ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 460/11691/21
адміністративне провадження № К/990/12675/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Тацій Л.В.,
суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., -
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року (прийняте судом у складі судді Недашківської К.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 квітня 2022 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Гудима Л.Я., суддів: Довгополова О.М., Коваля Р.Й.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Сарненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Кричильська сільська рада, про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У серпні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненадання у строк, передбачений статтею 118 Земельного кодексу України, рішення за клопотанням позивача про надання дозволу на розробку технічної документації щодо поділу земельної ділянки за кадастровим номером для одержання безоплатно у власність земельної ділянки для "01.03 Для ведення особистого селянського господарства" площею 1,9966 га (кадастровий номер 5625480500:06:001:0418; цільове призначення земельної ділянки - 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), що розташована за адміністративно-територіальними межами села Велике Вербче, Сарненського району Рівненської області;
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиконання пункту 20 статті 20 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в частині незабезпечення переважного права на отримання земельної ділянки позивача як учасника ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС (1 категорії);
- визнати протиправним та скасувати рішення Сарненської міської ради від 28.05.2021 №299 "Про визначення земельних ділянок, які перебувають в комунальній власності Сарненської міської територіальної громади земельними ділянками, право оренди яких підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах)" (далі - Рішення № 299);
- визнати протиправним та скасувати рішення Сарненської міської ради від 14.07.2021 №427 про відмову у наданні дозволу на розробку землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок на території Сарненської міської ради (далі - Рішення № 427);
- зобов`язати відповідача надати позивачу дозвіл на розробку технічної документації з поділу земельної ділянки за кадастровим номером для одержання безоплатно у власність земельної ділянки (кадастровий номер 5625480500:06:001:0418; цільове призначення земельної ділянки - 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам)).
На обґрунтування позовних вимог посилався на те, що він звернувся до органу місцевого самоврядування із заявою (клопотанням) про надання дозволу на розробку технічної документації щодо поділу земельної ділянки за кадастровим номером для одержання безоплатно у власність земельної ділянки для "01.03 Для ведення особистого селянського господарства" площею 1,9966 га (кадастровий номер 5625480500:06:001:0418; цільове призначення земельної ділянки - 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), що розташована за адміністративно-територіальними межами села Велике Вербче, Сарненського району Рівненської області. Проте рішенням від 14.07.2021 №427 клопотання залишене без задоволення з підстав: вказана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах). Позивач вказував, що рішення №427 та рішення №299, яким бажану земельну ділянку віднесено до переліку земельних ділянок право оренди яких підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах), є протиправними, оскільки органом місцевого самоврядування не забезпечено право на отримання позивачем земельної ділянки, як ліквідатором наслідків Чорнобильської АЕС відповідно до статті 20 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року у задоволенні позову відмовлено.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 05 квітня 2022 року рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що позивач, як особа, віднесена до категорії 1, мав право на відведення земельної ділянки, проте він звернувся до органу місцевого самоврядування з відповідною заявою після прийняття оскаржуваного Рішення №299.
Вказане свідчить про те, що відповідач жодним чином не порушив (обмежив) право позивача на отримання земельної ділянки, оскільки право на отримання земельної ділянки позивач реалізував лише після прийняття оскаржуваного Рішення №299, яке по суті є правомірним та законним.
На момент розгляду заяви позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та прийняття відповідачем оскаржуваного Рішення №427 з цього питання, вказана земельна ділянка згідно Рішення №299 була включена до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги, що в силу приписів частини третьої статті 136 ЗК України є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
24.05.2022 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення, постановлені у цій справі, скасувати та ухвалити нове рішення - про задоволення позову.
У скарзі зазначає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
Посилається на те, що в рамках комплексної земельної ділянки в частині передачі земельних ділянок державної власності до органів місцевого самоврядування абсолютно не передбачено регламентації дій, щодо передачі земельних ділянок, щодо яких здійснюється оскарження дозволу на розробку земельної документації, її погодження, інше, що зумовило грубе порушення прав в процесі приватизації земельної ділянки.
