ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 677/77/21
провадження № К/9901/33620/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Красилівської міської ради Хмельницької області про скасування рішення, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Хмельницького окружного адміністративного суду у складі судді Лабань Г.В. від 25 травня 2021 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сторчака В.Ю., Граб Л.С., Іваненко Т.В. від 30 серпня 2021 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Відповідачем прийнято рішення, яким затверджено акт комісії візуального обстеження об`єкту оренди, та зараховано кошти витрачені орендарем на поліпшення орендованого майна в рахунок орендної плати. Уважаючи рішення протиправним, позивач звернувся до суду з позовом. Суд першої інстанції, з ким погодився суд апеляційної інстанції, закрив провадження у справі, оскільки спір не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Переглядаючи рішення судів попередніх інстанцій, Суду слід встановити суть права та/або інтересу, за захистом якого звернувся позивач, характер спірних правовідносин, зміст та юридичну природу обставин у справі.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Красилівської міської ради Хмельницької області про скасування рішення, у якому просив:
- скасувати рішення Красилівської міської рада восьмого скликання від 04 грудня 2020 року № 13 "Про затвердження акту візуального обстеження об`єкту оренди, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1";
- перевірити рішення Красилівської міської рада восьмого скликання від 04 грудня 2020 року № 13 "Про затвердження акту візуального обстеження об`єкту оренди, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1" на відповідність Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та іншим законам;
- перевірити дії Красилівського міського голови ОСОБА_2 на відповідність статті 19 Конституції України щодо рішення Красилівської міської рада восьмого скликання від 04 грудня 2020 року № 13 "Про затвердження акту візуального обстеження об`єкту оренди, який знаходиться за адресою; АДРЕСА_1".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 лютого 2021 року відкрито провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Красилівської міської ради Хмельницької області про скасування рішення.
3. Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 25 травня 2021 року, залишеною без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2021 року, закрито провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Красилівської міської ради Хмельницької області про скасування рішення.
4. Закриваючи провадження у справі, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що спір між позивачем та відповідачем, для вирішення якого позивач звернувся до адміністративного суду, є приватно-правовим і не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати ухвалу Хмельницького окружного адміністративного суду від 25 травня 2021 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2021 року, та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами попередніх інстанцій установлено, що 09 липня 2020 року між Красилівською міською радою Хмельницької області (орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 (орендар) був укладений договір оренди індивідуально визначеного майна (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності.
7. Відповідно до пунктів 1.1, 1.2, 1.3 договору оренди від 09 липня 2020 року укладеного між Красилівською міською радою Хмельницької області та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3, орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування комунальне окреме індивідуально визначене майно: громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами Лазня площею 152 кв. м. розміщене за адресою: АДРЕСА_1, вартість якого визначена згідно звіту №100/20 про оцінку нежитлової будівлі станом на 26 травня 2020 року становить за незалежною оцінкою, без врахування ПДВ 193666,00 грн.
Майно передається в оренду з метою використання для роздрібної торгівлі переважно продуктами харчування, алкогольними та тютюновими виробами.
Стан майна на момент укладення договору потребує поточного ремонту.
8. Згідно із пунктами 4.3 договору оренди від 09 липня 2020 року укладеного між Красилівською міською радою Хмельницької області та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3, орендар має право за письмовою згодою орендодавця майна за рахунок власних коштів здійснювати поточний та/або капітальний ремонт орендованого майна. Орендодавець розглядає клопотання орендаря і протягом 10 робочих днів може прийняти одне з таких рішень з урахуванням законодавства: рішення про надання згоди на здійснення ремонту за рахунок орендаря; рішення про відмову у наданні згоди на здійснення ремонту.
9. Пунктом 4.4 договору оренди від 09 липня 2020 року укладеного між Красилівською міською радою Хмельницької області та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 передбачено, шо в разі надання згоди орендодавцем на здійснення ремонтних робіт орендованого майна орендар має право на зарахування витрат на здійснення такого ремонту в рахунок орендної плати за умови надання підтверджуючих документів із зазначенням вартості виконаних робіт або придбаних матеріалів.
10. 12 жовтня 2020 року орендар звернувся до Красилівської міської ради Хмельницької області з заявою про надання згоди на проведення робіт по поліпшенню комунального майна, яке орендується за адресою АДРЕСА_1 та зарахувати кошти в сумі 7320,00 грн, які витрачені на поліпшення орендованого майна, в рахунок майбутньої орендної плати за майно та додав 20 чеків.
11. На підставі вказаної заяви розпорядженням міського голови від 04 листопада 2020 року № 223/2020-р була створена комісія про візуальне обстеження об`єкту оренди, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Комісією було проведено обстеження об`єкту оренди нежитлової будівлі (лазні) та встановлено, що орендарем було зроблено: косметичний ремонт фасаду, ремонт підлоги, встановлено додаткове освітлення, ремонт вхідних дверей та додані фото до (зроблені оцінювачем при оформленні оцінки) та після поліпшення.
12. Рішенням Красилівської міської ради Хмельницької області від 04 грудня 2020 року № 13 "Про затвердження акту візуального обстеження об`єкту оренди, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1" вирішено затвердити акт комісії візуального обстеження об`єкту оренди, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, та зарахувати кошти витрачені орендарем ОСОБА_3 на поліпшення орендованого майна в рахунок орендної плати в сумі 7320,00 грн; відділу бухгалтерського обліку та звітності міської ради зробити перерахунок орендної плати.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
13. Касаційна скарга обґрунтована тим, що вирішуючи питання про відкриття провадження у справі, Красилівський районний суд Хмельницької області ухвалою від 22 січня 2021 року передав позовну заяву ОСОБА_1 до Красилівської міської ради Хмельницької області про скасування рішення до Хмельницького окружного адміністративного суду, оскільки зазначена справа відноситься до предметної юрисдикції окружного адміністративного суду.
14. Відкриваючи провадження у справі Хмельницький окружний адміністративний суд погодився, що справа має розглядатися в Хмельницьким окружним адміністративним судом.
15. На переконання позивача, ухвала Хмельницького окружного адміністративного суду від 25 травня 2021 року не відповідає закону, адже рішення Красилівської міської ради від 04 грудня 2020 року № 13 "Про затвердження акту візуального обстеження об`єкту оренди, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1" прямо суперечить Закону України "Про оренду державного та комунального майна", а саме статті 21 цього Закону.
16. Позивач вказує, що має бути рішення Красилівської міської ради про надання згоди на здійснення ремонту за рахунок орендаря Красилівської міської ради, тобто без згоди Красилівської міської ради на здійснення ремонтних робіт, не можуть відшкодовуватися кошти підприємцю.