ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2022 року
м. Київ
справа № 2040/5266/18
адміністративне провадження № К/9901/2804/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейн Термінал ЛТД"
на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2018
у справі № 2040/5266/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейн Термінал ЛТД"
до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області,
треті особи: Будянська селищна рада Харківського району Харківської області, ОСОБА_1,
про зобов`язання вчинити певні дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Грейн Термінал ЛТД" (далі - ТОВ "Грейн Термінал ЛТД") звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, треті особи: Будянська селищна рада Харківського району Харківської області, ОСОБА_1, в якому з урахуванням уточнень, просило зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області внести зміни до Державного земельного кадастру про виключення відомостей про орендаря, суборенду, оренду на ім`я ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1,6937 га, кадастровий номер 6325156100:00:013:0037, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
2. Рішенням Харківської окружного адміністративного суду від 03.10.2018 позовні вимоги задоволено. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Харківській області в особі державного кадастрового реєстратора, територіальна юрисдикція якого поширюється на сел. Буди, Харківського району Харківської області, виключити з Державного земельного кадастру (Національної кадастрової системи) відомості про наявність у ОСОБА_1 статусу орендаря та речових прав оренди і суборенди відносно земельної ділянки площею 1,6937 га кадастровий номер 6325156100:00:013:0037.
3. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2018 скасовано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03.10.2018.
3.1. Прийнято постанову, якою в задоволенні позову ТОВ "Грейн Термінал ЛТД" відмовлено.
4. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:
4.1. Позивач є власником земельної ділянки з кадастровим номером 6325156100:00:013:0037 за адресою: АДРЕСА_1, жодних речових прав відносно цієї ділянки іншим особам не передавав.
4.2. Водночас, відповідно до Витягу з державного земельного кадастру щодо земельної ділянки №НВ-0001534442018 від 07.05.2018 в Державному земельному кадастрі міститься інформація про оренду/суборенду/орендаря вказаної земельної ділянки - ОСОБА_1 .
4.3. Позивач звернувся із заявою від 06.06.2018 до відповідного структурного підрозділу органу Державного земельного кадастру - ГУ Держкомзему у Харківській області з приводу виправлення помилки відносно земельної ділянки з кадастровим номером 6325156100:00:013:0037 за адресою: АДРЕСА_1 .
4.4. Листом від 13.06.2018 за вих. №736 на зазначене звернення була надана відповідь. Зі змісту листа Державного кадастрового реєстратора Луханіної Ю.М. №736 від 13.06.2018 вбачається, що при перевірці даних встановлено, що інформація стосовно відомостей про оренду, суборенду на ім`я ОСОБА_1 у Державному земельному кадастрі (Національній кадастровій системі) відображається в Національній кадастровій системі у зв`язку з технічною помилкою, яка виникла під час перенесення даних з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.
4.5. Третя особа, Будянська селищна рада Харківського району Харківської області, зазначила, що ані гр. ОСОБА_1, ані будь-яка третя стороння особа не набували прав користування земельною ділянкою.
4.6. Не погоджуючись із такою відмовою позивач звернувся до суду.
5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що неможливість виправлення власної помилки владного суб`єкта не може бути виправдана відсутністю технічної змоги привести відомості Державного кадастрового реєстру до актуального та достовірного стану.
6. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції, дійшов висновку про те, що внесення будь-яких змін в інформацію про власників або користувачів земельної ділянки функціоналом Національної кадастрової системи не передбачено. Одночасно, судом зазначено, що у цій справі відповідач не є належним, а тому суд не може відновити права позивача вказаним ним шляхом.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
7. Позивач - ТОВ "Грейн Термінал ЛТД", подав касаційну скаргу на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2018, в якій просив її скасувати та залишити в силі рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03.10.2018.
7.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів поданої касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права. Зокрема, скаржник наполягає, що Головне управління Держгеокадастру у Харківській області є належним відповідачем у цій справі, оскільки державний земельний реєстратор Луханіна Ю.М. є посадовою особою відповідача та перебуває у його штаті. Позивач звертає увагу, що п. 138 та п. 139 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 не ставить в залежність можливість державного кадастрового реєстратора виправити технічну помилку щодо права власності (користування) земельною ділянкою від настання моменту отримання, у порядку інформаційної взаємодії, інформації щодо даних з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
8. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2018 - без змін.
8.1. На обґрунтування відзиву зазначає, що оскаржувані судові рішення ухвалені на основі правильного застосування норм матеріального права і з дотриманням норм процесуального права, а доводи касаційної скарги є безпідставними.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
9. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції до 08.02.2020, далі - КАС України), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
10. Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру регулюються Законом України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 №3613-VI (далі - Закон №3613-VI).
11. Частиною 1 статті 1 Закону №3613-VI передбачено, що кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
12. Відповідно до статті 6 Закону №3613-VI ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Адміністратором Державного земельного кадастру є державне підприємство, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, відповідає за технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі.
13. Згідно з частиною 1 статті 37 Закону №3613-VI у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.
14. Відповідно до частини 2 статті 37 Закону №3613-VI у разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.
15. Частиною 3 статті 37 Закону №3613-VI визначено, що виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.
16. Згідно з частиною 4 статті 37 Закону №3613-VI виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.
17. Положеннями частини 5 статті 37 Закону №3613-VI передбачено, що виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.
18. У відповідності до частини 6 статті 37 Закону №3613-VI інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.
19. Процедура та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначено постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру" від 17.10.2012 №1051 (далі - Порядок №1051).
20. Згідно із пунктом 3 Порядку №1051 Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях.
Документи в паперовій формі, які створюються під час ведення Державного земельного кадастру, витяги з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру, довідки, що містять узагальнену інформацію про землі (території), викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану), кадастрові плани земельних ділянок та інші документи створюються шляхом роздрукування їх електронної (цифрової) форми за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.