1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2022 року

м. Київ

справа №804/8866/16

адміністративне провадження № К/9901/1336/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Мацедонської В.Е., Радишевської О.Р.,

розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 804/8866/16

за позовом Публічного акціонерного товариства "Дніпроазот" до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування припису,

за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Дніпроазот" на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Головко О.В., суддів Суховарова А.В., Ясенової Т.І.

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2016 року ПАТ "Дніпроазот" звернулося до суду з позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 19.08.2016 № 10/2.4.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначав про протиправність оскаржуваного припису. Також позивач указував на те, що відповідачем були допущені порушення при оформленні результатів перевірки, тому акт перевірки не може вважатися належною підставою для складення припису.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2017 року позов задоволено, скасовано припис Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 19.08.2016 № 10/2.4.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем було порушено порядок проведення перевірки, що полягає у неналежному врученні та ознайомленні суб`єкта господарювання з актом перевірки № 10/2.4 від 19.08.2016, відсутності можливості його підписання із зауваженнями та отримання копії акта. Також суд першої інстанції зазначав, що оскаржуваний припис підписаний не всіма членами комісії, які проводили перевірку, що не відповідає вимогам частини 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", та є підставою для його скасування.

5. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року скасовано постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2017 року, у задоволенні позову відмовлено.

6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про дотримання відповідачем порядку вручення суб`єкту господарювання акта та припису. Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідачем доведено правомірність прийняття припису № 10/2.4 від 19 серпня 2016 року. При цьому, суд апеляційної інстанції звернув увагу, що невизначення чітких термінів усунення порушень законодавства про охорону праці не спростовує самого факту їх наявності.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись із постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, ПАТ "Дніпроазот" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що в порушення вимог частини 6 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" акт перевірки № 10/2.4 підписаний не всіма посадовими особами, що проводили перевірку і зазначені у направленні на проведення перевірки від 18.07.2016 №11/2.4-Н, а також два примірники вказаного акта не були надані посадовим особам ПАТ "Дніпроазот" на підписання в останній день перевірки. Натомість акт перевірки був направлений на адресу підприємства 20.08.2016 (вихідний день - субота) приватною особою через ТОВ "Нова пошта". Касатор указує на те, що в порушення вимог частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" припис № 10/2.4 було складено до моменту належного оформлення та підписання акта перевірки, що позбавило позивача можливості ознайомитися із актом перевірки та підписати його із наданням своїх зауважень. Крім того касатор посилається на те, що в порушення вимог частини 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" оскаржуваний припис підписаний не всіма посадовими особами, що проводили перевірку, а також всі пункти припису не містять строків усунення порушень, виявлених під час перевірки.

9. Також касатор зазначає про те, що ПАТ "Дніпроазот" не допускало окремих порушень законодавства, зазначених в пунктах 3, 5, 7, 11, 14, 21, 23, 33, 39, 45, 46, 49, 50, 51, 71, 74, 78, 81, 85, 87, 88, 92, 95, 106, 109, 110, 112, 113, 114, 115, 116 оскаржуваного припису.

ІV. Позиція інших учасників справи

10. Відповідачем було надано до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

11. Ухвалою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Стародуба О.П., суддів Анцупової Т.О., Кравчука В.М., від 28 грудня 2017 року відкрито касаційне провадження за скаргою Публічного акціонерного товариства "Дніпроазот" на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року.

12. Розпорядженням Заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 26.08.2022 №1320/0/78-22 призначено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями, у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Анцупової Т.О., що унеможливлює її участь у розгляді даної справи.

13. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.08.2022 справу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Стародуб О.П. (головуючий суддя), судді: Єзеров А.А., Кравчук В.М.

14. Ухвалою Верховного Суду від 08 вересня 2022 року задоволено заяви суддів Стародуба О.П., Єзерова А.А., Кравчука В.М. про самовідвід. Відведено суддів Стародуба О.П., Єзерова А.А., Кравчука В.М. від розгляду справи № 804/8866/16.

15. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12 вересня 2022 року справу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Кашпур О.В., суддям Мацедонській В.Е., Радишевській О.Р.

16. Ухвалою Верховного Суду в складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду від 28 листопада 2022 року справу прийнято до провадження та призначено до розгляду в попередньому судовому засіданні на 29 листопада 2022 року.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

17. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій, на підставі наказу "Про призначення комісії для проведення планової перевірки" № 213-ПЛ від 18.07.2016 та направлення на проведення перевірки № 11/2.4-Н від 18.07.2016, Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області у період з 02.08.2016 по 19.08.2016 було проведено планову перевірку дотримання ПАТ "Дніпроазот" вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

18. За результатами проведення зазначеної перевірки позивачем 19.08.2016 складено акт № 10/2.4.

19. Як вбачається із вказаного акта, перевірка проводилась комісією у складі: заступник начальника відділу нагляду у хімічній та газовій промисловості управління нагляду в промисловості і на об`єктах підвищеної небезпеки - Пасько В.А.; головний державний інспектор відділу нагляду у хімічній та газовій промисловості управління нагляду в промисловості і на об`єктах підвищеної небезпеки - Грива Ю.В.; головний державний інспектор відділу нагляду у хімічній та газовій промисловості - Трубін О.Ю.; головний державний інспектор відділу нагляду у хімічній та газовій промисловості - Ванда В.А.; головний державний інспектор відділу нагляду у хімічній та газовій промисловості - Леонов О.Б.; головний державний інспектор відділу нагляду у хімічній та газовій промисловості - Гавядов В.Г.; головний державний інспектор відділу нагляду у хімічній та газовій промисловості - Тушевський О.М.; головний державний інспектор відділу нагляду у будівництві, енергетиці, за об`єктами котлонагляду та підйомними спорудами управління нагляду в промисловості і на об`єктах підвищеної небезпеки - Конюхов Ю.О.; головний державний інспектор відділу нагляду на транспорті та зв`язку управління нагляду в промисловості і на об`єктах підвищеної небезпеки - Бережний О.О., головний державний інспектор відділу нагляду на транспорті та зв`язку управління нагляду в промисловості і на об`єктах підвищеної небезпеки - Зброжек Т.Б., що підтверджується підписами зазначених працівників в акті перевірки.

20. Також 19.08.2016 складено припис № 10/2.4 про усунення порушень, виявлених під час проведення перевірки та зазначених в акті перевірки від 19.08.2016 № 10/2.4.

21. 20.08.2016 акт від 19.08.2016 № 10/2.4 та припис від 19.08.2016 № 10/2.4 були направлені на адресу ПАТ "Дніпроазот", а отримані позивачем 22.08.2016.

22. 29.08.2016 позивачем було направлено на адресу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області лист, в якому підприємство повідомляло, що акт перевірки від 19.08.2016 № 10/2.4 не був вручений після закінчення проведення перевірки. Також зазначало, що акт та припис від 19.08.2016 № 10/2.4, були отримані лише 22.08.2016 та складені з порушенням вимог законодавства.

23. ПАТ "Дніпроазот", уважаючи вказаний припис протиправним, звернулося до суду з позовом про його скасування.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

24. Конституція України.

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

25. Кодекс адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на момент звернення до суду з цим позовом, далі - КАС України)

Частина друга статті 2 КАС України. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

26. Згідно із статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року № 877-V, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, державний нагляд (контроль) -діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом. Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Згідно із частиною 6 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається суб`єкту господарювання або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у разі необхідності вжиття заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частина 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").


................
Перейти до повного тексту