1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 640/28978/20

адміністративне провадження № К/9901/46374/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Стародуба О.П., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Київської міської ради на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 липня 2021 року у складі судді Чудак О.М. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2021 року у складі колегії суддів: Федотова І.В. (головуючий), суддів: Єгорової Н.М., Сорочка Є.О. у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма «Сервісшина» ЛТД (далі - Товариство) до Київської міської ради, третя особа: Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації; далі - Департамент), про визнання протиправним та скасування рішення,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій, встановлені судами попередніх інстанцій обставини:

1. Товариство звернулося до суду з позовом. у якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Київської міської ради від 24.09.2015 №46/1949 «Про затвердження детального плану території в межах Повітрофлотського проспекту, вулиць Солом`янської, Механізаторів, Кудряшова та залізничних колій у Солом`янському районі м. Києва» у частині затвердження Детального плану території по вул. Кудряшова, 14-А, Солом`янського району, м. Києва.

Підставами позову позивач зазначає, що порушене ним питання стосується якості оскаржуваного нормативно-правового акта в частині не однозначного тлумачення протягом чотирьох років Департаментом функціонального призначення земельної ділянки по вул. Кудряшова, 14-А, Солом`янського району, м. Києва, що перебуває в оренді Товариства.

При розробленні та прийнятті рішення Київською міською радою не враховано дані Державного земельного кадастру по земельній ділянці по вул. Кудряшова, 14-А, Солом`янського району, м. Києва, що перебуває в їх оренді, вимоги Генерального плану, що грубо порушує норми земельного та містобудівного законодавства. Оскаржене рішення, у частині функціонального призначення земельної ділянки обмежує здійснення позивачем права приватної власності щодо нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці.

Згідно відомостей ДЗК та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка кадастровий номер 8000000000:72:143:0003 площею 0,3874 га має цільове призначення: для реконструкції існуючої станції технічного обслуговування під торгівельні та складські будівлі і споруди з подальшою експлуатацією та обслуговуванням.

Водночас, Департамент відмовляє Товариству у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки та кожного разу по-різному тлумачить функціональне призначення земельної ділянки по вул. Кудряшова, 14-А у Солом`янському районі м. Києва з посиланням на містобудівну документацію, вказуючи про те, що земельна ділянка переважно відноситься до території зелених насаджень загального користування; земельна ділянка відноситься до території зелених насаджень спеціального призначення, а частково до житлової багатоповерхової забудови; земельна ділянка належить частково до території зелених насаджень загального користування та частково до території багатоповерхової житлової забудови; земельна ділянка належить до території кварталу багатоповерхової забудови.

Наведене не дає можливості Товариству прогнозувати свою поведінку та передбачати її наслідки.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.07.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.11.2021, позов задоволено.

Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що на підставі співставлення Детального плану території даної території, рішення відповідача про затвердження якого оскаржується, та відповідної частини Генерального плану м. Києва наявні невідповідності між цими видами містобудівної документації, що є порушенням вимог Закону України від 17 лютого 2011 року №3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон №3038-VI) з приводу того, що детальний план території має уточнювати положення генерального плану та не повинен йому суперечити.

3. Під час розгляду справи суди попередніх інстанцій встановили, що:

3.1. 24.09.2015 відповідачем прийнято оскаржуване рішення, яким:

внесено до рішення міськради від 13.11.2013 №518/10006 "Про затвердження міської програми створення (оновлення) містобудівної документації у м. Києві" зміни і пропозиції: позицію 125 Переліку містобудівної документації для розроблення (оновлення) у місті Києві у 2013-2016 роках (додатка до Програми створення (оновлення) містобудівної документації в м. Києві) викласти у такій редакції: ДПТ в межах Повітрофлотського проспекту, вулиць Солом`янської, Механізаторів, Кудряшова та залізничних колів у Солом`янському районі міста Києва (2.1.003; 196,14);

затверджено детальний план території в межах Повітрофлотського проспекту, вулиць Солом`янської, Механізаторів, Кудряшова та залізничних колій у Солом`янському районі міста Києва відповідно до основних техніко-економічних показників, що додаються, з урахуванням рішення міськради від 02.06.2015 №607/1471 "Про визначення переліку земельних ділянок для опрацювання можливості продажу їх (або права оренди на них) на земельних торгах".

