ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 1.380.2019.007004
адміністративне провадження № К/9901/6174/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІА-ГРУП ПЛЮС" до Галицької митниці Держмитслужби про визнання протиправними і скасування рішень про коригування митної вартості товарів, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Галицької митниці Держмитслужби на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2020 року (прийняте у складі головуючого судді Гулика А.Г.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2020 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Пліша М.А., суддів Гінди О.М., Ніколіна В.В.)
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІА-ГРУП ПЛЮС" (далі-позивач, товариство) звернулось в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Галицька митниця Держмитслужби ( далі-відповідач, митний орган), в якому просило визнати протиправними і скасувати рішення відповідача про коригування митної вартості товарів№UA209000/2019/205197/2 від 12.10.2019, №UA209000/2019/201604/2 від 15.10.2019, №UA209000/2019/201616/2 від 16.10.2019, №UA209000/2019/201661/2 від 24.10.2019, №UA209000/2019/201677/2 від 28.10.2019, №UA209000/2019/201692/2 від 30.10.2019, №UA209000/2019/201693/2 від 30.10.2019, №UA209000/2019/201731/2 від 06.11.2019, №UA209000/2019/201733/2 від 07.11.2019, №UA209000/2019/201739/2 від 08.11.2019, №UA209000/2019/201766/2 від 13.11.2019, №UA209000/2019/201767/2 від 13.11.2019, №UA209000/2019/201780/2 від 18.11.2019, №UA209000/2019/201804/2 від 19.11.2019, №UA209000/2019/201805/2 від 20.11.2019, №UA209000/2019/201820/2 від 23.11.2019, №UA209000/2019/201819/2 від 23.11.2019, №UA209000/2019/201830/2 від 25.11.2019, №UA209000/2019/201831/2 від 25.11.2019.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги Товариство послалось на те, що відповідач при коригуванні митної вартості товару взяв за основу митні декларації, однак протиправно не зазначив пояснень щодо зроблених коригувань на обсяг партії ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, умов поставки, комерційних умов тощо. Посилання відповідача на неподання додаткових документів є необґрунтованими, оскільки встановлені у частинах третій та четвертій статті 53 Митного кодексу України підстави для вимоги про їх надання відсутні. Крім цього, ненадання таких документів не могло вплинути на правильність визначення позивачем митної вартості товарів за основним методом, яка підтверджується раніше наданими для митного оформлення документами. Посилання відповідача на недоліки у заповненні граф CMR, які не містять числових значень не впливає на вартісне значення заявленої декларантом митної вартості товарів, яка підтверджується також й іншими поданими документами. Необґрунтованими є й посилання відповідача на те, що у рахунку-фактурі відсутні відомості про строки розрахунків, оскільки згідно з умовами контракту покупець здійснює платежі згідно з рахунком-фактурою виставленої продавцем за кожну поставлену партію товару. Тобто, оплата здійснюється по факту поставок кількох партій товарів на основі кількох інвойсів. До того ж, відповідач не врахував, що за умовами поставки DAP витрати на транспортування включені у вартість товару, тому такі посилання не стосуються числових значень заявленої митної вартості товарів. У митних деклараціях, сертифікатах дезінфекції, сертифікатах якості вказано на ступень зношеності товару у 25%, а тому посилання відповідача на відсутність такої інформації є необґрунтованими. Відповідач у кожному оскарженому рішенні вказав про проведення консультацій з декларантом, однак такі не проводились.
ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2020 року, позовні вимоги задоволено.
3.1. Визнано протиправними та скасовано рішення Львівської митниці ДФС про коригування митної вартості товарів: №UA209000/2019/205197/2 від 12.10.2019, №UA209000/2019/201604/2 від 15.10.2019, №UA209000/2019/201616/2 від 16.10.2019, №UA209000/2019/201661/2 від 24.10.2019, №UA209000/2019/201677/2 від 28.10.2019, №UA209000/2019/201692/2 від 30.10.2019, №UA209000/2019/201693/2 від 30.10.2019, №UA209000/2019/201731/2 від 06.11.2019, №UA209000/2019/201733/2 від 07.11.2019, №UA209000/2019/201739/2 від 08.11.2019, №UA209000/2019/201766/2 від 13.11.2019, №UA209000/2019/201767/2 від 13.11.2019, №UA209000/2019/201780/2 від 18.11.2019, №UA209000/2019/201804/2 від 19.11.2019, №UA209000/2019/201805/2 від 20.11.2019, №UA209000/2019/201820/2 від 23.11.2019, №UA209000/2019/201819/2 від 23.11.2019, №UA209000/2019/201830/2 від 25.11.2019, №UA209000/2019/201831/2 від 25.11.2019. Також було вирішенопитання щодо розподілу сдових виртат зі сплати судового збору.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанції виходили з того, що заявлена ТзОВ "ДІА-ГРУП ПЛЮС" митна вартість імпортованих товарів відповідає розміру, зазначеному у митних деклараціях. Матеріали справи свідчать про те, що позивачем під час проходження процедури митного оформлення товарів надано до митного органу документально підтверджені дані про ціну договору. Ці дані містилися у документах, поданих за переліком, передбаченим частинами першою, другою, третьою статті 54 МК України. Вказане зумовлює висновок суду про подання позивачем до митного органу повного пакету документів на підтвердження повноти і достовірності заявленої митної вартості імпортованих товарів за основним методом, натомість відповідач не підтвердив належними доказами наявність у поданих позивачем документах розбіжностей, ознак підробки або відсутність всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товару, чи відомостей щодо ціни, що фактично сплачена або підлягає сплаті за цей товар, правильність визначення митної вартості позивачем за основним методом відповідач не спростував, наявність належних підстав для коригування митної вартості відповідач не довів.
ІІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
5. 24 лютого 2021 року податковий орган не погодившись з рішенням суду першої та апеляційної інстанцій подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права щодо задоволення позовних вимог, просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2020 року року у справі та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
5.1. Касаційна скарга обґрунтована тим, що всі подані декларантом митні декларації некоректно заповнені. При цьому, відповідач указав, що суди не взяли до уваги, що в платіжних дорученнях на купівлю валюти у графі "призначення платежу" містять лише посилання на контракт, складені у євро, тоді як інвойси продавцем виставляються в доларах США, а тому не можуть бути ідентифіковані з якою-небудь партією/партіями товару та засвідчити вартість товару. Крім цього, всі платежі, здійснені покупцем оцінюваних товарів продавцю, позивач не підтвердив, а тому основний метод визначення митної вартості товару не підлягав застосуванню. У сукупності всі перелічені фактори вказують на наявність розбіжностей у поданих до митного оформлення документах та відсутність всіх відомостей щодо обставин купівлі-продажу товару. За наведених підстав митницею відповідно до ст.54 прийнято рішення відмовити у митному оформленні товарів, у зв`язку з неподанням декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій - четвертій статті 53 МКУ. Крім того, скаржник указав, що позиція Верховного Суду в постанові від 29 січня 2019 року у справі №815/6827/17 стосовно наявності у митного органу права, а також необхідності витребування додаткових документів у декларанта, що зумовлює необхідність відступити від вказаного висновку Суду.
5.2. З огляду на зміст касаційної скарги, підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржником зазначено неправильне застосування судами норм матеріального права у випадку, передбаченому пунктом 2 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України - якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні.
6. Ухвалою Верховного Суду від 09 березня 2021 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
7. Письмового відзиву на вказану касаційну скаргу від позивача до Верховного Суду не надходило, що не перешкоджає розгляду справи.
8. 23 березня 2021 року справа №1.380.2019.007004 надійшла на адресу Верховного Суду.
IV. Установлені судами фактичні обставини справи
9. Суди попередніх інстанцій установили, Згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТзОВ "ДІА-ГРУП ПЛЮС" є юридичною особою, ідентифікаційний код 41555043 (а.с.235 Т.1).
10. ТзОВ "ДІА-ГРУП ПЛЮС" як покупцем та нерезидентом PROFIT TRADE GROUP S.R.O. як продавцем було укладено контракт від 01.08.2018 №01/08-2018 (далі - контракт) (а.с.10-12 Т.1).
11. Відповідно до пункту 4.1 контракту, одиниця виміру товару - кілограми, ціна та якість товару вказується в рахунок-фактурі (інвойсі). Загальна сума контракту визначається шляхом складання вартості всіх партій товару, за якими хоча б одна із сторін виконала свої зобов`язання, за весь період дії цього контракту.
12. Пунктом 4.2 контракту визначено, що сторони домовились, що валютою ціни платежів контракту є долар США.
13. Відповідно до додатку №2 до контракту від 04.09.2018 пункт 4.4. викладено в новій редакції, а саме валюта платежу може не відповідати валюті ціни. Перерахунок валюти ціни у валюту платежу здійснюється по курсу НБУ на дату перерахування іноземної валюти (а.с.16 Т.1).
14. У пункті 5.2 контракту зазначено, що покупець здійснює платежі згідно з рахунком-фактурою, виставленою продавцем за кожну поставлену партію товару.
15. З метою митного оформлення придбаних партій товарів (одяг вживаний, текстильні вироби вживані, взуття вживане) за контрактом від 01.08.2018 № 01/08-2018, позивач подав до митного поста "Північний" Львівської митниці ДФС наступні митні декларації:№ UA209140/2019/190914 від 11.10.2019,№ UA209140/2019/191527 від 15.10.2019,№ UA209140/2019/192020 від 16.10.2019,№ UA209140/2019/19535474; від 24.10.2019,№ UА209140/2019/196343 від 28.10.2019,№ UA209140/2019/197229 від 30.10.2019,№ UA209140/2019/197230 від 30.10.2019,№ UA209140/2019/199755 від 06.11.2019, №/2019/200245 від 07.11.2019,№ UA209140/2019/200664 від 08.11.2019,№ UА209140;209140/2019/202108 від 13.11.2019,№ UA209140/2019/202109 від 13.11.2019,№ UA209140/2019/203547 від 18.11.2019,№ UA209140/2019/204149 від 19.11.2019,№ UA209140/2019/204578 від 20.11.2019,№ UA209140/2019/206104 від 23.11.2019,№ UА209140/2019/203904 від 18.11.2019,№ UA209140/2019/206321 від 25 11.2019, № UA209140/2019/206323 від 25.11.2019.
16. У вказаних митних деклараціях позивач визначив митну вартість товару за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції).
17. Для підтвердження заявленої митної вартості товару позивач подав до митного органу: рахунки-фактури (інвойси), автотранспортні накладні, зовнішньоекономічний договір (контракт) з додатками до нього, висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, митні декларації країни відправлення.
18. Відповідач розглянув подані митні декларації разом з доданими документами та прийняв оскаржувані рішення про коригування митної вартості товару, у яких вказав, що джерелом інформації для коригування митної вартості слугували: МД UA209140/2019/151651 від 18.06.2019, МД UA209140/2019/196020 від 25.10.2019, МД UA209140/2019/201753 від 12.11.2019, МД UA209180/2019/74595 від 11.11.2019 та скоригував митну вартість товарів із заявлених позивачем 1,20 (одяг вживаний несортований, текстильні вироби вживані несортовані) (сортовані 1,32), 1,22 (взуття вживане) доларів США за кілограм товару до 1,4401 доларів США за кілограм товару.
19. Не погоджуючись із рішеннями про коригування митної вартості товарів, позивач надав гарантії відповідно до положень розділу X Митного кодексу України та оформив товари, щодо яких прийнято оскаржені рішення, за наступними митними деклараціями: №UА209140/2019/191213 від 12.10.2019, № UA209140/2019/191812 від 15.10.2019, №UA209140/2019/192359 від 16.10.2019, № UA209140/2019/195511 від 24.10.2019, №UA209140/2019/196692 від 28.10.2019, № UA209140/2019/197461 від 30.10.2019, №UA209140/2019/197462 від 30.10.2019, № UA209140/2019/199972 від 06.11.2019, №UA209140/2019/200386 від 07.11.2019, № UA209140/2019/200872 від 08.11.2019, №UA209140/2019/202365 від 13.11.2019, № UA209140/2019/202366 від 13.11.2019, №UA209140/2019/203839 від 18.11.2019, № UA209140/2019/204522 від 19.11.2019, №UA209140/2019/204762 від 20.11.2019, № UA209140/2019/206152 від 23.11.2019, №UA209140/2019/206121 від 23.11.2019, № UA209140/2019/206622 від 25.11.2019, №UA209140/2019/206623 від 25.11.2019.
20. Позивач не погодившись з рішення про коригування митної вартості товарів та карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
V. Позиція Верховного Суду
21. Перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі встановлених ними фактичних обставин справи, колегія суддів КАС ВС виходить з наступного.
22. Так, відносини з приводу митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, справляння митних платежів регулюються положеннями Митного кодексу України, Податкового кодексу України та інших законів України з питань оподаткування.
23. Відповідно до ч.1 ст.246 МК України, метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
24. Частиною 1 статті 248 МК України передбачено, що митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
25. Відповідно до частин першої, другої статті 257 МК України, декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи. Електронне декларування здійснюється з використанням електронної митної декларації, засвідченої електронним цифровим підписом, та інших електронних документів або їх реквізитів у встановлених законом випадках, а також електронних (сканованих) копій паперових документів, засвідчених електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.
26. Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (ч.6 ст.257 МК України).
27. Крім цього, частиною третьою статті 318 МК України встановлено, що митний контроль має передбачати виконання органами доходів і зборів мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи.
28. Митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари (стаття 49 МК України).
29. Стаття 51 МК України регулює питання визначення митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України. Згідно з частиною першою цієї статті, митна вартість товарів, які переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу.
30. Згідно з частиною другою статі 51 МК України, митна вартість товарів, що ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, визначається відповідно до глави 9 цього Кодексу.
31. Заявлення митної вартості товарів здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товарів у порядку, встановленому розділом VІІІ цього Кодексу та цією главою. Декларант або уповноважена ним особа, які заявляють митну вартість товару, зобов`язані: 1) заявляти митну вартість, визначену ними самостійно, у тому числі за результатами консультацій з органом доходів і зборів; 2) подавати органу доходів і зборів достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню; 3) нести всі додаткові витрати, пов`язані з коригуванням митної вартості або наданням органу доходів і зборів додаткової інформації (ст.52 МК України).