ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 826/1937/17
адміністративне провадження № К/9901/506/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І. В.,
суддів - Шишова О. О., Яковенка М. М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 липня 2020 року (головуючий суддя: Літвінова А.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2020 року (колегія суддів: Лічевецький І.О., Оксененко О.М., Мельничук В.П.) у справі №826/1937/17 за позовом Дочірнього підприємства Фірма "Екотехніка-М" до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення в частині, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
У лютому 2017 року Дочірнє підприємство Фірма "Екотехніка-М" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, в якому просило суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 25 січня 2017 року №0000401402 у частині донарахування зобов`язання з податку на додану вартість і штрафних санкцій, нарахованих за операціями з Приватним підприємством "ОРІМ" в розмірі 354 616,25 грн в тому числі 283 693,00 грн ПДВ та 70 923,25 грн штрафних санкцій.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 липня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2020 року, адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві від 25 січня 2017 року №0000401402 в частині донарахування зобов`язання з податку на додану вартість в розмірі 283 693,00 грн та застосованих штрафних санкцій в розмірі 70 923,25 грн.
Стягнуто на користь Дочірнього підприємства Фірма "Екотехніка-М" (03151, місто Київ, проспект Повітрофлотський, будинок 84а, код ЄДРПОУ 24363204) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 5319,24 грн (п`ять тисяч триста дев`ятнадцять гривень 24 копійки) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, будинок 33/19, код ЄДРПОУ 43141267).
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і апеляційний суд, виходив з того, що первинна документація оформлена належним чином, містить відомості, які послуги (постачання товару) надавалися всі рядки заповнені належним чином, що в свою чергу свідчить про здійснення господарських взаємовідносинах в межах їх господарської діяльності, є реальними, відповідають дійсному економічному змісту та підтверджуються необхідними первинними документами, що є свідченням добросовісності позивача при здійсненні вказаних операцій. На думку суду, досліджені судом первинні документи розкривають зміст господарських операцій, підтверджують рух активів позивача, зміни у власному капіталі підприємства та отримання ним реального результату в процесі господарської діяльності з контрагентом. Суд урахував, що чинне законодавство не ставить умову виникнення податкових зобов`язань платника у залежність від стану податкового обліку його контрагентів, фактичного знаходження їх за місцем реєстрації, наявності чи відсутності основних фондів. Судом взято до уваги, що на час вирішення даного спору вироки щодо посадових осіб Приватного підприємства "ОРІМ" не приймались, відтак існування порушених кримінальних проваджень не може свідчити про безтоварність укладених правочинів між позивачем та вказаними суб`єктами господарювання.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що Головним управлінням Державної фіскальної служби у місті Києві проведена документальна планова виїзна перевірка Дочірнього підприємства Фірма "Екотехніка-М" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01жовтня 2014 року по 30 вересня 2016 року.
За результатами перевірки складено акт від 11 січня 2017 року № 9/26-15-14-02-03/24363204 (далі по тексту - акт перевірки).
Проведеною перевіркою встановлено допущення позивачем порушень норм податкового законодавства, а саме:
- пункту 185.1 статті 185, пункту 188.1 статті 188, пунктів 198.1, 198.3, 198.6 статті 198 Податкового кодексу України, внаслідок чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 285 661,00 грн, у тому числі по періодах: за жовтень 2014 року на суму 93 662,00 грн, за листопад 2014 року на 71 398,00 грн, за грудень 2014 року на суму 32 574,00 грн, за лютий 2015 року на суму 26 846,00 грн та за березень 2015 року на суму 61 181,00 грн.
На підставі висновків зазначеного акта перевірки Головним управлінням Державної фіскальної служби у місті Києві 25 січня 2017 року прийнято податкове повідомлення-рішення №0000401402, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на загальну суму 357 078,00 грн, у тому числі за основним платежем 285 661,00 грн та штрафні (фінансові) санкції на суму 71 417,00 грн. Головним управлінням Державної фіскальної служби у місті Києві проведена документальна планова виїзна перевірка Дочірнього підприємства Фірма "Екотехніка-М" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01жовтня 2014 року по 30 вересня 2016 року.
