1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2022 року

м. Київ

Справа № 420/2667/21

адміністративне провадження №К/990/20155/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Данилевич Н.А.,

суддів - Шевцової Н.В..,

Мацедонської В.Е.,

розглянувши у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2022 року (головуючий суддя - Джабурія О.В., судді: Кравченко К.В., Вербицька Н. В.)

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 )

про визнання протиправними дій, зобов`язання донарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення,

у с т а н о в и в:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

У лютому 2021 року ОСОБА_1 ( далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 ( Військова частина НОМЕР_1 ) ( далі - ІНФОРМАЦІЯ_2 ( Військова частина НОМЕР_1 ) , відповідач), в якому просив:

- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 ( Військова частина НОМЕР_1 ) з 17.08.2016 по 04.10.2017 з встановленням базового місяця - січень 2008 року;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 ( Військова частина НОМЕР_1 ) донарахувати та виплатити ОСОБА_1 , індексацію грошового забезпечення за період з 17.08.2016 по 04.10.2017, з врахуванням проведеної виплати з встановленням базового місяця січень 2008 року.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2021 року визнано протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 ( Військова частина НОМЕР_1 ) щодо неправильного нарахування та невиплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 з 17.08.2016 по 04.10.2017 з встановленням базового місяця січень 2008 року.

Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 ( Військова частина НОМЕР_1 ) донарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 17.08.2016 по 04.10.2017 з врахуванням проведеної виплати з встановленням базового місяця січень 2008 року.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що з 01 січня 2008 року по 01 березня 2018 року розміри посадових окладів військовослужбовців були незмінними, а тому січень 2008 року є базовим місяцем для нарахування та виплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 у період з 17.08.2016 по 04.10.2017 включно.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2022 року апеляційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 ( Військова частина НОМЕР_1 ) задоволено.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2021 року скасовано.

Прийнято нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовлено в повному обсязі.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд апеляційної інстанції виходив з відсутності підстав для застосування базового місяця для проведення індексації - січень 2008 року.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВІВ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

02 серпня 2022 року на адресу суду касаційної інстанції від ОСОБА_1 надійшла касаційна скаргу, в якій скаржник, посилаючись на неправомірне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, неповне з`ясування всіх обставин справи, просив скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2022 року, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2022 року у справі № 420/26671/22 - залишити в силі.

На обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначив, що судом апеляційної інстанції невірно застосовано п.10-2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 ( далі - Порядок КМУ №1078) щодо індивідуального встановлення останнього місяця підвищення посадового окладу, а саме вересня 2015 року, та застосування його як базового, для обрахунку індексації грошового забезпечення за період з 01.07.2015 по 01.03.2018, замість застосування базового місяця - січень 2008 року - місяця останнього перегляду тарифної ставки ( окладу) за посадою ОСОБА_1 . Вказав, що П`ятим апеляційним адміністративним судом в оскаржуваній постанові застосовано п. 5 Порядку КМУ №1078 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» від 09.12.2015 №1013 (далі - Постанова КМУ №1013) в частині визначення індексу споживчих цін за 1% або 100% (фактичного базового місяця) без урахування висновків Верховного Суду у постанові від 29.11.2021 у справі №120/313/20-а, у постанові від 26.01.2022 у справі №400/1118/21 та у постанові від 20.04.2022 у справі №420/3593/20. Наголосив що базовим місяцем при проведенні індексації його грошового забезпечення є січень 2008 року, в якому постановою Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 07.11.2007 №1294 ( далі - Постанова КМУ № 1294) встановлені підвищені розміри посадових окладів військовослужбовців, а не вересень 2015 року чи інший базовий місяць. Посилався на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 28.06.2022 у справі №420/4841/21.

12 серпня 2022 року ухвалою Верховного Суду відкрито касаційне провадження у справі №420/2667/21

05 вересня 2022 року на адресу Верховного Суду від ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач просив касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2022 року - залишити без змін. Просив розгляд справи проводити за участю представників відповідача.

28 листопада 2022 року ухвалою Верховного Суду закінчено підготовку та призначено справу до розгляду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

У період з 17.08.2016 по 04.10.2017 ОСОБА_1 проходив військову службу в ІНФОРМАЦІЯ_3 ( Військова частина НОМЕР_1 )

03.10.2017 наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) №338-ос ОСОБА_1 звільнено в запас Збройних Сил України та виключено із списків особового складу загону та знято з усіх видів забезпечення.

Водночас при звільненні позивачу не здійснено нарахування та виплати індексації грошового забезпечення за період з 17.08.2016 по 04.10.2017.

22.09.2020 рішенням Одеського окружного адміністративного суду у справі № 420/2517/20 позов ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 17.08.2016 по 04.10.2017.

Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 (Військова частина НОМЕР_1 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 17.08.2016 по 04.10.2017.

На виконання зазначеного рішення суду відповідачем нараховано та виплачено позивачу 3023,03 грн. індексації грошового забезпечення, з урахуванням базового місяця - вересень 2015 року.

Вважаючи, що при нарахуванні індексації застосуванню підлягав базовий місяць - січень 2008 року, а не вересень 2015 року, позивач звернувся до суду з позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)m

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами 1-3 ст. 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон № 2011-XII) передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.

До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 № 1282-ХІІ (далі - Закон № 1282-ХІІ).

Статтею 1 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Відповідно до ст.2 цього Закону індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Згідно з ст.ст. 4, 6 вказаного Закону індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

У разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону, грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.

Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, державних та приватних виконавців, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників визначає Порядок КМУ №1078.

Згідно з п.1-1 Порядку № 1078 підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.

Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01 січня 2016 року).


................
Перейти до повного тексту