1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 560/4299/18

адміністративне провадження № К/9901/19124/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Стародуба О.П., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 13.02.2019 (головуючий суддя Лабань Г.В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.05.2019 (головуючий суддя Ватаманюк Р.В., судді Сторчак В.Ю., Смілянець Е.С.)

у справі №560/4299/18

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області

про визнання дій протиправними

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому просив:

1.1. визнати незаконним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (РНОКПП 2138350) від 19.10.2018 про відмову задовольнити заяву ОСОБА_1 від 10.10.2018;

1.2. зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (РНОКПП 2138350) здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 пенсії у п`ятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року з 01.10.2017 і до моменту подання ним відповідачеві іншої заяви про перерахунок пенсії виходячи з інших моїх прав на пенсійне забезпечення;

1.3. визнати незаконним виплату ОСОБА_1 . Головним управлінням Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (РНОКПП 2138350) з жовтня 2018 року пенсії через ПАТ КБ "ПриватБанк" та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (РНОКПП 2138350) виплачувати пенсію через національного оператора поштового зв`язку ПАТ "Укрпошта" через листоношу за зазначеною у заяві від 10.10.2018 адресою;

1.4. визнати незаконною щомісячну затримку Головним управлінням Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (РНОКПП 2138350) виплати ОСОБА_1 пенсії та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (РНОКПП 2138350) проводити виплату пенсії не пізніше 4 числа місяця за який виплачується пенсія;

1.5. стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (РНОКПП 2138350) 25000,00 грн (двадцять п`ять тисяч гривень нуль копійок) моральної шкоди завданої Головним управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (РНОКПП 2138350) внаслідок порушення прав ОСОБА_1 ;

1.6. зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (РНОКПП 2138350) подати протягом місяця з моменту набрання рішенням суду законної сили звіт про виконання судового рішення.

2. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 13.02.2019, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.05.2019, у задоволенні позову відмовлено повністю.

3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:

3.1. Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Хмельницькій області та отримує пенсію як особа з інвалідністю 2 групи внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби відповідно до закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

3.2. З 09.05.1978 по 28.04.1980 позивач проходив дійсну строкову військову службу, що підтверджується копіями військового квитка НОМЕР_1 .

3.3. Відповідно до архівної довідки від 26.12.1992 № 1005 позивач в складі військової частини 3/434 (Вільча) виконував задачі по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження з червня по грудень 1986 року.

3.4. Згідно посвідчення серії НОМЕР_2 22.02.2018 позивачу наданий статус учасника ліквідації інших ядерних аварій.

3.5. При цьому 10.10.2018 позивач звернувся з заявою до відповідача, в якій просив провести перерахунок та виплату пенсії, обчисливши її з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня відповідного року, відповідно до частини 3 статті 59 Закону №796-ХІІ, та постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2017 №851.

3.6. Листом від 12.11.2018 №36504/03 Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області відмовило позивачу, оскільки в документах пенсійної справи відсутні відомості щодо його участі у ліквідації інших ядерних аварій чи випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї під час проходження "дійсної строкової служби".

3.7. Позивач, вважаючи протиправною відмову відповідача, звернувся до суду з цим позовом.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки позивач брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС не під час проходження дійсної строкової служби, то частина 3 статті 59 Закону № 796-XII на час звернення позивача до відповідача про перерахунок пенсії не поширюється на вказані правовідносини.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Позивачем - ОСОБА_1, подано касаційну скаргу на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 13.02.2019 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.05.2019, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати і направити справу на новий розгляд до Хмельницького окружного адміністративного суду.

5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права. Фактично доводи касаційної скарги зводяться до неповного з`ясування судами усіх обставин справи та непідтвердження їх доказами, які мають значення для ухвалення судового рішення. Вважає, що відмова у перерахунку та виплаті пенсії пов`язані із дискримінацією за ознакою знаходження на службу за строковим призовом.

6. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів суду касаційної інстанції враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

8. Як убачається з матеріалів справи, предметом розгляду цієї справи є відмова позивачу в перерахунку пенсії учасника ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи обчисленої із п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати.

9. Спірні правовідносини врегульовані Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 № 796-ХІІ, постановою КМУ від 15.11.2017 № 851 "Про внесення змін до Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

10. Закон №796-XII спрямований на захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв`язання пов`язаних з нею проблем медичного і соціального характеру, що виникли внаслідок радіоактивного забруднення території; громадян, які постраждали внаслідок інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та розв`язання пов`язаних з цим проблем медичного і соціального характеру.

11. Статтею 9 Закону №796-XII визначено, що особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є:

1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків;

2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

3) громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт;

4) громадяни, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.

12. Відповідно до статті 10 Закону №796-XII учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі, проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців*, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві.

13. Згідно з приміткою "*" до військовослужбовців належать: особи офіцерського складу, прапорщики, мічмани, військовослужбовці надстрокової служби, військовозобов`язані, призвані на військові збори, військовослужбовці-жінки, а також сержанти (старшини), солдати (матроси), які перебувають (перебували) на дійсній строковій службі у збройних силах, керівний і оперативний склад органів Комітету державної безпеки, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, а також інших військових формувань.

14. Статтею 59 Закону №796-XII у редакції, чинній до 01.10.2017, було передбачено, що пенсії військовослужбовцям призначаються з їх грошового забезпечення згідно з цим Законом та іншими законодавчими актами. Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, призначається відповідно до статті 51 цього Закону.

Військовослужбовцям пенсії по інвалідності, а членам їх сімей пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи за їх бажанням можуть призначатися на умовах і в порядку, визначених законодавством України для осіб, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, що їх вони дістали при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків) або відповідно до статті 54 цього Закону.


................
Перейти до повного тексту