ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2022 року
м. Київ
справа №140/3147/21
адміністративне провадження №№ К/9901/44178/21, К/990/11687/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,
суддів - Мацедонської В.Е.,
Шевцової Н.В.,
при секретарі - Лещенко С.В.,
за участю:
представника відповідача - Кудіної Т.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні
касаційні скарги Волинської обласної прокуратури, Офісу Генерального прокурора
на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08 червня 2021 року (головуючий суддя -Сорока Ю.Ю.)
та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року (головуючий суддя - Качмар В.Я., судді: Затолочний В.С., Мікула О.І.)
у справі № 140/3147/21
за позовом ОСОБА_1
до Волинської обласної прокуратури та Офісу Генерального прокурора
про визнання протиправними та скасування рішення та наказу, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, -
в с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У березні 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду із адміністративним позовом, в якому просив:
визнати протиправним і скасувати рішення Сьомої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) (далі - Кадрова комісія) про неуспішне проходження прокурором атестації від 14.01.2021 №2 (далі - Рішення №2);
визнати протиправним та скасувати наказ Прокуратури "Про звільнення ОСОБА_1" від 11.03.2021 №98 к (далі - Наказ №98 к);
поновити позивача на рівнозначній посаді прокурора Нововолинського відділу Володимир-Волинської місцевої прокуратури та органів прокуратури (далі - Посада, Місцева прокуратура відповідно) у Володимир-Волинській окружній прокуратурі, зарахувавши час вимушеного прогулу у загальний строк служби в органах прокуратури України;
стягнути з Прокуратури середній заробіток за весь час вимушеного прогулу з 13.03.2021 по день фактичного поновлення на роботі.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 8 червня 2021 року позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Сьомої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) Офісу Генерального прокурора від 14.01.2021 № 2 про неуспішне проходження прокурором Нововолинського відділу Володимир-Волинської місцевої прокуратури Волинської області ОСОБА_1 атестації за результатами проведення співбесіди з метою виявлення відповідності прокурора вимогам професійної компетентності, професійної етики та доброчесності і виконання практичного завдання для оцінки рівня володіння практичними уміннями та навичками прокурора.
Скасовано наказ Волинської обласної прокуратури від 11.03.2021 №98к про звільнення ОСОБА_1 з посади прокурора Нововолинського відділу Володимир-Волинської місцевої прокуратури та органів прокуратури.
Поновлено ОСОБА_1 на посаді прокурора Нововолинського відділу Володимир-Волинської місцевої прокуратури Волинської області.
Стягнуто з Волинської обласної прокуратури на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу, а саме з 13.03.2021 по 07.06.2021, в розмірі 65063 (шістдесят п`ять тисяч шістдесят три) гривні 82 копійки. В решті позовних вимог відмовлено.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року рішення Волинського окружного адміністративного суду від 8 червня 2021 року змінено, викладено абзац четвертий резолютивної частини цього рішення в такій редакції:
"Поновити ОСОБА_1 на посаді прокурора Нововолинського відділу Володимир-Волинської місцевої прокуратури Волинської області з 12 березня 2021 року".
В решті рішення Волинського окружного адміністративного суду від 8 червня 2021 року залишено без змін.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суди попередніх інстанцій вказали, що у Рішенні №2 Кадрова комісія використала дані, що наведені у Висновку та Дисциплінарній скарзі, обставинам подій у яких ще не була надана оцінка Дисциплінарною комісією, так як 14.01.2021 тільки було відкрито дисциплінарне провадження по вказаним вище фактам вчинених ОСОБА_1 адміністративних правопорушень. Однак, 14.01.2021 Кадровою комісією, саме на підставі цих даних, прийнято Рішення №2 про неуспішне проходження ОСОБА_1 атестації, хоча відповідним органом уповноваженим на проведення дисциплінарних проваджень (станом на 14.01.2021), ще не було проведено розслідування щодо фактів, які наведені у Дисциплінарній скарзі. Вказане призвело до того, що у Рішенні №2 не були враховані всі обставини, які тим чи іншим чином були наслідками дій позивача під час подій 11.09.2020 (зокрема, факт неприязних стосунків між ОСОБА_1 і інспектором ОСОБА_2, факт порушення проти інспектора кримінального провадження за ознаками частини другої статті 162 КК, пояснення інших причетних до подій 11.09.2020 осіб, які не підтвердили факт перебування ОСОБА_1 у стані алкогольного сп`яніння, наявність судових рішень, якими скасовано рішення інспектора ОСОБА_2. про притягнення позивача до того чи іншого виду адміністративної відповідальності за порушення вимог ПДР, внаслідок визнання таких рішень протиправними та їх скасування чи через інші процесуальні порушення і закритті провадження у справах). З огляду на викладене, Рішення №2 стосовно позивача не відповідає критеріям обґрунтованості та безсторонності, оскільки, оцінюючи одні і ті ж порушення ОСОБА_1 правил прокурорської етики органи, що по суті за різних обставин/підстав наділені повноваженнями приймати рішення про звільнення особи з посади в органах прокуратури, фактично по різному оцінюють одну і ту ж подію із застосуванням різних негативних наслідків для особи і звільнення, і догана, що є порушенням принципу пропорційності.
Щодо дати, з якої слід поновити позивача на Посаді, суд апеляційної інстанції не погодився з висновками суду першої інстанції в частині поновлення позивача на посаді з 13.03.2021, з огляду на те, що Наказом №98 к передбачено звільнення ОСОБА_1 з 12.03.2021, у зв`язку з чим такий підлягає поновленню на посаді з 12.03.2021, тобто з дня фактичного звільнення з органів прокуратури.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ ТА ВІДЗИВІВ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)
03 грудня 2021 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга Волинської обласної прокуратури (далі - відповідач 1, скаржник 1) на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08 червня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року, в якій скаржник просить скасувати зазначені рішення судів в частині задоволених позовних вимог та постановити нове, яким в задоволенні позову відмовити.
Оскаржуючи судові рішення скаржник вказав на наявність підстав, викладених у пунктах 1, 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
Оскаржуючи судові рішення відповідач зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме щодо застосування до спірних правовідносин Закону №113-ІХ, який є спеціальним та має застосовуватись імперативно, а також щодо законності прийняття рішення кадровою комісією та наказу про звільнення позивача з посади та з органів прокуратури на підставі п.9 ч.1 ст.51 Закону України "Про прокуратуру", на виконання вимог розд. ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" (пп. 2 п. 19 розділу ІІ Прикінцеві і перехідні положення Закону), п.15, 17 Закону №113-ІХ щодо повноважень кадрових комісій при проведенні співбесід та дискреційних повноважень кадрових комісій.
Крім того, скаржник вказав, що судами попередніх інстанцій не були враховані висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 26.11.2020 у справі №200/13482/19-а, де вказано, що неподання прокурором Генеральної прокуратури України, регіональної прокуратури, місцевої прокуратури, військової прокуратури у встановлений строк заяви до Генерального прокурора про переведення до Офісу Генерального прокурора, обласної прокуратури, окружної прокуратури та про намір у зв`язку із цим пройти атестацію в силу вимог пункту 19 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 113-ІХ є підставою для звільнення з посади прокурора на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру".
Водночас, Верховний Суд, відкриваючи провадження у справі № 140/3147/21 ухвалою від 20.12.2021, зауважив, що у справі № 200/13482/19-а предметом позовних вимог був наказ про звільнення позивача з посади та з органів прокуратури через подання ним заяви про проходження атестації іншого змісту, ніж той, який було затверджено. У справі, що розглядається, предметом позову є наказ про звільнення позивача з посади та з органів прокуратури через неуспішне проходження атестації. Отже, зважаючи на предмет правового регулювання, підстави позову, зміст позовних вимог і встановлені судами фактичні обставини колегія суддів уважає, що правова позиція, викладена в постанові Верховного Суду від 26 листопада 2020 року в справі № 200/13482/19-а, до спірних правовідносин не застосовуються, оскільки правовідносини в цих справах не є подібними.
Також, скаржник вказав на те, що судами попередніх інстанцій не враховано правову позицію Верховного Суду, висловлену в постанові від 09.11.2021 у справі №640/476/20, а саме - щодо дати поновлення на посаді з наступного робочого дня після звільнення.
