ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 640/13723/19
провадження № К/9901/48285/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Альвар" до директора Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Кузьменка Володимира Володимировича, головного державного інспектора інспекційного відділу № 2 управління контролю за будівництвом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Сільвеструка Олексія Ігоровича про визнання протиправними та скасування індивідуальних актів, за касаційною скаргою Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Мазур А.С. від 29 березня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Чаку Є.В., Єгорової Н.М., Сорочка Є.О. від 18 листопада 2021 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Відповідачем видано направлення на проведення перевірки дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил строком з 21 травня 2019 року до 03 червня 2019 року. Заступником директора Департаменту складено службову записку від 18 червня 2019 року, в якій зазначалось про необхідність продовження терміну перевірки на 2 робочі дні. За результатами проведення перевірки Департаментом видано припис про усунення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, яким зобов`язано позивача усунути виявлені порушення та винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, скасував припис та постанову відповідача, оскільки перевірка здійснювалась понад встановлений пунктом 7 Порядку № 553 десятиденний строк без видання наказу про продовження строку проведення перевірки.
Зважаючи на встановлені обставини справи, доводи учасників справи, Суду слід дати відповідь на такі питання: 1) чи є порушенням порядку проведення перевірки, проведення такої після закінчення дії направлення, за відсутності відповідного наказу про продовження строку проведення перевірки? 2) чи зумовлює невиконання органами державного архітектурно-будівельного контролю вимог закону щодо порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю визнання перевірки незаконною і, як наслідок - скасування рішень, прийнятих за результатами її проведення?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ТОВ "Альвар" звернулось до суду з позовом до директора Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Кузьменка В.В., головного державного інспектора інспекційного відділу № 2 управління контролю за будівництвом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Сільвеструка О.І. про визнання протиправними та скасування індивідуальних актів, у якому просило:
- визнати протиправними та скасувати наказ директора Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Кузьменка В.В. про проведення позапланової перевірки ТОВ "Альвар" від 19 квітня 2019 року № 301;
- визнати протиправними та скасувати припис головного державного інспектора інспекційного відділу № 2 управління контролю за будівництвом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Сільвеструка О.І. від 19 червня 2019 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, винесений щодо ТОВ "Альвар";
- визнати протиправними та скасувати постанову директора Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Кузьменка В.В. від 04 липня 2019 року № 59/19/0735935 про накладення штрафу у сфері містобудівної діяльності;
- визнати протиправною бездіяльність головного державного інспектора інспекційного відділу № 2 управління контролю за будівництвом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Сільвеструка О.І., яка виявилася у ненаданні ТОВ "Альвар" для ознайомлення підстави проведення позапланового заходу відповідно до наказу від 19 квітня 2019 року № 301 директора Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Кузьменка В.В. про проведення позапланової перевірки;
- визнати протиправними дії головного державного інспектора інспекційного відділу № 2 управління контролю за будівництвом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Сільвеструка О.І., які виразились у складанні акта від 19 червня 2019 року, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності та протоколу від 19 червня 2019 року про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 березня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року, позовні вимоги ТОВ "Альвар" було задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано припис Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва про усунення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів та правил від 19 червня 2019 року.
Визнано протиправним та скасовано постанову Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва від 04 липня 2019 року № 59/19/0735935 про накладення штрафу у сфері містобудівної діяльності.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
3. Задовольняючи частково позовні вимоги, посилаючись на практику Верховного Суду. сформовану у постановах від 17 липня 2019 року у справі № 822/714/16, від 23 жовтня 2019 року у справі № 822/678/16, від 28 січня 2020 року у справі № 820/6909/16 та від 26 лютого 2020 року у справі № 826/7847/17, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем не було видано наказу, прийнятого за результатами розгляду службової записки про продовження строку проведення перевірки, що є свідченням незаконності проведення перевірки понад встановлений пунктом 7 Порядку № 553 десятиденний строк і, як наслідок, зумовлює скасування рішень прийнятих за результатами проведення такого заходу державного архітектурно-будівельного контролю.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 березня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ТОВ "Альвар" у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій установлено, що на підставі договору оренди нерухомого майна від 08 жовтня 2013 року, ТОВ "Печерський-Т", як орендодавець передав, а ТОВ "Альвар", як орендар прийняв у тимчасове платне користування частину нежитлового приміщення №№ 114, 114а - магазин, площею 700,5 кв. м. по вул. Кіквідзе, 2/34 у м. Києві.
