1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 806/3361/17

адміністративне провадження № К/9901/2889/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області

на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 09.01.2018 (головуючий суддя Чорноліхов С.В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018 (головуючий суддя Сушко О.О., судді Смілянець Е.С., Залімський І.Г.)

у справі №806/3361/17

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області

про зобов`язання вчинити певні дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Житомирській області), в якому просив:

1.1. зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Житомирській області внести зміни до Державного земельного кадастру щодо належності на праві власності ОСОБА_2 земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області, площею 4,89 га з кадастровими номерами 1822385200:02:000:0018 та 1822385200:23:000:0005.

2. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 09.01.2018, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018, позов задоволено:

2.1. Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Житомирській області внести зміни до Державного земельного кадастру щодо належності на праві власності ОСОБА_2 земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області, площею 4,89 га з кадастровими номерами 1822385200:02:000:0018 та 1822385200:23:000:0005.

2.2. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Житомирській області на користь ОСОБА_1 (паспорт серії НОМЕР_1 ) 640 грн сплаченого судового збору.

3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:

3.1. Померла ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 була матір`ю позивача ОСОБА_1 (а.с.14,15).

3.2. 17.11.2017 позивач звернувся до Коростенської районної державної нотаріальної контори Житомирської області із заявою щодо роз`яснення по оформленню спадкових прав після смерті матері ОСОБА_2 , на земельні ділянки загальною площею 4,89 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області, належні спадкодавцю, згідно Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №080378, виданого Коростенською райдержадміністрацією Житомирської області 16.06.2004.

3.3. Одночасно із заявою позивачем було надано лист відділу у Коростенському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області за №0-6-0.17-662/113-17 від 07.08.2017, в якому зазначено наступне: власником земельних ділянок за кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018 є ОСОБА_2 відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №080378, що зареєстрований за № 112 від 16.06.2004. Інформація про власника (користувача) ( ОСОБА_3 - прим.суду) земельної ділянки, що зазначена у витягах з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ 1804143482017, НВ 1804143472017 - помилкова, виправити яку державний кадастровий реєстратор технічно не має змоги, що пов`язано із програмним забезпеченням Національної кадастрової системи (а.с.16).

3.4. Розглянувши подані документи, Коростенська районна державна нотаріальна контора Житомирської області відмовила у видачі свідоцтва про право на спадщину з огляду на встановлені розбіжності щодо власника земельних ділянок з кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018 у Державному земельному кадастрі та державному акті на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №080378 (а.с.11).

3.5. Позивач, не маючи змоги оформити спадщину внаслідок допущеної помилки у Державному земельному кадастрі, звернувся до суду із цим позовом.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що державним кадастровим реєстратором було неправомірно відмовлено позивачу у внесенні змін до Державного земельного кадастру, що позбавило позивача можливості оформити спадщину після смерті його матері. Відтак, вимога позивача зобов`язати виправити виявлену помилку на підставі судового рішення є обґрунтованою.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Відповідач - ГУ Держгеокадастру у Житомирській області, подав касаційну скаргу на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 09.01.2018 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018, просив їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права. Зокрема, скаржник вказує на те, що Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок № 1051), передбачено внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру, однак трапляються випадки, коли внести виправлені відомості за допомогою програмного забезпечення Національної кадастрової системи технічно неможливо.

6. Відзиву на касаційну скаргу від позивача не надходило.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України, в редакції до 08.02.2020), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

8. Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру регулюються Законом України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 №3613-VI (далі - Закон №3613-VI).

9. Частиною 1 статті 1 Закону №3613-VI передбачено, що державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

10. Відповідно до статті 6 Закону №3613-VI ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Адміністратором Державного земельного кадастру є державне підприємство, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, відповідає за технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі.

11. Згідно з частиною 1 статті 9 Закону №3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

12. Відомості про земельну ділянку містять також інформацію про її власників (користувачів) (частина 2 статті 15 Закону №3613-VI).

13. Згідно з частиною 1 статті 37 Закону №3613-VI у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.

14. Відповідно до частини 2 статті 37 Закону №3613-VI у разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.

15. Частиною 3 статті 37 Закону №3613-VI визначено, що виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.

16. Згідно з частиною 4 статті 37 Закону №3613-VI виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.

17. Положеннями частини 5 статті 37 Закону №3613-VI передбачено, що виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

18. У відповідності до частини 6 статті 37 Закону №3613-VI інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.

19. Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначено Порядком №1051.


................
Перейти до повного тексту