ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 826/9899/16
касаційні провадження № К/9901/31106/18 К/9901/31104/18, К/9901/31105/18, К/9901/31108/18, К/9901/31110/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,
розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційні скарги Прилуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області, Дрогобицької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області, Долинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, Державної податкової інспекції у місті Полтаві Головного управління ДФС у Полтавській області, Охтирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Сумській області на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.10.2016 (суддя - Арсірій Р.О.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2017 (головуючий суддя - Твердохліб В.А., судді - Костюк Л.О., Троян Н.М.) у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" до Дрогобицької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області, Долинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, Надвірнянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, Охтирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Сумській області, Державної податкової інспекції у м. Полтаві Головного управління ДФС у Полтавській області, Прилуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
УСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" звернулось до суду із позовом до Дрогобицької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області (далі - Дрогобицька ОДПІ), Долинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області (далі - Долинська ОДПІ), Надвірнянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області (далі - Надвірнянська ОДПІ), Охтирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Сумській області (далі - Охтирська ОДПІ), Державної податкової інспекції у м. Полтаві Головного управління ДФС у Полтавській області (далі ДПІ у м. Полтаві), Прилуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області (далі - Прилуцька ОДПІ) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 24.02.2016 №0000172201, від 23.12.2015 №0005251500, від 24.12.2015 №0006352200, від 03.03.2016 №0000022200, від 18.12.2015 №0000942201, від 09.03.2016 №0001452301, від 30.11.2015 №0001192201/397.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.10.2016, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2017, позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення від 24.02.2016 №0000172201, від 23.12.2015 №0005251500, від 24.12.2015 №0006352200, від 03.03.2016 №0000022200, від 18.12.2015 №0000942201, від 09.03.2016 №0001452301, від 30.11.2015 №0001192201/397.
Задовольняючи позовні вимоги суди виходили з того, що позивач правомірно виправив допущену ним помилку при визначенні та декларуванні збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності за період із серпня по грудень 2014 року, оскільки Податковим кодексом України (далі - ПК України) не встановлювався порядок визначення середньої митної вартості імпортованого природного газу для цілей оподаткування збором.
Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Прилуцька ОДПІ, Дрогобицька ОДПІ, Долинська ОДПІ, ДПІ у м. Полтаві, Охтирська ОДПІ подали до Вищого адміністративного суду України касаційні скарги, в яких просили скасувати судові рішення першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
В обґрунтування своїх вимог відповідачі зазначають, що судами попередніх інстанцій були неправильно застосовані норми матеріального права, зокрема, підпункту 9.1.18 пункту 9.1 статті 9, підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, пункту 23.1 статті 23, статті 36, пункту 315.1 статті 315, підпункту "в" пункту 317.2 статті 317 ПК України та порушені норми процесуального права, зокрема, статей 2, 11, 63, 71, 91, частини 3 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Скаржники у касаційних скаргах посилаються на вимоги статей 314-317 ПК України (в редакції, що діяла до 01.01.2015), якими було визначено всі обов`язкові елементи збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності і позивач не мав права зменшувати такі податкові зобов`язання уточнюючими розрахунками. Вважають, що Товариством також допущено несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів із затримкою до 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання за жовтень 2014 року. Зауважують, що судами не надано належної оцінки фактам, які були виявлені під час податкових перевірок структурних підрозділів Товариства.
Вищий адміністративний суд України ухвалами від 01.03.2017, від 07.03.2017, від 13.03.2017, від 07.04.2017 та від 02.06.2017 відкрив касаційні провадження за касаційними скаргами та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
У запереченнях на касаційні скарги, позивач, посилаючись на законність та обґрунтованість судових рішень першої та апеляційної інстанцій, просить залишити їх без змін, а касаційні скарги відповідачів без задоволення.
Згідно з частиною третьою статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 16.11.2022 прийняв касаційні скарги відповідачів до провадження та призначив справу до касаційного розгляду у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін на 17.11.2022.
Верховний Суд, переглянувши судові рішення першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій установлено, що відповідачами проведено планові виїзні документальні перевірки структурних підрозділів Товариства як самостійних платників збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, за результатами яких контролюючими органами виявлено порушення податкового законодавства.
Зокрема, Дрогобицькою ОДПІ проведено планову виїзну перевірку НГВУ "Бориславнафтогаз" ПАТ "Укрнафта", за результатами якої складено акт від 30.11.2015 №810/22-01/00136544, в якому зазначено, що внаслідок подання уточнюючих розрахунків за період з серпня по грудень 2014 року виникло заниження зобов`язання зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ у сумі 644413,60 грн, у тому числі: за серпень 2014 року в сумі 94299,66 грн, за вересень 2014 року в сумі 67656,19 грн, за жовтень 2014 року в сумі 75863,13 грн, за листопад 2014 року у сумі 192453,44 грн, за грудень 2014 року у сумі 214141,18 грн.
На підставі зазначеного акта перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 24.02.2016 №0000172201, яким НГВУ "Бориславнафтогаз" ПАТ "Укрнафта" визначено податкові зобов`язання у розмірі 644413,60 грн, штрафні санкції у сумі 161103,4 грн.
Долинською ОДПІ проведено документальну планову виїзну перевірку НГВУ "Долинанафтогаз" ПАТ "Укрнафта", за результатами якої складено акт від 09.12.2015 №2246/09-05-22/00136490, яким встановлено, що позивач внаслідок уточнення податкових зобов`язань із збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності за серпень-грудень 2014 року занизив сплату відповідного збору в сумі 4703493 грн, у тому числі: за серпень 2014 року в сумі 782027 грн, вересень 2014 року - 266766 грн, жовтень 2014 року - 302312 грн, листопад 2014 року - 1625680 грн, грудень 2014 року - 1726708 грн.
