1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 140/2070/18

адміністративне провадження № К/9901/14405/19

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Приватного підприємства "СТВ-Луцьк" до Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.04.2019 (головуючий суддя - Коваль Р.Й., судді: Гуляк В.В., Ільчишин Н.В.) у справі №140/2070/18.

встановив:

Приватне підприємство "СТВ-Луцьк" (далі - ПП "СТВ-Луцьк") звернулося до Волинського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області (далі - ГУ ДФС у Волинській області) від 26.02.2018 № 0001441405.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 03.12.2018 в позові відмовлено.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.04.2019 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким позов задоволено.

Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанції, ГУ ДФС у Волинській області оскаржило його у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.04.2019 та залишити в силі рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03.12.2018.

У доводах касаційної скарги ГУ ДФС у Волинській області відображає обставини, встановлені під час проведення перевірки та зазначає, що Восьмим апеляційним адміністративним судом неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, а саме - підпунктів 2.8, 2.9, 2.10, 2.11, 2.12 глави 2, підпунктів 3.5, 3.8 глави 3 постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637 "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні" та статей 9, 72, 242 Кодексу адміністративного судочинства України.

У відзиві на касаційну скаргу ПП "СТВ-Луцьк" зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судом надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ГУ ДФС у Волинській області проведено документальну планову виїзну перевірку ПП "СТВ-Луцьк" податкового законодавства за період з 01.01.2014 по 30.09.2017, валютного - за період з 01.01.2014 по 30.09.2017, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - за період з 01.01.2014 по 30.09.2017.

За результатами проведеної перевірки складено акт від 03.01.2018 № 19/14-01/35867917, в якому, крім іншого, відображено висновки про порушення позивачем:

підпунктів 2.8, 2.9, 2.10 глави 2, підпунктів 3.5, 3.8 глави 3 постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637 "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні" (з врахуванням вимог п.7.24 глави 7 Положення №637) - перевищення встановленого ліміту залишку готівки в касі на загальну суму 87056,50 грн.;

підпунктів 2.11, 2.12 глави 2 Положення №637 - згідно з видаткового касового ордеру №20 від 26.03.2016 видано ОСОБА_1 готівку в сумі 70000 грн., довіреною особою ОСОБА_1 не подано до бухгалтерії підприємства звіт про використання коштів разом із підтверджувальними документами в установлені строки і порядку, що визначені для підзвітних осіб законодавством України;

підпунктів 3.1, 3.2 глави 3, з врахуванням вимог 7.41 глави 7 Положення №637 - відповідно до записів у касовій книзі підприємства на підставі прибуткових касових ордерів отримано готівку з банку ПАТ "А-Банк" з використанням корпоративної картки, що підтверджено чеками банкомата з призначенням платежу "купівля товару", проте документи за операціями із застосуванням спеціальних платіжних засобів, які б підтверджували факт продажу товарів, наданих послуг для перевірки, не пред`явлено на загальну суму 29996,12 грн.

На підставі названого акта перевірки ГУ ДФС у Волинській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 26.02.2018 № 0001441405, згідно з яким застосовано до ПП "СТВ-Луцьк" штрафні (фінансові) санкції в розмірі 221609,12 грн.

