1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 120/3395/20-а

адміністративне провадження № К/9901/14104/21

Верховний Суд в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді доповідача Єзерова А.А.,

суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.02.2021 (колегія суддів у складі головуючого судді Іваненко Т.В., суддів Граб Л.С., Сторчака В.Ю.)

у справі №120/3395/20-а

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства оборони України,

третя особа - ІНФОРМАЦІЯ_1,

про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства оборони України, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Міністерства оборони України оформлене протоколом №68 від 08.05.2020 Комісії з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум, у частині, що стосується ОСОБА_1 (п. 34);

- зобов`язати Міністерство оборони України прийняти рішення щодо призначення та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" у розмірі 70-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому вперше встановлено інвалідність, згідно із пп. 3 п. 6 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі смерті, інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призначені на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975.

2. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 05.10.2020 позовні вимоги задоволено.

3. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.02.2021 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.

4. Позивачем направлено до Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.02.2021, у якій скаржник просить скасувати зазначене судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є військовозобов`язаним та призначеним до підрозділів територіальної оборони Вінницького об`єднаного міського військового комісаріату (далі - ІНФОРМАЦІЯ_2 ) на воєнний час, що підтверджується військовим квитком серії НОМЕР_1 .

6. 28.10.2016 у Вінницькому ОМВК згідно плану на II півріччя 2016 року, затвердженому військовим комісаром ІНФОРМАЦІЯ_3 (далі - ІНФОРМАЦІЯ_4 ), проводилися практичні заняття із підрозділами територіальної оборони ІНФОРМАЦІЯ_2 .

7. На вказані заняття залучалися військовозобов`язані, які призначені до цих підрозділів на воєнний час. Дана обставина підтверджується наказом Військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_2 №151 від 25.10.2016, розкладом проведення заняття особовим складом організаційного ядра загону оборони ІНФОРМАЦІЯ_2, що затверджений військовим комісаром ІНФОРМАЦІЯ_2 полковником ОСОБА_2 21.10.2016.

8. Повісткою Військового комісара Вінницького ОМВК позивач - рядовий запасу ОСОБА_1, викликаний до Вінницького ОМВК на 9:00 год. 28.10.2016 за адресою: АДРЕСА_1, як військовозобов`язаний для участі у вказаних практичних заняттях.

9. В ході практичних занять, при відпрацюванні спеціальних вправ, під час сходження з апарелі БТР-80, позивач отримав травму, у зв`язку з чим позивач каретою швидкої медичної допомоги був доставлений та госпіталізований до Вінницького обласного клінічного госпіталю ветеранів війни.

10. Згідно із відміткою Вінницького ОМВК у повістці позивач вибув 28.10.2016 об 11.40 год. після отримання травми.

11. Позивач знаходився на лікуванні у Вінницькому обласному клінічному госпіталі ветеранів війни з 28.10.2016 по 14.11.2016.

12. Після тривалого лікування, 18.07.2017 за результатами огляду медико-соціальної експертної комісії позивачу було встановлено третю групу інвалідності, причина інвалідності - загальне захворювання, про що свідчить довідка медико-соціальної експертної комісії (далі - МСЕК) серії 12ААА №594094 від 18.07.2017 та актом огляду МСЕК №1043.

13. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 19.09.2018 у справі №802/1104/18-а встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_5 та Вінницьким ОВК не дотримано положень чинного законодавства під час оформлення нещасного випадку, що стався 28.10.2016 із військовозобов`язаним ОСОБА_1 . Також Вінницьким ОМВК не було повідомлено за формою НВ-1 безпосереднього командира (начальника) за підпорядкованістю, в даному випадку ІНФОРМАЦІЯ_4 про нещасний випадок; не направлено запит до військового лікувального закладу для отримання протоколу про наявність в організмі потерпілого військовослужбовця алкоголю та медичного висновку про ступінь тяжкості, внаслідок чого ІНФОРМАЦІЯ_5 не було призначено службове розслідування та не створено відповідну комісію по факту отримання травми у визначені строки.

