ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 грудня 2022 року
м. Київ
справа № 640/13536/20
адміністративне провадження № К/9901/2170/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Пасічник С.С.,
суддів: Бившевої Л.І., Олендера І.Я.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Альтер Плюс" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.12.2020 (судді: Лічевецький І.О. (головуючий), Шурко О.І., Оксененко О.М.) у справі №640/13536/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕР ПЛЮС" до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕР ПЛЮС" (далі - ТОВ "АЛЬТЕР ПЛЮС", позивач, скаржник, Товариство) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі - відповідач, податковий орган, контролюючий орган), в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 04.02.2020 №40887; зобов`язати ГУ ДПС у м. Києві виключити ТОВ "АЛЬТЕР ПЛЮС" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Позовні вимоги Товариство мотивувало тим, що внесення платника податків до переліку ризикових платників на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку (далі - Критерії ризиковості), які є додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Порядок №1165), фактично надалі повністю "блокує" здійснення фінансово-господарської діяльності позивача, адже є підставою для зупинення реєстрації в ЄРПН в подальшому всіх складених ПН/РК. Вважає, що фінансово-господарські операції позивача не відповідають жодному з критеріїв ризиковості та наголошує, що контролюючим органом в оспорюваному рішенні жодним чином не обґрунтовано та не наведено цифрових показників та розрахунків, на підставі яких ТОВ "АЛЬТЕР ПЛЮС" віднесено до зазначеної категорії платників податків.
Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 02.10.2020 позовні вимоги задовольнив, дійшовши висновку про їх обґрунтованість. Суд першої інстанції дослідив зміст спірного рішення на відповідність Порядку №1165 та встановив, що воно не містить мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають Критеріям ризиковості. Також суд зауважив, що відповідач не надав жодного доказу, які досліджувалися в ході засідання комісії, як і протоколу засідання комісії, який слугував підставою для прийняття оскаржуваного рішення.
Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 17.12.2020 рішення суду першої інстанції скасував та постановив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Таке судове рішення апеляційний суд мотивував тим, що внесення до баз даних ДФС та системи АІС "Податковий блок" узагальненої податкової інформації та інформації щодо відповідності підприємства критеріям ризиковості, є одним із заходів стосовно збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань, а відтак останні безпосередньо не порушують прав та законних інтересів підприємств платників податку. При цьому суд послався на правові висновки, викладені у постановах Верховного Суду.
Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанцій, ТОВ "АЛЬТЕР ПЛЮС" подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального права, просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.12.2020 та залишити в силі рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.10.2020.
Скаржник наголошував на тому, що апеляційний суд виходив з правових позицій, викладених у постановах Верховного Суду, які стосувалась застосування Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117. Разом з тим, спірне рішення прийнято на підставі Порядку №1165, яким передбачена можливість судового оскарження рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, адже такі рішення порушують права платників податків та мають для них певні негативні наслідки.
Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу, у якому зазначено, що спірне рішення не породжує для позивача правових наслідків та не порушує його права, а лише є податковою інформацією, яка використовується для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань.
Надаючи оцінку оскаржуваним судовим рішенням у межах доводів касаційної скарги та підстав касаційного оскарження за правилами статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд виходить із такого.
Судами встановлено, що Головним управлінням ДПС у м. Києві було прийнято рішення №40887 від 04.02.2020, згідно якого ТОВ "АЛЬТЕР ПЛЮС" визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку відповідно до пункту 8 Критерії ризиковості платника податку.
Спірні правовідносини регулюються приписами Податкового кодексу України, Порядку №1165, які застосовуються у редакції, чинній на момент виникнення таких правовідносин.
Так, відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Пунктом 5 Порядку №1165 встановлено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).