Суд апеляційної інстанції помилково погодився з висновками суду першої інстанції, що в силу приписів частини третьої статті 136 ЗК України включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права оренди на які виставляються на земельні торги, є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Однак судами помилково застосовано приписи частини третьої статті 136 ЗК України, без врахування та правильного застосування положень статті 134 ЗК України.
Спірна земельна ділянка відноситься до масиву городів (городництва), що свідчить про неправомірність внесення її до земель, право оренди якої підлягає на земельних торгах, що є порушенням застосування приписів статті 134 ЗК України.
Зазначає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних відносинах - під час розгляду уповноваженими органами заяв (клопотань) про надання дозволу на розробку (виготовлення) технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, а не заяв про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Посилається на те, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та технічна документація із землеустрою щодо поділу земельних ділянок є різними за своєю суттю документами із землеустрою, не є тотожними за процедурою виконання цієї документації.
Надання дозволу на розробку проекту землеустрою має на меті лише формування земельної ділянки як окремого об`єкта. Натомість, коли йдеться про формування земельної ділянки з частини вже сформованого земельного масиву, що має кадастровий номер, її відведення відбувається на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.
Положеннями земельного законодавства не регламентовано порядок розгляду клопотань громадян щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.05.2022 визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., скаргу передано судді-доповідачу.
Верховний Суд ухвалою від 08.06.2022 залишив касаційну скаргу без руху, а від 13.07.2022 - відкрив касаційне провадження.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Сарненської міської ради від 28.05.2021 №299 "Про визначення земельних ділянок, які перебувають в комунальній власності Сарненської міської територіальної громади земельними ділянками, право оренди яких підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах)" постановлено:
(1) Визначити земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які перебувають в комунальній власності Сарненської міської територіальної громади земельними ділянками, право оренди яких підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) згідно Додатку;
(2) Надати дозвіл Сарненській міській територіальній громаді в особі Сарненської міської ради на виготовлення проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок право оренди яких підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови згідно додатку;
(3) Доручити виконавчому комітету Сарненської міської ради в особі міського голови виступати замовником проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, право оренди яких підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) згідно додатку, встановивши, що вартість проектної землевпорядної документації відшкодовує переможець аукціону;
(4) Уповноважити виконавчий комітет Сарненської міської ради в особі міського голови укласти з виконавцем торгів угоду про проведення торгів, в тому числі організацію процедури підготовки до торгів;
(5) Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію міської ради (далі - Рішення №299).
ОСОБА_1 є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 .
Позивач звернувся до Сарненської міської ради із заявою від 23.06.2021 з проханням надати дозвіл на розроблення технічної документації щодо поділу земельної ділянки для одержання безоплатно у власність для "01.03 Для ведення особистого селянського господарства" площею 1,9966 га (кадастровий номер 5625480500:06:001:0418; цільове призначення земельної ділянки - 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), що розташована за адміністративно-територіальними межами села Велике Вербче, Сарненського району Рівненської області.
Рішенням Сарненської міської ради від 14.07.2021 №427 "Про розгляд заяв громадян про відмову у наданні дозволу на розроблення проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства та для індивідуального садівництва на території Сарненської міської ради", постановлено відмовити у наданні дозволу на розроблення проєктів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок на території Сарненської міської ради:
ОСОБА_2,
ОСОБА_3,
ОСОБА_4,
ОСОБА_5,
ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 1,9660 га на території Сарненської міської ради (кадастровий номер 5625480500:06:001:0418), у зв`язку із тим, що вказана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах);
ОСОБА_6,
ОСОБА_7 .
Відповідно до Додатку Рішення №299 земельна ділянка кадастровий номер 5625480500:06:001:0418 включена до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Тобто, оскаржене Рішення №427 прийняте у зв`язку з віднесенням земельної ділянки кадастровий номер 5625480500:06:001:0418 до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) відповідно до Рішення №299.
Позивач не погодився із такими рішеннями відповідача та звернувся до суду із цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель врегульовано Земельним кодексом України (далі - ЗК України).