14. Така бездіяльність Вінницького ОМВК та Вінницького ОВК визнана протиправною та є наслідком того, що за фактом отримання позивачем травми не було складено акт проведення розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку (зникнення, смерті, аварії) за формою НВ-2 згідно з додатком 3 до Інструкції та акт про нещасний випадок (зникнення, смерть) під час виконання обов`язків військової служби за формою НВ-3 згідно з додатком 4 до Інструкції та порушує право позивача на звернення до компетентного органу з питанням про виплату грошової допомоги.

15. Крім того, суд вказав, що Вінницький ОВК, видавши наказ № 391 від 10.08.2018, на виконання вимоги Вінницького зонального відділу військової служби правопорядку, про призначення службового розслідування та зобов`язання військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_2 провести службове розслідування, всупереч пункту 5 вказаного Наказу, контролю за його виконанням не здійснив. Службове розслідування в порядку визначеному Інструкцією не проведено, що стало підставою для звернення позивача до суду з позовом.

16. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 19.09.2018 у справі №802/1104/18-а позов задоволено: визнано протиправною бездіяльність Вінницького ОМВК та Вінницького ОВК щодо недотримання положень "Інструкції про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій у Збройних Силах України", що затверджена Наказом Міністра оборони України від 06.02.2001 №36, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.02.2001 за №169/5360 під час нещасного випадку 28.10.2016 із військовозобов`язаним ОСОБА_1 та зобов`язано Вінницький ОВК призначити та провести спеціальне розслідування обставин нещасного випадку, що мав місце 28.10.2016 із військовозобов`язаним рядовим запасу ОСОБА_1 у відповідності до "Інструкції про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій у Збройних Силах України", затвердженої Наказом Міністра оборони України від 06.02.2001 №36, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.02.2001 за № 169/5360.

17. Постановою Верховного Суду від 14.08.2019 у справі №802/1104/18-а касаційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_2 залишено без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 19.09.2018 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2019 - без змін.

18. З огляду на протиправність Вінницького ОМВК та Вінницького ОВК, позивачу невчасно проведено військово-лікарську комісію та МСЕК було визначено причину втрати працездатності і встановлена 3 група інвалідності - загальне захворювання, оскільки МСЕК станом на видачу довідки 2017 року не мала в розпорядженні документів, що підтверджували причини та умови отримання травми.

19. На виконання судових рішень Вінницьким ОМВК та Вінницьким ОВК складено усі необхідні документи, а саме: наказ про призначення спеціального розслідування за №155; акт проведення спеціального розслідування нещасного випадку за формою НВ-2 від 18.04.2019; довідку про обставини травми (порання, контузії, каліцтва) за №1248 від 24.06.2019.

20. 30.07.2019 11 Регіональною військово-лікарською комісією Міністерства оборони позивачу було проведено огляд, результати якого оформлено протоколом засідання ВЛК № 285 від 30.07.2019, відповідно до якого травма, отримана позивачем, пов`язана з виконанням обов`язків військової служби.

21. Після повторного огляду позивач звернувся до відповідача із заявою про виплату одноразової грошової допомоги з доданими документами.

22. 09.01.2020 Обласною МСЕК № 2 Департаменту охорони здоров`я Вінницької ОДА позивачу було проведено повторний огляд та підтверджено 3 групу інвалідності з причин "поранення (контузія, травма, каліцтво) так, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби".

23. Листом Вінницького ОВК від 21.05.2020 №12/1129 позивача повідомлено, що згідно із протоколом №68 від 08.05.2020, який затверджений 15.05.2020 Міністром оборони України позивачу відмовлено у виплаті одноразової грошової допомоги. Мотивами відмови слугувало те, що інвалідність позивача не пов`язана з виконанням обов`язків військової служби (встановлено внаслідок загального захворювання), до того ж інвалідність встановлено понад 3-місячний термін.


................
Перейти до повного тексту