ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2022 року
м. Київ
справа № 200/3668/21
адміністративне провадження № К/9901/46631/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 червня 2021 року (головуючий суддя: Тарасенко І.М.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2021 року (колегія суддів: Блохін А.А., Гаврищук Т.Г., Сіваченко І.В.) у справі №200/3668/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування рішення, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
У квітні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» (далі - позивач) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення від 30.03.2021 № 1615/6/32-00-07-01-01-09.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 03 червня 2021 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2021 року, адміністративний позов ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, пр. Поля Олександра, 57, код ЄДРПОУ 43968079) № 1615/6/32-00-07-01-01-09 від 30.03.2021 про застосування адміністративного арешту майна платника податків.
Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» (місцезнаходження: 85612, Донецька область, м. Курахове, вул. Енергетиків, 34, код ЄДРПОУ 31831942) за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, пр. Поля Олександра, 57, код ЄДРПОУ 43968079) судові витрати у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн 00 коп.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і апеляційний суд, указав, що відповідно до приписів пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» може бути включено до оновленого план-графіку проведення планових документальних перевірок протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину. Однак, незважаючи на це, ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» включено до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік (у березні місяці). У подальшому, на підставі плану - графіку на 2021 рік податковим органом прийнято наказ № 93 від 12.03.2021. Отже, з огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відсутність законних підстав для проведення перевірки має наслідком незаконність рішення про застосування адміністративного арешту майна, прийнятого за фактом відмови у допуску до проведення такої перевірки.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що позивач - ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО», код ЄДРПОУ 31831942, зареєстроване як юридична особа 17 грудня 2001 року. місцезнаходження: Донецька обл., Мар`їнський р-н, м. Курахове, вул. Енергетиків, буд. 34.
12 березня 2021 року Наказом Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 93 від 12 березня 2021 року, зобов`язано заступника начальника Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків Дебелу Катерину провести документальну планову виїзну перевірку ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» з 30 березня 2021 року тривалістю 30 робочих днів. Перевірку провести за період діяльності з 01.02.2016 по 31.12.2020 з метою здійснення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування і сплати податків та зборів, дотримання валютного та іншого законодавства та правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
30 березня 2021 року рішенням Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 1615/6/32-00-07-01-01-09 про застосування адміністративного арешту майна платника податків, застосовано умовний адміністративний арешт майна платника податків - ТОВ ДТЕК СХІДЕНЕРГО», на підставі звернення управління податкового аудиту Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків та додані до нього матеріалів про застосування адміністративного арешту майна платника податків ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО», на підставі яких були з`ясовані обставини, передбачені Податковим кодексом України, а саме: ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» відмовлено від проведення документальної планової виїзної перевірки за період з 01.02.2016 по 31.12.2020 з метою здійснення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування і сплати податків та зборів, дотримання валютного та іншого законодавства та правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та допуску посадових осіб Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про що складено Акт № 13/32-00-07-01-01-28/31831942 від 30.03.2021.
Відповідно до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2020 рік перевірка ТОВ «СХІДЕНЕРГО» була запланована на листопад 2020 року, але не була розпочата у зв`язку з запровадженням карантину.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
Контролюючий орган, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Позивач зазначає, що на даний час відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме ст. 77 Податкового кодексу України, адже після прийняття постанови Кабінету Міністрів України № 89 від 3 лютого 2021 року "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок", податковий орган був наділений повноваженнями здійснювати проведення документальної планової перевірки. Окрім того зазначає, що судами неповно досліджено всі обставини справи.
Відповідачем до Суду не надано відзиву на касаційну скаргу.
Верховний Суд ухвалою від 23.12.2021 відкрив касаційне провадження у цій справі з підстав, передбачених пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України - якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
Положеннями ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-17 (далі - ПК України).
Відповідно до п. 75.1 ст. 75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пп. 75.1.2 п. 75.1 статті 75 Податкового кодексу України, Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Відповідно до п. 77.1 ст. 77 Податкового кодексу України, документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Відповідно до п. 77.4 ст. 77 Податкового кодексу України, про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.
Відповідно до п. 77.6 ст. 77 Податкового кодексу України, допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Документальна планова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу.
Відповідно до п. 81.2 ст. 81 Податкового кодексу України, у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення перевірки посадовими (службовими) особами контролюючого органу за місцем проведення перевірки, невідкладно складається та реєструється в контролюючому органі не пізніше наступного робочого дня у двох примірниках акт, що засвідчує факт відмови, із зазначенням заявлених причин відмови, один примірник якого вручається під підпис, відразу після його складання, платнику податків та/або уповноваженій особі платника податків.
Відповідно до пп. 20.1.2 п. 20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи мають право для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов`язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом.
17 березня 2020 року згідно з Законом України № 533-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)» підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення Податкового кодексу України було доповнене пунктом 52-2 наступного зміст «Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу», Законом України від 13.05.2020 № 591-IX «Про внесення змін до Податковою кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)» було продовжено дію мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок на період 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID -19).
Постановою Кабінету Міністрів України № 89 від 03.02.2021 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки» було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділ 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення, зокрема, тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершені.