1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 461/2873/17

адміністративне провадження № К/9901/4032/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Стародуба О.П.,

суддів: Кравчука В.М., Єзерова А.А.

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради на постанову Галицького районного суду м. Львова від 11.07.2017 (суддя - Волоско І.Р.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.11.2017 (судді- Бруновська Н.В., Костів М.В., Шавель Р.М.)

у справі за адміністративним позовом Приватної фірми науково-виробничого підприємства "Комтех-плюс" до Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, треті особи Публічне акціонерне товариство "Укрзалізниця", Комунальне підприємство "Адміністративно-технічне управління" про визнання протиправними та скасування наказів,-

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

У квітні 2017 року ПФ НВП "Комтех-плюс" звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати:

1) наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №57-Д від 08.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 15, 18, 21, 22, 31, 46 пункту 1.1);

2) наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №58-Д від 08.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 50, 52, 54, 55 пункту 1.1);

3) наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №59-Д від 08.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 11, 15, 16, 17, 18, 19 пункту 1.1);

4)наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №62-Д від 08.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 66, 67 пункту 1.1);

5) наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №63Д від 10.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 15, 16, 17, 73, 74, 77, 78 пункту 1.1);

6) наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №64Д від 10.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 65, 67 пункту 1.1);

7) наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №72-Д від 07.09.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 13, 16, 17, 18, 22, 25, 30 пункту 1.1);

8) наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №78-Д від 23.09.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 11, 17, 20, 23, 24, 33 пункту 1.1).

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що між Державним територіально-галузевим об`єднанням "Львівська залізниця", правонаступником якого є ПАТ "Укрзалізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" та ПФ НВП "Комтех-плюс" укладено ряд договорів про надання рекламних послуг, зокрема: договір №Л/Л-14110п/НЮ, договір №Л/ДН-1-14138п/НЮ від 01.01.2014, договір №Л/П-14136п/НЮ від 02.01.2014, договір № Л/БМЕС-141250п/НЮ від 03.01.2014.

Згідно із п. 2.1. вказаних договорів та відповідно до вимог Закону України "Про рекламу" (в частині розміщення реклами на транспорті), ПАТ "Укрзалізниця" розміщає рекламні конструкції, які є власністю ПФ НВП "Комтех-плюс" на об`єктах залізничного транспорту, а ПФ НВП "Комтех-плюс" здійснює оплату згідно виставлених рахунків за розміщення реклами на Залізниці (далі - послуга) у сумі, визначеній у Додатках до цих Договорів.

Умови розміщення рекламних конструкцій, а саме: тип рекламоносіїв, місце розміщення рекламоносіїв, вартість послуг з розміщення реклами визначаються сторонами у додатках до вищезазначених договорів.

Зокрема, ПАТ "Українська залізниця" розміщає рекламні конструкції, які є власністю ПФ НВП "Комтех-плюс", на об`єктах залізничного транспорту за наступними адресами: м. Львів, вул. Городоцька (пар.стр.) - проти буд. №165 (місце 3) просто неба: 6x3 м (M-1); м. Львів, вул. Городоцька (пар.стр.) - проти буд. №173 (місце 1) просто неба: 6x3 м (М-1); м. Львів, вул. Городоцька - Приміській вокзал (місце 1) просто неба: 6x3 м (М-1); м. Львів, вул. Городоцька - Приміській вокзал (місце 2) просто неба: 6x3 м (М-1); м. Львів, вул. Городоцька (пар.стр.) - проти вул. Горської просто неба: 6x3 м (М-1); м. Львів, вул. Городоцька (пар.стр.) - проти буд. №153 просто неба: 6x3 м (М-1); м. Львів, вул. Замарстинівська (залізн.міст. м.5): 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Замарстинівська (залізн.міст. м.7): 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Замарстинівська (залізн.міст. м.1): 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Замарстинівська (залізн.міст. м.З): 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Богданівська за АЗС: 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Богданівська (Золочівська) просто неба: 6x3 м (М-1); м. Львів, вул. Вашингтона перед переїздом: 6x3 м, місце (1),6хЗ м, місце (2); м. Львів, вул. Вашингтона перед переїздом: 6x3 м, місце (1),6хЗ м, місце (2); м.Львів, вул. Зелена за переїздом: 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Зелена за переїздом: 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Зелена перед переїздом: 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Луганська, 6 (біля залізничного переїзду): 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Луганська, 6 (непар. стр., біля залізничного переїзду, м.2): 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Чернівецька (неп.стр.)/Городоцька, м.1): 6x3 м, місце (1); вул. Чернівецька (неп.стр.)/Городоцька, місце (6) 6x3 м; м. Львів, вул. Шевченка (неп.стр.) Ю.Ковча, м.1): 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Шевченка (неп.стр.) Ю.Ковча, м.2): 6x3 м, місце (1); м. Львів, Двірцева пл./кінцева зупинка пасажирського транспорту, м.1): 1,2x1,8м, місце (1); м. Львів, Двірцева пл./кінцева зупинка пасажирського транспорту м.2): 1,2x1,8м, місце (1); м. Львів, Двірцева пл./кінцева зупинка пасажирського транспорту, м.З): 1,2x1,8м, місце (1); м. Львів, Двірцева пл./кінцева зупинка пасажирського транспорту м.4) просто неба: 1,2x1,8м, місце (1); м. Львів, вул. Єрошенка/вул.Варшавська, м.1: 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул.Варшавська/вул.Єрошенка, м.8: 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Джерельна/вул. Хімічна, м.2: 6x3 м, місце (1); м. Львів, вул. Джерельна/вул. Хімічна, м.З: 6x3 м, місце (1); м. Львів, Городоцька (Заправка Інтертранс); м. Львів, Городоцька,128; м. Львів, вул. Луганська (непарна стор., місце № 1) просто неба;

