Постанова
Іменем України
30 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 752/8653/19
провадження № 61-19500св21
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Луспеника Д. Д.,
суддів: Воробйової І. А., Гулька Б. І., Коломієць Г. В. (суддя-доповідач), Черняк Ю. В.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 ,
відповідач - Київська міська рада,
третя особа - ОСОБА_2,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Ковальчук Анни Сергіївни на постанову Київського апеляційного суду від 03 листопада 2021 року, прийняту у складі колегії суддів: Фінагеєва В. О., Кашперської Т. Ц., Яворського М. А.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У квітні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Київської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення.
Позовні вимоги мотивував тим, що 13 листопада 2014 року він як учасник антитерористичної операції (далі - АТО) звернувся до Київської міської ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд.
13 січня 2015 року Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради листом повідомив позивача про утворення робочої групи з опрацювання питання соціального захисту у сфері житлового забезпечення киян-учасників АТО. Однак, цим листом не було вирішено питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.
23 грудня 2016 року позивач повторно звернувся до Київської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 0,10 га для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд.
27 січня 2017 року позивач повідомив Київську міську раду про розробку документації із землеустрою, оскільки у місячний строк з дня реєстрації клопотання від 23 грудня 2016 року Київська міська рада не надала ані дозволу на розроблення документації із землеустрою, ані вмотивованої відмови. Одночасно замовив таку розробку фізичній особі-підприємцю ОСОБА_3
02 березня 2017 року Київська міська рада, не беручи до уваги та фактично проігнорувавши факт надання дозволу на розроблення проекту землеустрою позивачу та початок виконання робіт з розроблення такого проекту на підставі завдання Департаменту земельних ресурсів Київської міської ради, прийняла рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_2 .
Позивач вказував, що 26 травня 2017 року Головне управління Держгеокадастру у місті Києві погодило йому проект землеустрою без зауважень та склало висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Також 02 червня 2017 року проект погодив Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради.
21 липня 2017 року на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, складеного на замовлення позивача, здійснено державну реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер 8000000000:90:066:0279.
07 грудня 2017 року Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради підготував проект рішення Київської міської ради "Про передачу громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд у Голосіївському районі міста Києва" та направив для подальшого розгляду до відповідних комісій Київської міської ради.
12 грудня 2017 року постійною комісією Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування відхилено проект рішення "Про передачу громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки" без зазначення (повідомлення) вмотивованих причин такого відхилення, чим, на думку позивача, було порушено пункт 4 частини шостої статті 30 Регламенту Київської міської ради від 07 липня 2016 року № 579/579.
26 березня 2018 року Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради підготував та зареєстрував проект рішення Київської міської ради "Про передачу громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1" та направив для подальшого розгляду до відповідних комісій Київської міської ради. Позивач стверджував, що постійною комісією Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування не було прийнято жодну з пропозицій щодо проекту рішення "Про передачу громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки".
05 червня 2018 року, під час повторного розгляду проекту рішення постійною комісією Київської міської ради з питань містобудування архітектури та землекористування відхилено проект рішення "Про передачу громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки", оскільки зазначена земельна ділянка відноситься до озеленених територій, що резервуються для розвитку мереж і зелених насаджень загального користування відповідно до Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень у центральній частині міста. На думку позивача, дії постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування архітектури та землекористування вчинені з грубими порушеннями Регламенту Київської міської ради від 07 липня 2016 року № 579/579, вимог законодавства України.
Паралельно процедуру щодо передачі вищевказаної земельної ділянки проходив громадянин ОСОБА_2 .
З невідомих причин і підстав ОСОБА_1 та ОСОБА_2 отримали зовсім протилежні рішення, а саме у позивача - відмова, у ОСОБА_2 - задоволення.
Відповідач вчинив ряд навмисних порушень порядку передачі у приватну власність ОСОБА_2 земельної ділянки, що полягали у недотриманні відповідачем положень Конституції України, ЗК України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Регламенту Київської міської ради від 07 липня 2016 року № 579/579. Навмисні протиправні дії відповідача були спрямовані на незаконну передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки, що в свою чергу призвело до позбавлення права позивача на першочергове отримання земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:066:0279 у встановленому законодавством порядку у приватну власність.
