У Х В А Л А
18 листопада 2022 року
м. Київ
Справа № 990/139/22
Провадження № 11-132заі22
Суддя Великої Палати Верховного Суду Желєзний І. В. перевірив матеріали апеляційної скарги ОСОБА_1 на ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24 жовтня 2022 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Президента України Зеленського Володимира Олександровича, Верховної Ради України, Житомирської обласної державної адміністрації про визнання дії розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації та пункту рішення Європейського суду з прав людини, визнання протиправним розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації та зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
Як убачається із відомостей з Єдиного державного реєстру судових рішень (ухвала Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24 жовтня 2022 року у справі № 990/139/22), ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Президента України Зеленського В. О., Верховної Ради України, Житомирської обласної державної адміністрації, у якому просив:
- визнати дію розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації від 14 березня 2022 року № 139 та пункту 91 рішення Європейського суду з прав людини № 77703/01 щодо виходу Свято-Покровської громади м. Малин із рабства московського патріархату;
- визнати протиправним розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації від 11 березня 2004 року № 72, що блокує реєстрацію статуту релігійної парафії РПЦЗ м. Малин, яка збудувала храм на місці родинного будинку рабина-богослова Вайсблата (родича рабина Баал-Шев Това), голови Рабинського суду;
- зобов`язати Верховну Раду України прийняти закон щодо контролю Президентом України як гарантом Конституції України виконання присяги, даної народу України, всіма державними службовцями та поновити право правозахисників захищати інтереси громадян України в судах, як у Європейському суді з прав людини та Організації Об`єднаних Націй.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 24 жовтня 2022 року повернув позовну заяву ОСОБА_1 на підставі пункту 6 частини четвертої статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у зв`язку з тим, що позивачем порушено правила об`єднання позовних вимог.
Не погодившись із цією ухвалою, ОСОБА_1 звернувся з апеляційною скаргою до Великої Палати Верховного Суду.
Відповідно до частини третьої статті 292 КАС України Велика Палата Верховного Суду переглядає в апеляційному порядку судові рішення Верховного Суду, ухвалені ним як судом першої інстанції.
Перевіряючи апеляційну скаргу на відповідність вимогам процесуального закону, суд дійшов висновку про залишення її без руху з огляду на таке.
Згідно з положеннями частин першої - третьої статті 295 КАС України апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження ухвали суду - якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Як убачається із матеріалів апеляційної скарги та відомостей з Єдиного державного реєстру судових рішень, оскаржувану ухвалу Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду постановлено 24 жовтня 2022 року (оприлюднено в Єдиному державному реєстрі судових рішень 25 жовтня 2022 року), а апеляційну скаргу позивач подав 11 листопада 2022 року, тобто з пропуском строку на апеляційне оскарження.
В апеляційній скарзі скаржник просить поновити строк на апеляційне оскарження ухвали Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24 жовтня 2022 року у справі № 990/139/22, посилаючись на невчасне її отримання, введення воєнного стану та поширення коронавірусної хвороби (COVID-19).
Надаючи оцінку наведеним скаржником доводам, необхідно звернути увагу на те, що пропущений строк апеляційного оскарження може бути поновлений судом, якщо за результатами оцінки та перевірки наведених скаржником підстав пропуску такого строку суд дійде висновку про їх поважність.
Пунктом 8 частини другої статті 296 КАС України встановлено, що в апеляційній скарзі зазначається дата отримання копії судового рішення суду першої інстанції, що оскаржується.
Частиною четвертою статті 296 КАС України визначено, що до апеляційної скарги додаються докази, що підтверджують дату отримання копії оскаржуваного судового рішення суду першої інстанції, за наявності.
Всупереч зазначеним вимогам скаржник в апеляційній скарзі не вказав дати отримання копії оскаржуваного судового рішення та не навів фактичних даних щодо підтвердження такої дати.
Долучений скаржником до апеляційної скарги номер поштового відправлення 0102937197265 у сканованому вигляді не є достатнім доказом на підтвердження дати отримання оскаржуваної ухвали суду першої інстанції, оскільки не містить інформації щодо адресанта, адресата та вмісту відправлення. Такі дані також відсутні на вебсайті Акціонерного товариства "Укрпошта".
Наведене не дає змоги перевірити поважність / неповажність причин пропуску ОСОБА_1 строку на апеляційне оскарження ухвали Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24 жовтня 2022 року у цій справі.
При цьому належним доказом на підтвердження дати отримання оскаржуваної ухвали може бути копія поштового конверта з відтиском штемпеля відділення поштового зв`язку, в якому надійшло оскаржуване судове рішення, повідомлення про вручення поштового відправлення тощо.
Відповідно до Закону України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" затверджено відповідний Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, яким у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
У подальшому законами України від 15 березня 2022 року № 2119-ІХ, від 21 квітня 2022 року № 02212-ІХ, від 22 травня 2022 року № 2263-ІХ та від 17 серпня 2022 року № 2500-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" затверджено відповідні укази Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022, від 18 квітня 2022 року № 259/2022, від 17 травня 2022 року № 341/2022 та від 12 серпня 2022 року № 573/2022, якими строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року - строком на 30 діб, з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року - строком на 30 діб, з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року - строком на 90 діб та з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року - строком на 90 діб.
Згідно зі статтею 1 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" (далі - Закон № 389-VIII) воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.