10 січня 2022 року на адресу суду касаційної інстанції надійшов відзив позивача на дану касаційну скаргу, в якому він вважає доводи останньої необґрунтованими, просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
16 травня 2022 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга Офісу Генерального прокурора (далі - відповідач 2, скаржник 2) на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08 червня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року, в якій скаржник просить скасувати зазначені рішення судів та постановити нове, яким в задоволенні позову відмовити.
Оскаржуючи судові рішення відповідач зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме - щодо застосування до спірних правовідносин пункту 13 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-ІХ та підпункту 3 пункту 6 розділу І Порядку № 221 в частині врахування результатів перших двох етапів тестування при наданні оцінки відповідності прокурора вимогам професійної компетентності під час співбесіди, п. 7 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 113-ІХ щодо визначеного цим Законом імперативу, що атестація прокурорів проводиться згідно з Порядком № 221, п. 9,11 про проведення атестації кадровими комісіями, п.12 Порядку № 233 щодо повноважень кадрової комісії під час співбесіди, виходячи з предмету атестації, надавати оцінку професійній етиці та доброчесності, професійній компетентності прокурора, п. 17 Закону № 113-ІХ щодо дискреції кадрових комісій на прийняття рішення за результатами проходження прокурорами атестації.
Ухвалами Верховного Суду від 20 грудня 2021 року та від 06 червня 2022 року за даними касаційними скаргами відкриті касаційне провадження.
Ухвалою Верховного Суду від 06 червня 2022 року заяву Офісу Генерального прокурора про зупинення виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08 червня 2021 року та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року у справі № 140/3147/21 в частині стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу задоволено.
Зупинено виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08 червня 2021 року та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року у справі № 140/3147/21 в частині стягнення з Волинської обласної прокуратури на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу, а саме з 13 березня 2021 року по 07 червня 2021 року, в розмірі 65063 (шістдесят п`ять тисяч шістдесят три) гривні 82 копійки до закінчення їх перегляду в касаційному порядку.
Ухвалами Верховного Суду від 26 липня 2022 року касаційні скарги Волинської обласної прокуратури, Офісу Генерального прокурора призначено до касаційного розгляду.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Позивач з 04.04.2003 працював в органах Прокуратури, у тому числі з 27.02.2019 - прокурор Нововолинського відділу Володимир - Волинської місцевої прокуратури Волинської області (т.2 а.с.56, 236).
07.10.2019 ОСОБА_1 складено заяву про переведення на посаду прокурора в окружній прокуратурі та про намір пройти атестацію (т.2 а.с.24).
Наказом Генпрокурора від 26.11.2019 №302 було створено Кадрову комісію, яким визначено її персональний склад.
За результатом проходження тестування на знання та вміння у застосуванні закону і відповідність здійснювати повноваження прокурора (перший етап) та тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (другий етап) (88 балів та 95 балів відповідно) позивач був допущений до проходження останнього етапу атестації - співбесіди, яка відбулась 14.01.2021 (т.2 а.с.27-29).
16.11.2020 керівником Прокуратури затверджено висновок службового розслідування (далі - Висновок) відносно ОСОБА_1, яке проведено на підставі наказів керівника Прокуратури від 16.09.2020 №130 (зі змінами) та від 28.10.2020 №172 за фактом відмови від проходження огляду з метою виявлення стану сп`яніння при керуванні транспортним засобом прокурором Нововолинського відділу Володимир - Волинської місцевої прокуратури Волинської області ОСОБА_1.
У Висновку вказано, що відомості, які стали підставою для призначення службового розслідування визнані такими, що знайшли своє підтвердження (пункт 2). У зв`язку зі встановленням за результатами службового розслідування фактів, що свідчать про вчинення ОСОБА_1, дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об`єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури, а також про одноразове грубе порушення ним правил прокурорської етики, звернутися із дисциплінарною скаргою про вчинення прокурором ОСОБА_1 дисциплінарного проступку до кадрової комісії з розгляду дисциплінарних скарг про вчинення прокурором дисциплінарного проступку та здійснення дисциплінарного провадження щодо прокурорів (далі - Дисциплінарна комісія) (т.1 а.с.133-144).
