1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 766/6865/17

адміністративне провадження № К/9901/48613/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стародуба О.П.,

суддів - Кравчука В.М., Єзерова А.А.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Виконавчого комітету Херсонської міської ради на постанову Херсонського міського суду Херсонської області від 09.11.2017 (суддя - Гаврилов Д.В.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2018 (судді - Єщенко О.В., Димерлій О.О., Бітов А.І.)

у справі за позовом Приватного акціонерного товариства "Херсонська теплоелектроцентраль" до Виконавчого комітету Херсонської міської ради, третя особа: ОСОБА_1 про визнання нечинним та скасуваннярішення,

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

У квітні 2017 року Приватне акціонерне товариство "Херсонська теплоелектроцентраль" звернулось до суду з позовом, в якому просило:

визнати нечинним та скасувати п. 2.2 рішення постійно діючої міжвідомчої комісії з розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання та встановлення індивідуального джерела опалення від 28.10.2016 року, в частині надання дозволу ОСОБА_1 на відключення від мереж ЦО та влаштування індивідуальної системи опалення у кв. АДРЕСА_1 та в частині зобов`язання ОСОБА_1 виконати будівельно-монтажні роботи та здійснити замовлення проектної документації.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ПрАТ "Херсонська ТЕЦ" створене Міністерством палива та енергетики України відповідно до Указу Президента України від 15.06.1993 №210 "Про корпоратизацію підприємств".

Метою діяльності Товариства є виробництво та постачання електричної та теплової енергії. Відповідно до статуту позивача, останній надає фізичним та юридичним особам м. Херсона наступні послуги: постачання теплової енергії, підігрів води.

19.08.2014 Виконавчим комітетом Херсонської міської ради прийнято рішення №212 "Про утворення постійно діючої міжвідомчої комісії з розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання та встановлення індивідуального джерела опалення".

ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_1 .

27.09.2017 ОСОБА_1 звернулась до постійно діючої міжвідомчої комісії з розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання та встановлення індивідуального джерела опалення із заявою про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_2, та встановлення індивідуального газового опалення квартири за вказаною адресою.

За результатами розгляду її заяви, постійно діючою міжвідомчою комісією з розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання та встановлення індивідуального джерела опалення при виконавчому комітеті Херсонської міської ради 28.10.2016 прийнято рішення, яким вирішено надати дозвіл ОСОБА_1 на відключення від мереж ЦО та ГВП та влаштування індивідуальної системи теплопостачання в кв. АДРЕСА_1, а також зобов`язано ОСОБА_1 виконати будівельно-монтажні роботи у міжопалювальний період, здійснити замовлення проектної документації та виконання відповідних робіт у виконавця, який має на це відповідні дозвільні документи.

Вказане рішення оформлене витягом з протоколу від 28.10.2016.

Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, Приватне акціонерне товариство "Херсонська теплоелектроцентраль" звернулось до суду з позовом.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення комісії про надання дозволу на відключення від системи централізованого опалення є необґрунтованим та неправомірним, зокрема у зв`язку із відсутністю рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення, підтриманого всіма власниками приміщень у житловому будинку, або технічною неможливістю такого відключення.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Херсонського міського суду Херсонської області від 09.11.2017, залишеною без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2018, позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано пункт 2.2 рішення постійно діючої міжвідомчої комісії з розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання та встановлення індивідуального джерела опалення від 28.10.2016 року в частині надання дозволу ОСОБА_1 на відключення від мереж центрального опалення та влаштування індивідуальної системи опалення у кв. АДРЕСА_1 та в частині зобов`язання ОСОБА_1 виконати будівельно-монтажні роботи та здійснити замовлення проектної документації.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суди дійшли висновку, що оскаржуване рішення в частині надання дозволу ОСОБА_1 на відключення від мереж центрального опалення та влаштування індивідуальної системи опалення у кв. АДРЕСА_1 та в частині зобов`язання ОСОБА_1 виконати будівельно-монтажні роботи та здійснити замовлення проектної документації, відповідачем прийнято без урахування вимог Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 №4, тому його слід визнати протиправним і скасувати.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги відповідач посилається на те, що приймаючи оскаржуване рішення діяв в межах наданих повноважень, а тому підстави для його скасування відсутні.

