ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 640/13545/20
адміністративне провадження № К/9901/45742/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді-доповідача: Мартинюк Н.М.,
суддів: Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №640/13545/20
за позовом Плешканівської сільської ради
до Кабінету Міністрів України,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Черкаська обласна рада, Гельмязівська сільська рада,
про визнання протиправним і скасування розпорядження,
за касаційною скаргою Кабінету Міністрів України
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 серпня 2021 року
(головуючий суддя: Пащенко К.С., судді: Чудак О.М., Шейко Т.І.)
і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2021 року
(головуючий суддя: Оксененко О.М., судді: Лічевецький І.О., Мельничук В.П.).
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У червні 2020 року Плешканівська сільська рада звернулась до суду з позовом до Кабінету Міністрів України, в якому просила:
- визнати протиправним і скасувати розпорядження Кабінету Міністрів України "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Черкаської області" від 6 травня 2020 року №541-р в частині включення до складу Гельмязівської територіальної громади Плешканівської, Підставківської, Коврайської, Безпальчівської територіальних громад і визнати таким, що втратило чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №253 "Про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Черкаської області" в частині Плешканівської об`єднаної територіальної громади.
В обґрунтування позовних вимог Плешканівська сільська рада зазначила, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №253 "Про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Черкаської області", а саме: пунктом 2 додатку до цього розпорядження, передбачена Плешканівська сільська рада, до складу якої включено Плешканівську, Підставківську, Коврайську, Безпальчівську територіальні громади.
До того ж, указаним розпорядженням Плешканівську сільську раду було внесено у Перспективний план як спроможну громаду, яка включає Плешканівську, Підставківську, Коврайську, Безпальчівську територіальні громади.
Позивач також звертає увагу, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2018 року №836-р "Про визнання спроможними об`єднаних територіальних громад", яке є чинним станом на дату звернення до суду з цим позовом, Плешканівська сільська рада визнана спроможною об`єднаною територіальною громадою.
Натомість, оскаржуваним розпорядженням Кабінету Міністрів України "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Черкаської області" від 6 травня 2020 року №541-р було визнано таким, що втратило чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №253 "Про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Черкаської області", а також включено Плешканівську, Підставківську, Коврайську, Безпальчівську територіальні громади до складу Гельмязівської територіальної громади.
Позивач наполягає, що оскаржуваним рішенням Кабінету Міністрів України було порушено принцип добровільності, прозорості та відкритості об`єднання територіальних громад, адже жодних консультацій з представниками Плешканівської об`єднаної територіальної громади не проводилось.
До того ж, зауважив, що Плешканівська об`єднана територіальна громада не надавала своєї згоди на об`єднання з Гельмязівською територіальною громадою, що не було враховано під час прийняття оскаржуваного рішення.
Позивач вважає, що оскаржуване розпорядження порушує його права, гарантовані Конституцією України і чинним законодавством.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 серпня 2021 року, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2021 року, позов задоволено частково:
визнано протиправним і скасовано розпорядження Кабінету Міністрів України "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Черкаської області" від 6 травня 2020 року №541-р в частині включення до складу Гельмязівської територіальної громади Плешканівської територіальної громади Золотоніського району Черкаської області.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи позов частково, суди попередніх інстанцій виходили з того, що статтями розділу ІІ Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 5 лютого 2015 року №157-VIII визначено умови та порядок добровільного об`єднання громадян, а також чітку послідовність дій, які нерозривно пов`язані між собою. Кожен наступний етап добровільного об`єднання громадян може бути розпочато виключно після закінчення попереднього.
На підставі аналізу положень указаного Закону у взаємозв`язку із Методикою формування спроможних територіальних громад, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року №214, суди дійшли висновку, що принципи добровільності, прозорості та відкритості об`єднання громадян забезпечуються, у тому числі, шляхом проведення консультацій із територіальними громадами під час розроблення проекту перспективного плану, про що оформлюється протокол.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Плешканівська сільська рада неодноразово зверталася до суб`єктів розробки перспективного плану із зауваженнями щодо збереження складу Плешканівської об`єднаної територіальної громади як адміністративно-територіальної одиниці з центром в селі Плешкані.
