ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2022 року
м. Київ
справа №320/10385/20
адміністративне провадження № К/9901/32880/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Берназюк Я.О.
розглянув в порядку письмового провадження касаційну Міністерства юстиції України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 23.02.2021 (суддя - Балаклицький А.І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.07.2021 (судді - Лічевецький І.О., Мельничук В.П., Оксененко О.М.)
у справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства Юстиції України, треті особи, - Асоціація "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення "Укрсоюзсервіс", державний реєстратор Комунального підприємства "Реєстраційне бюро" Кашніков Руслан Едуардович, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У жовтні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Міністерства юстиції України, оформлене Наказом №779/5 від 04.03.2020;
- скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційні дії (для виправлення помилок):
від 04.03.2020, час вчинення реєстраційної дії 15:38:02, №10709980021086360, вчинену реєстратором Міністерства юстиції України Лугченко А.Г. щодо Асоціації "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення "Укрсоюзсервіс" (ідентифікаційний код юридичної особи 00017437);
від 04.03.2020, час вчинення реєстраційної дії 15:39:08, №10709980022086360, вчинену реєстратором Міністерства юстиції України Лугченко А.Г. щодо Асоціації "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення "Укрсоюзсервіс" (ідентифікаційний код юридичної особи 00017437).
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 22.10.2019 за №10741050019000576 державним реєстратором Комунального підприємства "Реєстраційне бюро" Кашніковим Русланом Едуардовичем було проведено державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи - Асоціація "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення" (Укрсоюзсервіс), а саме проведено зміну місцезнаходження.
Також, 22.10.2019 за №10741070020000576 державним реєстратором Комунального підприємства "Реєстраційне бюро" Кашніковим Русланом Едуардовичем було внесено зміни до відомостей про юридичну особу - Асоціація "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення" (Укрсоюзсервіс), що не пов`язані зі змінами в установчих документах, а саме: проведено зміну керівника юридичної особи.
Відповідно до реєстраційної дії від 22.10.2019 за №10741070020000576 керівником Асоціації "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення" (Укрсоюзсервіс) є ОСОБА_1 .
17.01.2020 до Міністерства юстиції України за вх. №П-1443 надійшла скарга ОСОБА_2 від 16.01.2020 на реєстраційні дії в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 22.10.2019 №10741050019000576 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи" та №10741070020000576 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", проведені державним реєстратором Комунального підприємства "Реєстраційне бюро" Кашніковим Русланом Едуардовичем щодо Асоціації "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення" (Укрсоюзсервіс) (ідентифікаційний код юридичної особи 00017437).
За результатами розгляду скарги Колегією Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції складено висновок від 22.01.2020, відповідно до якого встановлено, що оскаржуваними реєстраційними діями змінено виконавчого директора та місцезнаходження Укрсоюзсервіс. Закон зобов`язує заявника, у разі участі представників юридичних осіб у прийнятті рішення уповноваженого органу юридичної особи, подавати державному реєстратору документи, що засвідчують повноваження таких представників. Однак, державний реєстратор Кашніков Р.Е. провів оскаржувані реєстраційні дії за відсутності таких документів.
Колегією Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції вирішено, що оскаржувані реєстраційні дії від 22.10.2019 №10741050019000576 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи" та №10741070020000576 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах" проведені державним реєстратором Кашніковим Р.Е. протиправно, а тому вони є незаконними та підлягають скасуванню.
На підставі висновку Колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції від 22.01.2020 Міністерством юстиції України видано наказ від 04.03.2020 №779/5, яким скаргу Петрик О.В. від 16.01.2020 задоволено частково. Скасовано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційні дії від 22.10.2019 №10741050019000576 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи" та №10741070020000576 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", проведені державним реєстратором Комунального підприємства "Реєстраційне бюро" Кашніковим Русланом Едуардовичем щодо Асоціації "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення "Укрсоюзсервіс" (ідентифікаційний код юридичної особи 00017437). У задоволенні інших вимог відмовлено.
На підставі наказу Міністерства юстиції України від 04.03.2020 №779/5 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань проведені такі реєстраційні дії (для виправлення помилок):
- від 04.03.2020, час вчинення реєстраційної дії 15:38:02, №10709980021086360, вчинена реєстратором Міністерства юстиції України Лугченко А.Г. щодо Асоціації "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення "Укрсоюзсервіс" (ідентифікаційний код юридичної особи 00017437);
- від 04.03.2020, час вчинення реєстраційної дії 15:39:08, №10709980022086360, вчинена реєстратором Міністерства юстиції України Лугченко А.Г. щодо Асоціації "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення "Укрсоюзсервіс" (ідентифікаційний код юридичної особи 00017437).
Не погоджуючись із зазначеним наказом відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що оскаржуваний наказ, прийнятий відповідачем з порушенням порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, внаслідок чого є протиправним і підлягає скасуванню. Зокрема, покликався на те, що скарга на реєстраційні дії в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 22.10.2019 №10741050019000576 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи" та №10741070020000576 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах" подана ОСОБА_2 з пропуском строку на їх оскарження, що не взято до уваги відповідачем.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 23.02.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.07.2021, позов задоволено:
- визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України №779/5 від 04.03.2020 "Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань";
- скасовано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційну дію (для виправлення помилок) від 04.03.2020, час вчинення реєстраційної дії 15:38:02, №10709980021086360, вчинену реєстратором Міністерства юстиції України Лугченко А.Г. щодо Асоціації "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення "Укрсоюзсервіс" (ідентифікаційний код юридичної особи 00017437);
- скасовано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційну дію (для виправлення помилок) від 04.03.2020, час вчинення реєстраційної дії 15:39:08, №10709980022086360, вчинену реєстратором Міністерства юстиції України Лугченко А.Г. щодо Асоціації "Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення "Укрсоюзсервіс" (ідентифікаційний код юридичної особи 00017437).
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що оскаржуваний наказ прийнято відповідачем з порушенням вимог Закону України від 15.05.2003 №755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", а саме за наслідками розгляду скарги, яка подана з порушенням строку її подачі.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги Міністерство юстиції України покликається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення судових рішень, які підлягають скасуванню.
Зокрема покликається на те, що суди дійшли помилкового висновку щодо відсутності підстав для залишення позову без розгляду на підставі п. 3 ч. 1 ст. 240 КАС України, незважаючи на те, що на момент звернення позивача до суду з позовом у цій справі, позивачем до Київського окружного адміністративного суду було подано низку інших позовів до одного й того ж самого відповідача з тим же самим предметом спору.
Також покликалось на те, що подання позивачем декількох однакових позовів дає підстави вважати, що ним здійснювалась маніпуляція автоматизованим розподілом справ між суддями.
Просило рішення судів попередніх інстанцій скасувати, а позовну заяву залишити без розгляду.
У відзиві на касаційну скаргу третя особа - Український союз об`єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування (Укрсоюзсервіс) просило касаційну скаргу Міністерства юстиції України задовольнити, рішення судів попередніх інстанцій скасувати, позов залишити без розгляду.
Від інших учасників справи відзивів не надходило.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Вирішуючи справу по суті заявлених позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів.
Проте такий висновок не ґрунтується на правильному застосуванні норм процесуального права
За правилами частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до пунктів 1, 2, 7 частини 1 статті 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
За правилами пункту 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.