3.2. Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 27.03.2017 №83496315 Товариство є власником нежитлових будівель літ. А, Б, В (не є об`єктом житлової нерухомості), загальною площею 650,7 кв.м., що за адресою: вул. Кудряшова, 14-А, Солом`янський район, м. Київ. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 30965593 від 6.08.2016.

3.3. З цієї ж довідки вбачається, що у комунальній власності КМР перебуває земельна ділянка кадастровий номер 8000000000:72:143:0003 площею 0,3874 га з цільовим призначенням: для реконструкції існуючої станції технічного обслуговування під торгівельні та складські будівлі і споруди з подальшою експлуатацією та обслуговуванням.

3.4. З відомостей про актуальну інформацію про державну реєстрацію іншого речового права вбачається, що орендарем земельної ділянки є Товариство на підставі договору про поновлення договору оренди земельної ділянки, серія та номер: 419, виданий 05.04.2016, видавник Дем`яненко Т.М. - приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу. Строк дії: 05.04.2026.

3.5. Згідно Витягів Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 8000000000:72:143:0003 площею 0,3874 за місцем розташування: вул. Кудряшова, 14-А, Солом`янський район, м. Київ від 29.06.2016 №ЗВ-8000356802016 (а.с. 85-89) та від 10.09.2019 №ЗВ-9912666822019 (а.с. 90-95), земля відноситься до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; видом використання земельної ділянки визначено - для реконструкції існуючої станції технічного обслуговування під торгівельні та складські будівлі і споруди з подальшою експлуатацією та обслуговуванням. Датою державної реєстрації земельної ділянки є 15.07.2004.

3.6. Згідно договору про поновлення договору оренди земельної ділянки, посилання на який міститься у наведених вище витягах з ДЗК та інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, він укладений між Київською міською радою (Орендодавець) та Товариством (Орендарем) 05.04.2016 (далі - договір оренди 2016 року) на підставі статті 792 Цивільного кодексу України, статті 33 Закону України «Про оренду землі», пункту 6 статті 34 Порядку передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в м. Києві, затвердженого рішенням КМР від 28.02.2013 за №63/9120 (зі змінами і доповненнями, внесеними рішенням КМР від 04.03.2015 за №195/1060) (далі - Порядок), висновку до справи №А-21140 постійної комісії з питань містобудування, архітектури та землекористування КМР до протоколу №12 від 19.05.2015.

Цим договором оренди 2016 року поновлено на 10 років договір оренди земельної ділянки, укладений між Орендодавцем та Орендарем, посвідчений державним нотаріусом Першої Київської державної нотаріальної контори Барановою Т.І. 01.07.2004 за реєстровим номером 2-1666, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу КМР (Київської міської державної адміністрації) 15.07.2004 № 72-6-00175 (далі - договір оренди 2004 року).

У пункті другому договору оренди 2016 року викладено редакцію договору оренди 2004 року, у якій вказано характеристики об`єкту оренди відповідно до цього договору, а саме земельна ділянка з наступними характеристиками:

місце розташування - вул. Кудряшова, 14-А у Солом`янському районі м. Києва;

розмір - 0,3874 (нуль цілих три тисячі вісімсот сімдесят чотири десятитисячних) га;

цільове призначення - для реконструкції існуючої станції технічного обслуговування під торговельні та складські будівлі і споруди з подальшою експлуатацією та обслуговуванням;

кадастровий номер - 8000000000:72:143:0003.

Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню.

У розділі «Предмет Договору» визначено, що Орендодавець, на підставі пункту 41 рішення Київської міської ради від 18.03.2004 за №125/1335, пункту 6 статті 34 Порядку, висновку до справи №А-21140 постійної комісії з питань містобудування, архітектури та землекористування Київської міської ради до протоколу №12 від 19.05.2015, передає, а Орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку (далі - об`єкт оренди або Земельну ділянку), визначену цим Договором.

3.7. Рішенням КМР від 18.03.2004 №125/1335 «Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею» визначено затвердити проект відведення земельної ділянки Товариству для реконструкції існуючої станції технічного обслуговування під торговельні та складські будівлі і споруди з подальшою експлуатацією та обслуговуванням на вул. Кудряшова, 14-А у Солом`янському районі м. Києва.

Передано Товариству, за умови виконання пункту 41.1 цього рішення, у довгострокову оренду на 10 років земельну ділянку площею 0,39 га для реконструкції існуючої станції технічного обслуговування під торговельні та складські будівлі і споруди з подальшою експлуатацією та обслуговуванням на вул. Кудряшова, 14-А у Солом`янському районі м. Києва за рахунок земель міської забудови.

3.8. У 2019 році Товариство, з метою реалізації свого права оренди земельної ділянки, зверталося до Департаменту з заявами (від 23.08.2019 № 72005-004237586-013-16 та від 24.10.2019 №72054-004436405-013-16) про видачу містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки площею 0,3874 га по вул. Кудряшова, 14-А у Солом`янському районі м. Києва для реконструкції існуючої станції технічного обслуговування під житловий комплекс з паркінгом.

За результатом розгляду заяви від 23.08.2019, Департамент листами Товариству відмовив у наданні містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта реконструкції існуючого комплексу нежитлових будівель під житловим комплексом з паркінгом у зв`язку з:

поданням неповного пакету документів, який визначено частиною третьою статті 29 Закону №3038-VI, а саме відсутністю: копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копії договору суперфіцію; копії документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згоди його власника, засвідченої в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації), витягу із Державного земельного кадастру;

невідповідністю намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, оскільки відповідно до Генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 №370/1804, земельна ділянка за функціональним призначенням переважно відноситься до території зелених насаджень загального користування.

3.9. Департамент, за результатом розгляду заяви від 24.10.2019, листом від 07.11.2019 №1409 відмовив Товариству у наданні містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта реконструкції існуючого комплексу нежитлових будівель під житловим комплексом з паркінгом у зв`язку з:

поданням неповного пакету документів, який визначено частиною третьою статті 29 Закону №3038-VI, а саме відсутністю: копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копії договору суперфіцію; копії документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згоди його власника, засвідченої в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації), витягу із Державного земельного кадастру;

невідповідністю намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, оскільки відповідно до детального плану території в межах проспекту Повітрофлотського, вулиць Солом`янської, Механізаторів, Кудряшова та залізничних колій, затвердженого рішенням Київської міської ради від 24.09.2015 №46/1949, земельна ділянка за функціональним призначенням переважно відноситься до території зелених насаджень спеціального призначення, а частково до житлової багатоповерхової забудови.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги, заперечень (відзиву) на касаційну скаргу:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права, відповідач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.07.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.11.2021, ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

4.1. Мотивами в обґрунтування доводів касаційної скарги вказано, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували до спірних правовідносин норми статті 24 Закону №3038-VI. Зокрема не врахували приписів вказаної норми Закону №3038-VI про те, що зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення права власності чи права користування земельними ділянками, а забудова земельної ділянки здійснюється у межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

4.2. Також відповідач вказує про те, що суди попередніх інстанцій не застосували ДБН 360-92 «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень», затверджений наказом Держкоммістобудування від 17.04.1992 №44. Зокрема, щодо встановленого згідно цих норм функціонального призначення і характеру використання території міста.

5. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, у якому просить залишити її без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.07.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.11.2021 - без змін. Мотивами зазначає правильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та відсутність порушення норм процесуального права при ухваленні оскаржених судових рішень.

6. Третя особа подала письмові пояснення на апеляційну скаргу, у яких підтримує її доводи та просить задовольнити скаргу, скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.07.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.11.2021, ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову. Додатково до зазначених підстав касаційної скарги вказує на відсутність порушеного оскарженим рішенням відповідача права позивача у спірних правовідносинах.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Згідно з частинами першою-третьою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази

Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 4-7 частини третьої статті 353, абзацом другим частини першої статті 354 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

8. Перевіряючи у межах повноважень, встановлених процесуальним законом, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам, висловленим у касаційній скарзі, Верховний Суд виходить з такого.

9. Висновки судів попередніх інстанцій про незаконність оскарженого у цій справі рішення Київської міської ради сільської ради ґрунтується на тому, що під час його прийняття були порушені норми Закону №3038-VI, а саме затверджений детальний план території не відповідає Генеральному плану.


................
Перейти до повного тексту