За результатами перевірки складено акт від 11 січня 2017 року № 9/26-15-14-02-03/24363204 (далі по тексту - акт перевірки).
Проведеною перевіркою встановлено допущення позивачем порушень норм податкового законодавства, а саме:
- пункту 185.1 статті 185, пункту 188.1 статті 188, пунктів 198.1, 198.3, 198.6 статті 198 Податкового кодексу України, внаслідок чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 285 661,00 грн, в тому числі по періодах: за жовтень 2014 року на суму 93 662,00 грн, за листопад 2014 року на 71 398,00 грн, за грудень 2014 року на суму 32 574,00 грн, за лютий 2015 року на суму 26 846,00 грн та за березень 2015 року на суму 61 181,00 грн.
На підставі висновків зазначеного акта перевірки Головним управлінням Державної фіскальної служби у місті Києві 25 січня 2017 року прийнято податкове повідомлення - рішення №0000401402, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на загальну суму 357 078,00 грн, у тому числі за основним платежем 285 661,00 грн та штрафні (фінансові) санкції на суму 71 417,00 грн.
Судом також установлено, що висновки податкового органу щодо заниження зобов`язання з завищення податкового кредиту обґрунтовано не підтвердженням існування у контрагента позивача можливості виконати свої зобов`язання за правочинами укладеними з позивачем в силу відсутності необхідних засобів для здійснення господарської діяльності, а також, оскільки слідчим відділом Головного управління Служби безпеки України у місті Києві та Київській області здійснюється досудове розслідування кримінального провадження № 22012000000000061, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених частиною третьою статті 28, частиною другою статті 205, частиною другою статті 200 Кримінального кодексу України стосовно Приватного підприємства "ОРІМ".
Як убачається з матеріалів справи між позивачем та Приватним підприємством "ОРІМ" 01 вересня 2014 року укладено договір № 178 про надання маркетингових послуг, відповідно до умов якого підприємство зобов`язалось надати позивачу послуги види, обсяги та строки яких визначаються у додатку №1 (таблиця №1) до даного договору, що є невід`ємною частиною цього договору.
Крім того, між позивачем та Приватним підприємством "ОРІМ" 01 січня 2015 року укладено договір №178 про надання маркетингових послуг, відповідно до умов якого підприємство зобов`язалось надати позивачу послуги види, обсяги та строки яких визначаються у додатку №1 (таблиця №1) до даного договору, що є невід`ємною частиною цього договору.
Указані договори за своїм змістом є типовими, а тому не потребують окремого дослідження.
Відповідно до змісту додатку № 1 до вказаних договорів, копії яких наявні в матеріалах справи, Приватне підприємство "ОРІМ" зобов`язувалось надати позивачу наступні послуги:
- визначення об`ємів продаж в торгових точках в кількісному вираженні, приймаючих участь у дослідженні в звітний період;
- визначення об`ємів продаж в торгових точках в грошовому вираженні, приймаючих участь у дослідженні в звітний період;
- визначення залишків продукції в магазинах, приймаючих участь у дослідженні в звітний період;
- визначення відносної динаміки продажу продукції постачальника в торговій мережі;
- визначення середніх продаж продукції постачальника через одну торгову точку;
- надання інформації по кожній окремій торговій точці (код, найменування магазина, адреса, розмір торгової площі, кількість кас, робочі дні та години, дату відкриття, всі зміни пов`язані із відкриттям та закриттям магазину);
- проведення кількісного маркетингового дослідження в формі польового анкетування (закриті та відкриті питання);
- проведення телефонного опитування респондентів;
- проведення моніторингу по визначенню кількості товарних позицій в розрізі торгових точок;
- опрацювання результатів маркетингового дослідження та надання звіту;
- проведення фокус-груп;
- надання інформації відносно роздрібних цін в роздрібних торгових точках;
- дослідження відношення споживачів до видів реклами різних товарних груп.
Крім того, згідно із змістом додатку № 1 до договору від 01 січня 2015 року Приватне підприємство "ОРІМ" окрім перелічених вище, надавались наступні послуги:
- вивчення факторів вибору торгової точки для придбання різних товарних груп;
- вивчення відношення споживачів до назв торгових марок;
- вивчення відношення споживачів до упаковки товарів;
- оn-Line опитування споживачів на основі розробленої анкети з фіксованою кількістю питань;
- CAPI опитування споживачів на основі розробленої анкети з фіксованою кількістю питань.
Стосовно взаємовідносин позивача з Приватним підприємством "ОРІМ" у рамках договору №178 від 01 вересня 2014 року, із наданих позивачем доказів убачається наступне.
01 вересня 2014 року між сторонами договору укладено додаток до договору № 3, яким установлено, що загальна вартість послуг з проведення кількісного маркетингового дослідження в формі польового анкетування (закриті питання) становить 120 000,00 грн, строк по виконанню послуги, по даному додатку - вересень 2014 року.
01 жовтня 2014 року між сторонами договору укладено додаток до договору № б/н, яким установлено, що загальна вартість послуг з проведення фокус-груп, проведення телефонного опитування респондентів, визначення відносної динаміки продажу продукції постачальника в торговій мережі, визначення залишків продукції в магазинах, приймаючих участь у дослідженні в звітний період та визначення об`ємів продаж в торгових точках в грошовому вираженні, приймаючих участь у дослідженні в звітний період становить 561 970,00 грн, строк по виконанню послуги, по даному додатку - жовтень 2014 року.
На підтвердження надання вказаних послуг позивачем надано копію акта здачі-приймання робіт № 002394 від 31 жовтня 2014 року.
01 листопада 2014 року між сторонами договору укладено додаток до договору № б/н, яким установлено, що загальна вартість послуг з проведення фокус-груп, визначення відносної динаміки продажу продукції постачальника в торговій мережі, визначення залишків продукції в магазинах, приймаючих участь у дослідженні в звітний період та визначення об`ємів продаж в торгових точках в грошовому вираженні, приймаючих участь у дослідженні в звітний період становить 426 170,00 грн, строк по виконанню послуги, по даному додатку - листопад 2014 року.
На підтвердження надання вказаних послуг позивачем надано копію акта здачі-приймання робіт № 005408 від 30 листопада 2014 року.
01 грудня 2014 року між сторонами договору укладено додаток до договору № б/н, яким встановлено, що загальна вартість послуг з проведення кількісного маркетингового дослідження в формі польового анкетування (відкриті питання), визначення відносної динаміки продажу продукції постачальника в торговій мережі, визначення залишків продукції в магазинах, приймаючих участь у дослідженні в звітний період та визначення об`ємів продаж в торгових точках в грошовому вираженні, приймаючих участь у дослідженні в звітний період становить 185 860,00 грн, строк по виконанню послуги, по даному додатку - грудень 2014 року.
На підтвердження надання вказаних послуг позивачем надано копію акта здачі-приймання робіт № 008439 від 31 грудня 2014 року.
01 лютого 2015 року між сторонами договору укладено додаток № б/н до договору № 178 від 01 січня 2015 року, яким встановлено, що загальна вартість послуг з проведення телефонного опитування респондентів, визначення відносної динаміки продажу продукції постачальника в торговій мережі, визначення залишків продукції в магазинах, приймаючих участь у дослідженні в звітний період та визначення об`ємів продаж в торгових точках в грошовому та в кількісному вираженні, приймаючих участь у дослідженні в звітний період становить 161 070,00 грн, строк по виконанню послуги, по даному додатку - грудень 2014 року.
На підтвердження надання вказаних послуг позивачем надано копію акта здачі-приймання робіт № 028046 від 28 лютого 2015 року.
01 березня 2015 року між сторонами договору укладено додаток № б/н до договору № 178 від 01 січня 2015 року, яким встановлено, що загальна вартість послуг з проведення кількісного маркетингового дослідження в формі польового анкетування (відкриті питання), опрацювання результатів маркетингового дослідження та надання звіту, визначення відносної динаміки продажу продукції постачальника в торговій мережі, визначення залишків продукції в магазинах, приймаючих участь у дослідженні в звітний період та визначення об`ємів продаж в торгових точках в кількісному вираженні, приймаючих участь у дослідженні в звітний період становить 317 000,00 грн, строк по виконанню послуги, по даному додатку - березень 2015 року.
