1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 806/1290/16

касаційне провадження № К/9901/45390/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,

розглянув у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Закарпатської митниці ДФС на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 05.04.2017 (суддя Нагірняк М.Ф.) та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 22.06.2017 (головуючий суддя - Котік Т.С., судді - Моніч Б.С., Охрімчук І.Г.) у справі за позовом Державного підприємства "Словечанське лісове господарство" до Закарпатської обласної державної адміністрації, Закарпатської митниці ДФС України, третя особа - Житомирська митниця ДФС про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство "Словечанське лісове господарство" (далі у тексті - Підприємство, позивач) звернулося до суду з позовом до Закарпатської обласної державної адміністрації, Закарпатської митниці ДФС України (далі у тексті - Митниця, митний орган, відповідач), третя особа - Житомирська митниця ДФС, в якому просило: визнати протиправною бездіяльність Митниці щодо невиконання прийнятого рішення по спільній нараді від 15.06.2016, зобов`язати Митницю ініціювати розгляд питання щодо можливості зазначення Підприємством у товаросупровідних документах та митних деклараціях орієнтовної розрахункової ваги лісопродукції; визнати протиправним та скасувати розпорядження Закарпатської обласної державної адміністрації від 13.05.2016 №236 "Про митне оформлення експорту деревини паливної (код УКТ ЗЕД 4401) у Закарпатській області"; визнати противоправними дії Митниці по затримці з деревиною паливною (код УКТ ЗЕД 4401) Підприємства вагонів №66727538, №67852608, №67869982, №65296261, №67395525 на залізничній станції "Батьово" митного посту "Залізничний" Митниці; визнати протиправною бездіяльність Митниці по не здійсненню пропуску рухомого складу вагонів залізниці з товаром (код УКТ ЗЕД 4401) "Деревина паливна у вигляді колод, неокорена, порода - сосна, довжиною 2 м, діаметром 8-40 см", Підприємства на експорт за митними деклараціями №101110009/2016/001334, №101110009/2016/001320, №101110009/2016/001421, №101110009/2016/001409; зобов`язати Митницю здійснити митне оформлення пропуску рухомого складу залізниці з товаром (код УКТ ЗЕД 4401) "Деревина паливна у вигляді колод, неокорена, порода - сосна, довжиною 2 м, діаметром 8-40 см" Підприємства через митний пост на залізничній станції "Батьово" митного посту "Залізничний" Митниці за межі митної території України на експорт у вагонах: №66727538, №67852608 по митній декларації №101110009/2016/001334, №67869982 по митній декларації №101110009/2016/001320, №65296261 по митній декларації №101110009/2016/001421, №67395525 по митній декларації №101110009/2016/001409; стягнути солідарно з Житомирської митниці ДФС, Закарпатської обласної державної адміністрації та Закарпатської митниці ДФС на користь Підприємства у відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями та бездіяльністю відповідачів як суб`єктів владних повноважень 84 960, 00 грн.

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 05.04.2017, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду, позов задовольнити частково. Визнано протиправними дії Митниці по затримці вагонів №66727538, №67852608, №67869982, №65296261 і №67395525 з деревиною паливною Підприємства, визнано протиправною бездіяльність Митниці по не здійсненню пропуску рухомого складу вагонів залізниці №66727538, №67852608, №67869982, №65296261 і №67395525 з товаром "Деревина паливна у вигляді колод, неокорена, порода - сосна, довжиною 2м., діаметром 8-40см" (код УКТ ЗЕД 4401) Підприємства за митними деклараціями типу ЕК10АА від 12.05.2016 №101110009/2016/001334, від 11.05.2016 №101110009/2016/001320, від 19.05.2016 №101110009/2016/001421, від 18.05.2016 №101110009/2016/001409. В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суди виходили з того, що митним органом не доведено обставин щодо наявності правових підстав для нездійснення у встановлені строки митного оформлення лісопродукції, що слідувала у решті залізничних вагонів та не доведено обставин, що виявлені розбіжності у вазі лісопродукції. Суди дійшли висновку про протиправність дій Митниці, що призвели до порушення прав позивача.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, митний орган звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просив скасувати судові рішення попередніх інстанцій та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування вимог касаційної скарги Митниця посилається на не правильне застосування положень статті 249 Митного кодексу України (далі у тексті - МК України), статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (далі у тексті - КАС України). Скаржник зазначає, що судами не надано належну оцінку фактичним обставинам справи, що мали об`єктивний характер та які вказували на обґрунтованість і правомірність дій митного органу по забезпеченню митного контролю, зокрема, отримання Митницею інформації від правоохоронних органів, яка вказувала на можливі порушення при експорті лісової продукції, містила чіткі вказівки на необхідність проведення огляду із залученням спеціалістів, наявність експертних висновків про невідповідність фактичних даних розмірів і вартості товару зазначеним даним щодо товару у митних деклараціях, складання Митним органом протоколу про порушення митних правил та вилучення товару. Вважає, що судами невірно застосовано положення частини першої статті 199 МК України стосовно граничного строк перебування товарів, транспортних засобів комерційного призначення у пунктах пропуску, які стосуються товарів, митне оформлення яких здійснюється безпосередньо у пунктах пропуску та не стосуються спірного по даній справі товару, митне оформлення якого відбулось у внутрішній митниці.

Позивач процесуальним правом подання заперечень на касаційну скаргу не скористався, що не перешкоджає касаційному розгляду справи.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 11.07.2017 відкрив провадження за касаційною скаргою Митниці та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

Законом України "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" від 02.06.2016 №1401-VIII, який набрав чинності з 30.09.2016, статтею 125 Конституції України викладено в редакції, згідно з якою Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України.

