ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 812/1407/16
адміністративне провадження № К/9901/30378/19
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головного управління Державної казначейської служби у Луганській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганськтепловоз" на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 24.06.2019 (суддя - Тихонова І.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25.09.2019 (головуючий суддя - Блохін А.А., судді: Геращенко І.В., Сіваченко І.В.) у справі №812/1407/16.
встановив:
Публічне акціонерне товариство "Луганськтепловоз" (далі - ПАТ "Луганськтепловоз") звернулось до Луганського окружного адміністративного суду з позовом в якому, з урахуванням уточнень, просило суд:
визнати протиправною бездіяльність Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби в особі Харківського управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, що втілилася у невнесенні Заяви ПАТ "Луганськтепловоз" про повернення суми бюджетного відшкодування за травень 2015 року на суму 13437091,00 грн до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування;
зобов`язати Головне управління Державної фіскальної служби у Луганській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" суми податку на додану вартість за травень 2015 року на суму 13437091,00 грн.
Справа судами розглядалась неодноразово.
За наслідками повторного перегляду, рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 24.06.2019, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 25.09.2019, позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби щодо невнесення до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету, заяви ПАТ "Луганськтепловоз" про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 13437091,00 грн. згідно з податковою декларацією з податку на додану вартість за травень 2015 року. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ПАТ "Луганськтепловоз" оскаржило їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення Луганського окружного адміністративного суду від 24.06.2019, постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25.09.2019 та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити повністю.
У доводах касаційної скарги позивач зазначає, що заява ПАТ "Луганськтепловоз" про повернення суми бюджетного відшкодування відповідала критеріям, визначеним пунктом 56 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та мала бути внесена до Тимчасового реєстру до 01.02.2017, однак внесена не була у зв`язку з протиправною бездіяльністю податкового органу. Відповідно до інформації, що міститься у листі ДФС України від 05.10.2017 №2141/6/99-99-12-03-02-15/ІПК, Тимчасовий реєстр не працює, а тому вимоги про зобов`язання внести до Реєстру заяв про повернення сум бюджетного відшкодування згідно з податковою декларацією з податку на додану вартість за травень 2015 року відповідало чинному законодавству.
У відзиві на касаційну скаргу Офіс великих платників податків ДФС в особі Харківського управління зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Зокрема, зазначає, що згідно з повідомленням Служби безпеки України та Державної казначейської служби України тимчасово зупинено операції з бюджетними коштами ПАТ "Луганськтепловоз" через причетність останнього до функціонуючих непідконтрольних Україні територій Луганської області, тому відшкодування ПДВ може призвести до витрачення цих коштів на фінансування терористичної діяльності. Отже, просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
ГУ ДФС у Луганській області у відзиві на касаційну скаргу також просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін. Зокрема зазначає, що ним виконано передбачений законодавством обов`язок та передано до Тимчасового реєстру спірну суму невідшкодованого податку на додану вартість.
ПАТ "Луганськтепловоз" заявлено клопотання про заміну відповідача правонаступником, яке згідно із статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України підлягає задоволенню.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, 17.06.2015 позивачем до СДПІ з ОВП у м. Луганську подано податкову декларацію з ПДВ за травень 2015 року, у рядку 23.2 якої визначено суму, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку у розмірі 12 450 604,00 грн.
З урахуванням уточнюючих розрахунків податкових зобов`язань з ПДВ за звітній період травень 2015 року у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 17.07.2015, 11.08.2015, 12.08.2015, 21.09.2015, 19.10.2015, 19.11.2015, 18.12.2015 та від 22.12.2016, Товариством визначено суму, що підлягає бюджетному відшкодуванню у розмірі 14 122 861, 00 грн. Також до податкової декларації позивачем 22.12.2015 подано розрахунок суми бюджетного відшкодування, в якому зазначено суму, що підлягає бюджетному відшкодуванню у розмірі 13 437 091, 00 грн.
Згідно з пунктом 200.1 статті 200 Податкового кодексу України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Відповідно до пунктів 200.7, 200.10 статті 200 Податкового кодексу України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації. Протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, контролюючий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.
Згідно із пунктом 200.11 статті 200 Податкового кодексу України за наявності достатніх підстав, які свідчать, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства, контролюючий орган має право провести документальну позапланову виїзну перевірку платника для визначення достовірності нарахування такого бюджетного відшкодування протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном проведення камеральної перевірки.
За змістом пунктів 200.12, 200.13 статті 200 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний у п`ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу Державного казначейства України висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету. На підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган Державного казначейства України видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку органу державної податкової служби.