1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 814/1/18

адміністративне провадження № К/9901/12536/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Хохуляка В.В.,

суддів: Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЮЗ Д" до Головного управління Державної фіскальної служби у Миколаївській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 01.08.2018 (суддя - Гордієнко Т.О.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.03.2019 (головуючий суддя - Бойко А.В., судді: Осіпов Ю.В., Шевчук О.А.) у справі №814/1/18.

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "СОЮЗ Д" (далі - ТОВ "СОЮЗ Д") звернулось до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Миколаївській області (далі - ГУ ДФС у Миколаївській області) від 30.11.2017 № 00044431402, № 00044421402.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 01.08.2018 позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 30.11.2017 № 00044421402. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 30.11.2017 № 00044431402 частково на суму податкового зобов`язання у розмірі 92767,14 грн. та штрафних санкцій на суму 15811,78 грн. У задоволенні позовних вимог щодо скасування податкового повідомлення-рішення від 30.11.2017 № 00044431402 на суму податкового зобов`язання у розмірі 619164,86 грн. та штрафних санкцій на суму 144979,22 грн. відмовлено.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.03.2019 рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 01.08.2018 скасовано, прийняти нову постанову, якою позов ТОВ "СОЮЗ - Д" задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Миколаївській області №00044421402 від 30.11.2017. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Миколаївській області №00044431402 від 30.11.2017 в частині збільшення ТОВ "СОЮЗ - Д" суми грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток в розмірі 851 264 грн. ( в т.ч. за податковим зобов`язанням - 694 765 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 156 499 грн.). В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Миколаївській області оскаржило їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 01.08.2018, постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.03.2019 в частині задоволення позову та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.

В обґрунтування своїх доводів ГУ ДФС у Миколаївській області зазначає, що судами не враховано, що фактично господарські правовідносини позивача з його контрагентами не спричинили змін майнового стану позивача, що є визначальною умовою для підтвердження реальності господарських операцій. Судами не взято до уваги, що позивачем не надано документів, які підтверджують передачу інформації за результатами наданих послуг (відповідні звіти, плани) та не зазначено, хто здійснює контроль за якістю наданих послуг і доказів того, як саме зібрана інформація використовується у господарській діяльності з метою отримання прибутку, що є головною умовою для врахування правомірності витрат на проведення маркетингових послуг, а також не спростовано доводи відповідача щодо фактичної неможливості надання фізичними особами-підприємцями спірних послуг, оскільки враховуючи відсутність фізичних осіб-підприємців за КВЕД таких видів діяльності як маркетинг та мерчендайзинг, трудового персоналу, свідчить про неможливість виконання договірних зобов`язань в задекларованих обсягах. Стосовно формування даних податкового обліку за наслідками придбанням маркетингових та мерчандайзингових послуг у ТОВ "Суматра ЛТД", ТОВ "Стиль Д", ТОВ "Лидер -Трейд", ТОВ "ВЕЛС ТРЕЙД", ТОВ "КАПРІ-АЛЬФА", ТОВ "РУШ", ТОВ "ОМЕГА", ТОВ "ТД ІМПЕРІЯ РА", ТОВ "ФУДМЕРЕЖА", ТОВ "ГРУПА РІТЕЙЛУ Україна", ТОВ "ГСН", ТОВ "Вінницька дистриб`юційна компанія", ТОВ "Слобожанка ТОРГ", ТОВ "Форвард-СВ" зазначає, що такі послуги надавалися цими юридичними особами, які придбали товар у позивача для оптимізації продажу у власній торговій мережі, а такі товари вже не належали ТОВ "СОЮЗ Д".

Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.

Крім того, Головним управлінням Державної податкової служби у Миколаївській області заявлено клопотання про заміну відповідача правонаступником, яке згідно із статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України підлягає задоволенню.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, контролюючим органом проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ "СОЮЗ - Д" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 28.07.2014 по 30.06.2017, в тому числі з питання своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість за період з 01.09.2014 по 30.06.2017, валютного та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, за період з 28.07.2014 по 30.06.2017, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 28.07.2014 по 30.06.2017.

За результатами проведеної перевірки складено акт від 01.11.2017 №1423/14-29-14-02/39318974, в якому відображено висновки про порушення позивачем:

пунктів 44.1, п.44.2 статті 44, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, підпункту 138.3. пункту 138.3 статті 138 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на прибуток на загальну суму 711 932 грн.;

пунктів 198.1, 198.3,198.6 статті 198, пунктів 200.1, 200.2 статті 200, пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на додану вартість в періоді, що перевірявся, в загальній сумі 454 261 грн.