Згідно з пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 №1402-VІІІ, який набрав чинності з 30.09.2016, з дня початку роботи Верховного Суду у складі, визначеному цим Законом, Верховний Суд України, Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищий господарський суд України, Вищий адміністративний суд України припиняють свою діяльність та ліквідуються у встановленому законом порядку.

Відповідно до пункту 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 №№1402-VІІІ, який набрав чинності з 30.09.2016, постановою Пленуму Верховного Суду від 30.11.2017 №2 "Про визначення дня початку роботи Верховного Суду" днем початку роботи Верховного Суду визначено 15.12.2017.

Законом України від 03.10.2017 №2147- VІІІ, який набрав чинності з 15.12.2017, Кодекс адміністративного судочинства (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Перехідних положень КАС України (у редакції Закону України від 03.10.2017 №2147- VІІІ, який набрав чинності з 15.12.2017) касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 21.11.2022 закінчив підготовку справи до касаційного розгляду, визнав за можливе проведення касаційного розгляду справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами і призначив справу до розгляду в порядку письмового провадження з 22.11.2022

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.

Як установлено судами попередніх інстанцій, митний орган в особі митного посту "Залізничний" залізничної станції "Батьово" з 19.05.2016 не пропускав через митний кордон з метою необхідності проведення митного огляду вагони №66727538, №67852608, №67869982, з 20.05.2016 вагон №65296261, з 23.05.2016 вагон №67395525 із продукцією "Деревина паливна", що належать Підприємству.

Підприємством у залізничних вагонах №66727538, №67852608, №67869982, №65296261 і №67395525 відповідно до досліджених судом митних деклараціях типу ЕК10АА від 12.05.2016 №101110009/2016/001334, від 11.05.2016 №101110009/2016/001320, від 19.05.2016 №101110009/2016/001421, від 18.05.2016 №101110009/2016/001409 для переміщення через митний кордон була задекларована "Деревина паливна у вигляді колод, неокорена, порода - сосна, довжиною 2м., діаметром 8-40 см".

Митний огляд вагонів здійснювався на підставі звернень Управління Служби Безпеки України у Закарпатській області від 27.04.2016, листа ДФС від 14.01.2016 та розпорядження Закарпатської обласної державної адміністрації від 13.05.2016 №236 щодо ризиків недостовірного декларування товару "лісоматеріали".

У листі ДФС від 14.01.2016 та розпорядженні Закарпатської обласної державної адміністрації від 13.05.2016 №236 недостовірне декларування лісоматеріалів зумовлені ризиками вивезення необробленої деревини під виглядом деревини паливної.

Відповідно до постанови Житомирського апеляційного адміністративного суду від 28.03.2017 в адміністративній справі №806/1411/16 визнано протиправним розпорядження Закарпатської обласної державної адміністрації 13.05.2016 №236 "Про митне оформлення експорту деревини паливної (код УКТ ЗЕД 4401) у Закарпатській області".

Надаючи оцінку правомірності діям митного органу, Верховний Суд виходить із такого.

За змістом частин першої та другої статті 1 МК України законодавство України з питань державної митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів. Відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються цим Кодексом, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування.

Відповідно до пункту 24 частини першої статті 4 МК України митний контроль - це сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.

Пунктом 23 частини першої зазначеної статті визначено, що митне оформлення - це виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.

За приписами частини першої статті 318 МК України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.

Відповідно до частини першої статті 199 МК України граничний строк перебування товарів, транспортних засобів комерційного призначення у пунктах пропуску через державний кордон України не може перевищувати 30 днів, а для автомобільного транспорту - п`ять днів з моменту прибуття у пункт пропуску через державний кордон України для здійснення митних процедур.

Як визначено статті 218 МК України строки здійснення митних формальностей щодо залізничного рухомого складу визначаються керівником органу доходів і зборів за погодженням з іншими контролюючими органами та адміністрацією залізниці, а в пункті пропуску (пункті контролю) через державний кордон України - крім того, з керівником відповідного органу охорони державного кордону України.

Розвантажувальні, навантажувальні, перевантажувальні та інші операції, необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, проводяться підприємствами залізниці за рахунок власників товарів або уповноважених ними осіб.

Згідно з положеннями статті 248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.

Засвідчення органом доходів і зборів прийняття товарів, транспортних засобів комерційного призначення та документів на них до митного оформлення здійснюється шляхом проставляння відбитків відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товарно-супровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.

Стаття 249 МК України передбачає, що декларанти або уповноважені ними особи можуть бути присутніми під час митного оформлення товарів, які пред`являються ними для такого оформлення.

Як встановлено частиною першою статті 255 МК України митне оформлення завершується протягом чотирьох робочих годин з моменту пред`явлення органу доходів і зборів товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (якщо згідно з цим Кодексом товари, транспортні засоби комерційного призначення підлягають пред`явленню), подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та всіх необхідних документів і відомостей, передбачених статтями 257, 335 цього Кодексу.

Згідно з частиною третьою статті 318 МК України митний контроль передбачає виконання мінімуму митних формальностей для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи.

Відповідно до статті 320 МК України форми та обсяги контролю, достатнього для забезпечення додержання законодавства з питань державної митної справи та міжнародних договорів України при митному оформленні, обираються митницями (митними постами) на підставі результатів застосування системи управління ризиками.

Частиною першою статті 335 МК України передбачено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають органу доходів і зборів в паперовій або електронній формі такі документи та відомості: 4) при перевезенні залізничним транспортом: а) транспортні (перевізні) документи; б) передатну відомість на залізничний рухомий склад; в) документ, що засвідчує наявність припасів (за наявності припасів); г) визначений актами Всесвітнього поштового союзу документ, що супроводжує міжнародні поштові відправлення (за їх наявності); ґ) комерційні документи (за наявності їх у перевізника) на товари, що перевозяться.


................
Перейти до повного тексту