1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 520/2905/21

адміністративне провадження № К/9901/46780/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мацедонської В. Е.,

суддів: Радишевської О. Р., Шевцової Н. В.

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Буменерго" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 19 травня 2021 року (головуючий суддя Тітов О. М.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2021 року (головуючий суддя Мінаєва О. М., судді: Кононенко З. О., Калиновський В. А.)

І. Суть спору

У лютому 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Буменерго" (далі - позивач, ТОВ "Буменерго") звернулося до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - відповідач, НКРЕКП), у якому (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) просило:

- визнати протиправним, застосованим з порушенням вимог чинного законодавства України та таким, що порушує права та законні інтереси позивача застосування у постанові НКРЕКП від 13 жовтня 2020 року № 1878 коефіцієнта - 2.16 (замість належного - 3,24) "зеленого" тарифу на електричну енергію, вироблену на об`єктах енергетики, що використовують альтернативні джерела енергії ТОВ "Буменерго" для Шумської ГЕС;

- зобов`язати відповідача встановити з 13 жовтня 2020 року для ТОВ "Буменерго" (ГЕС Шуми, Вінницька область, Крижопільський район, с. Шуми, вул. Шумилівська 38 а) "зелений" тариф на електричну енергію, з коефіцієнтом 3,24, як для об`єкта, введеного в експлуатацію 16 травня 2016 року, шляхом внесення змін у п. 7 постанови НКРЕКП від 13 жовтня 2020 року № 1878.

- зобов`язати відповідача подати звіт про виконання судового рішення протягом тридцяти днів з моменту набрання рішенням законної сили.

На обґрунтування позовних вимог ТОВ "Буменерго" зазначило, що відповідач при встановленні "зеленого" тарифу на відпуск електроенергії для позивача (ГЕС Шуми) неправомірно застосував розмір коефіцієнту "зеленого" тарифу, що діяв для мікрогідроелектростанції, яка нібито була введена в експлуатацію 05 лютого 2010 року, замість коефіцієнту, який мав бути застосований на день введення в експлуатацію Шумської ГЕС (16 травня 2016 року).

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

На підставі договорів оренди нерухомого майна від 20 липня 2020 року № 200720/Ш1 та оренди обладнання від 20 липня 2020 року № 200720/Ш2, 200720/ШЗ, ТОВ "Буменерго" набуло право користування Шумської ГЕС (яка розташована за адресою: Вінницька обл., Крижопільський р-н, с. Шуми, вул. Шумилівська, 38а), яка раніше перебувала у власності ПП "Новітня енергія України" та здійснювала відпуск електричної енергії за "зеленим" тарифом, встановленим постановою НКРЕКП від 18 травня 2017 року № 669 "Про внесення змін до додатка до постанови НКРЕКП від 30 березня 2017 року № 427".

14 серпня 2020 року ТОВ "Буменерго" звернулось до НКРЕКП з заявою про встановлення/перегляду "зеленого" тарифу суб`єкту господарювання ТОВ "Буменерго", Шумська ГЕС, надавши документи на підставі пункту 2.2 Порядку встановлення, перегляду та припинення дії "зеленого" тарифу на електричну енергію для суб`єктів господарської діяльності, споживачів електричної енергії, у тому числі енергетичних кооперативів, та приватних домогосподарств, генеруючі установки яких виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 серпня 2019 року № 1817.

Постановою НКРЕКП від 13 жовтня 2020 року № 1878 ТОВ "Буменерго" для Шумської ГЕС було встановлено "зелений тариф" на електричну енергію, вироблену на об`єкті електроенергетики, що використовує альтернативні джерела енергії, а саме встановлено коефіцієнт "зеленого" тарифу 2,16. Підставою визначення такого коефіцієнту слугувало те, що оскільки датою закінчення будівництва ГЕС відповідно до декларації про готовність до експлуатації самочинно збудованого об`єкта, на яке визнано право власності за рішенням суду, зазначено 05 лютого 2010 року, при розрахунку "зеленого" тарифу буде застосовуватись коефіцієнт "зеленого" тарифу 2,16, як для мікрогідроелектростанції, яка була введена в експлуатацію по 31 березня 2013 року включно, згідно із Законом України "Про альтернативні джерела енергії".

