ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2022 року
м. Київ
справа №520/2826/19
адміністративне провадження № К/9901/25769/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 520/2826/19
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2019 року (суддя Бадюков Ю.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 30 липня 2019 року (головуючий суддя Мельнікова Л.В., судді: Рєзнікова С.С., Калитка О.М.),
ВСТАНОВИВ:
У березні 2019 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі також - відповідач, пенсійний орган), в якому просить:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, які полягають у зменшенні розміру його пенсії з надбавками за рахунок виплати лише 50% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018;
- зобов`язати відповідача перерахувати та виплачувати йому пенсію у розмірі 80% грошового забезпечення з урахуванням 100% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити позивачеві доплату суми пенсії у розмірі 80% грошового забезпечення з урахуванням 100% суми підвищення пенсії з 01.01.2018 з урахуванням виплачених сум.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі Постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21 лютого 2017 року "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова КМУ № 103) відповідач протиправно виплачує позивачеві перераховану пенсію не в повному обсязі, а лише у розмірі 50%. Позивач стверджує, що Постанова № 103 суперечить меті та завданню Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 № 2262-XII (далі - Закон № 2262-ХІІ), погіршує його становище в частині строків та розміру виплати пенсії, а відтак не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 19.04.2019, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 30.07.2019, в задоволенні позову відмовлено.
Судами встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управління Пенсійного фонду України в Харківській області як отримувач пенсії, призначеної на умовах Закону № 2262-ХІІ у розмірі 80% грошового забезпечення.
З 01.01.2018 позивачеві проведено перерахунок пенсії відповідно до ст.63 Закону № 2262-ХІІ та Постанови № 103.
Згідно перерахунку основний розмір пенсії складає 80% грошового забезпечення; підвищення пенсії складає 5 223,52 грн, з них виплачується:
- з 01.01.2018 по 31.12.2018 щомісячно 50 % від підвищення 2 611,76 грн.,
- з 01.01.2019 по 31.12.2019 щомісячно 75 % від підвищення 3 917,64 грн,
- з 01.01.2020 щомісячно 100% від підвищення 5 223,52 грн.
Не погоджуючись з порядком та розміром виплати пенсії, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що дії ГУ ПФУ в Харківській області, які полягають у зменшенні розміру пенсії з надбавками позивача за рахунок виплати лише 50 % суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018, не можуть вважатися протиправними, оскільки такий перерахунок проведено на виконання Постанови № 103, що кореспондується з приписами частини 4 статті 63 Закону № 2262-ХІІ в частині наданого Уряду права встановлювати такі умови перерахунку пенсії. Також суди зазначили, що правовідносини у даній справі виникли під час дії Постанови №103 (до її скасування рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 по справі № 826/3858/18).
З такими рішеннями судів попередніх інстанцій не погодився позивач та подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норми матеріального права та порушення норми процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
В обґрунтування касаційної скарги зазначає, що Постанова № 103 є підзаконним нормативним актом і прямо суперечить вимогам Закону № 2262-ХІІ, який є актом вищої юридичної сили. Постанова № 103 значно зменшує виплати, передбачені ст. 63 Закону № 2262-ХІІ та незаконно встановлює відтермінування виплати пенсії, що прямо суперечить вимогам ст. 22 Конституції України, а також погіршує становище позивача в частині строків виплати належної пенсії.
Відповідач правом подання письмових заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористався.
Верховний Суд, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги, дійшов наступних висновків.
Так, зі змісту позовної заяви вбачається, що спірним у цій справі є питання зменшення позивачеві розміру пенсії з надбавками за рахунок виплати лише 50% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018. Відсоток грошового забезпечення, з якого здійснено перерахунок основного розміру пенсії (80%), позивачем не оскаржується.
21.02.2018 Кабінет Міністрів України прийняв Постанову "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" №103, з преамбули якої вбачається постановлення останньої на виконання частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII.
Пунктом 1 Постанови № 103 встановлено перерахування пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року, відповідно до Постанови № 704.
Згідно з пунктом 2 Постанови №103 постановлено виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 1 січня 2018 року у таких розмірах: з 1 січня 2018 року - 50 відсотків; з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - 75 відсотків; з 1 січня 2020 року - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.
Тобто, пунктом 2 зазначеної постанови визначений порядок, яким виплата позивачу сум підвищення перерахованої пенсії, що мали бути перераховані та виплачені в період з 01.01.2018, фактично зменшена та розстрочена на значний термін.
Статтею 43 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Перерахунок раніше призначених пенсій визначено частиною 4 статті 63 Закону № 2262-XII, за якою усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Отже, перерахунок раніше призначених пенсій визначено статтею 63 Закону № 2262-XII. Кабінету Міністрів України лише надано право на встановлення умов, порядку та розміру для перерахунку пенсій, передбачених указаною статтею.
При цьому обчислення пенсії встановлюється статтею 43 Закону № 2262-XII, яка має загальний характер та визначає вихідні дані відносно визначення грошового забезпечення для встановлення розміру як призначуваних пенсій, так і для перерахунку останніх, що є однорідними правовідносинами виходячи зі змісту процитованого Закону.