ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 280/7536/20
адміністративне провадження № К/9901/45666/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 червня 2021 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року у справі №280/7536/20 за позовом Офісу великих платників податків ДПС до Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго", третя особа - Міністерство енергетики України, про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника податків, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
Офіс великих платників податків ДПС (далі - позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" (далі- ПАТ "Запоріжжяобленерго") про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника податків, де просив надати дозвіл на погашення податкового боргу за рахунок майна ПАТ "Запоріжжяобленерго", що перебуває у податковій заставі у розмірі 105 712 459,00 грн.
До участі у справі на стороні відповідача залучена третя особа - Фонд державного майна України та допущена заміна Офісу великих платників податків ДПС на його правонаступника Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 03.06.2021 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 апеляційну скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог щодо отримання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що ПАТ "Запоріжжяобленерго" є підприємством 60,2475% статутного капіталу якого належить Державі в особі ФДМ України, то згідно з приписами статей першої та другої Закону України від 29 листопада 2001 року №2864-ІІІ "Про введення мораторію на примусову реалізацію майна" (далі - Закон №2864-ІІІ) відсутні підстави для надання дозволу на погашення суми податкового боргу відповідача за рахунок коштів, отриманих від продажу майна, що перебуває у податковій заставі у відповідності до актів опису майна, крім того, Східним міжрегіональним управління ДПС по роботі з з великими платниками податків не надано доказів наявності попередньої згоди Фонду державного майна України (далі - ФДМ України) на продаж майна та погашення податкового боргу за рахунок майна ПАТ "Запоріжжяобленерго".
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
Згідно з офіційними відомостями, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ПАТ "Запоріжжяобленерго" (код ЄДРПОУ 00130926) зареєстровано юридичною особою 17.05.2000 та 31.10.2004 відомості про підприємство включені до Єдиного державного реєстру (номер запису: 11031200000001469). Видами діяльності підприємства є 35.13 Розподілення електроенергії (основний); 85.32 Професійно-технічна освіта; 61.10 Діяльність у сфері проводового електрозв`язку.
ПАТ "Запоріжжяобленерго" перебуває на податковому обліку Східного управління Офісу великих платників податків ДПС, має податковий борг, який на момент звернення податкового органу до суду складав 682 826 362,22 грн.
Податковим керуючим було проведено у встановленому порядку опис майна платника податків у податкову заставу, що оформлено актами опису майна №5/28-10-51-17/000130926 від 12.03.2020, №7/28-10-51-17/000130926 від 07.07.2020, №8/28-10-51-17/000130926 від 07.07.2020, №26 від 18.08.2015, №9/28-10-51-17/00130926 від 28.07.2020. Вартість описаного майна по ПАТ "Запоріжжяобленерго" складає 105712459,00 грн.
Контролюючим органом з метою погашення податкового боргу підприємства виставлялись податкова вимога №1-23 від 06.01.2016 на суму податкового боргу 67185679,54 грн, яка отримана відповідачем 06 січня 2016 року.
Також контролюючим органом не доведено суду, що ним дотримана процедура погашення податкового боргу, визначена ПК України, з огляду на те, що останній для доведення обставини відсутності коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника, надав відомості про діючі (закриті) рахунки відповідача у фінансових установах. Проте, матеріали справи не містять інкасових доручень (розпоряджень), на підтвердження відсутності грошових коштів на всіх рахунках, відкритих відповідачем у фінансових установах, або неможливість стягнення коштів через наявність постанов про арешт коштів боржника, що надійшли до банку раніше, або неможливість виконання вимоги через те, що рахунок відкритий для акумулювання страхових внесків за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням.
Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що постановою КМ України №83 від 04.0.2015 "Про затвердження переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави" затверджений перелік об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, і ПАТ "Запоріжжяобленерго" увійшов до зазначеного переліку.