До того ж, Плешканівська сільська рада звернулася до Кабінету Міністрів України, Міністерства розвитку громад та територій, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Черкаської обласної державної адміністрації зі скаргою від 25 лютого 2020 року №109, в якій вказала, що у процесі розробки перспективного плану жодних консультацій з представниками територіальної громади не проводилось. У скарзі позивач просив при розгляді перспективного плану врахувати пропозиції уже утвореної громади, не ліквідовувати її та за необхідності укрупнити шляхом приєднання навколишніх сіл.
Дійсно, окружний суд встановив відсутність у матеріалах справи доказів того, що посадові особи Черкаської облдержадміністрації проводили консультації з уповноваженими представниками позивача.
Отже, суди попередніх інстанцій констатували, що у матеріалах справи відсутні будь-які належні та достатні докази на підтвердження залучення представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості Плешканівської сільської ради, а також проведення консультацій під час розробки перспективного плану формування територій громад Черкаської області. А отже, констатували відсутність доказів дотримання принципу добровільності, прозорості та відкритості об`єднання громадян.
Одночасно, вимогу щодо скасування пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 6 травня 2020 року №541-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Черкаської області" щодо визнання таким, що втратило чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №253 "Про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Черкаської області" в частині Плешканівської об`єднаної територіальної громади, за висновком судів, задовольняти не належить, оскільки такий спосіб захисту не призведе до ефективного відновлення порушених прав, водночас скасування рішення у цій частині може мати правові наслідки для Підставківської, Коврайської, Безпальчівської територіальних громад.
Не погоджуючись із судовими рішеннями судів попередніх інстанцій в частині задоволення позовних вимог, Кабінет Міністрів України звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на них.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзивів
У грудні 2021 року Кабінет Міністрів України подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 серпня 2021 року
і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2021 року скасувати, й ухвалити нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування касаційної скарги Кабінет Міністрів України зазначив, що суди попередніх інстанцій допустили порушення норм матеріального права (неправильне тлумачення закону та незастосування закону, який належало застосовувати) за відсутності висновку Верховного Суду щодо правозастосування статей 5-8, 11 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", статей 18-1, 25, 26, 38, 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а також пункту 6-1 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" у подібних правовідносинах.
Так, скаржник обґрунтовує, що затвердження Перспективного плану формування територій громад не належить до жодного етапу порядку добровільного об`єднання територіальних громад.
Скаржник зауважує, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку про неможливість затвердження Урядом перспективного плану формування територій громад за відсутності погодження позивачем запропонованої конфігурації спроможної територіальної громади.
В контексті цього питання скаржник звертає увагу, що консультації з представниками територіальних громад має проводити, в силу положень Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та Методики формування спроможних територіальних громад, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року №214, відповідна обласна державна адміністрація при розробці проекту перспективного плану. Кабінет Міністрів України, в свою чергу, суб`єктом проведення таких консультацій не є. Водночас, стадія схвалення Перспективного плану консультацій в силу положень законодавства не передбачає зворотне, на противагу доводам позивача.
Також, Кабінет Міністрів України наполягає, що у Плешканівської сільської ради відсутнє право на звернення до суду з цим позовом в силу положень статей 18-1, 25, 26, 38, 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", якими передбачено, що правом на звернення до суду з адміністративним позовом щодо оскарження акта Уряду наділений виконавчий комітет відповідної ради, тобто у цьому випадку - виконавчий комітет Плешканівської сільської ради, а не безпосередньо Плешканівська сільська рада як представницький орган.
До того ж, скаржник переконаний, що повноваження Плешканівської сільської ради є припиненими в силу пункту 6-1 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а саме у зв`язку із набуттям повноважень новообраною радою. Тож, правонаступником Плешканівської сільської ради є Гельмязівська сільська рада, яка надала суду пояснення по суті спору, зазначивши про безпідставність заявлених позовних вимог. Указане, на думку Кабінету Міністрів України, є процесуальною підставою для заміни сторони позивача, чого суди попередніх інстанцій не зробили.
Верховний Суд (у складі: головуючий суддя (судді-доповідача) Рибачук А.І., судді: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.) ухвалою від 13 грудня 2021 року відкрив касаційне провадження на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
Ухвалою від 11 липня 2022 року Суд задовольнив самовідвід колегії суддів у складі: головуючого судді (судді-доповідача) Рибачука А.І., суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю., з підстав неврахування спеціалізації при визначенні складу суду для розгляду цієї справи.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12 липня 2022 року визначено колегію суддів у складі: головуючого судді (судді-доповідача) Мартинюк Н.М., суддів: Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.