6. На підставі звернення мешканки житлового будинку, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Кіквідзе, 2/34 за дорученням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Печерська районна в м. Києві Державна адміністрація звернулася до Департаменту з питань архітектурно-будівельного контролю м. Києва із дорученням від 22 вересня 2019 року № 105-Г-4185-781 про проведення перевірки законності проведення ремонтно-будівельних робіт у нежитловому приміщенні житлового будинку по вул. Кіквідзе, 2/34 у м. Києві.
7. 19 квітня 2019 року Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва на підставі звернення Печерської районної в м. Києві Державної адміністрації від 22 березня 2019 року № 105-Г-4185-781 видано наказ № 301 про проведення позапланової перевірки ТОВ "Альвар" на предмет дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання будівельних робіт з реконструкції нежитлових приміщень групи №№ 114, 114-а, 114-Б, 117 по вул. М. Бойчука 2/34 у Печерському районі м. Києва.
8. 19 квітня 2019 року Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва видано головному державному інспектору інспекційного відділу № 1 управління контролю за будівництвом Сілвеструк О.І. направлення для здійснення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання будівельних робіт з реконструкції нежитлових приміщень групи №№ 114, 114-а, 114-Б, 117 по вул. М. Бойчука 2/34 у Печерському районі м. Києва строком з 21 травня 2019 року до 03 червня 2019 року.
9. 22 травня 2019 року Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва листом №0 73-4340 витребував у орендодавця - ТОВ "Печерський-Т" та орендаря - ТОВ "Альвар" містобудівну документацію.
10. Заступником директора Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва було складено службову записку від 18 червня 2019 року, в якій зазначено, що під час проведення перевірки представником позивача не було в повному обсязі надано всіх необхідних документів. У зв`язку з наведеним для проведення подальшої перевірки необхідно продовжити термін проведення перевірки на 2 робочі дні.
11. 19 червня 2019 року за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимога законодавства у сфері містобудівної діяльності складено акт, яким встановлені наступні правопорушення:
Станом на час складання акта, Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не видавав та не реєстрував документів дозвільного та декларативного характеру, які б надавали право на виконання підготовчих, будівельних робіт та не приймав в експлуатацію об`єкт будівництва - нежитлові приміщень групи з №№ 114, 114-А, 114-Б, 117 на вул. Михайла Бойчука, 2/34 у Печерському районі м. Києва.
Згідно наданих представником ТОВ "Печерський-Т" документів встановлено, що нежитлове приміщення № 114, 114-а що знаходиться в будинку № 2/34 на вул. Михайла Бойчука у Печерському районі м. Києва, загальною площею - 868,70 кв.м на підставі свідоцтва на право власності від 23 вересня 2004 року належить ТОВ "Печерський-Т", згідно договору купівлі-продажу нежитлових, приміщень: нежитлові приміщень групи з №№ 114-Б, 114- В, 117 на вул. Михайла Бойчука, 2/34 у Печерському районі м. Києва, належить ТОВ "Печерський -Т".
Відповідно до договору оренди нерухомого майна від 08 жовтня 2013 року ТОВ "Печерський-Т" в особі директора Петренко Н.О,. передав в тимчасове платне користування нежиле приміщення, розташоване за адресою: м. Київ, вул. Михайла Бойчука, 2/34, нежиле приміщення № 114, 114-а, загальною площею - 700,5 кв.м орендареві - ТОВ "Альвар"
Відповідно п. 7.2, 7.2.1, 7.2.3 ДБН В.2.2-25:2009 "Будинки і споруди. Підприємства харчування (заклади ресторанного господарства)" підприємства харчування (заклади РГ) повинні бути обладнані системами опалення і вентиляції, які необхідно проектувати згідно із вимогами СНіП 2.04.05, ДБН В.2.5- 20. Розрахункову температуру взимку і кратність повітрообміну приміщень слід приймати за таблицею М. 1 додатка М.
Системи опалення і вентиляції у підприємствах харчування (закладах РГ), які вбудовані в будинки іншого призначення або прибудовані до них повинні проектуватися роздільними з відповідними системами цих будинків. Викиди витяжних систем* підприємства харчування (закладу РГ), яке вбудовано у житловий будинок або прибудовано до нього, мають розміщуватися над дахом житлового будинку.
Під час виїзду на місце посадової осіб Департаменту з метою здійснення перевірки встановлено, що за вказаною вище адресою знаходиться магазин "Кишеня" господарську діяльність здійснює ТОВ "Альвар".
Встановлено, що орендарем ТОВ "Альвар" у нежитлових приміщень групи з №№ 114, 114-А які експлуатуються під магазин "Кишеня" влаштовано витяжну систему, яка виведена на фасад житлового будинку через отвір в несучій стіні: без належно розробленої та затвердженоїпроектної документації у встановленому законодавством порядку; витяжна система в нежитловому приміщенні №114 на вул. Михайла Бойчука, 2/34 у Печерському районі м. Києва розміщена не над дахом житлового будинку.
12. 19 червня 2019 року за результатами позапланової перевірки Департаментом державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва видано припис про усунення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів та правил, яким зобов`язано у строк до 19 липня 2019 року усунути виявлені порушення.
13. 19 червня 2019 року за результатами позапланової перевірки Департаментом державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва видано протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, яким призначено розгляд справи про правопорушення на 04 липня 2019 року.
14. 20 червня 2019 року листом № 073-5527 Департамент державного архітектурно- будівельного контролю м. Києва направив на адресу ТОВ "Альвар" копію акта, припису та протоколу, які отримані представником Макаренко 24 червня 2019 року.
15. 04 липня 2019 року Департаментом державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 69/18/079-5935, якою визнано ТОВ "Альвар" винним у вчинені правопорушення передбаченого пунктом 8 частини третьої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 90315,00 грн.
16. Уважаючи дії суб`єкта містобудівного контролю протиправними, а винесені за результатами перевірки акти незаконними, ТОВ "Альвар" звернулось до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
17. Касаційна скарга обґрунтована необхідністю відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 13 квітня 2021 року у справі № 826/16334/18, від 23 жовтня 2019 року у справі № 822/678/16, від 17 липня 2019 року у справі № 822/714/16, від 26 лютого 2020 року у справі № 826/7847/17, від 28 січня 2020 року у справі № 820/6909/16, від 01 червня 2021 року у справі № 826/16114/18, та урахування правової позиції, сформованої Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21 лютого 2018 року у справі № 757/40310/16-а, від 20 травня 2020 року у справі № 809/1031/16, від 20 травня 2021 року у справі № 210/5129/17, а саме - судами першої та апеляційної інстанції не враховано, що наявність формальних недоліків, зокрема, у документах, пов`язаних з проведенням перевірки у сфері дотримання вимог містобудівного законодавства, не спростовує виявлених під час перевірки порушень, та не може бути самостійною підставою для скасування результатів перевірки в цілому.
18. Скаржник зазначає, що на спростування висновків суду першої інстанції про невидання відповідачем наказу про продовження строку перевірки, їм до відзиву на позов надавався наказ Департаменту від 18 червня 2019 року № 481, про що свідчить опис додатків до відзиву на позов, а тому висновки судів першої та апеляційної інстанції про відсутність наказу прийнятого за результатами розгляду службової записки від 18 червня 2019 року, та про незаконність проведення перевірки понад встановлений Порядком № 553 строк, і як наслідок - скасування рішень прийнятих за результатами перевірки, є помилковим.
19. Відзиву на касаційну скаргу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 березня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року ТОВ "Альвар" не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права
20. Відповідно до частини першої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.