Вказані в акті перевірки порушення обґрунтовані безпідставним віднесенням до складу витрат витрат, пов`язаних з придбанням маркетингових та мерчендайзингових послуг у ФОП " ОСОБА_1",ФОП " ОСОБА_2", ФОП " ОСОБА_3", ФОП " ОСОБА_4", ФОП " ОСОБА_5", ФОП " ОСОБА_6", ФОП " ОСОБА_7", ФОП " ОСОБА_8", з огляду на те, що з наданих позивачем документів неможливо ідентифікувати, які саме послуги надавалися (маркетингові та мерчандайзингові), неможливо визначити окремо в кожному місці, які саме наданні послуги та визначити період їх виконання (дата та час), особу, що надавала послуги, також у переважній більшості додатках до актів надання послуг не зазначено вартості одного часу робіт, загальної вартості. Підприємством не доведено необхідність затрат людино-годин, які зазначено в додатках до актів, а зважаючи на те, що у вказаних ФОП відсутні трудові ресурси, факт надання послуг є не підтвердженим. Умови укладених договорів з фізичними особами-підприємцями є ідентичними; переважна більшість контрагентів, з якими укладені договори на надання маркетингових та мерчандайзингових послуг в м.Миколаєві та в м.Херсоні, перебувають на обліку в інших регіонах країни (Запорізька ОДПІ ГУ ДФС, Костянтинівська ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області, ДПІ у Деснянському районі ГУ ДФС у м.Києві, ДПІ у м.Рівне ГУ ДФС у Рівненській області, ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області, Луцька ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області), не звітують до податкових органів за місцем обліку у перевіряємому періоді або подають звітність в прочерками, не декларують чисельність працюючих так як мають незначну чисельність працівників для здійснення господарської діяльності.

Враховуючи наведене, ГУ ДФС у Миколаївській області дійшла висновку, що господарські операції ТОВ "СОЮЗ - Д" з ФОП " ОСОБА_1",ФОП " ОСОБА_2", ФОП " ОСОБА_3", ФОП " ОСОБА_4", ФОП " ОСОБА_5", ФОП " ОСОБА_6", ФОП " ОСОБА_7", ФОП " ОСОБА_8" не несуть реальний характер настання події в даний момент часу та реальність здійснення господарської діяльності. В ході перевірки не встановлено взаємозв`язку між понесеними витратами на збут продукції (маркетингові та мерчандайзингові послуги) та вплив цих витрат на розмір отриманого доходу, не встановлено факту здійснення таких витрат в межах господарської діяльності платника.

Стосовно витрат, пов`язаних з придбанням маркетингових та мерчандайзингових послуг у ТОВ "Суматра ЛТД", ТОВ "Стиль Д", ТОВ "Лидер -Трейд", ТОВ "ВЕЛС ТРЕЙД", ТОВ "КАПРІ-АЛЬФА", ТОВ "РУШ", ТОВ "ОМЕГА", ТОВ "ТД ІМПЕРІЯ РА", ТОВ "ФУДМЕРЕЖА", ТОВ "ГРУПА РІТЕЙЛУ Україна", ТОВ "ГСН", ТОВ "Вінницька дистриб`юційна компанія", ТОВ "Слобожанка ТОРГ", ТОВ "Форвард-СВ", в акті перевірки відображено висновки про те, що зазначені виконавці маркетингових та інших послуг являються у перевіряємому періоду для ТОВ "СОЮЗ - Д" покупцями.

У зв`язку з цим, контролюючий орган дійшов висновку, що отримання ТОВ "СОЮЗ - Д" маркетингових та інших послуг стосовно товарів, які відсутні на балансі підприємства та на які вже у нього відсутнє право власності, є економічно необґрунтованим та, відповідно, не доводить зв`язок даних витрат з діяльністю підприємства.

Також, в акті перевірки зафіксовано, що протягом перевіряємого періоду ТОВ "СОЮЗ - Д" неправомірно нараховано амортизаційні відрахування на основні засоби, які не використовуються у господарській діяльності платника податку, а також зменшено економічні вигоди підприємства за рахунок надання в оренду основних засобів вартістю нижче нарахованої суми амортизації на загальну суму 95 372 грн.

На підставі названого акту перевірки відповідачем 30.11.2017 прийнято податкові повідомлення-рішення №00044431402, згідно з яким ТОВ "СОЮЗ Д" збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток в розмірі 872 723 грн. (в т.ч. за основним платежем 711 932 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) в сумі 160 791 грн.) та №00044421402, згідно з яким ТОВ "СОЮЗ Д" збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість в розмірі 567 826 грн. (в т.ч. за основним платежем 454 261 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) в сумі 113 565 грн.).

Задовольняючи частково позов суд першої інстанції виходив з того, що наданими документами (договорами, актами, поясненнями) підтверджено, що витрати, які позивач сформував за наслідками надання послуг контрагентами ФОП " ОСОБА_1",ФОП " ОСОБА_2", ФОП " ОСОБА_3", ФОП " ОСОБА_4", ФОП " ОСОБА_5", ФОП " ОСОБА_6", ФОП " ОСОБА_7", ФОП " ОСОБА_8" є правомірними, тому позов в частині донарахування податку на прибуток по цих контрагентах належить задовольнити.

Стосовно витрат та податкового кредиту позивача, який сформовано за наслідками договорів про надання послуг з одночасним укладанням договору поставки, за умовами якого право власності на цей товар переходить до контрагентів ТОВ "Суматра ЛТД", ТОВ "Стиль Д", ТОВ "Лидер -Трейд", ТОВ "ВЕЛС ТРЕЙД", ТОВ "КАПРІ-АЛЬФА", ТОВ "РУШ", ТОВ "ОМЕГА", ТОВ "ТД ІМПЕРІЯ РА", ТОВ "ФУДМЕРЕЖА", ТОВ "ГРУПА РІТЕЙЛУ Україна", ТОВ "ГСН", ТОВ "Вінницька дистриб`юційна компанія", ТОВ "Слобожанка ТОРГ", ТОВ "Форвард-СВ", то суд першої інстанції визнав обґрунтованою позицію податкового органу стосовно того, що контрагенти позивача надають йому маркетингові послуги на товари, які вже не належать позивачу. Маркетингові послуги є економічно недоцільними та не вбачається їх подальше використання в господарській діяльності підприємства з метою отримання прибутку.

Також, суд першої інстанції дійшов висновку, що за 2017 рік витрати на амортизацію автомобілів ГАЗ-33-202-757 є правомірними, оскільки відповідачем не доведено суду, що автомобілі ГАЗ не призначені для використання в господарській діяльності платника податку.

Суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови про часткове задоволення позову погодився з судом першої інстанції про правомірність віднесення ТОВ "СОЮЗ - Д" до складу витрат на збут понесених товариством витрат по придбанню маркетингових послуг у ФОП " ОСОБА_1", ФОП " ОСОБА_2", ФОП " ОСОБА_3", ФОП " ОСОБА_4", ФОП " ОСОБА_5", ФОП " ОСОБА_6", ФОП " ОСОБА_7", ФОП " ОСОБА_8".

Надаючи правову оцінку висновкам суду першої інстанції стосовно неправомірності віднесення до складу витрат та податкового кредиту позивача сум, які сформовано за наслідками договорів про надання послуг з контрагентами ТОВ "Суматра ЛТД", ТОВ "Стиль Д", ТОВ "Лидер -Трейд", ТОВ "ВЕЛС ТРЕЙД", ТОВ "КАПРІ-АЛЬФА", ТОВ "РУШ", ТОВ "ОМЕГА", ТОВ "ТД ІМПЕРІЯ РА", ТОВ "ФУДМЕРЕЖА", ТОВ "ГРУПА РІТЕЙЛУ Україна", ТОВ "ГСН", ТОВ "Вінницька дистриб`юційна компанія", ТОВ "Слобожанка ТОРГ", ТОВ "Форвард-СВ" колегія суддів апеляційної інстанції виходила з того, що надані позивачем первинні документи містять опис господарських операцій, усі необхідні реквізити, підписані уповноваженими особами, тобто повністю відповідають вимогам пунктів 201.1 та 201.7 статті 201 Податкового кодексу України та, відповідно, підтверджують фактичне виконання фінансово-господарських операцій, а тому в розумінні статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", є первинними документами, що спростовує висновок відповідача щодо відсутності реального надання послуг. Суд врахував доводи ТОВ "СОЮЗ - Д", що спірні маркетингові послуги фактично спрямовані на забезпечення ефективного збуту товарів позивача серед споживачів, що і обумовлює господарський характер цих послуг для позивача, які, в свою чергу, мають економічний ефект, як при фактичному продажу товару, так і самі по собі, незалежно від такого результату, який не охоплюється предметом договору надання послуг.

Також колегія суддів визнала обґрунтованими доводи ГУ ДФС у Миколаївській області про неправомірність нарахування ТОВ "СОЮЗ - Д" амортизаційних відрахувань на основні засоби, які не використовуються у господарській діяльності платника податку, а також зменшено економічні вигоди підприємства за рахунок надання в оренду основних засобів вартістю нижче нарахованої суми амортизації за загальну суму 95372 грн.

Надаючи оцінку обставинам у справі, Верховний Суд виходить з неповного з`ясування судами попередніх інстанції усіх обставин справи з огляду на наступне.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Аналіз цієї норми дає підстави вважати, що первинний документ згідно з цим визначенням містить дві обов`язкові ознаки: він має містити відомості про господарську операцію і підтверджувати її реальне (фактичне) здійснення.

Згідно із частинами першою та другою статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що господарська діяльність - це діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема, за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона має спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Здійснення господарської операції і власне її результат підлягають відображенню в бухгалтерському обліку.

Так, пунктом 138.2 статті 138 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що витрати, які враховуються для визначення об`єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.


................
Перейти до повного тексту