ОСОБА_1 просив суд визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради від 14 березня 2019 року № 217/6873 "Про передачу громадянину ОСОБА_2 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1".
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Голосіївського районного суду м. Києва від 19 травня 2021 року, ухваленим у складі судді Колдіної О. О., позов ОСОБА_1 до Київської міської ради, третя особа - ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування рішення задоволено.
Визнано незаконним та скасовано рішення Київської міської ради від 14 березня 2019 року № 217/6873 "Про передачу громадянину ОСОБА_2 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1".
Вирішено питання розподілу судових витрат.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що за наявності обмежень у виділенні земельної ділянки на АДРЕСА_1, а саме знаходження такої ділянки в зоні озеленення та відсутності рішення про її виключення відповідачем було прийнято рішення про передачу у власність земельної ділянки ОСОБА_2, хоча за цих же обставин позивачу було відмовлено у такій передачі. Суд вказав, що під час судового розгляду знайшов підтвердження факт порушень, допущених під час розробки проекту землеустрою ОСОБА_2 .
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Київського апеляційного суду від 03 листопада 2021 року апеляційну скаргу Київської міської ради задоволено.
Рішення Голосіївського районного суду міста Києва від 19 травня 2021 року скасовано та прийнято постанову.
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Київської міської ради, третя особа - ОСОБА_2, про визнання незаконним та скасування рішення ради відмовлено.
Стягнуто з держави на користь Київської міської ради судовий збір у розмірі 1 152, 60 грн.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції вказав, що звертаючись до суду з цим позовом, ОСОБА_1 пов`язував порушення своїх прав прийняттям Київською міською радою рішення на користь ОСОБА_2 про передачу у його власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 . Пославшись на положення статей 48, 51 ЦПК України, суд апеляційної інстанції вказав, що належним відповідачем у цій справі є також особа, право на земельну ділянку якої оспорюється та щодо якої Київською міською радою прийнято оскаржуване рішення, а саме ОСОБА_2, який залучений до участі у цій справі у якості третьої особи. Оскільки позивач клопотань про залучення до участі у справі ОСОБА_2 як співвідповідача не заявляв, то в задоволенні позову необхідно відмовити внаслідок неналежного складу співвідповідачів.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
02 грудня 2021 року представник ОСОБА_1 - адвокат Ковальчук А. С. подала до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм процесуального права, просила скасувати постанову Київського апеляційного суду від 03 листопада 2021 року та залишити в силі рішення Голосіївського районного суду міста Києва від 19 травня 2021 року.
Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції
06 грудня 2021 року ухвалою Верховного Суду відкрито касаційне провадження, витребувано справу із Голосіївського районного суду міста Києва.
15 грудня 2021 року справа надійшла до Верховного Суду.
03 листопада 2022 року ухвалою Верховного Суду справу призначено до розгляду у складі колегії із п`яти суддів, у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції ухвалив оскаржуване судове рішення з неправильним застосуванням норм матеріального права та з порушенням норм процесуального права.
Заявник вказує, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваній постанові відхилив без зазначення правових підстав його доводи про те, що при підготовці та пред`явленні позовної заяви, право власності на земельну ділянку за ОСОБА_2 не було зареєстровано, а тому позовні вимоги до нього не заявлялися. Заявник вказує, що визнання недійсним рішення суб`єкта владних повноважень про надання земельної ділянки у власність фізичній особі, безпосередньо не впливає на права і обов`язки такої фізичної особи, якщо вона не є власником земельної ділянки на момент пред`явлення позову і якщо жодні позовні вимоги до такої фізичної особи позивачем не заявлені.
Суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 12 лютого 2019 року у справі № 911/414/18 (провадження № 12-231гс18), від 12 червня 2019 року у справі № 911/848/18 (провадження № 12-51гс19).
Крім того, вважає помилковими застосування Київським апеляційним судом висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 05 червня 2018 у справі № 910/856/17 (провадження № 12-128гс18) та у постанові Верховного Суду від 11 серпня 2021 у справі № 372/2874/16 (провадження № 61-23469св18), що стосуються судових спорів, предметом яких є визнання недійсним правочину, укладеного за результатами проведення електронних торгів, за позовом учасника електронних торгів та у постанові Великої Палати Верховного Суду від 17 квітня 2018 у справі № 523/9076/16-ц (провадження № 14-61цс18), що стосується вирішення питання предметної юрисдикції.