Зокрема посилався на те, що рішенням виконавчого комітету Херсонської міської ради від 19.08.2014 №212 затверджено Положення про постійно діючу міжвідомчу комісію з розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання та встановлення індивідуального джерела опалення та Порядок відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання при відмові споживачів від цих мереж та встановлення індивідуального джерела опалення (далі - Порядок №212).

Пунктом 1.3. Порядку №212 дано визначення об`єкту відокремлення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання - це житловий будинок, секція, під`їзд або квартира.

Відповідно до пункту 2.1 зазначеного Порядку для вирішення питання відключення об`єкта відокремлення власники, наймачі (орендарі) квартир і нежитлових приміщень звертаються до Комісії з письмовою заявою про відключення об`єкта відокремлення із зазначенням причини відключення. До заяви додається протокол загальних зборів власників, наймачів (орендарів)квартир і нежитлових приміщень цього будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення об`єкта відокремлення з підписами уповноважених власників, наймачів (орендарів) всіх квартир, посвідчених балансоутримувачем будинку (у випадку, коли відключається весь будинок).

Пунктом 2.3 Порядку №212 визначено, що підставою для відмови у наданні дозволу на відключення об`єкта відокремлення є неможливість забезпечення, у разі відключення об`єкта відокремлення, безперебійної роботи інженерного обладнання сусідніх будинків (секції, під`їзду) або їх окремих приміщень згідно з висновком теплопостачальної організації

Покликався на те, що позивачем не надавалося жодних висновків щодо неможливості забезпечення, у разі відключення об`єкта відокремлення, безперебійної роботи інженерного обладнання сусідніх будинків (секції, під`їзду) або їх окремих приміщень.

В свою чергу заява ОСОБА_1 була оформлена належним чином, відповідно до виданого Комісією зразка, з наданням відповідних документів. При цьому, надання Комісії рішення про відключення будинку від систем централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення, що підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку даним зразком заяви не вимагалось. Так само як і не вимагається Порядком №212.

Покликався на те, що Порядок №212 у судовому порядку не оскаржувався та є чинним на території, що знаходиться під юрисдикцією Херсонської міської ради та Приватного акціонерного товариства "Херсонська теплоелектроцентраль".

Наголошував на тому, що суд апеляційної інстанції вийшов за межі перегляду справи, оскільки предметом спору в даній справі є - правомірність видачі Комісією ОСОБА_1 дозволу на відключення від мереж ЦО та влаштування індивідуальної системи опалення у квартирі АДРЕСА_3, а не відповідність Порядку №212 чинному законодавству.

Просив скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій, і прийняти нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просив у її задоволенні відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

У статті 1 Закону України від 02.06.2005 №2633-IV "Про теплопостачання" (далі - Закон №2633-IV) наведено поняття системи централізованого теплопостачання, за яким це - сукупність джерел теплової енергії, магістральних та місцевих (розподільчих) теплових мереж, що об`єднані між собою та використовуються для тепло-забезпечення споживача, населеного пункту, яка включає системи децентралізованого та помірно-централізованого теплопостачання; споживач теплової енергії - фізична або юридична особа, яка використовує теплову енергію на підставі договору; суб`єкти відносин у сфері теплопостачання - фізичні та юридичні особи незалежно від організаційно-правових форм та форми власності, які здійснюють виробництво, транспортування, постачання теплової енергії, теплосервісні організації, споживачі, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Статтею 4 Закону №2633-ІV встановлено, що проектування, будівництво, реконструкція, ремонт, експлуатація об`єктів теплопостачання, виробництво, постачання теплової енергії регламентуються нормативно-правовими актами, які є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами відносин у сфері теплопостачання.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання встановлені статтею 13 Закону № 2633-ІV.

До основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належать, зокрема, регулювання діяльності суб`єктів відносин у сфері теплопостачання в межах, віднесених до відання відповідних рад; затвердження місцевих програм розвитку у сфері теплопостачання, участь у розробці та впровадженні державних і регіональних програм у цій сфері; затвердження з урахуванням вимог законодавства у сфері теплопостачання проектів містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, схем теплопостачання та іншої містобудівної документації; здійснення контролю за забезпеченням споживачів тепловою енергією відповідно до нормативних вимог; погодження на розміщення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці нових або реконструкцію діючих об`єктів теплопостачання та сприяння розвитку систем теплопостачання на відповідній території.


................
Перейти до повного тексту