1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 826/6068/17

адміністративне провадження № К/9901/11053/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Фонду державного майна України на рішення Окружного адміністративного суду від 09 листопада 2018 року (суддя Кузьменко А.І. ) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2019 року (колегія суддів у складі: Мельничука В.П., Земляної Г.В., Лічевецького І.О.) у справі 826/6068/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕСУ" до Фонду державного майна України про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕСУ" (далі - ТОВ, Товариство, Позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Фонду державного майна України (далі - Фонд, Відповідач) в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Фонду державного майна України, викладене у протоколі від 22 березня 2017 року про залишення без змін висновків акту від 17 лютого 2017 року поточної перевірки виконання умов Договору № КПП-582 купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укртелеком" за конкурсом від 11 березня 2011 року.

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що спірне рішення прийнято з порушенням принципів, визначених частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України. Також Позивач стверджував, що Відповідач порушив процедурні строки при проведенні перевірки, зокрема, перевірка розпочата Фондом державного майна України 23 травня 2016 року, а акт перевірки було видано 17 лютого 2017 року, тобто з порушенням вимог пункту 2.3 Порядку контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації державними органами приватизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2012 року № 631.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2019 року, адміністративний позов задоволено.

Не погодившись з указаними судовими рішеннями, Відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.

Касаційну скаргу, серед іншого, обґрунтовано тим, що судами не надано належної правової оцінки тому факту, що Фонд діяв виключно в межах своїх повноважень, так як ним достовірно встановлено, що ТОВ "ЕСУ" не виконало взяті на себе за Договором зобов`язання.

У відзиві на касаційну скаргу Позивач просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 24 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як установлено судами, 11 березня 2011 року між Фондом державного майна України (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕСУ" (покупець) укладено договір № КПП-582 купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укртелеком" за конкурсом.

За умовами вказаного договору продавець за підсумками конкурсу з використанням відкритості пропонування ціни за принципом аукціону з продажу державного пакета акцій ВАТ "Укртелеком" (протокол засідання конкурсної комісії з продажу пакета акцій від 22 лютого 2011 року № 5, затверджений Фондом державного майна України 25 лютого 2011 року та наказ Фонду державного майна України від 28 лютого 2011 року № 266) зобов`язується передати у власність покупцю пакет акцій ВАТ "Укртелеком", розташованого за адресою: 01030, м. Київ, вул. Тараса Шевченка, буд. 18, код за ЄДРПОУ 21560766, а покупець зобов`язується сплатити за вказаний пакет акцій ціну пакета акцій, прийняти цей пакет акцій і виконати обов`язки, передбачені договором.

Відповідно до пункту 1 договору, предметом договору є пакет акцій ВАТ "Укртелеком" кількістю 17 376 189 488 штук простих іменних акцій, випущених у документарній формі, який знерухомлено, що становить 92,791 відсотка статутного капіталу, номінальною вартістю однієї акції 0,25 гривень та номінальною вартістю пакета акцій 4 344 047 372 грн. (згідно з уточненим планом розміщення акцій ВАТ, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 28 вересня 2010 року № 1405), який за результатами конкурсу продано за 10 575 100 000 грн.

Згідно пункту 2 договору покупець зобов`язаний розрахуватись за придбаний пакет акцій ВАТ протягом 60 календарних днів від дати нотаріального посвідчення договору в сумі 10 575 100 000 грн., у тому числі протягом 30 календарних днів сплатити 5 287 550 000 грн., що становить 50 відсотків ціни пакета акцій.

Пунктом 11 зазначеного договору визначено, що покупець зобов`язується виконати фіксовані умови конкурсу, визначені його планом приватизації пакета акцій та Концепцією післяприватизаційного розвитку ВАТ "Укртелеком", яка є невід`ємною частиною договору.

22 грудня 2010 року директором Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕСУ" затверджено Концепцію післяприватизаційного розвитку ВАТ "Укртелеком".

Фондом державного майна України відповідно до вимог статей 7 і 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" та статті 23 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" проведено поточну перевірку виконання умов договору купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укртелеком" за період з 22 грудня 2014 року по 11 травня 2016 року.

Перевірці підлягало виконання умов, передбачених договором купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укртелеком" від 11 березня 2011 року № КПП-582, з урахуванням договору від 20 грудня 2016 року № 539 про внесення змін до договору купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укртелеком" за конкурсом від 11 березня 2011 року № КПП-582, укладених між Фондом державного майна України і ТОВ "ЕСУ" та Концепцію післяприватизаційного розвитку ВАТ "Укртелеком", що є невід`ємною частиною договору купівлі-продажу.

За результатами поточної перевірки виконання умов договору купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укртелеком" від 11 березня 2011 року № КПП-582 Фондом державного майна України складено акт перевірки від 17 лютого 2017 року.