Уважаючи таке рішення відповідача протиправним у частині визначення коефіцієнту, ТОВ "Буменерго" звернулося до суду з цим позовом за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.

ІІІ. Рішення судів попередніх інстанцій та мотиви їх ухвалення

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 19 травня 2021 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2021 року, позов задоволено частково. Зобов`язано НКРЕКП встановити для ТОВ "Буменерго" коефіцієнт "зеленого" тарифу, як для об`єкта, введеного в експлуатацію 16 травня 2016 року. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Суд першої інстанції, з яким погодився й суд апеляційної інстанції, виходив з того, що датою введення в експлуатацію Шумської ГЕС, слід вважати дату реєстрації декларації, а саме 16 травня 2016 року, що узгоджується з вимогами статті ст. 9-1 Закону України "Про альтернативні джерела енергії", у зв`язку з чим суди дійшли висновку про відсутність підстав для відмови ТОВ "Буменерго" у встановленні коефіцієнту "зеленого" тарифу 3,24.

Крім того, суди попередніх інстанцій зауважили, що з аналізу наведених вище норм чинного законодавства, НКРЕКП має здійснювати регулювання порядку (методики) формування цін, тарифів, таким чином, щоб вони забезпечували, зокрема покриття економічно обґрунтованих витрат постачальника. Тобто, суб`єкт, який застосовує альтернативні джерела електроенергії, вправі очікувати від держави таке стимулювання виробництва та споживання енергії, виробленої з альтернативних джерел застосування, яке буде найбільш сприятливе для нього, тобто з застосуванням вищого коефіцієнту "зеленого" тарифу.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

15 грудня 2021 року НКРЕКП звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 19 травня 2021 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2021 року.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23 грудня 2021 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою на підставі пунктів 3, 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

V. Касаційне оскарження

У касаційній скарзі НКРЕКП просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, а справу направити до Харківського окружного адміністративного суду на новий розгляд.

На обґрунтування позиції скаржник посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування пункту 2.2. Порядку встановлення, перегляду та припинення дії "зеленого" тарифу на електричну енергію для суб`єктів господарської діяльності, споживачів електричної енергії, у тому числі енергетичних кооперативів, та приватних домогосподарств, генеруючі установки яких виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 серпня 2019 року № 1817.

Відповідач стверджує, що судами попередніх інстанцій не надано належної оцінки доказам у справі, зокрема, не досліджено можливість (достатність чи відсутність необхідних документів та матеріалів, що були надані ТОВ "Буменерго") для застосування під час розгляду Регулятором заяви позивача, інших аніж пункт 2.2. згаданого Порядку № 1817.

Відповідач зазначає, що законом не передбачено повторне встановлення коефіцієнту "зеленого" тарифу для одного й того ж об`єкта електроенергетики (у разі незмінності якісних та кількісних характеристик такого об`єкту), якому вже було визначено коефіцієнт "зеленого" тарифу при первісному поданні документів, відповідно до пункту 2.1 Порядку № 1817. Позивач, в свою чергу, звернувся з заявою про встановлення "зеленого" тарифу за спрощеною процедурою, надавши лише документи, які підтверджують його право користування Шумською ГЕС, що унеможливлює питання про установлення "зеленого" тарифу іншим чином, ніж як передбачено положеннями чинного законодавства.

На думку НКРЕКП, питання встановлення певного рівня коефіцієнта "зеленого" тарифу для Шумської ГЕС, який встановлюється одноразово для одного об`єкта електроенергетики, могло бути розглянуто виключно під час звернення ПП "Новітня енергія України", оскільки саме під час первинного звернення цього підприємства Регулятором і було встановлено коефіцієнт "зеленого" тарифу для Шумської ГЕС на рівні 2,16, що залишилося поза увагою судів попередніх інстанцій.