Згідно з пунктами 2.8, 2.9, 2.10, 2.11 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (затверджено постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.01.2005 за №40/10320) із змінами та доповненнями (далі - Положення №637) підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов`язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб. За відсутності банків готівкова виручка (готівка) для переказу на банківські рахунки підприємства (підприємця) може здаватися до операторів поштового зв`язку та небанківських фінансових установ, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів без відкриття рахунку. Здавання готівкової виручки (готівки) здійснюється самостійно (у тому числі із застосуванням платіжних пристроїв та через пункти приймання готівки) або через відповідні служби, яким згідно із законодавством надано право на перевезення валютних цінностей та інкасацію коштів. Здавання готівкової виручки (готівки) може здійснюватися для зарахування на будь-який банківський рахунок підприємства (підприємця) на його вибір. Підприємства не повинні накопичувати готівкову виручку (готівку) у своїх касах понад установлений ліміт каси для здійснення потрібних витрат до настання строків цих виплат. Підприємства мають право зберігати у своїй касі готівку, одержану в банку для виплат, що належать до фонду оплати праці, а також пенсій, стипендій, дивідендів (доходу), понад установлений ліміт каси протягом трьох робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку. Для проведення цих виплат працівникам віддалених відокремлених підрозділів підприємств залізничного транспорту та морських портів готівка може зберігатися в їх касах понад установлений ліміт каси протягом п`яти робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку. Готівка, що одержана в банку на інші виплати, має видаватися підприємством своїм працівникам у той самий день. Суми готівки, що одержані в банку і не використані за призначенням протягом установлених вище строків, повертаються підприємством до банку не пізніше наступного робочого дня банку або можуть залишатися в його касі (у межах установленого ліміту). Підприємство має право зберігати в касі готівку для виплат, які належать до фонду оплати праці та здійснюються за рахунок виручки, понад установлений йому ліміт каси протягом трьох робочих днів з дня настання строків цих виплат у сумі, що зазначена в переданих до каси відомостях на виплату грошей (далі - видаткова відомість) (додаток 1). Видача відповідній особі готівкових коштів під звіт проводиться за умови звітування нею у встановленому порядку за раніше отримані під звіт суми.

Відповідно до пункту 2.12 глави 2 Положення №637 фізичні особи - довірені особи підприємств (юридичних осіб), які відповідно до законодавства України одержали готівку з поточного рахунку із застосуванням корпоративного електронного платіжного засобу або особистого електронного платіжного засобу, використовують її за призначенням без оприбуткування в касі. Зазначені довірені особи подають до бухгалтерії підприємства звіт про використання коштів разом із підтвердними документами в установлені строки і порядку, що визначені для підзвітних осіб законодавством України, а також документи про одержання готівки з поточного рахунку (чек банкомата, копія видаткового ордера, довідки за встановленими формами, сліп, квитанція торговельного термінала тощо) разом з невитраченим залишком готівки.

Пунктами 3.1, 3.2, 3.5 глави 3 Положення №637 визначено, що касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням електронних платіжних засобів, іншими касовими документами, які згідно із законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівкових коштів. Касові операції, що проводяться відповідно до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", оформляються згідно з вимогами цього Закону. У разі видачі окремим фізичним особам готівки (у тому числі працівникам підприємства) за видатковим касовим ордером або видатковою відомістю касир вимагає пред`явити паспорт чи документ, що його замінює, записує його найменування і номер, ким і коли він виданий. Фізична особа розписується у видатковому касовому ордері або видатковій відомості про одержання готівки із зазначенням одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами), використовуючи чорнильну або кулькову ручку з чорнилом темного кольору. Якщо видаткова відомість складена на видачу готівки кільком особам, то одержувачі також пред`являють паспорти чи документи, що їх замінюють, і розписуються у відповідній графі документа. Видача готівки особам, яких немає в штатному розписі підприємства, проводиться за видатковими касовими ордерами, що виписуються окремо на кожну особу, або за окремою видатковою відомістю.

Як передбачено пунктом 7.24 глави 7 Положення №637, у разі виявлення під час перевірок видаткових касових ордерів або видаткових відомостей, у яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача (абзац другий пункту 3.5 цього Положення), сума готівки за такими видатковими документами додається до залишку готівки в касі виключно в день, у якому оформлено зазначені видаткові документи, і надалі зазначена сума не береться для розрахунку понадлімітних залишків готівки.

Під час перевірки правильності оформлення видач готівки під звіт як на відрядження, так і на інші потреби встановлюється достовірність підтвердних документів, що додаються до звітів про використання коштів (пункт 7.41 глави 7 Положення №637).