Суд апеляційної інстанції не надав правової кваліфікації правовідносинам сторін у спорі, що не узгоджується із висновком, викладеним у постанові Верховного Суду від 25 березня 2020 року у справі № 537/4259/15-ц.
Таким чином, суд апеляційної інстанції не дослідив зібрані у справі докази, що з урахуванням зазначених вище інших порушень процесуального га матеріального права, призвело до неправильного вирішення справи та є самостійною підставою для касаційного скарження оскаржуваної постанови.
Суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 12 лютого 2019 року у справі № 911/414/18 (провадження № 12-231гс18), від 12 червня 2019 року у справі № 911/848/18 (провадження № 12-51гс19).
Відзив на касаційну скаргу у визначений судом строк не надходив.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
13 листопада 2014 року ОСОБА_1 як учасник АТО звернувся до Київської міської ради із заявою вх. № 08/х-5179 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд.
13 січня 2015 року Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради листом за вих. № 057021-08/х-5179-190 повідомив про утворення робочої групи з опрацювання питання соціального захисту у сфері житлового забезпечення киян - учасників антитерористичної операції. Однак, даним листом не було вирішено питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.
23 грудня 2016 року ОСОБА_1 повторно звернувся до Київської міської ради з клопотанням № 08/Х-15342 (справа К-29251) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 0,10 та для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд.
27 січня 2017 року ОСОБА_1 повідомив Київську міську раду про розробку документації із землеустрою, оскільки у місячний строк з дня реєстрації клопотання від 23 грудня 2016 року № 08/Х-15342 Київська міська рада не надала ані дозволу на розроблення документації із землеустрою, ані вмотивованої відмови, та замовив таку розробку ФОП ОСОБА_3
02 березня 2017 року Київською міською радою прийнято рішення № 1216/2220 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (обліковий код 90:066:0279) громадянину ОСОБА_2 . У рішенні зазначено, що такий дозвіл надано на підставі клопотання ОСОБА_2 від 25 жовтня 2016 року.
26 травня 2017 року Головним управлінням Держгеокадастру у місті Києві ОСОБА_1. погоджено проект землеустрою без зауважень та складено висновок № 6178/82-17 про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
02 червня 2017 року Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради також був погоджений проект землеустрою, виготовлений на замовлення ОСОБА_1
21 липня 2017 року на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 та відповідної заяви позивача було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер 8000000000:90:066:0279.
07 грудня 2017 року Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради підготовлено проект рішення Київської міської ради № 08/231-3082/ПР "Про передачу громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд у Голосіївському районі місті Києва" (справа А-23324) та направлено для подальшого розгляду до відповідних комісій Київської міської ради.
12 грудня 2017 року постійною комісією Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування відхилено проект рішення №08/231-3082/ПР "Про передачу громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки".
Протокол від 12 грудня 2017 року № 29/62 не містить будь-яких обґрунтувань відмови.
26 березня 2018 року Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради підготував та зареєстрував проект рішення Київської міської ради "Про передачу громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1" та направив для подальшого розгляду до відповідних комісій Київської міської ради.
15 травня 2018 року постійна комісія Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування не прийняла жодну з пропозицій щодо проекту рішення № 08/231-975/ПР "Про передачу громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки".
05 червня 2018 року, під час повторного розгляду проекту рішення постійною комісією Київської міської ради з питань містобудування архітектури та землекористування, відхилено проект рішення № 08/231-975/ПР "Про передачу громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки", оскільки зазначена земельна ділянка відноситься до озеленених територій, що резервуються для розвитку мереж і зелених насаджень загального користування відповідно до Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затверджених рішенням Київської міської ради від 19 липня 2005 року № 806/3381.
17 січня 2019 року Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради підготував та зареєстрував проект рішення Київської міської ради "Про передачу громадянину ОСОБА_2 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1" № 08/231-323/ПР та направлено для подальшого розгляду до відповідних комісій Київської міської ради.