органом винесено податкові повідомлення-рішення від 7 грудня 2020 року №1919/23-00-09-0121 про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) 250 000 (двісті п`ятдесят тисяч) гривень за порушення ч. 20 ст. 15 Закону № 481 та №1895/23-00-09-0121 про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) на суму 180 000 (сто вісімдесят тисяч) гривень за порушення п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України.
На скаргу позивача на податкові повідомлення рішення від 7 грудня 2020 року №1919/23-00-09-0121 та №1895/23-00-09-0121, рішенням Державної податкової служби від 30 березня 2021 року №7149/6/99-00-06-03-01-06 таку залишено без змін.
Вважаючи вказані податкові повідомлення-рішення протиправними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
В аспекті заявлених вимог, з огляду на фактичні обставини, установлені судами, Верховний Суд виходить з наступного.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 7 грудня 2020 року №1895/23-00-09-0121, суд звертає увагу на таке.
Згідно з підпункту 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 Податкового кодексу України особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.
Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками акцизного податку.
Відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Пальне - нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу (пп. 14.1.141-1 пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України).
Підпунктом 14.1.6 пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України передбачено, що акцизний склад - це: а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів; б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
Розпорядник акцизного складу - суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу (пп. 14.1.224. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України).
Згідно з пунктом 230.1 статті 230 Податкового кодексу України акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку.
Відповідно до підпункту 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 Податкового кодексу України особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками акцизного податку.
Акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
Паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки, встановлені на акцизних складах, на які є позитивні результати повірки або оцінка відповідності, проведені відповідно до законодавства, виконують функції витратомірів-лічильників.
Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:
а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;
б) усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.
Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу. (пп. 230.1.2. п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України).