На підтвердження надання вказаних послуг позивачем надано копію акта здачі-приймання робіт № 039050 від 31 березня 2015 року.
01 березня 2015 року між сторонами договору укладено додаток № б/н до договору №178 від 01 січня 2015 року, яким встановлено, що загальна вартість послуг з оn-Line опитування споживачів на основі розробленої анкети з фіксованою кількістю питань, визначення відносної динаміки продажу продукції постачальника в торговій мережі, визначення залишків продукції в магазинах, приймаючих участь у дослідженні в звітний період та визначення об`ємів продаж в торгових точках в кількісному вираженні, приймаючих участь у дослідженні в звітний період становить 50 080,00 грн, строк по виконанню послуги, по даному додатку - березень 2015 року.
На підтвердження надання вказаних послуг позивачем надано копію акта здачі-приймання робіт № 039061 від 31 березня 2015 року.
Відповідно до наявної в матеріалах справи копії додаткової угоди від 31 березня 2015 року до договору №178 від 01 січня 2015 року, сторонами розірвано вказаний договір.
На виконання умов указаних договорів Приватним підприємством "ОРІМ" складено на адресу позивача наступні податкові накладні: № 529 від 31 жовтня 2014 року на загальну суму 561 970,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 93 661,67 грн, №111 від 30 листопада 2014 року на загальну суму 426 170,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 71 028,33 грн, № 1470 від 30 грудня 2014 року на загальну суму 141 260,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 23543,33 грн, № 1882 від 31 грудня 2014 року на загальну суму 44 600,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 7 433,33 грн, №435 від 09 лютого 2015 року на загальну суму 26 800,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 4 466,67 грн, №476 від 10 лютого 2015 року на загальну суму 33 490,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 5 581,67 грн, № 589 від 16 лютого 2015 року на загальну суму 6 650,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 1 108,33 грн, № 762 від 24 лютого 2015 року на загальну суму 6 670,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 1 111,67 грн, №1285 від 28 лютого 2015 року на загальну суму 87 460,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 14 576,67 грн, №1353 від 04 березня 2015 року на загальну суму 20 460,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 3410,00 грн, №1376 від 06 березня 2015 року на загальну суму 79 560,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 13 260,00 грн, №1353 від 04 березня 2015 року на загальну суму 20 460,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 3410,00 грн, №1525 від 19 березня 2015 року на загальну суму 66 160,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 11 026,67 грн, №1765 від 31 березня 2015 року на загальну суму 150 820,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 25 136,67 грн, №2140 від 31 березня 2015 року на загальну суму 50 080,00 грн в тому числі податок на додану вартість на суму 5 346,67 грн.
Також позивачем до матеріалів справи додано копії рахунків-фактури, платіжних доручень, виписки по особовому рахунку та оборотно-сальдових відомостей (Т.1, а.с. 99-149).
Крім того, з метою доведення настання реальних наслідків за правочинами укладеними з Приватним підприємством "ОРІМ" позивачем до матеріалів справи додано копії наказів по підприємству про організацію маркетингових заходів, а також копії звіт складених Приватним підприємством "ОРІМ" на виконання умов договорів укладених з позивачем.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
Головне управління ДПС, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Відповідач зазначає, що судом апеляційної інстанції при ухваленні постанови у справ не були враховані висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 08.08.2018 у справі №2а-7067/11/1370, від 06.05.2020 у справі №640/4687/19 у подібних правовідносинах.
Указує на неправильне застосування судами попередніх інстанцій п. 185.1 ст. 185, п. 188.1 ст. 188, пп. 198.1, 198.3, 198.6 ст. 198 ПК України. Скаржник указує на відсутність реального характеру здійснених господарських операцій і підтвердження їх належними первинними документами.