ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 грудня 2022 року
м. Київ
справа № 440/2621/21
адміністративне провадження № К/990/1858/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Тацій Л.В.,
суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г., -
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (далі - управління Фонду) на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2021 року (прийняте судом у складі судді Сич С.С.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Русанової В.Б., суддів Перцової Т.С., Жигилія С.П.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцька ТЕЦ" (далі - ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ") до управління Фонду, третя особа - Фізична особа-підприємець (далі - ФОП) ОСОБА_1, про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У березні 2021 року ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" звернулося до суду з позовом, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 04.03.2021 №97 в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в розмірі 19 916,02 грн та сплати штрафу на суму 9 958,01 грн.
На обґрунтування позову зазначало, що управлінням Фонду проведено перевірку позивача та безпідставно зазначило, що позивачем безпідставно нараховано та виплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності, проведену на підставі листків непрацездатності, які видані не у встановленому порядку, оскільки видані лікарем, який не є лікарем закладу охорони здоров`я, та не є лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа-підприємець. Посилається на те, що листки непрацездатності оформлені на бланках встановленого зразка та відповідають Інструкції про порядок їх заповнення.
Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій
Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 12 серпня 2021 року позов задовольнив.
Визнав протиправним та скасував рішення управління Фонду №97 від 04 березня 2021 року в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в розмірі 19 916 грн 02 коп. (дев`ятнадцять тисяч дев`ятсот шістнадцять гривень дві копійки) та застосування до ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" фінансової санкції в розмірі 9958 грн 01 коп. (дев`ять тисяч дев`ятсот п`ятдесят вісім гривень одна копійка).
Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 30 листопада 2021 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про те, що застраховані особи мають право на отримання, у разі настання страхового випадку, матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених Законом України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 1105-XIV; пункт 2 частини 1 статті 16 Закону).
Отже, застрахований пацієнт має державні гарантії реалізації своїх прав, зокрема, на відповідне матеріальне забезпечення та страхові виплати, та одночасно має право вибирати лікуючого лікаря, незалежно від того, працює такий лікар у юридичній особі чи у фізичної особи-підприємця, яка на підставі закону здійснює господарську діяльність з надання медичних послуг, а тому позбавлення пацієнта - застрахованої особи права на таке матеріальне забезпечення чи страхові виплати через видачу листка непрацездатності лікуючим лікарем, який безпосередньо надавав медичну допомогу та перебуває у трудових відносинах з фізичною особою-підприємцем, яка здійснює підприємницьку діяльність з забезпечення медичного обслуговування населення на підставі закону та має всі необхідні дозвільні документи, а не з юридичною особою, є порушенням принципів соціального страхування, встановлених Законом № 1105-XIV.
З огляду на вимоги частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, суд дійшов висновку про те, що відповідачем не доведено факт порушення позивачем вимог пункту 1 частини другої статті 15, частини третьої статті 30, частини першої статті 31 Закону № 1105-XIV, а, отже, не доведено правомірності рішення в частині, що оскаржується.
Таким чином, рішення управління Фонду №97 від 04 березня 2021 року в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в розмірі 19 916 грн 02 коп. та застосування до ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" фінансової санкції в розмірі 9958 грн 01 коп. прийняте відповідачем без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
14 січня 2022 року управління Фонду звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постановлені у цій справі судові рішення та прийняти нове рішення - про відмову у задоволенні позову.
У скарзі зазначає, що судом апеляційної інстанції застосовано норми матеріального права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах викладених у постановах Верховного Суду від 06.03.2018 у справі № 805/3126/17-а та від 29.04.2020 у справі № 805/1376/16-а, у яких зазначено, що позивача притягнуто до відповідальності не за порушення порядку видачі та заповнення документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, а за порушення порядку використання страхових коштів, що були виплачені за листками непрацездатності, які видані з порушенням встановлених правил, обов`язок перевірки яких покладено на страхувальників (роботодавців).
Посилається на те, що листки непрацездатності засвідчені підписами і печатками лікарів, які не є лікарями закладу охорони здоров`я і не здійснюють на підставі ліцензії господарську діяльність з медичної практики, а є найманими працівниками підприємця ОСОБА_1 . Наявність на цих листках відбитків печатки ФОП ОСОБА_1 жодним чином не можуть підтверджувати, що саме ОСОБА_1, як професійно підготовлений лікуючий лікар, здійснила видачу цих документів після особистого огляду хворіючих осіб.
У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.01.2022 визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., скаргу передано судді-доповідачу.
У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Стеценка С.Г., на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 26.01.2022 № 142/0/78-22 здійснено за допомогою автоматизованої системи документообігу суду заміну цього судді та визначено таку колегію суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г.
Верховний Суд ухвалою від 27.01.2022 залишив касаційну скаргу без руху, а ухвалою від 21.02.2022 - відкрив касаційне провадження.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Наказом управління Фонду (Кременчуцьке відділення) №12-од від 12.02.2021 "Про проведення планової перевірки" згідно з наказом управління Фонду №369-од від 17 грудня 2020 року "Про затвердження плану-графіка проведення документальних планових перевірок страхувальників на І квартал 2021 року" наказано провести з 15.02.2021 по 19.02.2021 планову перевірку ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" за період з 12.06.2018 по 31.12.2020 з питань дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду головним спеціалістам відділу по роботі зі страхувальниками ОСОБА_2 (керівник перевірки), ОСОБА_3, ОСОБА_4 .
Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області складено повідомлення про проведення документальної планової перевірки №05.6-13/74 від 14 січня 2021 року, у якому зазначено, що з 15.02.2021 по 19.02.2021 буде проведена документальна планова перевірка ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" щодо правильності використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 12.06.2018 по 31.12.2020.
На підставі наказу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області №12-од від 12.02.2021 "Про проведення планової перевірки" в.о. начальника відділення ОСОБА_18 видано головним спеціалістам відділу по роботі зі страхувальниками ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 направлення на проведення документальної перевірки №14 від 12.02.2021, примірник якого вручено страхувальнику - генеральному директору ОСОБА_17 15.02.2021, що підтверджується відміткою про вручення та підписом ОСОБА_5 на примірнику направлення, копія якого міститься у матеріалах справи.
У термін з 15.02.2021 по 19.02.2021 Кременчуцьким відділенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області проведено виїзну планову документальну перевірку ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 12.06.2018 по 31.12.2020, за результатами якої складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України №16 від 19.02.2021.
У розділі "Опис виявлених порушень вимог законодавства" акта перевірки №16 від 19.02.2021 зафіксовано порушення позивачем пункту 1 частини другої статті 15, частини третьої статті 30, частини першої статті 31 Закону №1105-XIV, яке полягає у тому, що нарахування та виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності проведені по листку непрацездатності, виданому не у встановленому порядку (листок непрацездатності виданий не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності та не лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа-підприємець): 13.11.2020: ЛН АДЯ 320670 від 05.10.2020 ОСОБА_6 (безповоротна); 15.10.2020: ЛН АДЯ 342595 від 16.09.2020 ОСОБА_7 ; 30.11.2020: ЛН АДЯ 317903 від 28.10.2020 ОСОБА_7 ; 27.05.2020: ЛН АДЯ 385830 від 30.03.2020 ОСОБА_8 ; 30.11.2020: ЛН АДЯ 320654 від 15.10.2020 ОСОБА_8 ; 05.02.2021: ЛН АЛД 249605 від 01.12.2020 ОСОБА_9 ; 24.12.2020: ЛН АЛД 280371 від 16.11.2020 ОСОБА_10 ; 22.01.2021: ЛН АЛД 280402 від 25.11.2020 ОСОБА_11 .
Вказаний акт перевірки підписано уповноваженими особами позивача із зауваженнями.
ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" подало до Кременчуцького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області заперечення (вих. №06/707 від 26.02.2021) щодо висновків, викладених в Акті від 19.02.2021 №16, що складений за результатами проведення документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України, за результатами розгляду яких листом Кременчуцького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області №05.6-13/313 від 02.03.2021 ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" повідомлено, що результати документальної планової перевірки ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" по пп. 1, 2, 4, 5, 6 по опису виявлених порушень обґрунтовані. По пункту 3 опису виявлених порушень, неправомірні витрати склали 972,36 грн. Загальна сума неправомірних витрат по акту перевірки складає 24 751,11 грн.
За результатами розгляду матеріалів планової перевірки ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" з питань дотримання порядку використання страхових коштів Фонду соціального страхування України (акт перевірки №16 від 19.02.2021, заперечення № 06/707 від 26.02.2021) Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області 04.03.2021 винесено рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів Фонду №97, про повернення до Фонду соціального страхування України неправомірно витраченої суми страхових коштів 24 751,10 грн та застосування відповідно до абзацу першого частини першої статті 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" фінансових санкцій: штрафу за порушення порядку використання страхових коштів в сумі 12 375,55 грн.
Не погодившись з рішенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 04.03.2021 №97 в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в розмірі 19 916,02 грн та сплати штрафу на суму 9958,01 грн, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон № 1105-XIV.
Частиною першою статті 4 Закону № 1105-XIV визначено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Пунктами 2, 7 частини першої статті 9 Закону № 1105-XIV встановлено, що основними завданнями Фонду та його робочих органів є: надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.
Пунктами 1, 2, 6 частини другої статті 9 Закону № 1105-XIV визначено, що Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань: здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах бюджету Фонду, затвердженого Кабінетом Міністрів України, управління майном; проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, страхових виплат; здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.
Згідно з пунктами 3 та 5 частини першої статті 10 Закону № 1105-XIV Фонд має право: перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.
Пунктом 1 частини п`ятої статті 15 Закону №1105-XIV визначено, що роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.
Частиною шостою статті 15 Закону №1105-XIV встановлено, що у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
Відповідно до статті 18 Закону № 1105-XIV страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.
Згідно з частиною першою статті 19 Закону №1105-XIV право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.
Частиною першою статті 30 Закону №1105-XIV встановлено, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).
Відповідно до частини третьої статті 30 Закону №1105-XIV рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.
Приписами пункту 2.2 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України № 13 від 19 липня 2018 року (далі - Положення №13), комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана, зокрема, приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.