ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 804/1410/16
адміністративне провадження № К/9901/35868/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Приватного підприємства "Мехбудтранс"
на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.09.2016 (суддя Гончарова І.А.) та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.01.2018 (колегія у складі суддів Юрко І.В., Чабаненко С.В., Чумака С. Ю.)
у справі №804/1410/16
за позовом Приватного підприємства "Мехбудтранс"
до Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області,
за участю третьої особи - Криворізької міської ради,
про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. 12.03.2016 Приватне підприємство "Мехбудтранс" звернулось до суду з позовом до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області, третя особа: Криворізька міська рада, в якому (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог) просило:
- визнати протиправним рішення виконуючого обов`язки начальника Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області Д. Гончара, оформленого листом № 34 404-99.16-2381/2-16 від 26.01.2016 "Стосовно надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку", про повідомлення Позивача, що для обчислення плати за землю у 2016 році вартість 1 кв.м., з урахуванням економіко-планувальної зони міста Кривого Рогу та функціонального призначення земельної ділянки складає 2205,39 грн;
- зобов`язати виконуючого обов`язки начальника Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області Д. Гончара оформити Приватному підприємству "Мехбудтранс" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Ландау, 21а, площею 1,8100 га.
2. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.09.2016, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.01.2018, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
3. 12.03.2018 позивач подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції, передати справу на новий розгляд.
4. Ухвалою Верховного Суду від 26.04.2018 відкрито касаційне провадження у справі.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ПП "Мехбудтранс" згідно Державного акту на право постійного користування землею серії І-ДП №003853 від 10.10.2001, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 537, має у постійному користуванні земельну ділянку площею 18100,00 кв.м., розташовану по вул. Ландау, 21а у м. Кривому Розі.
6. 22.01.2016 ПП "Мехбудтранс" звернулось до Центру надання адміністративних послуг "Муніципальний центр послуг м. Кривого Рогу" із заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, надавши Державний акт на право постійного користування землею, а також експлікацію земель, користувачем яких є позивач ПП "Мехбудтранс".
7. Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області листом №34-404-99.16-2381/2-16 від 26.01.2016 повідомило позивача, що земельна ділянка не внесена в базу даних Державного земельного кадастру. Тому відсутні технічні можливості програмного забезпечення "Норматив +" на підготовку витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку. Для обчислення плати за землю у 2016 році та з метою недопущення втрат міського бюджету управління надає інформацію про вартість 1 кв.м. земельної ділянки, з урахуванням економіко-планувальної зони міста Кривого Рогу та функціонального призначення земельної ділянки, яка складає 2205,39 грн. Також в листі зазначено, що державна реєстрація земельних ділянок, відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
8. Позивач не погодився з такими діями відповідача та оскаржив їх до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
9. На думку позивача, відповідач надав необґрунтовану вартість 1 кв. м. земельної ділянки у сумі 2205,39 грн. Це має наслідком застосування неправильної нормативної грошової оцінки землі при визначені податку плати за землю комунальної власності. На підставі визначених позивачем даних за формулою 7 Методики, нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки складає: Цн = ((54,12 х 6%) / 3%) х 2,5 х 1,2 х 3.26 х 0,58 = 613,98 грн.
Таким чином, відповідач порушив методику, на яку він посилається у листі № 34404-99.16-2381/2-16 від 26.01.2016, що свідчить про протиправність його дій.
10. Відповідач проти позову заперечував. Зазначив, що інформація про земельну ділянку позивача за даними Автоматизованої системи Державного земельного кадастру відсутня, тобто земельна ділянка площею 1.81 га, яка перебуває у користуванні ПП "Мехбудтранс" на підставі Державного акту на право постійного користування землею, як об`єкт цивільних прав не сформована. Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав, визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (ч. 1,4 ст. 79-1 Земельного кодексу України). Однак, відповідно до п. 2 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України №3613-VI "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номеру. У разі, якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесенні до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що відповідач, керуючись чинним законодавством, в межах своїх повноважень, за допомогою програмного забезпечення "Норматив +" лише видає витяги із затвердженої та обов`язкової для застосування технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, затвердженої Рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року, та не має впливу на значення застосованих програмним забезпеченням коефіцієнтів та, як наслідок, на її розмір.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
12. Позивач у касаційній скарзі покликається на те, що суди попередніх інстанцій дійшли неправомірного висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на те, що відповідач не здійснив перевірку відповідності наданого йому електронного документа "Норматив +" з наявними даними, які містяться у Рішенні Криворізької міської ради від 24.06.2015 №3728, чим порушив ч. 13 ст. 21 Закону України "Про державний земельний кадастр".
Суди попередніх інстанцій безпідставно за допомогою програмного забезпечення "Норматив +" визначили коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки у розмірі Кф-2,5, що відповідає землі комерційного використання та коефіцієнт К (і) - 1,7898 індексації нормативної грошової оцінки.
13. 24.05.2018 надійшов відзив, в якому третя особа покликається на правомірність оскаржуваних рішень з огляду на те, що управління Держземагенства не здійснює розрахунок нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки із застосуванням значень факторів, а лише формує витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за допомогою електронної програми.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та заперечень на неї і дійшов висновку про відмову в задоволенні касаційної скарги.
15. Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
16. Спірним у справі є правомірність (протиправність) дій відповідача щодо ненадання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку та повідомлення позивача про обчислення плати за землю у 2016 році, виходячи з вартості 1 кв.м. з урахуванням економіко-планувальної зони міста Кривого Рогу та функціонального призначення земельної ділянки в розмірі 2205,39 грн.
17. Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру установлює Закон України від 07.07.2011 № 3613-VI "Про державний земельний кадастр" (далі - Закон № 3613-VI).
18. Відповідно до ст.1 Закону № 3613-VI Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; а державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
19. Частиною 1 ст. 15 Закону №3613-VI встановлено, що до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.
20. Земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер (ч. 1 ст. 16 Закону № 3613-VI).
21. Відповідно до п.1 ст. 21 Закону №3613-VI відомості до Державного земельного кадастру вносяться:
- на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні;
- на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками;
- на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель;
- на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) - у разі виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).
22. За приписами ч. 4 ст. 24 Закону № 3613-VI для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:
- заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;
- оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;
- документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.
- Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
23. Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини (ч. 5 ст. 24 Закону № 3613-VI).
24. Частинами 8-9 цієї статті встановлено, що на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки. При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.
25. Відповідно до ст. 25 Закону № 3613-VI документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Одним із видів документації із землеустрою є технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
26. Тобто державна реєстрація земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера можливе лише за наявності технічної документації на земельну ділянку.
27. Процедура та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, відповідно до п. 70 якого державний кадастровий реєстратор у момент надходження до нього заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, перевіряє: 1) повноваження особи, що звернулася за внесенням відповідних відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; 2) наявність повного пакета документів, необхідних для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; 3) розташування об`єкта Державного земельного кадастру на території дії його повноважень; 4) придатність електронного документа для проведення його перевірки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.