Розпорядженням КМ України № 96-р від 18.02.2013 "Про приватизацію об`єктів паливно-енергетичного комплексу та групи Г" вирішено " 1. Приватизувати об`єкти паливно-енергетичного комплексу та групи Г за переліком та до даного переліку входить ВАТ "Запоріжжяобленерго", у якого державний пакет акцій, що підлягає приватизації складає 60,25%.
Згідно з розпорядження КМ України № 358-р від 10.05.2018 "Про затвердження переліку об`єктів великої приватизації державної власності, що підлягають приватизації у 2018 році", ПАТ "Запоріжжяобленерго" увійшло до даного переліку, а Фонд державного майна України виніс наказ № 754 від 08.06.2018 "Про прийняття рішення про приватизацію державного пакета акцій ПАТ "Запоріжжяобленерго".
Однак, у зв`язку з не завершенням процесу приватизації об`єктів великої приватизації державної власності розпорядженням КМ України № 36-р від 16.01.2019 "Про затвердження переліку об`єктів великої приватизації державної власності", затверджений перелік об`єктів великої приватизації державної власності, куди увійшло і ПАТ "Запоріжжяобленерго".
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
Не погоджуючись із Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 03.06.2021 та Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021, Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків звернулося з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушено норми процесуального права, просило їх скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. На обґрунтування скарги її заявник зазначає, що він звертається до суду лише для надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна, а не його продаж, а вже після отримання дозволу контролюючий орган буде вживати інших заходів з погашення боргу відповідно до діючого законодавства, з посиланням на те, що у даному випадку норми ПК України мають пріоритет по відношенню до інших законодавчих актів. Крім того, скаржником зазначено неправильне застосування судами норм матеріального права у випадку, передбаченому пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України - якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
Відповідач правом на подання письмових заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористався.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
Порядок продажу майна, що перебуває у податковій заставі, врегульовано положеннями статті 95 ПК України якою встановлено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Продаж майна платника податків здійснюється на публічних торгах та/або через торгівельні організації.
Аналіз наведених законодавчих положень дозволяє дійти висновку, що податковий борг платника податків може бути погашений за рахунок майна такого платника, переданого у податкову заставу, при цьому рішення про погашення усієї суми податкового боргу шляхом продажу майна, яке перебуває у податковій заставі приймається на підставі рішення суду.
Обов`язковими умовами (обставинами), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із даним позовом є: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.
Сукупність вказаних обставин наділяє контролюючий орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.
Вказане узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 10 квітня 2020 року (справа №826/18574/14), від 28 серпня 2020 року (справа №809/362/17), від 24 квітня 2020 року (справа №822/1262/17).
Пунктом 95.9 ст. 95 ПК України визначено, що у разі якщо продажу підлягає цілісний майновий комплекс підприємства, майно якого перебуває у державній або комунальній власності, чи якщо згідно із законодавством з питань приватизації для відчуження майна підприємства необхідна попередня згода органу приватизації або іншого державного органу, уповноваженого здійснювати управління корпоративними правами, продаж майна такого підприємства організовується державним органом приватизації за поданням відповідного контролюючого органу із дотриманням законодавства з питань приватизації.
Судами попередніх інстанцій встановлено та не спростовано доводами касаційної скарги, відсутність попередньої згоди державного органу, уповноваженого здійснювати управління корпоративними правами ПАТ "Запоріжжяобленерго", тобто Фонду державного майна України, на продаж майна підприємства.
Крім того, Кабінетом Міністрів України було прийнято розпорядження від 18.02.2013 №96-р "Про приватизацію об`єктів паливно-енергетичного комплексу", відповідно до якого ПАТ "Запоріжжяобленерго" увійшло до переліку об`єктів паливно-енергетичного комплексу, щодо яких розпочато процес приватизації. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 №926-р "Про внесення змін до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 03.04.2013 №204 і від 03.09.2014 №861" строк розміщення акцій ПАТ "Запоріжжяобленерго" був продовжений до 30.11.2018.