1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

07 грудня 2022 року

місто Київ

справа № 515/255/21

провадження № 61-8917св22

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Ступак О. В.,

суддів: Гулейкова І. Ю., Олійник А. С., Усика Г. І. (суддя-доповідач), Яремка В. В.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідач - Відділ освіти Лиманської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області,

третя особа - Лиманська сільська рада Білгород-Дністровського району Одеської області,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1, в інтересах якого діє адвокат Кочуров Андрій Олександровича, на рішення Арцизького районного суду Одеської області від 10 серпня 2021 року у складі судді Гусєвої Н. Д. та постанову Одеського апеляційного суду від 15 серпня 2022 року у складі колегії суддів: Вадовської Л. М., Колеснікова Г. Я., Сєвєрової Є. С.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Відділу освіти Лиманської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Відділ освіти Лиманської сільської ради), у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ Відділу освіти Лиманської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 01 лютого 2021 року № 3/01-04 "Про звільнення ОСОБА_1";

- поновити його на посаді директора Комунального закладу "Лиманський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лиманської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - КЗ "Лиманський НВК "ЗОШ І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лиманської сільської ради, заклад освіти), з продовженням контракту на 4 роки;

- стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 01 лютого 2021 року до дня ухвалення судового рішення, та 200 000,00 грн на відшкодування моральної шкоди.

На обґрунтування позовних вимог зазначав, що з 20 липня 2007 року він працював на посаді вчителя трудового навчання Лиманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Татарбунарського району Одеської області.

З 03 червня 2018 року він обіймав посаду тимчасово виконуючого обов`язки директора КЗ "Лиманський НВК "ЗОШ І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лиманської сільської ради.

Згідно з розпорядженням Лиманського сільського голови від 31 січня 2019 року № 7/ОС Лиманської сільської ради, він призначений на посаду директора КЗ "Лиманський НВК "ЗОШ І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лиманської сільської ради з 01 лютого 2019 року з укладенням контракту строком на два роки з 01 лютого 2019 року до 01 лютого 2021 року як такий, що успішно пройшов конкурсний відбір, з оплатою праці за 15 тарифним розрядом згідно зі штатним розписом. Контракт укладений 01 лютого 2019 року на термін з 01 лютого 2019 року до 01 лютого 2021 року, згідно з умовами контракту він є строковим трудовим договором, який відповідно до пункту 5.2.1 припиняється після закінчення терміну його дії. Відповідно пункту 5.2.1 Контракту за 2 місяці до закінчення терміну дії контракту (за угодою сторін) контракт може бути продовжений або укладений на новий термін.

18 січня 2021 року він звернувся до голови Лиманської сільської ради з клопотанням за № 01, відповідно до якого просив продовжити строк дії строкового трудового договору (контракту) від 01 лютого 2019 року шляхом укладення додаткової угоди до контракту терміном на 4 роки до першого шестирічного терміну без проведення конкурсу, посилаючись на абзаци 2, 3 частини 2 статті 25 Закону України "Про освіту", частину 12 статті 36 Закону України "Про повну загальну середню освіту", лист Міністерства освіти і науки України від 08 квітня 2020 року № 1/9-201 "Щодо нагальних питань впровадження Закону України "Про повну загальну середню освіту". Аналогічне за змістом клопотання за №02 від 01 лютого 2021 року він направив на адресу в.о. начальника Відділу освіти Лиманської сільської ради як уповноваженої особи з питань діяльності освітніх закладів.

Однак, наказом від 01 лютого 2021 року № 1/1-13, наказом від 01 лютого 2021 року № 3/01-04 його звільнено з посади директора закладу з 02 лютого 2021 року у зв`язку із закінченням терміну дії контракту. З наказом його ознайомлено не було.

Наказом від 02 лютого 2021 року №5/01-04 відповідач визнав недійсним наказ від 01 лютого 2021 року № 1/1-13 про звільнення директора КЗ "Лиманський НВК "ЗОШ І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лиманської сільської ради у зв`язку з неправильним номенклатурним номером.

02 лютого 2021 року комісією у складі працівників відповідача та закладу освіти складений акт прийому-передачі основної шкільної документації і печатки КЗ "Лиманський НВК "ЗОШ І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лиманської сільської ради.

06 лютого 2021 року засобами поштового зв`язку він отримав копію наказу від 01 лютого 2021 року № 3/01-04 про звільнення У цей же день засобами поштового зв`язку він отримав лист від Лиманської сільської ради за підписом голови від 01 лютого 2021 року № 158/02-16, яким повідомлено про припинення дії контракту у зв`язку з закінченням строку його дії.

Посилаючись на те, що за час роботи за контрактом він не мав жодного зауваження до своєї роботи від засновника закладу освіти - Лиманської сільської ради або створеного ним уповноваженого органу - Відділу освіти Лиманської сільської ради, належно виконував свої обов`язки та постійно підвищував свій професійний рівень, вважав, що його звільнення з посади директора закладу освіти є протиправним, оскільки він має право на продовження контракту ще на чотири роки без проведення конкурсу, як такий, що успішно пройшов конкурс та був призначений на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Арцизького районного суду Одеської області від 10 серпня 2021 року, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного суду від 15 серпня 2022 року, у задоволенні позову відмовлено. Вирішено питання розподілу судових витрат.

Рішення суду першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, мотивовано тим, що ОСОБА_1 працював керівником закладу освіти за контрактом від 01 лютого 2019 року, строком дії до 01 лютого 2021 року. Підставою припинення контракту є закінчення терміну його дії, а тому відсутні підстави для поновлення позивача на роботі.

ОСОБА_1 не є особою, яка призначена на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше з укладенням трудового договору строком на два роки відповідно до порядку призначення керівників закладів освіти встановленого Законом України "Про повну загальну середню освіту", а тому на нього не поширюються положення пункту 2 частини дванадцятої статті 39 вказаного Закону, які передбачають право сторін продовжити строк дії відповідного строкового трудового договору ще на чотири роки без проведення конкурсу. Для призначення на посаду директора закладу освіти після 01 лютого 2021 року позивач мав взяти участь у конкурсі, призначеному за правилами чинного Закону України "Про повну загальну середню освіту", та бути оголошеним його переможцем.

Та обставина, що з набранням з 18 березня 2020 року чинності Закону України "Про повну загальну середню освіту", ОСОБА_1 продовжував працювати керівником закладу освіти за контрактом від 01 лютого 2019 року та не був звільнений, не є підставою вважати, що він є особою, призначеною вперше за конкурсом з правом продовжити строк дії контракту ще на чотири роки без проведення конкурсу.

Рух справи у суді касаційної інстанції. Узагальнені доводи касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та аргументи інших учасників справи

У вересні 2022 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1, в інтересах якого діє адвокат Кочуров А. О., сформована в системі "Електронний суд", у якій він просив скасувати рішення Арцизького районного суду Одеської області від 10 серпня 2021 року та постанову Одеського апеляційного суду від 15 серпня 2022 року, ухвалити нове судове рішення, яким позов задовольнити.

Як на підставу касаційного оскарження судових рішень заявник посилався на:

1) пункт 1 частини другої статті 389 ЦПК України - неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, без урахування висновків, викладених, у постанові Верховного Суду від 19 червня 2018 року у справі № 820/5348/17, у якій зроблено висновок, розпочатий процес реалізації права, за загальним правилом, повинен бути завершений за чинним на момент початку такого процесу закону (крім випадків, якщо у самому законі не визначений інший порядок), що узгоджується з принципом правової визначеності;

2) пункт 3 частини другої статті 389 ЦПК України - відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування положень Закону України "Про загальну середню освіту", на момент дії якого позивача призначено на посаду керівника закладу освіти, та Закону України "Про повну загальну середню освіту", на момент дії якого позивача звільнено.

Після усунення недоліків касаційної скарги, ухвалою Верховного Суду від 30 вересня 2022 року відкрито касаційне провадження на підставі пунктів 1, 3 частини другої статті 389 ЦПК України.

Відзив на касаційну скаргу не надійшов.

Справа надійшла до суду касаційної інстанції у жовтні 2022 року.

Ухвалою Верховного Суду від 29 листопада 2022 року справу призначено до судового розгляду колегією у складі п`яти суддів у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у ній матеріалами.

Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

Суди встановили, що розпорядженням Лиманського сільського голови Лиманської сільської ради Резніченка В. І. від 31 січня 2019 року № 7/ОС "Про призначення на посаду директора КЗ "Лиманський НВК "ЗОШ І-Ш ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лиманської сільської ради ОСОБА_1" позивача призначено на посаду директора КЗ "Лиманський НВК "ЗОШ І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лиманської сільської ради з 01 лютого 2019 року з укладенням контракту строком на два роки з 01 лютого 2019 року до 01 лютого 2021 року, як такого, що успішно пройшов конкурсний відбір, з оплатою праці за 15 тарифним розрядом згідно зі штатним розписом.

01 лютого 2019 року між сільським головою Лиманської сільської ради Резніченком В. І. та ОСОБА_1 укладений контракт, за умовами якого ОСОБА_1 призначається на посаду директора КЗ "Лиманський НВК "ЗОШ І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лиманської сільської ради на термін з 01 лютого 2019 року до 01 лютого 2021 року.

Згідно з пунктом 6.4. контракту, за 2 місяці до закінчення терміну дії контракту (за угодою сторін) він може бути продовжений або укладений на новий термін.

Рішенням Лиманської сільської ради від 15 січня 2021 року № 80-VIII "Про утворення Відділу освіти Лиманської сільської ради та затвердження Положення про нього" утворений виконавчий орган Лиманської сільської ради - Відділ освіти Лиманської сільської ради у статусі юридичної особи публічного права (пункт 1). Відповідно до частини другої статті 25 Закону України "Про освіту" визначено Відділ освіти Лиманської сільської ради Одеської області уповноваженим органом засновника закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти Лиманської сільської ради з питань, серед іншого, укладення строкових трудових договорів (контрактів) з керівниками закладів освіти, обраними (призначеними) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти; розірвання строкових трудових договорів (контрактів) з керівниками закладів освіти з підстав та в порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіту (пункт 2).

Згідно з пунктом 4.1 Положення про Відділ освіти Лиманської сільської ради, затвердженого рішенням Лиманської сільської ради від 15 січня 2021 року № 80-VІІІ, керівником відділу є його начальник; начальник Відділу, серед іншого, призначає, звільняє, заохочує, притягує до дисциплінарної відповідальності директорів закладів загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти.

Отже, Лиманська сільська рада є засновником КЗ "Лиманський НВК "ЗОШ І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лиманської сільської ради, а Відділ освіти Лиманської сільської ради - уповноваженим органом засновника вказаного закладу освіту з питань, серед іншого, призначення, звільнення директора закладу освіту.

Встановлено, що до закінчення терміну дії контракту, а саме 18 січня 2021 року ОСОБА_1 звертався до голови Лиманської сільської ради Резніченка В. І. та до в. о. начальника Відділу освіти Лиманської сільської ради Карпенко Т. В. з клопотаннями про продовження строку дії строкового трудового договору (контракту) від 01 лютого 2019 року шляхом укладення додаткової угоди до контракту терміном на 4 роки до першого шестирічного терміну без проведення конкурсу.


................
Перейти до повного тексту