Судами встановлено, що рекламні конструкції, які виступають предметом вищезазначених договорів, належать позивачу на праві приватної власності та розміщені на землях залізничного транспорту, зокрема, в смузі відведення залізниці.

Відповідно до п. 5.1 договорів, останні набирають чинності з 01.01.2014 та діють до 31.12.2014. Договори неодноразово було пролонговано на новий строк на підставі додаткових угод.

У період з серпня по жовтень 2016 року Департамент економічної політики ЛМР скерував на адресу Регіональної філії "Львівська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" вимоги про усунення порушень Закону України "Про рекламу" (самовільно встановлення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами) за адресами, де розміщуються рекламні конструкції ПФ НВП "Комтех-плюс" згідно укладених з ПАТ "Українська залізниця" договорами.

Комунальним підприємством "Адміністративно-технічне управління" направлено Регіональній філії "Львівська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" попередження про те, що самовільно встановлені рекламні конструкції підлягають демонтажу відповідно до оскаржуваних наказів Департаменту економічної політики ЛМР "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" за вищезазначеними адресами розміщення конструкцій ПФ НВП "Комтех-плюс" та запропоновано добровільно демонтувати самовільно встановлену конструкцію.

Також проінформовано про те, що у випадку невиконання демонтажу рекламних конструкцій у добровільному порядку, такий буде здійснено КП "Адміністративно-технічне управління".

Не погоджуючись з такими наказами відповідача, вважаючи їх протиправними, позивач звернувся до суду.

В обгрунтування позовних вимог посилався на те, що розміщення рекламних конструкцій на об`єктах та території залізничного транспорту не є розміщенням зовнішньої реклами і не потребує отримання дозволу органу місцевого самоврядування. Розміщення реклами на транспорті погоджується лише з власниками об`єктів транспорту або уповноваженими ними органами (особами), а тому оскаржувані накази відповідача про демонтаж рекламних конструкцій є протиправними.

Також покликався на те, що ці конструкції, хоч і розташовані на території ПАТ "Українська залізниця", належать ПФ НВП "Комтех-плюс" на праві власності, на адресу якого, як власника конструкцій та розповсюджувача реклами, не приходило жодного повідомлення чи вимоги на проведення демонтажу, що є грубим порушенням порядку прийняття вказаних рішень та проведення робіт з демонтажу.

ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Галицького районного суду Львова від 11.07.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.11.2017, позов задоволено.

Визнано протиправними та скасовано накази Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, а саме: 1)наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №57-Д від 08.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 15, 18, 21, 22, 31, 46 пункту 1.1); 2)наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №58-Д від 08.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 50, 52, 54, 55 пункту 1.1); 3)наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №59-Д від 08.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 11, 15, 16, 17, 18, 19 пункту 1.1); 4)наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №62-Д від 08.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 66, 67 пункту 1.1); 5)наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №63Д від 10.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 15, 16, 17, 73, 74, 77, 78 пункту 1.1); 6)наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №64Д від 10.08.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 65, 67 пункту 1.1); 7)наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №72-Д від 07.09.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 13, 16, 17, 18, 22, 25, 30 пункту 1.1); 8)наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №78-Д від 23.09.2016 "Про демонтаж самовільно встановлених конструкцій зовнішньої реклами" в частині демонтажу рекламних конструкцій, які належать на праві приватної власності Приватній фірмі науково-виробниче підприємство "Комтех-плюс" (підпункти 11, 17, 20, 23, 24, 33 пункту 1.1).

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що реклама, розміщена на землях смуг відведення залізниці, є рекламою, розміщеною на території підприємства залізничного транспорту, і є рекламою на транспорті, для розміщення якої не потрібно отримувати дозволи органів місцевого самоврядування, як це потрібно при розміщенні зовнішньої реклами. Розміщення реклами на транспорті погоджується лише з власниками об`єктів транспорту або уповноваженими ними органами (особами).

Суди визнали безпідставним посилання відповідача на відсутність доказів, які свідчать про те, що земельні ділянки, на яких встановлені спірні рекламні конструкції, перебувають у користуванні ПАТ "Укрзалізниця", та дійшли висновку, що спірна земельна ділянка належить до земель державної власності, а саме до земель залізничного транспорту, які не можуть передаватись у приватну власність, а тому наявність чи відсутність у ПАТ "Львівська залізниця" документів, які посвідчують право на користування земельною ділянкою, не змінює її правового статусу, який ґрунтується на визначеному законом юридичному факті належності до земель залізничного транспорту.


................
Перейти до повного тексту