30.12.2020 Прокуратурою до Офісу та Дисциплінарної комісії направлено дисциплінарну скаргу про вчинення прокурором дисциплінарного проступку (дисциплінарна скарга за №07-1122вих-20 (далі - Дисциплінарна скарга; т.1 а.с.145-148).
Зі змісту Дисциплінарної скарги встановлено, що згідно з висновком службового розслідування встановлено, що 11.09.2020 о 19.30 год по вул.Сковороди м.Нововолинськ Волинської області інспектором СРПП №3 Нововолинського ВП Володимир-Волинського ВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_2 та начальником сектору превентивної комунікації відділу превенції Луцького ВП ГУНП у Волинській області Найдюком Б.А. зупинено автомобіль "Opel Insignia" д.н.з. НОМЕР_1, яким керував ОСОБА_1 .
Оскільки працівниками поліції при спілкуванні з ОСОБА_1 виявлено явні ознаки алкогольного сп`яніння у останнього, йому запропоновано пройти відповідно до встановленого порядку огляд на стан алкогольного сп`яніння. Однак ОСОБА_1 відмовився від проходження огляду на стан алкогольного сп`яніння, як за місцем зупинки транспортного засобу, так і в закладі охорони здоров`я.
У зв`язку з цим, інспектором ОСОБА_2 за порушення вимог пункту 2.5 "Правил дорожнього руху" затверджених постановою Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 10.10.2001 №1306 (далі - ПДР) щодо відмови водія на вимогу поліцейського пройти в установленому порядку огляд на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу на швидкість реакції, складено стосовно ОСОБА_1 протокол про адміністративне правопорушення від 11.09.2020 серії ДПР18 №229740 про вчинення адміністративного правопорушення передбаченого частиною першою статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - Протокол, КУпАП відповідно).
Поряд з цим, відносно ОСОБА_1 складено протоколи про вчинення ним адміністративних правопорушень передбачених частиною п`ятою статті 121 (порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами) та статтею 122-2 КУпАП (невиконання водіями вимог про зупинку).
Адміністративні матеріали стосовно ОСОБА_1 у вчиненні ним адміністративних правопорушень, передбачених статтею 122-2 КУпАП, частиною першою статті 130 КУпАП (165/2670/20, 165/2671/20) перебували на розгляді в Шацькому районному суді Волинської області.
Постановою Шацького районного суду Волинської області від 23 грудня 2020 року у справах №№165/2670/20, 165/2671/20, залишеною без змін постановою Волинського апеляційного суду від 27 січня 2021 року, ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених статтею 122-2, частиною першою статті 130 КУпАП, провадження у справі закрито на підставі пункту 7 частини першої статті 247 КУпАП, у зв`язку із закінченням строків накладення адміністративного стягнення.
Рішенням Іваничівського районного суду Волинської області від 30 грудня 2020 року у справі № 165/2722/20, яке набрало законної сили 12.01.2021 скасовано постанову БАА №886566 інспектора СРПП №3 Нововолинського ВП Володимир-Волинського ВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_2. від 11.09.2020 про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за частиною п`ятою статті 121 КУпАП та накладення адміністративного стягнення у виді штрафу в розмірі 51 грн. Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за частиною п`ятою статті 121 КУпАП закрито.
З огляду на викладені обставини у Дисциплінарній скарзі Прокуратура просила притягнути позивача до дисциплінарної відповідальності.
14.01.2021 згідно рішення Офісу №07/3/2-14дс-3дп-21 відкрито дисциплінарне провадження стосовно прокурора Нововолинського відділу Володимир - Волинської місцевої прокуратури Волинської області ОСОБА_1 (т.1 а.с.149-156).
Протоколом засідання Кадрової комісії від 14.01.2021 №20 також вирішено: враховуючи результати проведення співбесіди з метою виявлення відповідності прокурора вимогам професійної компетентності, професійної етики та доброчесності, ухвалити рішення про неуспішне проходження ОСОБА_1 атестації ("за" - одноголосно) (т.2 а.с.30-35).
Рішенням №2 виявлено обставини, що свідчать про невідповідність поведінки прокурора високим стандартам та цінностям професійної етики, як концептуального положення, що визначає основні принципи, моральні норми та правила, якими повинні керуватися прокурори при виконанні своїх службових обов`язків та поза службою.
Із змісту оскаржуваного Рішення №2 Кадрової комісії видно, що, посилаючись на обставини, що свідчать про невідповідність поведінки прокурора високим стандартам та цінностям професійної етики, Кадрова комісія, з урахуванням матеріалів атестації, зокрема тих, що стосуються вчинення позивачем адміністративного правопорушення передбаченого статтями 122-2, 130 КУпАП та пояснень ОСОБА_1 стосовно таких обставин зазначає, що відсутні підстави для однозначного ствердження про доброчесність прокурора при здійсненні своїх повноважень та обов`язків, які покладає на нього законодавець в силу його посади, що виявилося у поведінці, яка не відповідає вимогам етичності та використання владних повноважень та службового становища у власних цілях.
Щодо виконання ОСОБА_1 практичного завдання, то Кадровою комісією вказано, що, при вирішенні завдання та наданні пояснень щодо варіанту вирішення указаного практичного завдання, а також наданні відповідей на уточнюючі питання членів комісії ОСОБА_1 не надав вичерпних та переконливих відповідей, чим поставив під сумнів наявність у нього високого рівня професійної компетентності та якостей, які саме і оцінювалися членами комісії.
11.03.2021 Наказом №98 к звільнено ОСОБА_1 з посади на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру" (далі - Закон №1697-VII) з 12.03.2021 (т.1 а.с.1).
25.03.2021 рішенням Дисциплінарної комісії №60дп-21 закрито дисциплінарне провадження стосовно колишнього прокурора Нововолинського відділу Володимир - Волинської місцевої прокуратури Волинської області ОСОБА_1 Підставою для прийняття такого рішення стало Рішення №2 (т.1 а.с.152-153).
Після поновлення позивача на Посаді на підставі оскарженого рішення суду 29.06.2021 Дисциплінарною комісією знову було відкрито дисциплінарне провадження відносно позивача на підставі Дисциплінарної скарги.
За результатами проведеного дисциплінарного провадження Дисциплінарною комісією 12.08.2021 прийнято рішення "Про накладення дисциплінарного стягнення на прокурора" №156дп-21 (далі - Рішення №156дп-21), яким вирішено ОСОБА_1 притягнути до дисциплінарної відповідальності та накласти на нього дисциплінарне стягнення у вигляді догани.
Приймаючи Рішення №156дп-21 Дисциплінарна комісія враховувала такі обставини.
Згідно пояснень ОСОБА_1 стосовно поліцейського ОСОБА_2 (інспектор, що здійснював зупинку транспортного засобу позивача 11.09.2020) територіальним управлінням ДБР здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні за ознаками кримінального правопорушення передбаченого частиною другою статті 162 (Порушення недоторканності житла), частиною другою статті 365 (Перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу) Кримінального кодексу України (далі - КК), у ході якого ОСОБА_2 оголошено підозру за частиною другою статті 162 КК (справа №165/2454/21).
Крім того, опитаний заступник керівника Прокуратури, колишній керівник Місцевої прокуратури ОСОБА_3 пояснив, що 11.09.2020 після 20 год йому зателефонував прокурор ОСОБА_1 та повідомив, що під час керування власним автомобілем його було зупинено працівниками поліції та у зв`язку з відмовою проходження освідування на стан алкогольного сп`яніння складено протоколи про вчинення адміністративних правопорушень. ОСОБА_1 заперечив вживання ним алкогольних напоїв.
Свої пояснення надані ним у ході проведення службового розслідування підтвердив і інспектор поліції ОСОБА_4, який вказав, що з водієм автомобіля "Опель" особисто він не спілкувався та йому невідомо чи перебував той у стані алкогольного сп`яніння. Він лише відбирав пояснення у громадян, які були присутні при тому, що водій цього автомобіля відмовився від проходження обстеження на стан алкогольного сп`яніння.
Згідно з листом т.в.о. директора КНП "Нововолинська центральна міська лікарня" ОСОБА_5 від 18.01.2021 та долучених до нього матеріалів встановлено, що 12.09.2020 ОСОБА_1 пройшов медичне обстеження у міській лікарні на стан алкогольного сп`яніння. Відповідно до Журналу реєстрації медичних оглядів осіб з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість, консультативного висновку спеціаліста та протоколу №73/3 медичного огляду для встановлення факту вживання психоактивної речовини та стану сп`яніння від 12.09.2020 у ОСОБА_1 ознак алкогольного сп`яніння не виявлено - "тверезий".
Також, як уже зазначалось вище, у Рішенні №156дп-21 згадано і те, що рішенням Іваничівського районного суду Волинської області від 30 грудня 2020 року у справі № 165/2722/20, яке набрало законної сили 12.01.2021 скасовано постанову БАА №886566 інспектора СРПП №3 Нововолинського ВП Володимир-Волинського ВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_2. від 11.09.2020 про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за частиною п`ятою статті 121 КУпАП та накладення адміністративного стягнення у виді штрафу в розмірі 51 грн. Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за частиною п`ятою статті 121 КУпАП - закрито.
Водночас, Дисциплінарна комісія у цьому ж Рішенні №156дп-21 зазначила, що критично ставиться до пояснень ОСОБА_1 наданих ним під час перевірки у дисциплінарному провадженні, оскільки, незважаючи на наявність неприязних стосунків між ним та поліцейським ОСОБА_2, ніщо не заважало йому пройти огляд на стан алкогольного сп`яніння, як на місці події, так і у медичному закладі.
Поведінка прокурора ОСОБА_1 не сприяє утвердженню статусу прокурора як високоморальної особи в очах сторонніх осіб, працівників патрульної поліції та суду і загалом подає приклад неналежної поведінки працівника правоохоронного органу, а також не сприяє підвищенню авторитету прокуратури в цілому.
З огляду на викладене, Дисциплінарна комісія констатувала, що прокурором ОСОБА_1 допущено грубі порушення вимог статті 19 Закону №1697-VII, статей 11, 16, 21 КПЕ, які згідно пунктів 5, 6 статті 43 Закону №1697-VII є підставами для притягнення прокурора до дисциплінарної відповідальності, у розглядуваному випадку - дисциплінарного стягнення у вигляді догани.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
Згідно зі статтею 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 4 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" (далі також - Закон № 1697-VII) встановлено, що організація та діяльність прокуратури України, статус прокурорів визначаються Конституцією України, цим та іншими законами України, чинними міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Законом № 1697-VII забезпечуються гарантії незалежності прокурора, зокрема щодо особливого порядку його призначення на посаду, звільнення з посади, притягнення до дисциплінарної відповідальності тощо.
Законом України від 19 вересня 2019 року № 113-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" (діє з 25 вересня 2019 року, далі - Закон № 113-IX) до Закону № 1697-VII були внесені зміни.
Зокрема, в тексті Закону №1697-VII слова "Генеральна прокуратура України", "регіональні прокуратури", "місцеві прокуратури" замінено відповідно на "Офіс Генерального прокурора", "обласні прокуратури", "окружні прокуратури".
Згідно пунктів 6, 7 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №113-ІХ, з дня набрання чинності цим Законом усі прокурори Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур вважаються такими, що персонально попереджені у належному порядку про можливе майбутнє звільнення з посади на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру". Прокурори, які на день набрання чинності цим Законом займають посади прокурорів у Генеральній прокуратурі України, регіональних прокуратурах, місцевих прокуратурах, військових прокуратурах, можуть бути переведені на посаду прокурора в Офісі Генерального прокурора, обласних прокуратурах, окружних прокуратурах лише у разі успішного проходження ними атестації, яка проводиться у порядку, передбаченому цим розділом.
Пунктом 10 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №113-ІХ, встановлено, що прокурори Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур (у тому числі ті, які були відряджені до Національної академії прокуратури України для участі в її роботі на постійній основі) мають право в строк, визначений Порядком проходження прокурорами атестації, подати Генеральному прокурору заяву про переведення на посаду прокурора в Офісі Генерального прокурора, обласних прокуратурах, окружних прокуратурах. У заяві також повинно бути зазначено про намір пройти атестацію, надано згоду на обробку персональних даних, на застосування процедур та умов проведення атестації. Форма та порядок подачі заяви визначаються Порядком проходження прокурорами атестації.