ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 640/3947/19
адміністративне провадження № К/9901/35464/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Юрченко В.П.,
суддів: Васильєвої І.А., Бившевої Л.І.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Київської міської митниці ДФС на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.09.2019 (суддя Вовк П.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.11.2019 (головуючий суддя Оксененко О.М., судді: Лічевецький І.О., Мельничук В.П.) у справі №640/3947/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Олвіол" до Київської міської митниці ДФС про визнання протиправними дій та скасування рішення і картки відмови,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Олвіол" (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду із позовом до Київської міської митниці ДФС (далі - відповідач, митний орган, митниця), в якому просило визнати протиправними дії відповідача щодо визначення частинам гумометалевим для вантажних автомобілів - пневморесори без стакану: Service Assembly Air spring, пневморесори зі стаканом: Complete Air spring (Steel Piston), Complete Air spring (Plastic Piston) торгівельної марки - AIR VENT. Виробник - ADBA OTOMOTIV SAN. ve TIC. LTD. STI. коду УКТ ЗЕД 4016 99 52 90; скасувати рішення Київської міської митниці ДФС від 03.12.2018 №КТ- UA1100000-0128-2018 про визначення коду товару в частині визначення коду УКТ ЗЕД 4016 99 52 90 для частини гумометалеві для вантажних автомобілів - пневморесори без стакану: Service Assembly Air spring, пневморесори зі стаканом: Complete Air spring (Steel Piston), Complete Air spring (Plastic Piston) торгівельної марки - AIR VENT. Виробник - ADBA OTOMOTIV SAN. ve TIC. LTD. STL; скасувати картку відмови в митному оформленні від 04.12.2018 №UA 100080/2018/00110.
Позовні вимоги обґрунтовано протиправністю рішення про визначення коду товару, оскільки прийнято з порушенням правил інтерпретації УКТЗЕД та суперечить фактичним даним.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.09.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.11.2019, адміністративний позов задоволено, визнано протиправними дії митного органу щодо визначення частинам гумометалевим для вантажних автомобілів - пневморесори без стакану: Service Assembly Air spring, пневморесори зі стаканом: Complete Air spring (Steel Piston), Complete Air spring (Plastic Piston) торгівельної марки - AIR VENT. Виробник - ADBA OTOMOTIV SAN. ve TIC. LTD. STI. коду УКТ ЗЕД 4016995290. Скасовано рішення митниці від 03.12.2018 №КТ- UA1100000-0128-2018 про визначення коду товару в частині визначення коду УКТЗЕД 4016995290 для частини гумометалеві для вантажних автомобілів - пневморесори без стакану: Service Assembly Air spring, пневморесори зі стаканом: Complete Air spring (Steel Piston), Complete Air spring (Plastic Piston) торгівельної марки - AIR VENT. Виробник - ADBA OTOMOTIV SAN. ve TIC. LTD. STL. Скасовано картку відмови в митному оформленні від 04.12.2018 №UA 100080/2018/00110.
Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що частини до системи підвіски моторних транспортних засобів - псевморесори без стакану: Service Assembly Air spring, пневморесори зі стаканом: Complete Air spring (Steel Piston), Complete Air spring (Plastic Piston) торгівельної марки - AIR VENT. Виробник - ADBA OTOMOTIV SAN. Ve TIC.LYD.STI. згідно Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності слід класифікувати за кодом який найбільш повно надано у товарній позиції: 8708 "Частини та пристрої моторних транспортних засобів товарних позицій 8701-8705", що підтверджено висновками судового експерта.
Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.09.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.11.2019 і прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права. Вказує на неврахування судами, що митний орган не приймав рішення про визначення коду товару. Вважає, що висновок експерта, покладений в основу прийнятого рішення, не є доказом у справі, а має лише допоміжний характер і не є обов`язковим. Зазначає, що основні властивості виробів зумовлені гумовими компонентами і ці вироби класифікуються в товарній позиції 4016 УКТЗЕД.
Верховний Суд, переглянувши рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з таких мотивів.
Судами попередніх інстанцій установлено, що 02.04.2018 між ADBA OTOMOTIV SANAYI VE TICARET LIMITED SIRKETI (продавець) та позивачем (покупець) укладено зовнішньоекономічний договір (контракт) № 01, предметом якого є продаж покупцеві запасних запчастин до вантажних автомобілей (за контрактом - товар) згідно специфікацій, які є невід`ємними частинами цього контракту, на умовах, визначених цим контрактом.
З метою митного оформлення товару, ввезеного в Україну на підставі вказаного вище контракту, позивачем через митного брокера ТОВ "Ас-Транс Брок" подано до митного органу митну декларацію типу ІМ 40 ДЕ від 21.11.2018 №UA100080/2018/261328, якою задекларовано частини до системи підвіски моторних транспортних засобів.
У графі 33 митної декларації заявлено код товару відносно частин гумометалевих для вантажних автомобілів - пневморесори без стакану: Service Assembly Air spring, пневморесори зі стаканом: Complete Air spring (Steel Piston), Complete Air spring (Plastic Piston) торгівельної марки - AIR VENT. Виробник - ADBA OTOMOTIV SAN. ve TIC. LTD. STL - згідно Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТЗЕД) 8708803598, ставка мита складає 5%.
Одночасно з митною декларацією декларантом було подано до органу доходів і зборів наступний перелік документів: зовнішньоекономічний договір від 02.04.2018 року №01; доповнення від 02.04.2018 №1 та №2 до зовнішньоекономічного договору від 02.04.2018 №1; пакувальні листи від 06.11.2018; інвойси (рахунки-фактури) від 06.11.2018 №ADBA_0001, №ADBA_0002; автотранспортна накладна від 13.11.2018 №358408; сертифікат походження товару від 09.11.2018 С 0711154; книжка МДП від 13.11.2018 GX.81958780; платіжні документи від 02.10.2018 №10 та №11, від 07.11.2018 №17 та №198; довідка про вартість перевезення товару від 14.11.2018 №14/11/2018; копія митної декларації країни відправлення від 09.11.2018 №18341200ЕХ379113.
За наслідками опрацювання митної декларації та доданих до неї документів, митним органом прийнято рішення про визначення коду товару від 03.12.2018 №КТ-UA100000-0128-2018 та зроблено висновок про те, що товар, а саме: частини гумометалеві для вантажних автомобілів - пневморесори без стакану, торговельна марка - AIR VENT, Виробник - ADBA OTOMOTIV SAN. ve TIC. LTD. STL, мають код за УКТЗЕД 4016995290 та відмовлено позивачу у митному оформленні (випуску) задекларованого товару, у зв`язку з чим оформлено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 04.12.2018 №UA 100080/2018/00110.
Задовольняючи позовні вимоги, суди дійшли висновку про відсутність підстав для прийняття спірного рішення.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини щодо класифікації товарів з метою їх митного оформлення на території України регулюються Митним кодексом України (далі - МК України), Порядком ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №428 (далі - Порядок №428), Порядком роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 30.05.2012 №650, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.07.2012 за №1085/21397 (далі - Порядок №650).
Статтею 69 МК України визначено, що товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.
Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УК ЗЕД.
На вимогу посадової особи органу доходів і зборів декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.
У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів орган доходів і зборів має право самостійно класифікувати такі товари.
Під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.
Таким чином, у випадку виникнення у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару суперечностей щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
За приписами частини першої статті 67 МК України українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
Згідно з частиною другою вказаної статті в УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.
Частиною третьою статті 67 МК України встановлено, що для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду.
За правилами частини четвертої статті 67 МК України структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Відповідно до Указу Президента України "Про приєднання України до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів" від 17.05.2002 №466/2002 (далі - Указ № 466) Україна приєдналась до вказаної системи.
Відповідно до Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами: