1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2022 року

м. Київ

справа №826/17452/17

адміністративне провадження № К/9901/2932/19

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "УКРХІМ" до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.12.2018 (головуючий суддя - Бєлова Л.В., судді: Безименна Н.В., Кучма А.Ю.) у справі №826/17452/17.

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "УКРХІМ" (далі - ТОВ "Торговий дім "УКРХІМ") звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом, в якому просило суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (далі - ГУ ДФС у м. Києві) від 02.10.2017 № 0050401404 та № 0050391404.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.08.2018 в позові відмовлено.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.12.2018 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким позов задоволено.

Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанції, ГУ ДФС у м. Києві оскаржило його у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.12.2018 та залишити в силі рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.08.2018.

У доводах касаційної скарги відповідач зазначає, що виявлені порушення правильності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість ґрунтується не на обмеженні права позивача враховувати суми коригування уточнюючих розрахунків при формуванні показників податкової звітності наступних податкових періодів, а у зв`язку з тим, що ТОВ "ТД УКРХІМ" не вірно веде облік сум від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового періоду) в розрізі звітних (податкових) періодів, у якому виникло таке значення.

У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Торговий дім "УКРХІМ" зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ГУ ДФС у м. Києві проведено документальну позапланову перевірку ТОВ "Торговий дім "Укрхім" з питань достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку за червень 2017 року.

За результатом перевірки складено акт від 16.09.2017 № 642/26-15-14-04-01/39716581, в якому зафіксовано порушення позивачем пункту 198.6 статті 198, пункту 200.4 статті 200, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.

За результатами перевірки ГУ ДФС у м. Києві 02.10.2017 прийнято податкові повідомлення-рішення, зокрема:

№ 0050401404 за формою "В3", яким встановлено відсутність права на отримання бюджетного відшкодування за період - червень 2017року, та відсутність права на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника податку в сумі 1 562 94,00грн.;

№ 0050391404 за формою "В1", яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку в розмірі 749 299,00грн.

Підставою для прийняття оскаржуваних податкових повідомлень рішень стали доводи податкового органу про те, що ТОВ "ТД УКРХІМ" не вірно веде облік сум від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового періоду) в розрізі звітних (податкових) періодів, у якому виникло таке значення.

При цьому, податковим органом не заперечувалось правильність формування та підтвердження відповідними первинними документами сум податкового кредиту за відповідні періоди (липень, серпень 2016, січень 2017).

Приймаючи рішення про відмову в позові суд першої інстанції виходив з того, що позивачем зменшено розмір від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, тоді, як результатами попередніх перевірок встановлено обов`язок позивача здійснити корегування суми від`ємного значення що підлягає поверненню на рахунок платника у банку. Отже, необхідно було зменшити розмір рядка 20.2.1 "підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку" замість скорегованого рядка 20.3 "зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду". Товариством не здійснено коригування у додатку №3 до декларації з податку на додану вартість щодо зменшення бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку в сумі 749 299,00грн. Також суд дійшов висновку, що сума від`ємного значення з податку на додану вартість, що обліковувалась за червень-серпень 2016 року позивачем використано, як в рахунок відшкодування на поточний банківський рахунок так і в рахунок погашення поточних зобов`язань.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов, суд апеляційної інстанції цілком правильно та обґрунтовано виходив з наступного.

Так, згідно з пунктом 200.1 статті 200 Податкового кодексу України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Пунктом 200.4 статті 200 Податкового кодексу України передбачено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Згідно з пунктами 200.7, 200.8, 200.9 статті 200 Податкового кодексу України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації. До декларації додається розрахунок суми бюджетного відшкодування, а також оригінали митних декларацій (примірників декларанта), що підтверджують вивезення товарів (супутніх послуг) за межі митної території України.

Судом апеляційної інстанції з`ясовано, відповідно до розрахунку суми бюджетного відшкодування за червень 2017 року, Додаток 3 до декларації (Розрахунок суми бюджетного відшкодування) заявлена позивачем до відшкодування на рахунок у банку сума, що становить 2 311 993,00 грн. складається з:

суми від`ємного значення за липень 2016 у розмірі 272 367, 30 грн.;

суми від`ємного значення за серпень 2016 у розмірі 1 290 327,07 грн.;

суми від`ємного значення за січень 2017 у розмірі 749 299,02 грн.

Надаючи оцінку правомірності прийняття податкового повідомлення-рішення № 0050391404 від 02.10.2017 судом апеляційної інстанції з`ясовано, що за результатами камеральної перевірки даних позивача, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість за лютий 2017 року податковим органом складений акт № 133/26-53-12-18/39716581 від 19.04.2017, відповідно до висновків якого товариством неправомірно включено податок на додану вартість в сумі 749 299 грн. в рядок 16.2, в той час як право збільшити податковий кредит на суму 749 299 у підприємства виникне у березні.


................
Перейти до повного тексту