На підставі акту перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 23.12.2015 №0005251500, яким НГВУ "Долинанафтогаз" ПАТ "Укрнафта" визначено суму грошового зобов`язання за основним платежем у розмірі 4703492,72 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у сумі 1175873,20 грн.
Надвірнянською ОДПІ проведено планову виїзну документальну перевірку НГВУ "Надвірнанафтогаз" ПАТ "Укрнафта", за результатами якої складено акт перевірки від 08.12.2015 №383/22-00136515, зі змісту якого вбачається, що при поданні уточнюючих податкових декларації зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності за серпень-грудень 2014 року НГВУ "Надвірнанафтогаз" ПАТ "Укрнафта", чим порушено вимоги підпункту "в" пункту 317.2 статті 317 ПК України щодо діючого тарифу, пункт 315.1 статті 315 ПК України щодо об`єкта оподаткування, пункту 23.1 статті 23 ПК України щодо бази оподаткування по вказаному виду збору та занижено суму податкового зобов`язання за серпень-грудень 2014 року на суму в розмірі 5684289,95 грн.
Актом перевірки встановлено два порушення при декларуванні позивачем та сплаті за серпень-грудень 2014 року податкових зобов`язань з цільової надбавки, а саме: - заниження податкового зобов`язання, у зв`язку із чим контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 24.12.2015 №0006352200, яким визначено зобов`язання за основним платежем у сумі 5684289,95 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 1421072,49 грн; друге - несвоєчасна сплата самостійно задекларованого зобов`язання з цільової надбавки за жовтень 2014 року; за виявленим фактом несвоєчасної сплати податкового зобов`язання за жовтень 2014 року, внаслідок чого контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення за формою "Ш" від 03.03.2016 №0000022200, яким визначено штраф у сумі 50500,04 грн.
Охтирською ОДПІ проведено документальну планову виїзну перевірку НГВУ "Охтирканафтогаз" ПАТ "Укрнафта", за результатами якої складено акт від 08.12.2015 року №142/18-11-22/05398533, в якому, зокрема зазначено, що перевіркою повноти нарахування збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності внаслідок подання уточнюючих розрахунків, встановлено його заниження у сумі 15845770,73 грн, в тому числі за серпень 2014 року в сумі 33131503,43 грн, вересень 2014 року в сумі 2812376,43 грн, жовтень 2014 року в сумі 3118225,80 грн, листопад 2014 року в сумі 3358275,64 грн, грудень 2014 року в сумі 3425389,43 грн.
На підставі зазначеного акта перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 18.12.2015 №0000942201, яким визначено зобов`язання за основним платежем у сумі 15845770,73 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у сумі 3961442,68 грн.
ДПІ у м. Полтаві проведено документальну планову виїзну перевірку НГВУ "Полтаванафтогаз" ПАТ "Укрнафта", за результатами якої складено акт від 17.11.2015 №2603/16-01-22-02-09/22525915, в якому зазначено, що платником податків внаслідок подання уточнюючих розрахунків, занижено збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності в сумі 3423263 грн, у тому числі за серпень 2014 року на 453929,75 грн, за вересень 2014 року на 504351,67 грн, за жовтень 2014 року на 639286,42 грн, за листопад 2014 року на 787572,09 грн, за грудень 2014 року на 1038122,87 грн.
Згідно акта перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.12.2015 №0001452301, яким визначено зобов`язання за основним платежем у сумі 3423262,80 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 855815,70 грн.
Податкове повідомлення-рішення від 03.12.2015 №0001452301 скасовано Головним управлінням ДФС у Полтавській області рішенням про результати розгляду скарги від 22.02.2016 №658/10/16-31-10-04-11 в частині 164110,69 грн у зв`язку з чим було прийнято податкове повідомлення-рішення від 09.03.2016 №0001452301, яким визначено зобов`язання за основним платежем у сумі 3291974,25 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 822993,56 грн.
Прилуцькою ОДПІ проведено документальну планову виїзну перевірку НГВУ "Чернігівнафтогаз" ПАТ "Укрнафта", за результатами якої складено акт від 16.11.2015 №491/22-00136573, яким встановлено заниження позивачем збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності за 2014 рік в сумі 4 879 659,18 грн, у тому числі за серпень 2014 року на 894 558,67 грн, за вересень 2014 року на 904729,16 грн, за жовтень 2014 року на 760666,58 грн, за листопад 2014 року на 1087888,98 грн, за грудень 2014 року на 1231815,79 грн.
За результатами акта перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 30.11.2015 №0001192201/397, яким визначено зобов`язання за основним платежем у сумі 4 879 659,18 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у сумі 1219914,8 грн.
Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачами оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, Верховний Суд виходить із такого.
Положеннями частини другої статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Статтею 92 Конституції України визначено, що виключно законами України встановлюються, зокрема, система оподаткування, податки і збори.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Податковим кодексом України та законами з питань митної справи.
Пунктом 23.2 статті 23 ПК України передбачено, що база оподаткування і порядок її визначення встановлюються Податковим кодексом України для кожного податку окремо.
За приписами пункту 29.1 статті 29 ПК України обчислення суми податку здійснюється шляхом множення бази оподаткування на ставку податку із/без застосуванням відповідних коефіцієнтів.
Відповідно до пункту 7.1 статті 7 ПК України під час встановлення податку обов`язково визначаються такі елементи: платники податку; об`єкт оподаткування; база оподаткування; ставка податку; порядок обчислення податку; податковий період; строк та порядок сплати податку; строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку.
Згідно з пунктом 7.4 статті 7 ПК України елементи податку, визначені в пункті 7.1 цієї статті, підстави для надання податкових пільг та порядок їх застосування визначаються виключно цим Кодексом.