Ухвалою Верховного Суду від 16 листопада 2022 року (суддя Мартинюк Н.М.) справа була прийнята до провадження і призначена до розгляду в порядку письмового провадження.
Плешканівська сільська рада свого відзиву на касаційну скаргу не надала. Копію ухвали Суду про відкриття касаційного провадження отримала 6 січня 2022 року.
Треті особи також свого відзиву на касаційну скаргу не надали. Копію ухвали Суду про відкриття касаційного провадження Черкаська обласна рада і Гельмязівська сільська рада отримали 4 січня 2022 року.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 року №999 затверджено перспективний плану формування територій громад Черкаської області, відповідно до якого до Плешканівської територіальної громади входили Плешканівська, Коврайська, Підставківська та Беспальчівська територіальні громади.
Проте, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №253-р "Про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Черкаської області" внесено зміни до перспективного плану формування територій громад Черкаської області, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 року №999, виклавши його в редакції, що додається.
Так, пункт 2 перспективного плану формування територій громад Черкаської області містить перелік спроможних територіальних громад Черкаської області, до якого, зокрема, належить Плешканівська територіальна громада, що включає Плешканівську, Коврайську, Підставківську та Беспальчівську територіальні громади.
У подальшому, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 травня 2020 року №541-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Черкаської області" у пункті 1 відповідно до частини третьої статті 11 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" затверджено перспективний план формування територій громад Черкаської області.
Новий перспективний план передбачає утворення Гельмязівської територіальної громади з включенням до неї Гельмязівської, Безпальчівської (Драбівський район), Богданівської, Броварківської, Калениківської, Коврайської, Коврайської Другої, Підставківської, Плешканівської територіальних громад.
До того ж, пунктом 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 6 травня 2020 року №541-р визнано такими, що втратили чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається, зокрема, розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №253 "Про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Черкаської області".
Згідно із пояснювальною запискою до проекту розпорядження Кабінету Міністрів України "Про визначення адміністративних центрів та затвердження території територіальних громад Черкаській області" проектом акта пропонується визначити адміністративні центри та затвердити території територіальних громад Черкаської області на основі перспективного плану формування території громад Черкаської області з метою формування спроможних громад, здатних надавати населенню якісні послуги.
Пунктом 5 пояснювальної записки вказано, що проект акта не потребує проведення консультації із заінтересованими сторонами. Проект акта стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць, інтересів територіальних громад, місцевого та регіонального розвитку, у зв`язку з цим погоджено із зауваженнями, які враховано всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування "Всеукраїнська асоціація громад", із зауваженнями, які враховано частково "Асоціація міст України", Регламенту Кабінету Міністрів України "Українська асоціація районних та обласних рад".
Одночасно, згідно довідки про погодження проекту розпорядження Кабінету Міністрів України "Про визначення адміністративних центрів та затвердження території територіальних громад Черкаській області" до проекту акта висловлено зауваження (пропозиції), які враховано (враховано частково): Міністра фінансів України Марченко С.М., Голови Черкаської обласної державної адміністрації Боднар Р.М., Заступника Голови - Керівника Виконавчої дирекції Всеукраїнської асоціації громад Поєдинок М.С., Виконавчого директора Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України" Слобожан О.В., Голови Всеукраїнської асоціації об`єднаних територіальних громад Корінного О.О.
Відповідно до протоколу узгодження позицій, зауваження Всеукраїнської асоціації об`єднаних територіальних громад в частині збереження в перспективному плані створеної в 2018 році Плешканівської ОТГ в існуючих межах, або, за можливості, із приєднанням до неї сусідніх сільських рад, - не враховано. Вказано, що за результатами узгоджувальної наради враховано конфігурацію запропоновану облдержадміністрацією.
В свою чергу, Плешканівська сільська рада неодноразово зверталася до суб`єктів розробки перспективного плану із зауваженням щодо збереження складу Плешканівської об`єднаної територіальної громади як адміністративно-територіальної одиниці з центром в селі Плешкані.
Так, листами від 9 грудня 2019 року №604 та від 13 грудня 2019 року №612 на адресу Голови Черкаської облдержадміністрації позивачем було повідомлено про стан спроможності Плешканівської об`єднаної територіальної громади, запропоновано прийняти рішення про включення до складу робочої групи представників Плешканівської ОТГ, внести зміни до Перспективного плану, розробленого Черкаською ОДА, у частині виключення сіл сформованої та затвердженої ЦВК Плешканівської ОТГ.
