ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 814/1085/16
адміністративне провадження № К/9901/42877/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Кравчук В.М., Єзеров А.А.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Миколаївській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду (судді - Шевчук О.А., Зуєва Л.Є., Федусик А.Г.) від 26.10.2016
у справі за позовом Приватного підприємства "АБМ ПРОЕКТНІ РОБОТИ" до управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Миколаївській області про скасування постанови,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У травні 2016 року Приватне підприємство "АБМ ПРОЕКТНІ РОБОТИ" звернулось до суду з позовом, у якому просило:
- скасувати постанову №42/1014-2817-16 від 17.05.2016 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 22.02.2016 відповідачем видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, в яких назву об`єкта будівництва зазначено "Реконструкція комплексу павільйонів, кіосків, торгових рядів по вул. Дзержинського, ріг пр. Леніна". Пунктом 6 містобудівних умов вказано: реконструкцію об`єкта передбачити у відповідності з завданням на розробку розділу інженерно-технічних заходів цивільного захисту територіального управління ДСНС України в Миколаївській області (отримати у встановленому порядку).
04.05.2016 посадовими особами відповідача проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на об`єкті будівництва "Реконструкція комплексу павільйонів, кіосків, торгівельних рядів по вул. Дзержинського, 50Б в м. Миколаєві".
Відповідачем встановлено, що проектна документація для будівництва об`єкта "Реконструкція комплексу павільйонів, кіосків, торгівельних рядів по вул. Дзержинського, 50Б в м. Миколаєві" розроблена з порушенням вимог законодавства, а саме: ч. 2 ст. 26, ч. 1 ст. 29, ч. 1 ст. 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ч. 3 ст. 7, ч. 1 ст. 26 Закону України "Про архітектурну діяльність", п. 8 Порядку затвердження проектної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 р. № 45.
Перевіркою виявлено, що в порушення містобудівних умов у завданні на проектування та робочому проекті, який розроблявся позивачем, назва об`єкта вказана "Реконструкція комплексу павільйонів, кіосків, торгових рядів по вул. Дзержинського, 50Б в м. Миколаєві", розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту (цивільної оборони) територіального Управління ДСНС України в Миколаївській області не розроблено, проектна документація розроблена без отримання вихідних даних для проектування, зокрема технічних умов.
За результатами перевірки постановою від 17.05.2016 № 42/1014-2817-16 позивача визнано винним у вчиненні правопорушення передбаченого абз.2 ч.1, ст.2 Закону України "Про відповідальність у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 130500 грн.
Вважаючи постанову відповідача від 17.05.2016 № 42/1014-2817-16 протиправною, позивач звернувся із вказаним позовом до суду.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ
Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 11.08.2016 у задоволенні позову відмовлено.
Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем встановлено факт порушення позивачем містобудівного законодавства, тому відповідач, як контролюючий орган, що здійснює заходи, спрямовані на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт, уповноважений накладати на винних осіб штрафи.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 26.10.2016 постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 11.08.2016 скасовано.
Ухвалено нову постанову, якою позовні вимоги Приватного підприємства "АБМ ПРОЕКТНІ РОБОТИ" - задоволено.
Постанову № 42/1014-2817-16 від 17.05.2016 про накладення на Приватне підприємство "АБМ ПРОЕКТНІ РОБОТИ" штрафу - скасовано.
Суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач в оскаржуваній постанові не виклав суть порушень статей 26, 29, 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", виходячи із змісту цих статей Закону.
Суд апеляційної інстанції вважав помилковим висновок суду першої інстанції про те, що позивачем допущено правопорушення у сфері містобудування, оскільки назва об`єкту будівництва відповідає завданню на проектування і не змінювалась позивачем, а за допущену помилку Управлінням містобудування та архітектури Миколаївської міської Ради позивач не може нести відповідальності.
Апеляційний суд дійшов до висновку, що законодавством чітко передбачено перелік об`єктів, проектування яких здійснюється з урахуванням вимог інженерно-технічних заходів цивільного захисту, в зв`язку з чим проектною організацією і не був розроблений такий розділ, а відповідач хоч і діяв в межах наданих законом повноважень, проте оспорюване рішення прийнято необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення і за відсутності підстав для прийняття такого рішення,
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги відповідач посилається на те, що судом апеляційної інстанцій порушено норми матеріального права, в результаті чого незаконно скасовано мотивоване рішення суду першої інстанції.
Зокрема, покликається на те, що назва об?єкта будівництва за проектною документацією не відповідає завданню на проектування та не відображає його реальне місце розташування.
Під час проектування об`єкту будівництва - реконструкція комплексу павільйонів, кіосків, торгівельних рядів, позивачем не розроблено розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту (цивільної оборони), який було визначено містобудівними умовами та обмеженнями забудови земельної ділянки.
Відповідач також покликається на те, що проектна документація розроблена без отримання вихідних даних для проектування, зокрема технічних умов, оскільки будь-які технічні умови Управлінням ДСНС України у Миколаївській області замовником будівництва не отримувались.
У запереченнях на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції без змін.
Позивач покликається на те, що зміни назви об`єкта будівництва не є порушенням п.8 Порядку затвердження проектної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 №45
Щодо висновку відповідача про порушення вимог ч.2 ст.26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ч.3 ст.7 Закону України "Про архітектурну діяльність" позивач покликається на те, що діючим законодавством не передбачено обов`язкового отримання в органах ДСНС України завдання на розробку розділу інженерно-технічних заходів цивільного захисту (цивільної оборони) при проектуванні такого об`єкту будівництва, як реконструкція комплексу павільйонів, кіосків, торгівельних рядів.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частини 2 статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон №3038-VI, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.
Частиною 2 статті 29 Закону №3038-VI, основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Відповідно до частини 1 статті 31 Закону №3038-VI, проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником. Затвердження проектної документації на будівництво об`єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії, здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.