Згідно з пунктом 7.47 Положення №637 для перевірки використовуються потрібні касові та розрахункові документи підприємства (підприємця) (касова книга, касові ордери, журнал реєстрації прибуткових і видаткових касових документів, звіти працівників щодо витрачання підзвітних сум), а також документи, що підтверджують здійснені покупцем (замовником) витрати готівки під час придбання товарів, оплати наданих послуг та виконаних робіт (касові та товарні чеки, розрахункові квитанції, квитанції до прибуткових касових ордерів, інші розрахункові документи, а також рахунки-фактури, податкові накладні, договори на поставку продукції, надання послуг, виконання робіт, товарно-транспортні накладні тощо).

Статтею 1 Указу Президента України від 12.06.1995 №436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" передбачено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб`єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема, за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день, за перевищення встановлених строків використання виданої під звіт готівки, а також за видачу готівкових коштів під звіт без повного звітування щодо раніше виданих коштів - у розмірі 25 відсотків виданих під звіт сум, за проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа (товарного або касового чека, квитанції до прибуткового ордера, іншого письмового документа), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів, - у розмірі сплачених коштів.

Як встановлено судами та вбачається з акту перевірки, ПП "СТВ-Луцьк" за період з 01.01.2014 по 30.09.2017 встановлено ліміти залишку готівки в касі згідно з наказами: № 040414 від 04.04.2014 в сумі 27300 грн; № 010415 від 01.04.2015 в сумі 6400 грн; № 010416 від 01.04.2016 в сумі 3900 грн; № 010417 від 01.04.2017 в сумі 1700 грн.

Згідно видаткових ордерів: №б/н від 06.06.2015 ПП "СТВ-Луцьк" проведено (підстава: повернення безпроцентної зворотної позики засновнику згідно договору №201014 від 20.10.2014 (а.с.68)) працівнику ОСОБА_2 виплату готівкових коштів на загальну суму 6500 грн, запис у касовій книзі від 06.06.2015 (сторінка 21); №б/н від 15.08.2015 ПП "СТВ-Луцьк" проведено (підстава: повернення безпроцентної зворотної позики засновника згідно договору №221014 від 22.10.2014) працівнику ОСОБА_2 виплату готівкових коштів на загальну суму 10000 грн, запис у касову книгу від 15.08.2015 (на сторінці 26 касової книги); №б/н від 27.08.2015 ПП "СТВ-Луцьк" проведено (підстава: виплата витрат на підставі звітів про використання коштів) працівнику ОСОБА_2 на виплату готівкових коштів на загальну суму 13656,50 грн, запис у касову книгу від 27.08.2015 (на сторінці 32 касової книги); №б/н від 09.11.2016 ПП "СТВ-Луцьк" проведено (підстава: повернення частково зворотної позики засновнику згідно договорів позики №180816 від 18.08.2016 (а.с.54)) працівнику ОСОБА_2 виплату готівкових коштів на загальну суму 80000 грн, запис у касову книгу від 09.11.2016 (сторінка 68 касової книги).

За висновками контролюючого органу, у вказаних видаткових ордерах (№б/н від 06.06.2015, №б/н від 15.08.2015, №б/н від 27.08.2015, №б/н від 09.11.2016) видача готівки з каси не підтверджена підписами одержувачів коштів ( ОСОБА_2 ), чим порушено пункти 3.5, 3.8 глави 3 Положення №637.

Разом з тим, як встановлено судом апеляційної інстанції, у матеріалах справи наявні копії наступних видаткових касових ордерів:

№ 29 від 06.06.2015, згідно якого для ОСОБА_2 видано і нею отримано 6500,00 грн в повернення безпроцентної зворотної позики згідно договору № 201014 від 20.10.2014;

№ 34 від 15.08.2015, згідно якого для ОСОБА_2 видано і нею отримано 10000,00 грн. в повернення безпроцентної зворотної позики згідно договору № 201014 від 20.10.2014;


................
Перейти до повного тексту