На вказані звернення Департаментом регіонального розвитку Черкаської обласної державної адміністрації надано відповідь листом від 9 січня 2020 року №02/03-04-01-10/7919/01/01-26, згідно якої під час засідання робочої групи облдержадміністрацією листом від 12 грудня 2019 року №01/01-07/6989/01/01-07 подано на розгляд Кабінету Міністрів України проект змін до перспективного плану з утворенням Гельмязівської ОТГ з включенням до неї Плешканівської сільської ради. У протоколі консультативної зустрічі від 16 грудня 2019 року щодо перспективного плану відсутні зауваження до проектної Гельмязівської ОТГ.
Також, 20 січня 2020 року рішенням №12-1/VII сесії Плешканівської сільської ради було погоджено звернення до Кабінету Міністрів України, Міністерства розвитку громад та територій, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Черкаської ОДА, відповідно до якого позивач висловив наступні позиції:
1. Включити до складу міжвідомчої регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів Черкаської області представників Плешканівської ОТГ;
2. Приймати зміни до Перспективного плану формування територій громад Черкаської області з урахуванням позиції вже створеної громади, зокрема, залишити наявний адміністративний центр - селі Плешкані;
3. Розглянути питання щодо призначення чергових місцевих виборів в межах адміністративної території Плешканівської ОТГ (селі Плешкані, селі Підставки, селі Коврай, селі Безпальче) з центром в селі Плешкані.
До того ж, Плешканівська сільська рада звернулася до Кабінету Міністрів України, Міністерства розвитку громад та територій, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Черкаської обласної державної адміністрації зі скаргою від 25 лютого 2020 року №109, в якій вказала, що у процесі розробки перспективного плану жодних консультацій з представниками територіальної громади не проводилось. У скарзі позивач просив при розгляді перспективного плану врахувати пропозиції уже утвореної громади, не ліквідовувати її та за необхідності укрупнити шляхом приєднання навколишніх сіл.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Відповідно до частини другої статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.
Статтею 2 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" визначено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: конституційності та законності; добровільності; економічної ефективності; державної підтримки; повсюдності місцевого самоврядування; прозорості та відкритості; відповідальності.
Частиною першою статті 4 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" визначено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов: 1) у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування; 2) територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися; 3) об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області; 4) при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади; 5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.
Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 5 грудня 2019 року №348-ІХ щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей частину першу статті 4 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" доповнено пунктом 6 такого змісту: " 6) об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області".
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).
Згідно з частиною четвертою статті 7 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.
Відповідно до частин п`ятої, шостої, сьомої статті 7 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад. У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом. У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об`єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об`єднання територіальних громад, звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Згідно з частиною восьмою статті 7 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об`єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку. Про таке звернення Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація одночасно інформує Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим, відповідні обласні ради, відповідні ради, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад.
Частиною першою статті 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" передбачено, що об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.
Згідно з частинами першою та другою статті 11 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області. Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 5 грудня 2019 року №348-ІХ щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей частину третю статті 11 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" викладено в такій редакції: "Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації".
Відповідно до пункту 4 Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року №214 (далі - "Методика") формування спроможних територіальних громад здійснюється шляхом: розроблення Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією проекту перспективного плану; схвалення проекту перспективного плану Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою; затвердження Кабінетом Міністрів України перспективних планів; добровільного об`єднання територіальних громад; добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади, визнаної спроможною відповідно до частини четвертої статті 9 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", суміжної сільської, селищної територіальної громади, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об`єднаної територіальної громади; формування органів місцевого самоврядування спроможних територіальних громад.
24 січня 2020 року постановою Кабінету Міністрів України №34 внесено зміни до Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року №214.
Відповідно до пункту 4 Методики (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року №34) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація з урахуванням утворених відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком 1.
Згідно з пунктом 5 Методики (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року №34) формування спроможних територіальних громад здійснюється у такій послідовності: 1) визначення потенційних адміністративних центрів спроможних територіальних громад та зон їх доступності; 2) визначення переліку територіальних громад, що входять до складу спроможних територіальних громад; 3) проведення оцінки рівня спроможності.
Відповідно до пункту 12 Методики (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року №34) з метою забезпечення відкритості та прозорості роботи з розроблення проекту перспективного плану утворюється робоча група, до складу якої входять представники Ради міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрації, відповідних органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості.