ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 240/4982/18
адміністративне провадження № К/9901/18256/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області
на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 28.02.2019 (головуючий суддя Єфіменко О.В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03.06.2019 (головуючий суддя Совгира Д.І., судді Курко О.П., Матохнюк Д.Б.)
у справі №240/4982/18
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області
про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. 23.10.2018 до Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Житомирській області), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:
1.1. визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо відмови ОСОБА_1 у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду із земель запасу сільськогосподарського призначення Гардишівської сільської ради, розташованих за межами населеного пункту для ведення фермерського господарства, викладених у листах Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області за №Р-7636/0-4268/0/22-18 та №Р-7637/0-4267/0/22-18 від 07.08.2018;
1.2. зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1, земельних ділянок (кадастровий номер 1820881800:07:000:0018 та 1820881800:07:000:0019) із земель запасу сільськогосподарського призначення Гардишівської сільської ради, розташованих за межами населеного пункту, для ведення фермерського господарства.
2. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 28.02.2019, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03.06.2019, позов задоволено:
2.1. Визнані протиправними відмови Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області у погодженні ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду із земель запасу сільськогосподарського призначення Гардишівської сільської ради, розташованих за межами населеного пункту, для ведення фермерського господарства, викладених у листах Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області за №Р-7636/0-4268/0/22-18 та №Р-7637/0-4267/0/22-18 від 07.08.2018.
2.2. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельних ділянок (кадастровий номер 1820881800:07:000:0018 та 1820881800:07:000:0019) із земель запасу сільськогосподарського призначення Гардишівської сільської ради, розташованих за межами населеного пункту, для ведення фермерського господарства.
2.3. Стягнуто з Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 1409,60 грн судових витрат по сплаті судового збору.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:
3.1. Розпорядженням голови Бердичівської районної державної адміністрації №472 від 01.10.2012 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду із земель запасу сільськогосподарського призначення Гардишівської сільської ради, розташованої за межами населеного пункту, орієнтованою площею 17,0 га для ведення фермерського господарства.
3.2. У зв`язку із наведеним ОСОБА_1 звернувся до підрядної землевпорядної організації щодо розроблення відповідного проекту.
3.3. Приватним підприємством "Земля Поліського краю" на замовлення ОСОБА_1 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства загальною площею 12,0677 га громадянину ОСОБА_1 на території Гардишівської сільської ради, Бердичівського району, Житомирської області (а.с. 21-44).
3.4. Згідно з висновком про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Управлінням Держземагентсва у Бердичівському районі Житомирської області Головного управління Держземагентсва у Житомирській області від 28.05.2015 №183 погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 12,0677 га в оренду гр. ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства із земель запасу сільськогосподарського призначення на території Гардишівської сільської ради Бердичівського району Житомирської області, за умови врахування зазначених вимог (зауважень) в установленому законом порядку.
3.5. Згодом позивач неодноразово звертався до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області із заявами про затвердження проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства на території Гардишівської сільської ради Бердичівського району Житомирської області.
3.6. Неодноразово, листами №19-6-0.21-8914/2-14 від 31.12.2014, №Р-7843/0-7161/6-17 від 26.06.2017, №Р-16122/0-12318/6-17 від 12.12.2017 та №Р-7636/0-4268/0/22-18 від 07.08.2018 ОСОБА_1 було відмовлено у затвердженні вказаного проекту землеустрою.
3.7. При цьому, відповідач у листі від 07.08.2018 №Р-7636/0-4268/0/22, яким оформив останнє рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою та вказав на наступні недоліки, а саме:
завдання на виконання робіт не відповідає постанові Кабінету Міністрів України від 04.03.2004 №266 "Про затвердження типового договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", а сам в розділі "Характеристика об`єкта" не вірно вказане цільове призначення земельної ділянки;
у довідці з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями Відділу у Бердичівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 17.05.2017 №34-6-0.16-323/172-17 не вказана категорія земель, пропонувалось доповнити довідку інформацією щодо категорії земель, тому що згідно з частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України Головне управління здійснює передачу виключно земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, а також відсутня інформація щодо осушених земель, тому пропоновано вказати про належність/не належність земель під об`єктами інженерної інфраструктури меліоративних систем (ст.84 Земельного кодексу України);
матеріали топографо-геодезичних робіт з використанням апаратури СРНС привести у відповідність до п.7 "Порядку використання апаратури супутникових радіонавігаційних систем під час проведення топографо-геодезичної картографічних, аерофотознімальних, проектних, дослідних робіт і вишукувань та кадастрових зйомок" затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.1998 №1075;
відповідно до статті 20 ЗУ "Про топографо-геодезичну і топографічну діяльність" надати документи, що підтверджують користування топографо-геодезичними і картографічними матеріалами.
3.8. Позивач вважає відмови, викладені у листах Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області за №Р-7636/0-4268/0/22-18 та №Р-7637/0-4267/0/22-18 від 07.08.2018 протиправними з огляду на те, що запитувані земельні ділянки, стосовно яких було звернення щодо затвердження проекту землеустрою зареєстровані у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку (кадастрові номери 1820881800:07:000:0018 та 1820881800:07:000:0019), даний проект пройшов, на думку позивача, відповідну перевірку вимогам законодавства; даний проект погоджено згідно з висновком Управління Держземагества в Бердичівському районі №183 від 28.05.2015; ГУ Держгеокадастру у Житомирській області не має повноважень на здійснення перевірки документації із землеустрою на відповідність нормам чинного законодавства, оскільки такі повноваження надані лише державному кадастровому реєстратору.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у цій справі відповідачем був порушений порядок погодження проекту землеустрою, що мало наслідком позбавлення позивача можливості усунути відповідні недоліки. Судами було встановлено, що позивачем до ГУ Держгеокадастру у Житомирській області був поданий проект землеустрою в обсязі, передбаченому статтею 50 Закону України "Про землеустрій". Зобов`язуючи відповідача затвердити проект землеустрою, суди першої та апеляційної інстанцій прийшли до переконання, що у даному випадку не буде втручанням суду у дискреційні повноваження ГУ Держгеокадастру у Житомирській області, а буде обґрунтованим способом захисту порушеного права позивача, оскільки відповідач протиправно надав ОСОБА_1 формальні відмови з підстав, не передбачених діючим законодавством.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Відповідач - ГУ Держгеокадастру у Житомирській області, подав касаційну скаргу на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 28.02.2019 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03.06.2019 і просив їх скасувати.
5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та допущення ними порушень норм процесуального права. Скаржник вказує на те, що у листі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області від 07.08.2018 №Р-7636/0-4268/0/22 були вказані недоліки. Відповідач заперечує проти задоволення позовної вимоги затвердити проект землеустрою на підставі поданих документів, оскільки, на його переконання, це може свідчити про втручання у дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень.
6. Відзиву на касаційну скаргу від позивача не надходило.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
7. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України, в редакції до 08.02.2020), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. Норми частини 2 статті 19 Конституції України гарантують, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
9. Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, у власність або у користування для всіх потреб.
10. Центральним орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру як передбачено Положенням, що затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15.
11. За змістом частин 1-2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
12. Порядок передачі земельних ділянок у користування (в тому числі, і в оренду) регламентований приписами статей 123, 124 ЗК України залежно від особливостей таких земельних ділянок.
12. Згідно з частиною 2 статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
13. Відповідно до частини 3 статті 123 ЗК України забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.