ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 грудня 2022 року
м. Київ
справа № 460/139/19
адміністративне провадження № К/9901/28105/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмовому провадженні в касаційній інстанції адміністративну справу №460/139/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Рівненська міська рада, про визнання дій протиправними, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області
на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 10.05.2019 (ухвалене у складі головуючого судді Друзенко Н.В.)
та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019 (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Улицького В.З., суддів: Кузьмича С.М., Шавеля Р.М.).
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" звернулося у січні 2019 року до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, у якому просив:
- визнати протиправними дії при застосуванні сукупного коефіцієнту Км3 величиною " 1,2" у витязі, сформованому 05.06.2018, зареєстрованому за №1837 від 06.06.2018, із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 4 232 м.кв., яка розташована за адресою: м.Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0074 та застосуванні сукупного коефіцієнту Км3 величиною " 1,2" у витязі, сформованому 05.06.2018 зареєстрованому за №1838 від 06.06.2018, із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 56 968 м.кв., яка розташована за адресою: м.Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 56101000 00:01:012:0073.
2. Позовні вимоги мотивовані тим, що величина локального коефіцієнту Км3 визначається щодо кожного населеного пункту з урахуванням місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культур-ними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території, на підставі рішення сільської, селищної, міської ради.
Відповідачем при наданні витягів №1837 та №1838 не було враховано обмеження у застосуванні коефіцієнтів Км3, що встановлені у додатку 7 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489.
Тобто, висновок відповідача про необхідність застосування значення локального коефіцієнта Км3 величиною "1,2" до земельних ділянок, наданих в оренду для позивача є протиправним, оскільки такі земельні ділянки, не забезпечено централізованим водопостачанням, каналізацією, теплопостачанням та газопостачанням.
Відтак до земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номери: 5610100000:01:012: 0073; 5610100000:01:012:0074) повинен застосовуватися сукупний локальний коефіцієнт Км3 на рівні " 0,98" при визначенні розміру нормативної грошової оцінки, у звʼязку з чим дії відповідача щодо застосування коефіцієнта Км3 на рівні " 1,2" при формуванні витягів №1838 та №1837 є неправомірними.
Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 10.05.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019, позов задоволено.
4. Ухвалюючи оскаржувані судові рішення, суди попередніх інстанцій виходили з того, при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номери: 5610100000:01:012:0073; 5610100000:01:012:0074) при формуванні витягів №1838 та №1837 відповідачем не були враховані понижуючі коефіцієнти з урахуванням наявних локальних інженерно-інфраструктурних факторів, зокрема таких як: не забезпечення централізованим газопостачанням, теплопостачанням, водопостачанням і водовідведенням (в повному обсязі) (від 0,90 до 0,95), що вплинуло на кінцевий результат нормативної оцінки земельних ділянок.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги.
5. Не погоджуючись із судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області звернулося 10.10.2019 до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
6. На обґрунтування вимог, відповідач у своїй касаційній скарзі вказує на те, що ані позивачем, ані іншими заінтересованими особами не оскаржувався висновок обов`язкової державної експертизи технічної документації з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, а тому він є чинним, а отже чинною є і сама технічна документація, яка є основною для формування витягу.
7. Також скаржник стверджує, що витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб та носить лише інформаційний характер, а відтак, відповідач не погоджується із висновком судів попередніх інстанцій про те, що перевірка законності його дій може бути предметом судового розгляду.
8. Крім того, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області стверджує, що у разі незгоди із коефіцієнтами, які вказані у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, позивачу слід оскаржувати безпосередньо рішення Рівненської міської ради про її затвердження та висновок державної експертизи.
9. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.10.2019, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Желєзного І.В., суддів Коваленко Н.В., Чиркіна С.М.
10. Ухвалою Верховного Суду від 21.10.2019 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області
11. На адресу Верховного Суду 11.11.2019 надійшов відзив позивача на касаційну скаргу, де останній зазначив про безпідставність викладених в ній доводів. Вважає оскаржувані судові рішення законними та обґрунтованими, у звʼязку з чим підстави для їх скасування відсутні.
12. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 08.12.2021, у звʼязку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Желєзного І.В. проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого, для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Бучик А.Ю., Тацій Л.В.
13. Ухвалою Верховного Суду від 06 грудня 2022 року прийнято до провадження касаційну скаргу позивача, закінчити підготовку справи та призначено до касаційного розгляду в порядку письмового провадження з 07 грудня 2022 року.
II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 №2040 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської Товариству з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжною житлового комплексу. Надано ТОВ "Рівненський МЖК" в оренду строком на пʼятдесят років земельну ділянку загальною площею 96 100 м.кв. в районі вулиць Гагаріна і Марфи Струтинської для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, у тому числі: площею 95 680 м.кв. з числа земель запасу Рівненської міської ради (сільськогосподарські угіддя - рілля); площею 420 м.кв. з числа земель запасу Рівненської міської ради (полезахисні та інші захисні насадження).
15. На виконання вищевказаного рішення 26.07.2006 між Рівненською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Рівненський МЖК" (Орендар) укладено Договір оренди землі, за умовами якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 96 100 кв.м., яка знаходиться в м. Рівне, в районі вул. Гагаріна і Марфи Струтинської, який зареєстрований в Рівненській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" 14.08.2006 запис №040658300244.
16. Згідно із пунктом 4 Договору оренди від 14.08.2006, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7 683 788, 44 грн, згідно з довідкою №03-162, виданою Рівненським міським управлінням земельних ресурсів 06.07.2006.
17. Пунктом 8 Договору оренди від 14.08.2006 визначено, що за оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцеві орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік становить 76 837,89 грн (довідка №03-162 видана 06.07.2006 Рівненським міським управлінням земельних ресурсів). Довідка дійсна на період будівництва. В місячний термін після здачі обʼєкта в експлуатацію необхідно замовити новий розрахунок грошової оцінки земельної ділянки. Річна орендна плата не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється чинним законодавством України.
18. Рішенням Рівненської міської ради №81 від 05.01.2011 "Про припинення права оренди частини земельної ділянки в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської" припинено право оренди частини земельної ділянки площею 30 000 кв.м. в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської, яка рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 № 2040 "Про надання і вилучення земельних ділянок, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та скасування окремих пунктів рішень Рівненської міської ради" надана Товариству з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" в оренду на пʼятдесят років для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, і зараховано цю ділянку до земель запасу Рівненської міської ради.
19. На виконання вищезазначеного рішення між Рівненською міською радою та ТОВ "Рівненський МЖК" укладено додатковий договір від 04.08.2011 про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2006 №040658300244, за яким сторони домовилися викласти окремі пункти в наступній редакції, зокрема:
- п.2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 61 200 кв.м. для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, в тому числі: - площею 56 968 кв.м. та площею 4 232 кв.м. за рахунок земель, які рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 №2040 "Про надання і вилучення земельних ділянок, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та скасування окремих пунктів рішень Рівненської міської ради" були надані Товариству з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" в оренду строком на пʼятдесят років для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу;
- п.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 61 200 кв.м. становить 8 013 245,53 грн, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №04-09/47, виконаний управлінням Держкомзему у місті Рівному станом на 07.07.2011;
- п.8. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 61 200 кв.м. складає 174 869,21 грн. - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №04-09/47-1, виконаний управлінням Держкомзему у місті Рівному станом на 05.01.2011;
- п.12. Розмір орендної плати може змінюватися в односторонньому порядку. Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше, ніж один раз на квартал. Зміна розміру орендної плати при її індексації проводиться без внесення змін до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України. Розмір орендної плази переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни нормативної грошової оцінки земель у місті Рівному; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифі, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.
20. Між Рівненською міською радою та ТОВ "Рівненський МЖК" укладено 21.05.2014 Додатковий договір про внесення змін до Договору оренди землі від 14.08.2006 №040658300244, за яким сторони домовилися внести зміни до Договору оренди землі від 14.08.2006 №040658300244 та викласти його окремі пункти у наступній редакції:
- п. 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 56 968 кв.м. становить 8 184 486,60 грн - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/69, виконаний управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області станом на 01.04.2014. Витяг дійсний на період будівництва. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4 232 кв.м. становить 608 003,57 грн - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/70, виконаний управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області станом на 01.04.2014. Витяг дійсний на період будівництва.
- п.8. Розмір орендної плати в рік за земельне ділянку площею 56 468 кв.м. складає 245 534,60 грн - що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/69-1, виданий управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області відповідно до протоколу №4 від 19.02.2014 засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки. Розрахунок дійсний на період будівництва. Розмір орендної плат в рік за земельну ділянку площею 4232 кв.м. складає 18 240,11 грн., - що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/70-1, виданий управлінням Держземагенства у м.Рівному Рівненської області відповідно до протоколу №4 від 19.02.2014 засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки. Розрахунок дійсний на період будівництва. Орендар зобовʼязується вносити орендну плату за новими ставками з 01.04.2014. В місячний термін після прийняття обʼєкта в експлуатацію. Орендар зобовʼязується внести зміни в договір оренди землі в частіші перерахунку розміру орендної плані із врахуванням завершення будівництва та сплачувати орендну плату з дня прийняття обʼєкта в експлуатацію. Орендар погоджується, що термін будівництва обʼєкта не повинен перевищувати 3 роки з моменту реєстрації даної додаткової угоди.
21. Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 30.09.2014, ТОВ "Рівненський МЖК" володіє правом оренди земельних ділянок площею 56 968 м.кв. та 4 232 м.кв. в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської в м.Рівне для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу на підставі Договору оренди землі, серія та номер: 4018, виданого 26.07.2006, видавник: Приватний нотаріус Рівненського міського нотаріального округу - Вовк Н.П. та зареєстрований у Рівненській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України по земельних ресурсах" від 14.08.2006 №050658300244, додаткової угоди до договору оренди землі від 26.07.2006, серія та номер: 2545, виданий 26.10.2009, видавник: приватний нотаріус Рівненського міського нотаріального округу Вовк Н.П. та зареєстрована Рівненському міськрайонному відділі Рівненської регіональної філії Державного підприємства Центр державною земельного кадастру від 09.02.2010 №041058300038, додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2006 №040658300244, серія та номер: б/н. виданий 21.05.2014, видавник: укладений між Рівненською міською радою та ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс".
22. Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області сформовано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 06.06.2018 №1838, за яким розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:012:0073 площею 56 968 кв.м. становить 31 055 314,49 грн, та витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 06.06.2018 №1837, за яким розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:012:0074 площею 4 232 кв.м. становить 2 307 016,06 грн.
Вказані витяги розглядаються як підстава для зміни розміру орендної плати за відповідні земельні ділянки.
23. Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс", вважаючи, що відповідачем при формуванні витягів №1838 та №1837 протиправно застосовано значення локального коефіцієнта Км3 величиною " 1,2" до земельних ділянок, наданих в оренду для позивача, звернулося до суду із вказаним позовом.
ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
24. При розгляді касаційної скарги Верховним Судом враховуються приписи частин 1,2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України; у редакції до 08.02.2020), у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
25. Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин. Норми процесуального права під час касаційного перегляду судом касаційної інстанції застосовуються у редакції КАС України станом до 08.02.2022.
26. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
27. Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
28. Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
29. Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" №161-XIV від 06.10.1998 визначено, що відносини, повʼязані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
30. Відповідно до статті 21 цього Закону, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
31. Згідно з положеннями частини пʼятої статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки: не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
32. Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.