ТОВ "Буменерго" подано відзив на касаційну скаргу, у якому просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції без змін.

Позивач зауважує, що "зелений" тариф встановлюється для кожного суб`єкта господарювання, який виробляє електричну енергію з альтернативних джерел енергії, за кожним видом альтернативної енергії та для кожного об`єкта електроенергетики або для кожної черги будівництва електростанції (пускового комплексу) з урахуванням положень статей 9-1, 9-3 та 9-4 Закону "Про альтернативні джерела енергії". Позивач стверджує, що на момент звернення позивача з заявою та прийняття відповідачем постанови від 13 жовтня 2020 року № 1878, ніякого "зеленого" тарифу для Шумської ГЕС не існувало, оскільки дію "зеленого" тарифу для ПП "Новітня енергія України" було припинено 19 серпня 2020 року постановою НКРЕКП № 1576, пунктом 2 якої також скасовано постанову НКРЕКП від 18 травня 2017 року № 668 "Про встановлення "зеленого" тарифу ПП "Новітня енергія України".

Також ТОВ "Буменерго" зазначає, що коефіцієнт "зеленого" тарифу для об`єктів електроенергетики або його черг/пускових комплексів, введених в експлуатацію, встановлюються згідно таблиці, наведеній у частині двадцять шостій статті 9-1 Закону України "Про альтернативні джерела енергії", і визначається залежно від дати введення в експлуатацію об`єкта. Декларація про готовність до експлуатації самочинно збудованого об`єкта (Шумська ГЕС) зареєстрована у Департаменті ДАБІ Вінницької області 16 травня 2016 року, тому коефіцієнт "зеленого" тарифу має застосовуватися той, який діяв на момент реєстрації цієї декларації.

VІ. Релевантні джерела права й акти їх застосування

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 1 Закону України від 22 вересня 2016 року № 1540-VIII "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (далі - Закон № 1540-VIII) визначено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом; колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Згідно з статтею першою Закону України від 20 лютого 2003 року № 555-IV "Про альтернативні джерела енергії" (далі - Закон № 555-IV) "зелений" тариф - спеціальний тариф, за яким закуповується електрична енергія, вироблена на об`єктах електроенергетики, зокрема на введених в експлуатацію чергах будівництва електричних станцій (пускових комплексах), з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями).

За приписами частини першої статті 9-1 Закону № 555-IV визначено, що "зелений" тариф встановлюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на електричну енергію, вироблену на об`єктах електроенергетики, у тому числі на введених в експлуатацію чергах будівництва електричних станцій (пускових комплексах), генеруючих установках приватних домогосподарств, споживачів, у тому числі енергетичних кооперативів, з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями). Встановлення "зеленого" тарифу, передбаченого цією статтею, здійснюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з урахуванням особливостей, визначених статтею 9-4 цього Закону.

Частиною третьою статті 9-1 Закону № 555-IV передбачено, що "зелений" тариф встановлюється для кожного суб`єкта господарювання, який виробляє електричну енергію з альтернативних джерел енергії, за кожним видом альтернативної енергії та для кожного об`єкта електроенергетики або для кожної черги будівництва електростанції (пускового комплексу), з урахуванням положень цієї статті, статті 9-2 та статті 9-4 цього Закону.

Відповідно до частини двадцятої статті 9-1 Закону № 555-IV "зелений" тариф для суб`єктів господарювання, які експлуатують мікро-, міні- або малі гідроелектростанції, встановлюється на рівні роздрібного тарифу для споживачів другого класу напруги на січень 2009 року, помноженого на коефіцієнт "зеленого" тарифу для електричної енергії, виробленої відповідно мікро-, міні- або малими гідроелектростанціями.


................
Перейти до повного тексту