Висновки у вказаному акті зроблені на підставі документів, наданих ПАТ "Укртелеком" та ТОВ "ЕСУ", а також документів, наданих на підставі звернень Фонду до компетентних органів, а саме, від Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Антимонопольного комітету України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Державної фіскальної служби України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій та Служби безпеки України.

Згідно з висновками акта перевірки, умови договору купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укртелеком" від 11 березня 2011 року № КПП-582 за конкурсом, з урахуванням договору від 20 грудня 2016 року № 539 про внесення змін до договору купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укртелеком" за конкурсом від 11 березня 2011 року № КПП-582 та Концепції післяприватизаційного розвитку ВАТ "Укртелеком", що є невід`ємною частиною договору купівлі-продажу виконано, за виключенням пункту 11.2.в) договору та пункту 6.2 Інвестиційний план сторінка 73 Концепції післяприватизаційного розвитку ВАТ "Укртелеком" (пункт 11 договору купівлі-продажу).

Зі змісту акта перевірки вбачається, що пунктом 11.2 в) передбачено створення протягом 2 років від дати переходу права власності на пакет акцій, в інтересах функціонування Державної системи урядового зв`язку та відомчих мереж спеціального зв`язку спецспоживачів виділеної телекомунікаційної мережі спеціального призначення відповідно до узгоджених усіма спецспоживачами основних технічних вимог до неї та безоплатну передачу цієї мережі у державну власність з віднесенням її до сфери управління Держспецзв`язку.

Відповідно до пункту 6.2 Концепції післяприватизаційного розвитку ВАТ "Укртелеком" з метою впровадження наведених у Концепції цілей та забезпечення ефективної діяльності ВАТ "Укртелеком" в інших напрямках, ТОВ "ЕСУ" планує внесення інвестицій (у вигляді грошових коштів, майна, інтелектуальної власності тощо) впродовж 5 років з моменту набуття права власності на акції ВАТ у розмірі не менш суми, яка є еквівалентом 450 000 000 доларів США. Напрямки внесення інвестицій (мобільний зв`язок, транспортна мережа, технічне переозброєння, цивільне будівництво, проектно-вишукувальні роботи, тощо) та відповідні розміри будуть затверджуватись ТОВ "ЕСУ" шляхом складення кошторису інвестицій на кожен рік, виходячи з вимог ринку, фінансового стану товариства та корегування планів розвитку на майбутнє.

Не погоджуючись з висновками акта перевірки, 24 лютого 2017 року позивач подав до Фонду державного майна України заяву про оскарження результатів перевірки виконання умов договору купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укртелеком" від 11 березня 2011 року № КПП-582, в якій просив скасувати висновки про невиконання умов договору, викладені в акті, без призначення додаткової (повторної) перевірки, а саме:

- в пункті 3.5 акту - щодо невиконання внесення інвестицій у грошовій формі, пункту 6.2 Інвестиційного плану Концепції післяприватизаційного розвитку ВАТ "Укртелеком", яка є невід`ємною частиною Договору;

- в пункті 3.6 акту - щодо невиконання пункту 11.2 в) договору щодо створення протягом 2 років від дати переходу права власності на пакет акцій, в інтересах функціонування Державної системи урядового зв`язку та відомчих мереж спеціального зв`язку спецспоживачів виділеної телекомунікаційної мережі спеціального призначення відповідно до узгоджених усіма спецспоживачами основних технічних вимог до неї та безоплатну передачу цієї мережі у державну власність з віднесенням її до сфери управління Держспецзв`язку .

Вказана заява обґрунтована тим, що жодне положення Концепції не обмежує покупця у виборі на власний розсуд форм та способів інвестування для розвитку ВАТ "Укртелеком" та не містить юридичного зобов`язання покупця безпосередньо зі своїх рахунків внести у ВАТ "Укртелеком" інвестиції у грошовій формі. Отже, внесення інвестицій в грошовій формі не є фіксованою умовою конкурсу, і наведено в Концепції як план, а не юридичне зобов`язання ТОВ "ЕСУ".

Також, в матеріалах перевірки містяться достатні документи, які підтверджують факт виконання плану щодо внесення інвестицій на цілі, визначені в Концепції, в розмірі більше 800 млн. дол. США (зокрема, висновок юридичної фірми Бейкер і Маккензі Сі-Ай-Ес Лімітед, Звіт аудиторської фірми Бейкер Тіллі Україна, висновок № 8739 науково-правової експертизи з питань виконання зобов`язань за договором № КПП-582 купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укртелеком" за конкурсом від 11 березня 2011 року, форми статистичної звітності, аналітичні довідки).


................
Перейти до повного тексту