ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 813/2245/18
адміністративне провадження № К/9901/6465/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Юрченко В.П.,
суддів: Чумаченко Т.А., Васильєвої І.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Галич Екофрукт" на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26.09.2018 (суддя Коморний О.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2019 (головуючий суддя Мікула О.І., судді: Качмар В.Я., Курилець А.Р.) у справі №813/2245/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Галич Екофрукт" до Державної фіскальної служби України, Державної казначейської служби України про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Галич Екофрукт" (далі - позивач, Товариство) звернулося до суду із позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач, податковий орган, контролюючий орган), Державної казначейської служби України, в якому просило зобов`язати відповідачів вчинити дії щодо перерахунку узгоджених та невиплачених коштів бюджетної дотації як сільськогосподарському товаровиробнику в загальній сумі 1120971,97 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Товариство є сільськогосподарським товаровиробником, включене 29.03.2017 до Реєстру отримувачів бюджетної дотації, набуло статусу отримувача бюджетної дотації 01.02.2017. На виконання вимог Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" від 24.06.2004 №1877-ІV (далі - Закон №1877-ІV) позивачем подано звітні податкові декларації та заявлено відповідні суми до бюджетного відшкодування. Однак, підприємству частково відшкодовано суми із бюджету та сума заборгованості по визнаних та невиплачених бюджетних дотаціях за 2017 рік склала 1120971,97 грн.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 26.09.2018, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2019, у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволені позову, суди виходили з того, що ДФС України не отримало інформацію про відкриття планових асигнувань за бюджетною програмою 280180 "Фінансова підтримка сільськогоспвиробників" за результатами діяльності сільськогосподарських товаровиробників у листопаді 2017 року та правомірно перерахувало кошти із застосуванням коефіцієнтів пропорційності визначеної суми бюджетної дотації за вересень, жовтень 2017 року.
Не погодившись із судовими рішеннями, позивач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій і справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
В обґрунтування вимог касаційної скарги позивач посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права. Вказує на неврахування судами, що лист Департаменту адміністративного оскарження та судового супроводження не є належним доказом у справі. Вважає, що у підприємства є право на отримання відповідної бюджетної дотації у розмірах, визначених товариством. Відсутність бюджетних коштів передбачених у видатках Державного бюджету України не є підставою для звільнення відповідача від відповідальності за порушення зобов`язання. Наголошує на тому, що висновок судів про те, що відповідач був позбавлений можливості відповідно до пункту 9 Порядку розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 №83 (далі - Порядок №83) визначити суму коштів, що підлягає відшкодуванню та забезпечити таке бюджетне відшкодування не відповідає дійсності. Зазначає, що судами не з`ясовано та не враховано, що небюджетний рахунок за балансовим рахунком групи 375 "Інші спеціальні рахунки" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість був відкритий Мінагрополітики та до відома відповідача доведено інформацію про його реквізити і помісячний розподіл бюджетних асигнувань.
Відповідач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на законність та обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій, просить залишити їх без змін, а касаційну скаргу залишити без задоволення.
Верховний Суд, переглянувши рішення судів попередніх інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права дійшов висновку про задоволення касаційної скарги з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій установлено, що згідно даних Реєстру отримувачів бюджетної дотації Товариство включено до Реєстру отримувачів бюджетної дотації 29.03.2017 та набуло статусу отримувача бюджетної дотації 01.02.2017.
Товариством подано звітні податкові декларації за квітень 2017 року та заявлено 504252 грн до бюджетного відшкодування, у тому числі за вересень 2017 року заявлено 975912 грн, за жовтень 2017 року заявлено 520659 грн, за листопад 2017 року в податковій декларації вказано суму в 634008 грн.
Позивачу перераховано бюджетну дотацію з рахунку Мінагрополітики України, а саме: 13.04.2017 в сумі 15830 грн згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2017 №178; 12.06.2017 в сумі 504252 грн за звітний період квітень 2017 року; 08.11.2017 перераховано 792538,13 грн за звітний період вересень 2017 року, 12.12.2017 перераховано 216 978,90 грн за звітний період жовтень 2017 року.
Сума невиплачених коштів бюджетної дотації становить 1120971.97 грн.
Відповідно до листа Департаменту адміністративного оскарження та судового супроводження, встановлено, що при формуванні реєстру отримувачів бюджетної дотації у вересні, жовтні 2017 року, позивачем за результатами діяльності задекларованими у декларації з податку на додану вартість із застосуванням коефіцієнтів пропорційності визначено суми бюджетної дотації за вересень 2017 року у розмірі 792538,13 грн, у жовтні 2017 року у розмірі 216978,90 грн.
Суди відмовляючи у позові висновувалися на тому, що податковим органом не отримано інформацію від Мінагрополітики про відкриття планових асигнувань за бюджетною програмою 280180 "Фінансова підтримка сільськогоспвиробників" за результатами діяльності сільськогосподарських товаровиробників у листопаді 2017 року.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.
Пунктом 16-1.1 статті 16-1 Закону №1877-ІV встановлено, що сільськогосподарський товаровиробник, основною діяльністю якого є постачання сільськогосподарських товарів, вироблених ним на власних або орендованих основних засобах, причому питома вага вартості сільськогосподарських товарів становить не менше 75 відсотків вартості всіх товарів, поставлених ним протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно (далі - сільськогосподарський товаровиробник), який здійснює види діяльності, визначені пунктом 16-1.3 цієї статті, має право на бюджетну дотацію для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції (далі - бюджетна дотація) після його внесення контролюючим органом до Реєстру отримувачів бюджетної дотації.
Перелік видів діяльності, які дають право на отримання бюджетної дотації наведено у пункті 16-1.3 статті 16-1 цього Закону.
Відповідно до пунктів 16-1.4, 16-1.6 статті 16-1 наведеного Закону порядок ведення та форма Реєстру отримувачів бюджетної дотації, а також порядок надання відповідної інформації центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. За бюджетною програмою центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну аграрну політику, на підставі даних Реєстру отримувачів бюджетної дотації та інформації центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, в автоматичному режимі здійснюють розподіл такої дотації між отримувачами.
Згідно з пунктом 5 Порядку №83, бюджетна дотація виплачується товаровиробникам щомісяця з урахуванням вартості реалізованої продукції та вимог пункту 4 цього Порядку пропорційно частці сплаченої до бюджету суми податку на додану вартість за визначеними видами діяльності в загальній сумі сплати податку на додану вартість за умови, що такі товаровиробники не мають податкового боргу з податку на додану вартість на наступний день після граничного строку сплати такого податку за звітний період, за який надається бюджетна дотація.
Статтею 203 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що податкова декларація з податку на додану вартість подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.
Згідно з пунктом 200-1.2 статті 200-1 ПК України платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 цього Кодексу. Платникам - сільськогосподарським підприємствам, що обрали спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, додатково відкриваються: а) рахунки в системі електронного адміністрування податку, призначені для перерахування коштів до Державного бюджету України та на їх спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання сільськогосподарських товарів/послуг (крім зернових і технічних культур та продукції тваринництва, визначеної у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу); б) рахунки в системі електронного адміністрування податку, призначені для перерахування коштів до Державного бюджету України та на їх спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання зернових та технічних культур, визначених у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу; в) рахунки в системі електронного адміністрування податку, призначені для перерахування коштів до Державного бюджету України та на їх спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання продукції тваринництва, визначеної у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу.