ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 440/1113/19
касаційне провадження № К/9901/19596/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.06.2019 (суддя Удовіченко С.О.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 26.04.2021 (головуючий суддя - Калиновський, судді - Макаренко Я.М., Кононенко З.О.) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" (далі - Товариство, позивач, платник) звернулося до адміністративного суду з позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (далі - відповідач, контролюючий орган), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 24.10.2018 №0001975014.
Позовні вимоги обґрунтовані доводами позивача про помилкове застосування відповідачем положень статті 120-1 Податкового кодексу України (далі - ПК України), якою, зокрема, визначено види податкових накладних, несвоєчасність реєстрації яких не створює підстави для застосування штрафних санкцій. Товариство зазначає, що до платника податку не застосовуються штрафні санкції, які передбачені підпунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, у випадку порушення строків реєстрації податкових накладних, що не надаються отримувачу (покупцю); податкових накладних, що складені на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування; податкових накладних, що складені на постачання товарів/послуг для операцій, які оподатковуються за нульовою ставкою. Крім того, позивач зазначив, що за результатами господарської діяльності за період складання податкових накладних у повному обсязі виконав свої зобов`язання перед бюджетом: визначені у податкових накладних за операціями з не платниками податку на додану вартість суми податкових зобов`язань включені до декларацій з податку на додану вартість за відповідний податковий (звітний) період та сплачені у повному обсязі.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 26.06.2019, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 26.04.2021, у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд виходив з того, що в порушення вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України, позивач не зареєстрував протягом граничних строків, визначених вказаною нормою, податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму податку на додану вартість 21130396,58 грн, а відтак до позивача обґрунтовано застосовано відповідальність за вказане порушення передбачену пунктом 120-1.2 статті 120 ПК України.
У касаційній скарзі Товариство просить скасувати ухвалені у справі судові рішення, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами першої та апеляційної інстанцій порушено норми пунктів 120-1.1, 120-1.2 статті 120-1 ПК України. Позивач зазначає, що податкові накладні, які за доводами контролюючого органу зареєстровані несвоєчасно, не надавались отримувачам (покупцям), а відтак порушення граничних строків їх реєстрації в силу вимог пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України не може бути підставою для застосування штрафних санкцій. Крім того, Товариство посилається на наявність неоднозначного (множинного) тлумачення прав та обов`язків платників податків, визначених у пункті 120-1.1 статті 120-1 ПК України та не врахування висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 31.03.2021 у справі №640/6342/19 щодо не застосування до спірних правовідносин чинну на час розгляду справи норму пункту 73 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України щодо скасування податкових повідомлень-рішень з нарахованими штрафами у період з 01.01.2017 по 31.12.2019 за порушення граничних строків реєстрації визначених видів податкових накладних, які станом на дату набуття чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" від 16.01.2020 №466-ІХ, який набрав чинності з 23.05.2020, що має зворотну дію у часі, залишалися неузгодженими, у зв`язку з чим рішення повинно бути прийнято на користь платника.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 16.06.2021 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Відповідач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на законність і обґрунтованість судових рішень, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення першої та апеляційної інстанцій залишити без змін.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 21.11.2022 визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередніх розгляд справи на 22.11.2022.
Перевіривши наведені у касаційній скарзі доводи, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що податкове повідомлення-рішення, з приводу правомірності якого виник спір, прийняті контролюючим органом на підставі акту камеральної перевірки від 02.10.2018 №516/28-10-50-14/38194448. Згідно з висновком, зробленим в акті перевірки, Товариство порушило терміни, визначені статтею 201 ПК України щодо реєстрації податкових накладних, складених у січні-травні 2017 року у Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму податку на додану вартість 21130396,58 грн.
На підставі акту перевірки контролюючим органом прийнято податкові повідомлення-рішення від 24.10.2018 №0001975014, яким на підставі пункту 120-1.2 статті 120-1 ПК України визначено штраф у розмірі 50% у сумі 10565198,29 грн та роз`яснено, що у разі відсутності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у строки, визначені пунктом 120-1.2 ПК України буде застосовано штраф.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 92 Конституції України визначено, що виключно законами України встановлюються, зокрема, система оподаткування, податки і збори.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
За змістом пункту 109.1 статті 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог; установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з пунктом 120-1.2 статті 120-1 ПК України відсутність реєстрації протягом граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою), що зазначена у податковому повідомленні-рішенні, складеному за результатами перевірки контролюючого органу, - тягне за собою накладення на платника податку штрафу в розмірі 50 відсотків суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зазначеної у такій податковій накладній та/або розрахунку коригування до податкової накладної або від суми податку на додану вартість, нарахованого за операцією з постачання товарів/послуг, якщо податкову накладну на таку операцію не складено. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття відповідного рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу.
Відсутність реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної, зазначених в абзаці першому цього пункту, після спливу 10 календарних днів, наступних за днем отримання платником податку податкового повідомлення-рішення, - тягне за собою накладення на платника податку штрафу в розмірі 50 відсотків суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та/або розрахунку коригування до податкової накладної або від суми податку на додану вартість, нарахованого за операцією з постачання товарів/послуг, якщо податкову накладну на таку операцію не складено.